قرارداد کار دانشجویی و تمام شرایط نمونه قرارداد استخدام دانشجو چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/11
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کار دانشجویی

قرارداد کار دانشجویی یک قرارداد بسیار کاربردی است که برای به کار گرفتن دانشجویان استفاده می‌شود. اگر تمایل دارید که با یک دانشجو همکاری کنید یا اینکه اگر دانشجو هستید و می‌خواهید که درآمد داشته باشید و در جایی مشغول به کار شوید، لازم است که حتما این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله، سعی می‌کنیم شرایط مختلف قرارداد کار دانشجویی را بررسی کنیم.

دوره دانشجویی، دوره پر فراز و نشیبی برای دانشجویان است. دانشجویان در سطوح مختلف، مشغول به کسب دانش هستند و بدون شک، نسبت به کلاس‌های درسی و اساتید خود، مسئولیت‌هایی را به عهده دارند. به همین دلیل است که یک دانشجو، به اندازه شخصی که مشغول به تحصیل نباشد، وقت آزاد کمتری دارد و بعید است که بتواند به صورت مکرر، روزانه هشت ساعت کار کند. به همین دلیل، شرایط کار با دانشجویان کمی متفاوت است.

از طرف دیگر، تمایل به کار کردن در این گروه از جوانان، بسیار زیاد است. زیرا انجام کار، کمک هزینه‌ای برای دانشجویانی خواهد بود که تمایل دارند زندگی خود را با استقلال بیشتری اداره کنند و در بازه زمانی که مشغول به تحصیل هستند، تجربه و سابقه کاری کسب کنند. از طرف دیگر، دانشجویان تعداد کثیری از جوانان را شامل می‌شوند و بعضی از آن‌ها، مهارت‌های بسیار قابل قبولی در زمینه‌های کاری خاص دارند. تمام این مواردی که بیان شد، از مهمترین دلایلی است که باعث می‌شود، اشخاص مختلف مشتاق استفاده از شرایط کار دانشجویی باشند.

نمونه قرارداد استخدام دانشجو چگونه قراردادی است؟

نمونه قرارداد استخدام دانشجو ، مانند سایر قراردادها، یک نوشته قانونی و حقوقی است که به واسطه آن، رابطه میان دانشجو و کارفرما شکل می‌گیرد. به واسطه این رابطه استخدامی، دانشجو ملزم خواهد بود که امور مشخصی را انجام دهد و کارفرما نیز متعهد است که در ازای انجام آن کارها، حق الزحمه یا اجرت دانشجو را بپردازد.

در قرارداد کار دانشجویی ، به موارد مهمی مانند اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد ، موضوع قرارداد، مدت همکاری، میزان حق الزحمه یا اجرت، تعهدات و شروط طرفین اشاره می‌شود. محتوای قرارداد کار دانشجویی ، مشخص می‌کند که طرفین با چه شرایطی با یکدیگر همکاری می‌کنند و حدود اختیارات آن‌ها در قرارداد، به چه میزان است. در واقع محتوای نمونه قرارداد ، مشخص خواهد کرد که کارفرما و دانشجو باید چگونه با یکدیگر رفتار کنند و چه توقعاتی از یکدیگر داشته باشند.

انواع قرارداد کار دانشجویی

اگر بخواهیم موقعیت کاری دانشجویان را دسته بندی کنیم، می‌توانیم دو گروه کاملا مجزا را در نظر بگیریم. به این صورت که:

  1. قرارداد استخدام دانشجو در دانشگاه و موسسات در حال تحصیل
  2. قرارداد استخدام دانشجو در خارج از محیط دانشگاه

هر کدام از این دو نوع استخدام، ویژگی‌های خاصی برای به کار گرفتن دانشجو دارند. در ادامه مطلب شرایط هر کدام از این دو موقعیت را توضیح خواهیم داد.

قرارداد کار دانشجویی با دانشگاه

اگر تمایل دارید که در دانشگاه محل تحصیل یا موسسات مربوط به آن، مشغول به فعالیت شوید، لازم است که ابتدا درخواستتان را برای آن سازمان ثبت کنید. به طور معمول، سامانه‌های دانشجویی، بخشی را به ثبت درخواست کار دانشجویی اختصاص داده‌اند. بعد از ثبت درخواست، به تقاضای شما رسیدگی می‌شود و در صورت داشتن صلاحیت، شما را برای انجام کار، دعوت می‌کنند و با شما قرارداد امضا می‌شود.

این قراردادها، به طور معمول شامل بخش‌های متعارف یک قرارداد هستند. بخش‌هایی مانند عنوان قرارداد، مشخصات و اطلاعات دانشجو و دانشگاه، مدت همکاری، حق الزحمه دانشجو، تعهدات و شروطی که در حین همکاری آن‌ها باید رعایت شود. به طور معمول دانشگاه تا یک ماه بعد از پایان مدت قرارداد، ملزم است که با دانشجو تسویه حساب کند و حق الزحمه او را پرداخته باشد.

دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ، برای جذب و استخدام دانشجو شرایط ویژه‌ای دارند. برای مثال، برای آن‌ها مهم است که استخدام دانشجو با توجه به زمینه علمی، تجربیات و مهارت‌های او باشد تا دانشجو با کسب تجربه و سابقه کار، برای ورود به بازار کار آماده شود. دانشگاه برای تنظیم قرارداد کار دانشجویی ، اولویت‌هایی را در نظر دارد. برای مثال، دانشجویان ممتاز، با تجربه و دانشجویان متاهل، از امتیاز بیشتری برای استخدام شدن برخوردار خواهند بود.

قرارداد استخدام دانشجو خارج از فضای دانشگاه

در نوع دیگری از قرارداد کار دانشجویی ، دانشجو در جایی خارج از دانشگاه محل تحصیل یا موسسات مربوط به آن استخدام می‌شود. با توجه به الزام دانشجو به حضور در کلاس‌های درس، دانشجو فقط زمانی می‌تواند مشغول به کار شود که الزامی برای حضور در دانشگاه ندارد. همین مساله محدودیت‌هایی را برای کار و استخدام دانشجو ایجاد می‌کند. در حقیقت این مساله باعث شده است که دانشجویان به میزان کمتری استخدام شوند. دلیل آن هم مشخص است. کارفرمایان به نیروهای کاری نیاز دارند که به طور مداوم در دسترس باشند و شرایط دانشجویی، برای بسیاری از کارفرمایان پذیرفته نیست.

با این حال، در بعضی از مشاغل، امکان همکاری با دانشجویان فراهم است و دانشجویان مشتاق می‌‌توانند از آن استفاده کنند. حال سوال پیش می‌آید که برای همکاری با یک دانشجو، باید چه مواردی رعایت شود؟ حقوق و مزایای دانشجو به چه صورتی محاسبه می‌شود؟ و سوالات بسیار زیاد دیگری که لازم است درباره آن‌ها توضیح دهیم.

ساعت کاری

اگر تمایل دارید که با یک  دانشجو قرارداد کار یا قرارداد استخدام تنظیم کنید، می‌توانید از قرارداد کار ساعتی بهره ببرید. در این قرارداد، نیروی کار انسانی، براساس میزان ساعتی که حضور دارد و کار می‌کند، حقوق و مزایا دریافت خواهد کرد. این موقعیت برای دانشجو و کارفرما قابل قبول خواهد بود. زیرا که کارفرما به ازای ساعات حضور، حق الزحمه دانشجو را می‌پردازد و دانشجو نیز به همان اندازه‌ای که کار کرده است، مستحق دریافت حقوق و مزایا خواهد بود.

در قرارداد کار دانشجویی ، تمام شروط و قواعد قانون کار رعایت می‌شود و رابطه میان طرفین باید براساس این قانون باشد. کارفرما می‌تواند در متن قرارداد ، ساعات کاری دانشجو را بنویسد و دانشجو نیز متعهد خواهد بود که در آن ساعات در محل کار حاضر باشد.

حق الزحمه در نمونه قرارداد استخدام دانشجو

میزان حقوق و مزایای نیروی کار دانشجو، باید مطابق با نرخ اعلام شده در مصوبه شورای عالی کار پرداخت شود. شورای عالی کار، هر ساله نرخ مشخصی را برای حقوق کارگران در نظر می‌گیرد. علاوه براین، حقوق هر ساعت یا هر روز کاری را نیز اعلام می‌کند. کارفرما نیز ملزم است که بابت هر ساعت حضور دانشجو در محل کار، مطابق نرخ مصوبه شورای عالی کار، حقوق، مزایا و بیمه دانشجو را بپردازد.

با این تفاسیر دریافت مبلغی ناچیز یا مبلغی کمتر از نرخ مصوبه شورای عالی کار به عنوان حق الزحمه، به دانشجو این حق را می‌دهد که بتواند شکایت خود را در اداره کار مطرح کند. در واقع چنین دانشجویی محق است که با مراجعه به اداره کار، از کارفرمای خود شکایت کند.

مرجع حل اختلاف قرارداد

یکی از سوالات مهمی که درباره این قرارداد پرسیده می‌شود نوع مرجع حل اختلاف قرارداد است. سوال می‌شود که آیا می‌توانیم برای این قرارداد، مرجع حل اختلاف داوری را به عنوان مبنای حل و فصل اختلافات انتخاب کنیم؟ یعنی آیا می‌توانیم به جای مراجعه به داوری به دادگاه مراجعه و از این طریق، اختلافات میان طرفین حل و فصل شود؟

پاسخ این سوال، منفی است. زیرا قراردادهای مرتبط با اداره کار، در اداره کار مورد رسیدگی قرار می‌گیرند و نمی‌توانیم نسبت به تعیین مرجع حل اختلاف دیگری اقدام کنیم. به عبارت دیگر، قانون گذار، اجازه نداده است که داور یا داوران خاصی را به عنوان ملاک حل و فصل اختلافات این قرارداد تعیین کنیم و در هر حالت، باید به دادگاه مراجعه کرد.

پیشنهاد ما

برای آگاهی از شرایط قرارداد کار دانشجویی ، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. علاوه براین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

قرارداد کار موقت

فرم قرارداد را از اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات