قرارداد مشاوره فنی یا نمونه قرارداد مشاوره فنی و مهندسی و نکات مهم و اساسی آن!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/04
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره فنی

شرکت‌ها و کارگاه‌هایی که در زمینه پروژه‌های فنی و مهندسی فعالیت می‌کنند، از مهمترین واحدهای تجاری محسوب می‌شوند. بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی‌ که در حوزه صادرات و تامین نیاز داخلی فعالیت می‌کنند، حداقل در بخشی از کار خود نیازمند استفاده از دانش فنی و مهندسی هستند. قرارداد مشاوره فنی یک قرارداد کاربردی برای اینگونه سازمان‌ها است. این قرارداد، یک نوع قرارداد مشاوره ای است که نوعی ارتباط کاری را میان شخص متخصص و سازمان تجاری ایجاد می‌کند و موجب بهبود شرایط کاری سازمان می‌شود.

تکنینک‌ها و آموزش‌های فنی و مهندسی، مجموعه‌ای از مهارت‌ها است که در رشته‌های مختلف کاربرد زیادی دارد. با رشد تکنولوژی، هوش مصنوعی و به طور کلی افزایش خدمات مربوط به حوزه علوم کامپیوتر، تحول گسترده‌ای در کسب و کارها ایجاد شد. شاید در گذشته عموم مردم مهندسی را مربوط به پروژه‌های ساخت و ساز می‌دانستند اما امروزه رشته‌های فنی و مهندسی به اندازه‌ای گسترده شده‌اند که می‌توانند بخشی از هر کسب و کار باشند، حتی اگر به ظاهر هیچ ارتباطی میان آن‌ها وجود نداشته باشد.

هر سازمان یا مجموعه با توجه به شرایط و نیازی که دارد، از خدمات فنی و مهندسی بهره می‌برد. سازمان‌ها می‌توانند افراد شاخص در حوزه علوم فنی و مهندسی را استخدام کنند یا با استفاده از نمونه قرارداد مشاوره فنی و مهندسی از مشاوره‌ و راهنمایی‌های آن‌ها استفاده کنند.

در چه مواقعی به قرارداد مشاوره فنی مهندسی نیاز داریم؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم برای شروع یک رابطه کاری با شخص متخصص در حوزه فنی و مهندسی، می‌توانید از نمونه قرارداد مشاوره فنی مهندسی استفاده کنید. مشاوره فنی و مهندسی می‌تواند موجب رونق و توسعه کسب و کار شما شود. برای مثال تصور کنید که قصد دارید یک کار یا پروژه را راه اندازی کنید. هر کسب و کاری که در نظر داشته باشید، با مسائل فنی درگیر است.

بدون شک ممکن است گاهی ابهامات و سوالاتی مطرح شود که پاسخ دادن به آن‌ها از عهده شما خارج باشد. پاسخ به سوالات تخصصی در زمینه بخش فنی و مهندسی پروژه، ارزیابی ایرادات و مشکلات احتمالی، بررسی احتمال بروز خطا و مشکل، بررسی روند اجرایی پروژه و اطمینان از صحت مراحل انجام شده، مشاوره در خصوص انتخاب بهترین روش کاری، مشاوره در خصوص شیوه گسترش کسب و کار و غیره، از جمله خدماتی هستند که مشاور فنی و مهندسی به سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف ارائه می‌دهد.

با استفاده از نمونه قرارداد مشاور فنی ، نیروی متخصص فنی موظف می‌شود که در راستای بهبود روند انجام پروژه، شما را راهنمایی کند و به شما مشاوره دهد. اگر صاحب کسب و کاری هستید و قصد دارید که شرایط کاری خود را توسعه دهید یا اگر شرایط کاری شما دچار رکود یا مشکل شده است، می‌توانید با تنظیم قرارداد مشاوره فنی ، از خدمات مشاوره فنی و مهندسی استفاده کنید. این مشاور با ارائه مشاوره‌های هدفمند به کارمندان شما، می‌تواند کیفیت کار آن‌ها را بالا ببرد. بدیهی است با افزایش کیفیت کار کارمندان، مجموعه و موسسه شما بیشتر رشد می‌کند و ایرادات احتمالی نیز برطرف می‌شود. نمونه قرارداد مشاوره فنی و مهندسی از جمله قراردادهایی است که بیشتر برای مشاغلی که در حوزه علوم کامپیوتر و آی تی فعالیت می‌کنند، کاربرد دارد.

قانون حاکم بر این قرارداد

آیین نامه خدمات مشاوره ، آیین نامه‌ای است که در سال 1389 تصویب شد. در این آیین نامه اصول مربوط به چگونگی بهره مندی از خدمات مشاوره و چگونگی ارائه خدمات مشاوره بیان شده است. این آیین نامه شرح دقیقی از روند اجرایی خدمات مشاوره دارد و درباره مسائل مختلف مربوط به مشاوره با جزئیات کامل توضیح می‌دهد. تعریف دقیق مشاور و خدمات مشاوره از جمله مفاهیمی است که در این آیین نامه ذکر شده است.

تبصره 2 ماده 2 آیین نامه خدمات مشاوره، مشاور را تعریف کرده است. براساس این تبصره، مشاور می‌تواند شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد. همچنین مشاور باید گواهی نامه یا مجوز ارائه مشاوره تخصصی داشته باشد. علاوه بر این اگر خدمات مشاوره در زمینه فعالیت‌های عملی و فنی است، مهارت، تخصص و دانش علمی مشاور اهمیت ویژه‌ای دارد. گواهی‌های موجود، صلاحیت مشاور را تایید می‌کند.

بنابراین پیش از نوشتن قرارداد با مشاوران، لازم است که صلاحیت و اعتبار آن‌ها را بسنجید. براساس تعریفی که از مشاوره، در آیین نامه خدمات مشاوره ارائه شده است، مشاوره هر نوع ارائه خدمات در زمینه‌های مختلف کارشناسی، مدیریتی، مشاوره‌ای، فنی و مهندسی است. موضوعات دقیق خدمات مشاوره در متن آیین نامه مذکور بیان شده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص چگونگی استفاده از انواع خدمات مشاوره فنی و غیر فنی، می‌توانید آیین نامه مربوطه را مطالعه کنید.

با توجه به موضوع این مقاله، به مشاوره فنی اشاره می‌کنیم. مشاوره فنی شامل انواع خدمات مشاوره در زمینه دانش تخصصی و حرفه‌ای است. دانش فنی و عملی مربوط به حوزه‌های مختلف علوم کامپیوتر، آمارگیری و امکان سنجی، نقشه برداری، برنامه نویسی برای سیستم‌ عامل‌های متفاوت، نصب و اجرای نرم افزارهای کاربردی، طراحی نرم افزار، طراحی شبکه‌های رایانه‌ای، بررسی استاندارهای مورد نیاز پروژه و غیره از جمله مواردی است که می‌توانید در خصوص آن از مشاوره فنی استفاده کنید.

فرمت قرارداد مشاوره فنی

نمونه قرارداد مشاور فنی ، از جمله قراردادهایی است که با توجه به ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود. براساس این قرارداد، مشاور فنی موظف است در بازه زمانی مشخص شده و با توجه به خواسته و نیاز سازمان کارفرما، خدمات مشاوره را ارائه دهد. به طور معمول، کارفرما شرایط کاری را برای مشاور فنی شرح می‌دهد و خواسته خود را بیان می‌کند. مشاور فنی مهندسی نیز موظف است که براساس دغدغه‌های کارفرما و نیاز سازمان، اقدامات، مشاوره‌ها و راهنمایی‌هایی را ارائه دهد. فرمت قرارداد مشاوره فنی براساس خواسته و توافقات طرفین تنظیم می‌شود.

نمونه قرارداد مشاوره فنی چگونه قراردادی است؟

فرم قرارداد مشاوره فنی ، سند مکتوبی است که درباره ارتباط کاری میان کارفرما و مشاور فنی توضیح داده است. متن قرارداد مشاوره فنی شامل اطلاعاتی درباره شرکت یا سازمانی است که تمایل دارد از خدمات مشاوره فنی استفاده کند. البته کارفرمای این قرارداد ممکن است شخص حقیقی باشد. به عنوان مثال این امکان وجود دارد که شخصی در زمینه ارائه پروژه خاص یا موضوعی تخصصی، از خدمات مشاوره استفاده کند. در ادامه اطلاعات و مشخصات مشاور فنی نیز به متن قرارداد اضافه می‌شود.

علاوه بر مشخصات طرفین قرارداد ، متن قرارداد مشاوره فنی حاوی اطلاعاتی درباره موضوع مورد مشاوره، مدت قرارداد، مبلغ تعیین شده به عنوان حق الزحمه شخص متخصص، شروط و تعهدات، شرح وظایف و مسئولیت‌ها، شرایط فسخ قرارداد و موارد مهم دیگر است.

مدت فعالیت مشاوره فنی و مهندسی

از موارد مهمی که باید در متن قرارداد درباره آن توضیح داده شود، مساله مدت قرارداد است. مشاور و کارفرما باید برای اجرای موضوع قراردادهای خدمات مشاوره‌ای که با یکدیگر امضا می‌کنند، بازه زمانی دقیقی را در نظر بگیرند. ممکن است پروژه مورد نظر طرفین، نیازمند یک روز بررسی و تحقیق باشد و بعد از اتمام روز، ارتباط کاری میان مشاور و کارفرما به پایان برسد یا ممکن است رسیدگی به موضوع قرارداد آن‌ها چندین ماه به طول بینجامد.

در هر صورت، با توجه به شرایط هر پروژه، باید تاریخ دقیق اجرای آن معین شود. در واقع، لازم است تاریخ دقیق شروع و پایان ارائه خدمات را در متن قرارداد بنویسید. مشاور فنی و مهندسی به محض امضای قرارداد ، موظف خواهد بود که در طول این بازه زمانی به شخص، سازمان یا مجموعه طرف قرارداد، خدمات ارائه دهد و با بررسی‌های دقیق، نقاط قوت و ضعف پروژه را یادآوری کند و ایرادات و نقص‌های احتمالی را بیابد. البته شرح وظایف مشاور فنی و مهندسی می‌تواند شامل موارد متعدد دیگری نیز باشد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد مشاوره فنی خود را به ما بسپارید. برای تنظیم قرارداد بر روی لینک قبل بزنید. علاوه براین، با ثبت درخواست در بخش مشاوره حقوقی تلفنی نیز، می‌توانید از مشاوره با متخصصان حقوقی، مشاوران و وکلای مجموعه رکلا بهره ببرید.

قرارداد مشاوره

با امضای یک قرارداد مشاوره ، می‌توانید به ارائه خدمات مشاوره بپردازید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات