نمونه قرارداد کارگزاری تامین کالا و نکات بخش‌های اصلی متن قرارداد کارگزاری تامین کالا

-
بروزرسانی:1402/09/06
زمان مطالعه: 13 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگزاری تامین کالا

قرارداد کارگزاری تامین کالا از جمله انواع قرارداد رایج در دنیای تجارت امروزی و از انواع قرارداد کارگزاری است.

برقراری ارتباط با بسیاری از شرکت‌های تولید کننده کالا برای بسیاری از تجار، آسان به نظر نمی‌رسد و با توجه به آنکه سرعت برای تجار بسیار مهم است، امروزه، تجار خود و به تنهایی در بسیاری از کشورهای دنیا، با فروشندگان و تولید کنندگان کالا رو به رو نمی‌شوند.

همچنین این مساله برای بسیاری از تجار و سایر اشخاص مهم است که هر فروشنده یا هر بنگاه تولیدی ممکن است محصولات و کالاهای خود را به قیمت مناسب به آن‌ها واگذار نکند.

با این وجود این افراد نمی‌توانند به صرفه‌ترین فروشگاه یا بنگاه تولیدی را پیدا کنند و احتمال ضرر در این شرایط بسیار زیاد است. همچنین ذکر این نکته نیز مهم است که تجار با توجه به سرعت در انجام معاملات نمی‌توانند تمام بنگاه‌های تولیدی سراسر کشور را با یکدیگر مقایسه کنند و سپس فروشندگان کالا را مد نظر قرار دهند و به صرفه‌ترین قیمت را انتخاب کنند.

بنابراین استفاده از کارگزاران و نمونه قرارداد کارگزاری تامین کالا برای بسیاری از افراد به خصوص تجار دارای اهمیت است و امروزه این دسته از متخصصان، میان بهترین تولید کنندگان و توزیع کنندگان کالا و مشتریان خود ارتباط ایجاد می‌کنند و کالاهای مد نظر مشتریان را برای ایشان فراهم می‌کنند.

در ادامه مفهوم کارگزار را مورد بررسی قرار می‌دهیم و همچنین نکات مربوط به انتخاب کارگزار و نحوه تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری تامین کالا را بیان می‌کنیم.

کارگزار تامین کالا چه کسی است؟

کارگزاران تامین کالا به عنوان واسطه میان خریدار و فروشنده قرار می‌گیرند. در واقع این اشخاص در بازار تامین کالا تخصص کافی دارند و با توجه به ارتباط گسترده خود با فروشندگان و تولید کنندگان کالا، به شما بهترین پیشنهادات را در خصوص انتخاب فروشندگان و تولیدکنندگان انواع کالاها ارائه می‌دهند.

به عبارت دیگر کارگزاران تامین کالا، معاملات کالایی را به نمایندگی از مشتریان خود با بهترین مشتریان خود انجام می‌دهند و در نتیجه تجارت در بازارهای کالا را برای سرمایه گذاران و خریداران کالاها آسان می‌سازند.

از طرفی، طرف مقابل یعنی تولید کنندگان و فروشندگان کالا نیز تمایل زیادی دارند تا به طور گسترده با این دسته از کارگزاران همکاری داشته باشند. کارگزاران با توجه به دامنه وسیع ارتباطات خود نه تنها برای خریداران بلکه برای فروشندگان هم سود آور می‌باشند و امروزه اعتماد به کارگزاران و تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری تامین کالا بسیار میان مردم رایج شده است.

منطقی است که بسیاری از بنگاه‌های تولیدی و فروشندگان کالا به کارگزاران اعتماد می‌کنند و کالاهای خود را در دسترس آن‌ها قرار می‌دهند. فروش محصولات به مشتریان از طرف یک شرکت کارگزاری بسیار ساده‌تر است تا اینکه یک بنگاه تولیدی با هزاران نفر مشتری در سراسر کشور ارتباط داشته باشد.

بنابراین بسیاری از فروشندگان نیز ارتباط غیر مستقیم با مشتریان را ترجیح می‌دهند و در نتیجه امروزه شاهد افزایش حضور کارگزاران در دنیای خرید، فروش و تامین کالاها و همچنین تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری تامین کالا هستیم.

کارگزار تامین کالا مشاوره هم می‌دهند!

همچنین علاوه بر مطالبی که ذکر کردیم، بسیاری از خریداران کالا، برای دریافت مشاوره و توصیه‌های مختلف تجاری، به کارگزاران تامین کالا اعتماد می‌کنند. اعتماد به کارگزار برای افرادی که تجارب کافی را در زمینه خرید و فروش کالا ندارند و هنوز درک کافی از بازارهای کالا برای آن‌ها شکل نگرفته است، می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

در آخر می‌توان این نکته کلی را بیان کرد که کارگزار نمونه قرارداد کارگزاری تامین کالا شخصی است که به عنوان واسطه میان فروشندگان و خریداران کالا قرار می‌گیرد و از طریق فناوری و تجارب و مقرراتی که از آن‌ها آگاهی دارد، ارتباط میان طرفین معامله را سرعت و نظم می‌بخشد.

علاوه بر این، آن‌ها جذب مشتری را نیز برای فروشندگان به همراه می‌آورند و در صورتی که در بازار خرید و فروش کالا حضور نداشته باشند، حجم وسیعی از معاملات در بازار ایجاد خواهد شد و مردم و خریداران کالاها نمی‌توانند کالای مورد نظر خود را با بهترین قیمت و با بهترین شرایط خریداری کنند.

وظایف کارگزار در متن قرارداد کارگزاری تامین کالا

کارگزاران تامین کالا، از طرف مشتری خود، کالاهای متفاوتی همچون روغن، فلزات، شکر، قهوه، نوع خاصی از میوه، سبزیجات، مواد نفتی و… را خریداری می‌کنند. همچنین این افراد با برخورداری از اهداف سودجویانه خود، امروزه دامنه گسترده‌ای از کالاها را شامل محصولات مالی پیچیده و… خریداری می‌کنند و آن‌ها را به مشتریان عرضه می‌کنند.

از جمله مهم‌ترین مسئولیت‌های کارگزاران نمونه قرارداد کارگزاری تامین کالا عبارت‌اند از:

  1. نظارت بر فرآیند خرید و فروش در بازار کالا
  2. ارائه مشاوره و راهنمایی‌های لازم در خصوص خرید و فروش کالا به مشتریان و خریداران
  3. ارتباط با طیف گسترده‌ای از فروشندگان و تولیدکنندگان کالاهای ضروری و شناسایی آن‌ها
  4. ملاقات با مشتریان و دریافت سفارشات و درخواست‌های آن‌ها
  5. ارائه خدمات و گزارشات مربوط به قیمت کالاهای مورد نیاز خریدار و مشخصات و جزئیات مربوط به تحویل آن‌ها
  6. تحقیق در مورد فروشگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی تازه تاسیس و آگاهی از نرخ پیشنهادی کالاها از سوی ایشان
  7. نظرسنجی از مشتریان و دریافت اطلاعات کافی از کیفیت محصولات ارائه شده از سوی تولیدکنندگان برای ادامه یا عدم ادامه همکاری با آن‌ها
  8. انجام تحقیقات و به روز بودن و اطلاع از آخرین اخبار مربوط به بازارخرید و فروش کالاها
  9. ایجاد ارتباط موثر با مشتریان وفادار و گسترش فرصت‌های نوپدید تجاری

در واقع کارگزاران نمونه قرارداد کارگزاری تامین کالا به صورت روزانه معاملاتی را در زمینه کالاهای متفاوت انجام می‌دهند. آن‌ها مشاوره تخصصی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند و همچنین بخش مهمی از وقت خود را به ملاقات با مشتریان خود و نظارت بر تحویل کالا اختصاص می‌دهند.

چگونه کارگزار طرف قرارداد کارگزاری تامین کالا را انتخاب کنم؟

کارگزاران شایسته دارای ویژگی‌هایی هستند که شما به عنوان خریداران یا فروشندگان کالا، باید آن‌ها را در مرحله انتخاب کارگزار پیش از تنظیم فرم قرارداد کارگزاری تامین کالا مد نظر قرار دهید.

از جمله این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

انجام اقدامات تخصصی با توجه به قانون

هریک از کارگزاران باید اقدامات خود را در پوشش متن قانون و مقررات صادره از دستگاه‌های قانون گذاری به انجام برسانند.

همچنین هریک از کارگزاران باید مجوزهای لازم را از مراجع ذی‌صلاح دریافت کرده باشند و با برخورداری از اعتبار، خدمات مورد نیاز مشتریان را به آن‌ها ارائه دهند.

شما به عنوان خریداران یا فروشندگان کالا باید به این مساله توجه لازم را داشته باشید و حتما به قانونی بودن فعالیت دقت داشته باشید.

ایفای تعهدات قرارداد کارگزاری تامین کالا

شما مشاهده می‌کنید که در بسیاری از صنایع و کسب و کارهای تجاری، شهرت اشخاص اعم از شخص حقیقی و شخص حقوقی می‌تواند خط فکری مناسبی را در خصوص عملکرد کسب و کارها به مشتریان انتقال دهد. این شهرت نتیجه سال‌ها ایفای تعهد و ارائه خدمات مناسب و پیوسته به مشتریان می‌باشد.

کارگزار شایسته نمونه قرارداد کارگزاری تامین کالا برای ارائه خدمات به شما به عنوان مشتری، وقت زیادی را اختصاص می‌دهد و با توجه به فعالیت گسترده‌ای که در این زمینه انجام می‌دهد و همچنین با در نظر گرفتن ایفای تعهدات از سوی وی بدون هرگونه کم و کاست، سابقه شکایت از او در محاکم قضایی نیز چندان مشاهده نمی‌شود.

همچنین شما در هنگام انتخاب کارگزاران، باید آدرس و اطلاعات تماس آن‌ها را نیز مد نظر قرار دهید. بدون شک استفاده از آدرس ثابت پس از سال‌ها فعالیت و ارائه خدمات از سوی کارگزار و صحت اطلاعات تماسی که برای محل کسب و کار او قرار داده شده است، می‌تواند در انتخاب وی به عنوان یک کارگزار معتبر و شایسته تاثیر گذار باشد.

به عبارت دیگر وجود این معیارها، از یک سو نشان دهنده حسن انجام وظیفه و کیفیت ارائه خدمات و از سوی دیگر، پیشرفت کارگزار پس از سال‌ها کار و فعالیت در این عرصه می‌باشد.

شایستگی و برخورداری از صلاحیت

کارگزار نمونه قرارداد کارگزاری تامین کالا باید از صلاحیت‌هایی در زمینه خرید و فروش کالاها برخوردار باشد و بتواند آن‌ها را به مشتریان خود نشان بدهد.

در حوزه کسب و کار مربوط به این کارگزار، برخورداری از یک پایگاه اطلاع رسانی و دانش خاص مربوط به بازار، تجربه خرید و فروش و ارتباط با خریداران و فروشندگان، توجه به جزئیات معامله و خواسته‌های طرفین اصلی قرارداد کارگزاری تامین کالا و… می‌تواند در انتخاب او به عنوان کارگزار شایسته تاثیر گذار باشد.

همچنین کارگزار شما باید نسبت به پاسخگویی به سوالات مشتریان خود در خصوص خرید و فروش کالا، اشتیاق خود را به صورت صریح نشان دهد و توانایی پاسخگویی داشته باشد، به طوری که در هر زمانی در دسترس مشتریان خود باشد و مشتریان بتوانند بدون هرگونه دغدغه خاطر، بر روی کارگزار و فعالیتی که وی در راستای اهداف آن‌ها انجام می‌دهد، سرمایه گذاری کنند.

نمونه قرارداد کارگزاری تامین کالا

نکات تنظیم متن قرارداد کارگزاری تامین کالا

برای تنظیم قرارداد کارگزاری تامین کالا باید به مجموعه نکات کلیدی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم توجه لازم را داشته باشید.

از جمله مهم‌ترین این نکات عبارت‌اند از:

مشخصات طرفین قرارداد کارگزاری تامین کالا

در این قسمت از فرم قرارداد کارگزاری تامین کالا ، باید مشخصات دقیق طرفین قرارداد را بنویسید.

توجه داشته باشید که این مشخصات باید بر اساس واقعیت تنظیم شود و شما باید در نگارش آن‌ها دقت کافی را داشته باشید.

از جمله این مشخصات، نام و نام خانوادگی شناسنامه‌ای، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، تاریخ تولد، تلفن تماس، نشانی اقامتگاه قراردادی یا محل سکونت یا مرکز مهم امور افراد و … هستند که با توجه به ویژگی‌های هر کدام از شخصیت‌های حاضر در قرارداد، درباره آن‌ها نوشته می‌شود. برای مثال ممکن است یکی از طرفین این قرارداد شخص حقوقی (شرکت یا سازمان) باشد. مسلم است که معرفی این شخصیت با معرفی افراد انسانی متفاوت خواهد بود و باید اطلاعات مربوط به آن را در قرارداد وارد کنید.

زمان نمونه قرارداد کارگزاری تامین کالا

در قراردادهای امروزی در کنار سایر ارکان ضروری مانند مشخصات، تعهدات طرفین و مرجع حل اختلاف و … زمان قرارداد نیز بسیار مهم است. شما در این قسمت از قرارداد کارگزاری تامین کالا باید زمان آغاز و پایان همکاری با طرف مقابل خود را به صورت صریح بنویسید و طرف مقابل نیز نسبت به این مسئله اطلاع داشته باشد.

لازم به ذکر است شما می‌توانید مهلت قرارداد کارگزاری تامین کالا خود را در صورتی که قصد داشته باشید همکاری خود را با طرف مقابل ادامه دهید تمدید کنید.

در این صورت قرارداد پیشین همچنان اعتبار خود را حفظ خواهد کرد و دیگر نیازی به تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری تامین کالا به صورت مجدد نیست.

تعهدات طرفین نمونه قرارداد کارگزاری تامین کالا

در این قسمت، باید تعهدات هر یک از طرفین به صورت دقیق ذکر شود و سپس در بخش ضمانت اجرای قراردادی، مسئولیت عدم انجام هر‌یک از تعهدات توسط طرفین در نظر گرفته شود.

در بالا، مجموعه‌ای از مسئولیت‌های کارگزار را مورد بررسی قرار دادیم. اینجا نیز به صورت کلی به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  1. کارگزار باید به صورت انحصاری، تمامی اقدامات و سفارشات مورد نظر مشتری خود اعم از تهیه کالا با بهترین قیمت بازار را مورد توجه قراردهد و از حق «توکیل به غیر» در به انجام رساندن تعهدات خود، برخوردار نمی‌باشد.
  2. کارگزار متن قرارداد کارگزاری تامین کالا ، باید در نهایت صداقت و وفاداری نسبت به مشتری خود، کلیه اخبار مربوط به بازار خرید و فروش کالا و نوسانات مرتبط با آن را با مشتری در میان بگذارد. در صورت عدم اهتمام کارگزار به این بند از قرارداد، مشتری حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.
  3. مسئولیت تحویل و تامین کالاهای نامرغوب، فاسد، ناقص و… به عهده کارگزار فرم قرارداد کارگزاری تامین کالا می‌باشد و در صورت رسیدن هرگونه ضرر و زیان به مشتری، مسئولیت جبران خسارت به عهده کارگزار است.

مرجع حل اختلاف قرارداد کارگزاری تامین کالا

در این قسمت از متن قرارداد کارگزاری تامین کالا، باید مراجع اختلاف برای جلوگیری از اختلافات احتمالی میان طرفین قرارداد تعیین شود.

مرسوم است که در کلیه قراردادهای تجاری و مدنی امروزی، اولین راه برای حل و فصل اختلافات، مراجعه به دادگاه نیست و معمولا طرفین با مذاکره و گفتگو با یکدیگر و ارائه نظرات و پیشنهادات، اختلاف پیش آمده را حل و فصل می‌کنند.

با این وجود در صورتی که راه حل اول یعنی مذاکرات و ارائه نظرات سازنده نتیجه‌ای برای شما نداشت، مراجعه به مراجع قضایی ذی‌صلاح به عنوان راه حل دوم به شما توصیه می‌شود. معمولا در قراردادهایی که درباره مرجع حل اختلاف توضیحی بیان نشده باشد، برای حل و فصل اختلافات به مراجع قضایی مراجعه می‌‍‌کنند.

راه دیگری که برای حل و فصل اختلاف میان کارگزار و کارفرما وجود دارد داوری است. داور با توافق طرفین تعیین می‌شود و رای صادر شده از جانب ایشان، به اندازه رای صادر شده از دادگاه، دارای اعتبار خواهد بود. شما می‌توانید داور را همزمان با امضای قرارداد انتخاب کنید و مشخصات او را در قرارداد بنویسید یا بعد از ایجاد اختلاف و با توافق یکدیگر، نسبت به حل و فصل اختلاف از طریق داور مورد تایید طرفین اقدام شود.

نکته مهم در خصوص این بخش از قرارداد این است که باید داوری که انتخاب می‌کنید وابستگی سببی یا نسبی با هیچ کدام از طرفین قرارداد نداشته باشد. از طرف دیگر، شما حتی می‌توانید موسسه داوری را نیز به عنوان داور قرارداد در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که امضای قرارداد به معنای آگاهی و قبول تمام نکات، تعهدات و مسئولیت‌هایی خواهد بود که در آن قرارداد نوشته شده است. پس اگر در جریان نگارش محتوای قرارداد حضور نداشتید یا طرف مقابلتان، قراردادی را به صورت آماده با خود به همراه دارد و پیشنهاد می‌کند که آن را امضا کنید، حتما محتوای قرارداد را به صورت دقیق مطالعه کنید و در حین مطالعه، این موضوع را در نظر داشته باشید که آیا در آن قرارداد شخص خاصی به عنوان داور انتخاب شده است یا خیر.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم فرم قرارداد کارگزاری تامین کالا خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد یا درخواست مشاوره حقوقی تلفنی روی لینک‌های قبل بزنید. ضمن آنکه نزدیکترین قرارداد به منظور شما، قرارداد جعاله انجام کار است. تیم حقوقی رکلا این قرارداد را تهیه کرده است و می‌توانید با وارد شدن به بخش نمونه قرارداد ، آن را جستجو و تهیه کنید.

دریافت نمونه قرارداد کارگزاری خرید کالا

در صورتی که می‌خواهید برای خریدار کالای خاصی، فروشنده پیدا کنید این قرارداد را بین خودتان تنظیم و امضا کنید.

نمونه قرارداد کارگزاری خرید کالا
دریافت نمونه قرارداد کارگزاری خرید کالا

دانلود نمونه قرارداد کارگزاری انجام کار

اگر می‌خواهید یک قرارداد کلی و کامل برای کلیه انواع تامین کالا داشته باشید از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد کارگزاری انجام کار
دریافت نمونه قرارداد کارگزاری انجام کار

دانلود نمونه قرارداد کارگزاری فروش کالا

در صورتی که از طرف فروشنده مامور هستید تا برای کالای خاص، خریدار پیدا کنید از این قرارداد استفاده شود.

نمونه قرارداد کارگزاری فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد کارگزاری فروش کالا
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات