مراحل انتقال سند خانه به همسر و فرزندان و نحوه ثبت سند خانه‌های وام دار و روستایی

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1401/12/08
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مراحل انتقال سند خانه

در شرایطی که دو نفر قصد معامله خانه را دارند، باید مراحل انتقال سند خانه مطابق قانون صورت بگیرد. در غیر این صورت اقدام آن‌ها پیامدهایی برای طرفین به ‌دنبال دارد. همه افراد در تلاش هستند تا امکانات رفاهی مناسبی را برای خود و خانواده فراهم کنند. یکی از مواردی که در این زمینه اهمیت فراوانی دارد، موضوع مسکن است. تعداد زیادی از افراد برای خرید و فروش خانه اقدام می‌کنند. لازم است که این معامله بر اساس مقررات انجام بگیرد.

در این مطلب قصد داریم نحوه انتقال قانونی سند خانه را بیان کنیم. در صورتی‌ که قصد معامله خانه دارید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا با شرایط قانونی این قرارداد و نحوه ثبت سند خانه آشنا شوید.

زمانی‌ که شخصی قصد دارد خانه‌ای را خریداری کند، با مراجعه به سایت‌های مربوط به این موضوع یا مراجعه به بنگاه‌های مشاور املاک، خانه‌هایی را مدنظر قرار می‌دهد. بعد از تحقیق و بررسی، خانه‌ مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. سپس با فروشنده در مورد قیمت، نحوه پرداخت مبلغ و مواردی مانند آن توافق می‌کنند. پس ‌از آن اقدامات لازم جهت انتقال سند در دفترخانه و ثبت سند انجام خواهد شد.

از جمله مقالاتی که مطالعه آن‌ها در راستای مطالعه مقاله حاضر می‌تواند اطلاعات دقیق و کاربردی در اختیار شما قرار دهد را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  1. مراحل سند زدن ملک قولنامه ای را حتما بخوانید. این مقاله به شرح 6 مرحله مهم برای این اقدام می‌پردازد.
  2. اگر تمایل دارید در خصوص مراحل سند زدن خانه در دفترخانه اطلاعات داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم روی لینک بزنید و این مقاله را مطالعه کنید.

مراحل انتقال سند خانه

اولین مرحله از مراحل انتقال سند مالکیت خانه تنظیم یک قرارداد است. این قرارداد می‌تواند مبایعه‌ نامه یا قولنامه باشد.

تنظیم مبایعه نامه

در این مبایعه‌ نامه ، مشخصات طرفین، مشخصات خانه، مبلغ مورد توافق، زمان و نحوه پرداخت مبلغ، به‌ همراه زمان تحویل خانه و زمان حضور در دفترخانه دفتر ثبت اسناد نوشته می‌شود. طرفین می‌توانند مبلغی را در قرارداد به ‌عنوان پشیمانی بنویسند. چنانچه هر کدام از آن‌ها در مدت معین این قرارداد را به ‌هم بزند، باید این مبلغ را به ‌عنوان پشیمانی به ‌طرف مقابل بپردازد.

در خصوص وسایلی که در خانه نصب ‌شده‌اند یا به ‌عنوان ملزومات آن هستند نیز توافق طرفین امکان‌پذیر است. یعنی فروشنده می‌تواند کولر، کابینت خط تلفن یا موارد دیگر را به‌ همراه خانه بفروشد. این ملزومات و منصوبات باید در مبایعه‌ نامه ثبت شوند. بعد از نوشتن این موارد، طرفین قرارداد را امضا می‌کنند. بهتر است که در زمان انعقاد مبایعه‌نامه، شهودی حضور داشته باشند تا در صورت لزوم، به انعقاد این مبایعه نامه شهادت دهند.

مراجعه به بنگاه معاملات املاک

بعد از اینکه مبایعه‌ نامه تنظیم شد، طرفین باید به بنگاه معاملات املاک مراجعه کنند. مشاور املاک مشخصات مبایعه‌نامه‌ای که طرفین تنظیم کرده‌اند را در سیستم جامع ثبت می‌کند. سپس برای این خانه کد رهگیری صادر می‌شود. با صدور این کد رهگیری که توسط سیستم جامع صادر شده ‌است، امکان فروش خانه به چندین نفر وجود ندارد. در واقع دریافت کد رهگیری، بیشتر به نفع خریدار است. البته باید بنگاهی که طرفین به آن مراجعه می‌کنند، دارای مجوز و اعتبار قانونی و رسمی باشد.

صدور کد رهگیری موجب تضمین سلامت معامله و یکی از مراحل مهم جهت تنظیم سند خانه است.

همانطور که می‌دانید تعداد زیادی از افراد برای انعقاد مبایعه‌ نامه یا قولنامه به بنگاه معاملات املاک مراجعه می‌کنند. یعنی تمام مراحل تنظیم مبایعه نامه در بنگاه انجام می‌شود. سپس مشاور املاک مبایعه‌نامه‌ای را که تنظیم کرده ‌است، در سیستم جامع ثبت می‌کند. بعد از آن کد رهگیری را به طرفین می‌دهد.

هر دو حالت اگر به‌ صورت دقیق و مطابق مقررات انجام شوند، معتبر هستند. به‌ همین جهت حتما در خصوص اعتبار بنگاه مشاور املاکی که این اقدامات را برای شما انجام می‌دهد، اطمینان کامل کسب کنید.

مراجعه به دفتر اسناد رسمی

انجام مرحله سوم از مراحل انتقال سند خانه در دفترخانه به فروشنده‌ خانه اختصاص دارد. یعنی در این مرحله نیازی به حضور خریدار نیست. فروشنده‌ خانه باید مدارک شناسایی و سند خانه را به دفتر اسناد رسمی ببرد. در این دفتر لیستی از مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده و ثبت سند به او داده می‌شود تا آن مدارک را به دفترخانه خانه ببرد.

سند مالکیت، بنچاق، مدارک هویتی فروشنده و خریدار، وکالت‌ نامه، پایان کار و نامه‌ شهرداری، نمونه‌هایی از این مدارک هستند. اگر خانه مربوط به متوفی باشد، گواهی حصر وراثت و فرم مالیات بر ارث نیز باید ارائه شود.

فروشنده باید به شهرداری و بخشداری مراجعه کند. اگر خانه او مطابق پروانه ساخته نشده باشد، باید جریمه مربوط به این تخلف را پرداخت کند. همچنین عوارض نوسازی و هزینه‌های مربوط به پسماند و مواردی مانند آن را نیز باید بپردازد. او باید گواهی پرداخت را به دفترخانه ببرد. همچنین فروشنده باید مالیات خانه خود، که معادل ۴ درصد هزینه آن تعیین شده است را به اداره دارایی بپردازد. پس ‌از این اقدامات طرفین باید در تاریخ مندرج در مبایعه نامه، به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

مرحله پایانی از مراحل انتقال سند مالکیت خانه

طرفین مکلف هستند در زمان مقرر در دفترخانه حاضر شوند. اگر هر کدام از آن‌ها برای انجام مراحل انتقال سند خانه در دفترخانه حاضر نشده باشد، با او تماس گرفته خواهد شد. در صورتی‌ که امکان تماس با او وجود نداشته باشد، طرف مقابل که معمولا خریدار است، باید تا پایان ساعت اداری در دفتر بماند. چنانچه فروشنده در دفترخانه حاضر نشود، خریدار از دفتر ثبت اسناد گواهی عدم حضور دریافت می‌کند. او با این گواهی می‌تواند از دادگاه بخواهد که فروشنده را به پرداخت هزینه پشیمانی ملزم کنند.

مراحل انتقال سند خانه وام دار

امروزه مالکیت تعدادی از خانه‌ها، به ‌صورت وام‌دار منتقل می‌شود. تعداد زیادی از مردم که توانایی پرداخت هزینه‌های سنگین جهت خرید خانه را ندارند، ترجیح می‌دهند خانه‌های وام‌دار را خریداری کنند تا به ‌تدریج اقساط آن را بپردازند.

تعداد زیادی از سازندگان خانه برای ساخت آن از بانک وام دریافت می‌کنند. زمانی‌ که ساخت خانه به پایان رسید، این خانه را می‌فروشند و خریدار، این اقساط را به ‌تدریج پرداخت می‌کند.

این معامله معایب و مزایایی دارد. لازم است که خریدار با دقت کامل این معامله را انجام دهد. به دلیل اینکه امکان فروش این خانه به چندین نفر وجود دارد و متأسفانه کلاهبرداری در مورد این خانه‌ها زیاد است.

چنانچه فروشنده به خریدار برای ثبت سند بعد از پرداخت اقساط وکالت دهد، این موضوع با مشکلاتی همراه خواهد بود. به دلیل اینکه عقد وکالت عقدی جایز محسوب می‌شود و اگر فروشنده فوت کند، این وکالت‌نامه باطل است.

معامله خانه وام‌دار به‌ عنوان یکی از معاملات پرخطر برای خریداران محسوب می‌شود. با این‌ وجود اقداماتی صورت ‌گرفته است تا انتقال سند این خانه‌ها برای طرفین امکان‌پذیر باشد.

اقدامات لازم جهت انتقال سند خانه وام دار

اولین مرحله از مراحل انتقال سند خانه وام دار این است که فروشنده موضوع فروش خانه را به بانک اعلام کند. چنانچه بانک با این موضوع موافقت داشته باشد، انتقال خانه امکان‌پذیر خواهد بود.

خریدار در زمان انجام معامله، قسمتی از مبلغ مورد توافق را پرداخت می‌کند. پس ‌از آن مابقی مبلغ را در دفترخانه پرداخت خواهد کرد.

انتقال وام به خریدار بهترین اقدامی است که در این زمینه صورت می‌گیرد. برای این کار طرفین با حضور در بانک مراحلی را انجام می‌دهند. سپس خریدار بعد از تسویه تمام اقساط با وکالت‌ نامه‌ای که از طرف خریدار دارد، مراحل انتقال سند را انجام می‌دهد.

مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای پیشگیری از مشکلات مربوط به خانه‌های وام‌دار بهتر است که خریدار و فروشنده به بانک مراجعه کنند و انتقال وام به خریدار صورت بگیرد.

مراحل انتقال سند خانه به فرزند

ممکن است افرادی تمایل داشته باشند که اموال خود را به نام فرزندشان ثبت کنند. این موضوع در مورد انتقال خانه به فرزند نیز صدق می‌کند. بعضی از والدین در زمان حیات خود، خانه‌ای را به فرزندشان منتقل می‌کنند. این تصمیم به شیوه‌های مختلفی قابل تحقق است. با این وجود باید مراحل انتقال سند خانه به فرزند به صورت کاملا قانونی پیگیری و انجام شود.

اگر پدر یا مادر علاوه ‌بر خانه‌ای که در آن سکونت دارند، خانه‌های دیگری داشته باشند و بخواهند یکی از آن‌ خانه‌‌ها را به فرزند خود منتقل کنند، این اقدام به ‌راحتی قابل انجام خواهد بود. برای نوشتن قانونی انتقال مالکیت خانه به فرزند، می‌توانید از انواع هبه نامه، صلح نامه یا حتی قرارداد بیع استفاده کنید.

خدمات حقوقی ما

خرید خانه و انتقال مالکیت آن موضوع بسیار مهمی است. همه افراد قبل از انجام این معامله باید با یک کارشناس حقوقی مشورت کنند تا به مشکلات مربوط به آن گرفتار نشوند. در مجموعه رکلا شرایطی فراهم شده است تا شما با یک تماس بتوانید از خدمات ارزشمند حقوقی بهره‌مند شوید.

چنانچه در خصوص مراحل ثبت سند خانه سوالی دارید، می‌توانید سفارش خود، مبنی بر مشاوره حقوقی تلفنی را در وب سایت رکلا ثبت کنید. کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهند بود.

از طرف دیگر، تنظیم قرارداد مهمترین خدمات حقوقی ما است. کارشناسان ما به صورت تخصصی تنظیم انواع قرارداد را انجام می‌دهند. شما می‌توانید تنظیم قرارداد مورد نظرتان را به کارشناسان حقوقی ما واگذار کنید.

اگر در خصوص این مطلب سوالی دارید، می‌توانید در زیر این متن سوال خودتان را مطرح کنید. در اولین فرصت پاسخگوی سوال شما خواهیم بود.

قرارداد فروش آپارتمان (نقدی)

یک نسخه کامل از قرارداد فروش آپارتمان را از اینجا بگیرید. برای دریافت سریع این نمونه قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش آپارتمان
دریافت نمونه قرارداد فروش آپارتمان

نمونه قولنامه خانه (نقدی)

اگر به یک فرم خام قولنامه خانه نیاز دارید، روی تصویر زیر بزنید و این نمونه قرارداد را تهیه کنید.

نمونه قرارداد خانه
دانلود نمونه قرارداد خانه
منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات