قرارداد کار فروشگاه ؛ یک رابطه کاری قانونی و اصولی در فروشگاه چگونه است؟

قرارداد کار فروشگاه

قرارداد کار فروشگاه قراردادی است که مطابق با ماده 7 قانون کار تنظیم و امضا خواهد شد. در این توافق، فردی به عنوان کارگر متعهد می‌شود تا در فروشگاه کار کند. این شخص، کار در فروشگاه را به ازای دریافت حق‌السعی انجام می‌دهد. در صورتی که مدیر یا صاحب فروشگاهی هستید و قصد امضای قرارداد با پرسنل فروشگاه خود را دارد یا در صورتی که از کارکنان یک فروشگاه هستید و قصد امضا و تنظیم قرارداد کار با کارفرمای خود را دارید، با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب نکات حقوقی و ضروری این قرارداد را بررسی کنیم.

نمونه قرارداد کار فروشگاهی چیست؟

این قرارداد با استناد به قانون کار تنظیم می‌شود. در قانون کار شرایط و ضوابط این قرارداد به طور مفصل بیان شده است. شرایط و قواعد قانون کار به گونه‌ای هستند که کارفرما و کارپذیر توانایی مخالفت با آن را ندارند زیرا این قانون، یک قانون آمره است و رعایت تمامی قواعد آن برای طرفین الزامی خواهد بود. برای مثال؛ کارفرما نمی‌تواند ساعات کاری کارگر فروشگاه را بیشتر از 44 ساعت در هفته معین کند یا دستمزدی به او بدهد که از حداقل دستمزد اداره کار کمتر باشد.

قرارداد کاری فروشگاه یک عقد لازم است و انحلال آن تنها به توافق کارفرما و کارپذیر بستگی ندارد. بلکه فسخ این قرارداد باید همراه با رعایت شرایط و ضوابط قانونی باشد.

نمونه قرارداد پرسنل فروشگاه معوض است زیرا دستمزد پرسنل و حق الزحمه خدماتی که ارائه شده‌اند به نیروی انسانی پرداخت می‌شود و انجام امور به صورت رایگان نیست.

این قرارداد عهدی است زیرا موضوع اصلی آن را تعهدات کارگر و کارفرما تشکیل می‌دهد.

انواع نمونه قرارداد کارگر فروشگاه

این قرارداد براساس طول دوام و بازه زمانی قرارداد، به صورت یکی از اقسام زیر، تنظیم و امضا می‌شود:

قرارداد کار در فروشگاه به صورت دائم

در این نوع از توافق، کارگر می‌تواند به صورت دائم به کار در فروشگاه بپردازد زیرا این توافق، بدون ذکر مدت، تنظیم می‌شود. اگرچه این نوع توافق برای استخدام نیروی کار فروشگاه متداول نیست و از آن استفاده نمی‌کنند.

قرارداد کار در فروشگاه به صورت موقت

در این نوع از توافق کارگر برای مدت موقت و مشخصی در فروشگاه کار می‌کند زیرا مدت پایان این قرارداد در متن آن نوشته شده است. این مدت ممکن است چند روز تا چند سال باشد. به همین دلیل طرفین این امکان را دارند که تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد را به دقت در متن قرارداد بنویسند. بعد از اتمام مدت قرارداد، کارگر و کارفرما دیگر تعهدی نسبت به یکدیگر نخواهند داشت. اگرچه می‌توانند قرارداد را تمدید کنند. این نوع از قرارداد، از جمله قراردادهای متداولی است که برای این موضوع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرارداد کار در فروشگاه برای انجام کار معین

در قرارداد کار معین، کارگر برای انجام امور معینی در فروشگاه به خدمت گرفته می‌شود و پس از انجام شدن آن کار، توافق میان کارگر و فروشگاه نیز به پایان می‌رسد و منحل خواهد شد.

قرارداد کار در فروشگاه به صورت آزمایشی

در این نوع از قرارداد، کارگر و کارفرما مدتی را به عنوان قرارداد کار آزمایشی در نظر می‌گیرند تا کارگر به صورت آزمایشی در فروشگاه مشغول به کار شود. مدت کار آزمایشی برای کارگران ماهر سه ماه و برای کارگران نیمه ماهر یک سال است.

نمونه قرارداد کار فروشگاهی چگونه تنظیم می‌شود؟

نمونه قرارداد کارگر فروشگاه به صورت کتبی یا شفاهی تنظیم و امضا می‌شود. اما مدت اعتبار قرارداد کار شفاهی تنها یک ماه است و بعد از سپری شدن این مدت، کارگر فروشگاه و کارفرما باید برای تنظیم قرارداد کتبی اقدام کنند.

قراردادهای کاری دارای نکات ظریف حقوقی هستند که رعایت نکردن آن‌ها ممکن است به ضرر شما باشد و باعث تضییع حقوقتان شود بنابراین بهتر است قبل از تنظیم این قراردادها با یک مشاور حقوقی مجرب مشورت کنید.

مشخصات کارفرما و کارگر در قرارداد کار فروشگاه

در ابتدای نمونه قرارداد کارگر فروشگاه، مشخصات کارفرما و کارگر نوشته می‌شود.

اگر شما به عنوان کارگر فروشگاه قرارداد را امضا می‌کنید باید مشخصات و اطلاعات هویتی خود را در قسمت مربوط به مشخصات کارگر بنویسد.

اگر کارفرما هستید نیز باید مشخصات خود را در قسمت مربوط به کارفرما بنویسید و چنانچه به نمایندگی از شخص حقوقی قرارداد کار را امضا می‌کنید باید در قسمت مربوط به کارفرما مشخصات تجاری فروشگاه و در قسمت مربوط به نماینده، اطلاعات هویتی خود را بنویسید.

نوع نمونه قرارداد کار فروشگاه

همانطور که در ابتدای مطلب نیز توضیح دادیم قراردادهای کار براساس مدت دوام به قراردادهای کار دائم، موقت، معین و آزمایشی تقسیم می‌شوند. برخی از شرایط و قواعد قانونی این قراردادها یکسان است و در برخی دیگر نیز با یکدیگر تفاوت‎‌های اساسی دارند.

بنابراین فراموش نکنید که در هنگام تنظیم و امضای نمونه قرارداد کار فروشگاهی نوع آن را نیز متذکر شوید.

موضوع توافق میان طرفین

موضوع این قرارداد، انجام اموری است که کارفرما با هدف انجام شدن آن‌ها کارگر فروشگاه را استخدام می‌کند. موضوع قرارداد باید به طور واضح و مشخص در متن قرارداد نوشته شود تا کارگر به شرح وظایف خود آگاهی پیدا کند و به کارهایی که به عهده‌ او قرار گرفته است، واقف شود.

بازه زمانی قرارداد

ذکر مدت در قراردادی که کارگر به صورت دائم استخدام شده است، موضوعیت ندارد.

در قراردادهای معین نیز اصل بر عدم درج مدت قرارداد است زیرا پس از انجام شدن کار، قرارداد نیز خاتمه می‌یابد اما ذکر مدت در این نوع از قرارداد کار بلامانع است.

برخلاف قرارداد کار دائم و معین، در قرارداد کار موقت ، تعیین مدت از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا قرارداد کار موقت برای بازه زمانی محدودی، تنظیم و امضا می‌شود و پس از خاتمه مدت قرارداد، عملا قرارداد منحل می‌شود.

بنابراین در هنگام تنظیم قرارداد کاری فروشگاه به صورت موقت، از ذکر مدت غافل نشوید.

زمان شروع قراردادها با توافق کارفرما و کارگر تعیین می‌شود. اگر ابتدای مدت در قرارداد ذکر نشود تاریخ امضای آن به عنوان ابتدای مدت قرارداد محسوب می‌شود.

پیشنهاد ما

تنظیم قرارداد استخدامی با پرسنل از مهمترین قراردادهایی است که میان کارفرمایان و پرسنل تنظیم و امضا می‌شود. حتما باید درباره این قرارداد اطلاعات دقیقی داشته باشید. به همین منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که تنظیم قرارداد خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید و در خصوص سوالاتی که دارید، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود قرارداد

ثبت نظر یا سوال