مراحل سند زدن خانه در دفترخانه و مراحل سند زدن خانه قولنامه ای

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/12/09
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مراحل سند زدن خانه

پیدا کردن خانه‌ای که از هر نظر ایده‌آل باشد، کار پر زحمتی است و از سوی دیگر، باید هزینه زیادی را برای خریداری خانه صرف کنیم. به همین دلیل معامله خانه نیازمند دقت و توجه زیادی است. همچنین، اشخاصی که نسبت به معامله خانه اقدام می‌کنند باید با نکات حقوقی آن آشنایی داشته باشند. اینطور می‌توان گفت که معامله خانه چند مرحله قانونی دارد که باید به ترتیب سپری شوند. مرحله سند زدن، آخرین مرحله از مراحل معامله خانه محسوب می‌شود. مراحل سند زدن خانه به معنای مراحلی قانونی معین برای منتقل کردن سند خانه از صاحب قبلی به صاحب جدید است. آشنایی با این مراحل اهمیت زیادی دارد زیرا اگر منتقل کردن اسناد خانه همراه با رعایت شرایط و تشریفات قانونی نباشد، باعث ایجاد مشکلات حقوقی متعددی برای طرفین معامله خواهد شد.

همچنین، افرادی که می‌خواهند تمام یا قسمتی از مالکیت خانه خود را به همسر یا فرزند خود منتقل کنند باید مراحل سند به نام زدن خانه را طی کرده باشند. در این مقاله، با مراحل سند زدن خانه به نام همسر، فرزند و دیگر اشخاص آشنا می‌شویم.

منظور از مراحل سند زدن خانه چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که در اصطلاح حقوقی، منظور از سند هر نوشته‌ای است که اشخاص برای اثبات ادعای خود یا به منظور انکار ادعای شخص دیگری بتوانند به آن استناد کنند. اسناد می‌توانند به صورت رسمی یا عادی تنظیم شوند. سند رسمی به اسنادی می‌گویند که توسط اداره ثبت اسناد و املاک، دفاتر اسناد رسمی و ماموران صلاحیت دار قانونی صادر شده باشد.

قانونگذار در قانون ثبت بر این موضوع تاکید کرده است که اسناد مربوط به اموال غیر منقول باید به صورت رسمی تنظیم شوند. به همین دلیل، مالک اموال غیر منقول در صورتی می‌تواند مالکیت خود را در مراجع قضایی و اداری ثابت کند که سند مال غیر منقول، رسمی باشد. خانه نیز یک مال غیر منقول است و اسناد آن باید در دفاتر اسناد رسمی و اداره ثبت اسناد و املاک تنظیم شود. اسناد رسمی خانه انواع مختلفی دارند و می‌توانند مشاع، تفکیکی، شش دانگ، سه دانگ، تک برگ و منگوله دار باشند. اگر مالک قانونی خانه تغییر کند باید نام مالک جدید در اسناد آن قید یا آنکه اسناد جدیدی به نام مالک جدید صادر شود.

نوع سند خانه قولنامه ای

قولنامه نیز سندی است که به منظور منتقل کردن مالکیت اموال منقول و غیر منقول تنظیم می‌شود. قولنامه‌ای که به منظور منتقل کردن مالکیت خانه تنظیم شده باشد، سندی عادی است. قولنامه خانه به این دلیل، سندی عادی محسوب می‌شود که توسط اداره ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی صادر و امضا نشده است.

معمولا خانه‌هایی به واسطه تنظیم و امضای قولنامه معامله می‌شوند که منتقل کردن مالکیت آن‌ها از طریق سند رسمی امکان پذیر نیست. سند زدن یا به نام زدن سند خانه به معنای منتقل کردن مالکیت سند عادی (برای مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر، روی لینک بزنید) یا رسمی خانه به مالک جدید است. در ادامه، مراحل منتقل کردن سند عادی و رسمی خانه را بررسی می‌کنیم.

بررسی مراحل سند زدن خانه در دفترخانه

اگر مراحل سند زدن خانه به صورت قانونی و صحیح سپری نشده باشند، باعث ایجاد مشکلات حقوقی متعددی برای طرفین معامله خواهند شد. به همین دلیل، خریدار و فروشنده پیش از معامله خانه باید با شرایط و مراحل قانونی سند زدن خانه آشنا شده باشند. در ادامه، مراحل سند زدن خانه در دفترخانه را بررسی می‌کنیم.

مرحله اول: توافق میان طرفین معامله

معامله خانه در صورتی معتبر و قانونی است که خریدار و فروشنده در خصوص منتقل کردن مالکیت آن با یکدیگر به توافق رسیده باشند. در این مرحله باید مبایعه نامه‌ای به منظور ثبت و ضبط توافق میان طرفین معامله تنظیم شود. تمام موضوعات مورد توافق خریدار و فروشنده باید در مبایعه نامه قید شده باشند. موارد زیر از جمله موضوعاتی هستند که قید آن‌ها در مبایعه نامه ضروری است:

  1. مشخصات فروشنده و خریدار: مشخصات هویتی و اطلاعات مربوط به آدرس محل اقامت و شماره تلفن همراه و ثابت خریدار و فروشنده باید در مبایعه نامه قید شود.
  2. تعیین اوصاف و ویژگی‌‌های مبیع: در اصطلاح حقوقی به خانه مورد معامله، مبیع گفته می‌شود. مشخصات ثبتی، هندسی و جغرافیایی خانه مورد معامله از جمله موضوعاتی هستند که باید در مبایعه نامه قید شده باشند؛
  3. قیمت مال مورد معامله: قیمت نهایی مال مورد معامله و شرایط پرداخت آن که به واسطه توافق میان خریدار و فروشنده تعیین شده است نیز باید در مبایعه نامه قید شود؛
  4. زمان منتقل کردن سند: خریدار و فروشنده در هنگام تنظیم مبایعه نامه باید تاریخ مشخصی را برای تنظیم سند رسمی مربوط به منتقل کردن مالکیت خانه تعیین کنند.

مرحله دوم: دریافت کد رهگیری خانه

بنگاه معاملات املاکی که مبایعه نامه در آنجا تنظیم شده است باید مشخصات مبایعه نامه را در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور وارد کند. مشخصات خانه مورد معامله، اطلاعات و مشخصات هویتی مربوط به خریدار و فروشنده باید در این سامانه وارد شود. پس از ثبت این مشخصات در سامانه ثبت اسناد و املاک ، برای خانه مورد معامله کد رهگیری صادر خواهد شد. صادر شدن کد رهگیری به این معنا است که خانه مورد معامله به شخص دیگری غیر از خریدار فروخته نشده است. بنگاه معاملات املاک باید کد رهگیری که برای خانه صادر می‌شود را در مبایعه نامه قید کند.

مرحله سوم: مراجعه فروشنده به دفاتر اسناد رسمی

در این مرحله، فروشنده باید با در دست داشتن شناسنامه و اصل سند مالکیت خانه به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کند. دفتر اسناد رسمی نیز لیست مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده را به فروشنده می‌دهد تا آن‌ها را آماده کند.

مرحله آخر از مراحل سند زدن خانه: منتقل کردن سند

خریدار و فروشنده باید مطابق با تاریخی که در مبایعه نامه قید شده است برای سند به نام زدن خانه در دفاتر اسناد رسمی حاضر شوند. فروشنده در این مرحله باید تمام مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده را به همراه داشته باشد و پاسخ استعلام‌هایی که از شهرداری، دارایی و بیمه گرفته است را به دفتر اسناد رسمی بدهد. ممکن است که یکی از طرفین معامله در تاریخ مقرر به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند اما طرف دیگر حاضر نشود. در این حالت، هر یک از طرفین معامله که در دفتر اسناد حاضر شده است باید تا پایان وقت اداری منتظر طرف دیگر بماند. اگر طرف دیگر تا پایان وقت اداری در دفتر اسناد رسمی حاضر نشد، طرفی که حاضر شده است، می‌تواند از دفتر اسناد رسمی، گواهی عدم حضور بگیرد.

بررسی مراحل سند زدن خانه بنام فرزند یا همسر

مراحل سند زدن خانه بنام همسر یا فرزند نیز مانند مراحل منتقل کردن سند مالکیت خانه به دیگر اشخاص است.

تنظیم هبه نامه ، صلح نامه یا مبایعه نامه که بر منتقل کردن مالکیت خانه به فرزند یا همسر دلالت کند، از مقدمات و مراحل سند زدن خانه بنام فرزند یا همسر محسوب می‌شود.

مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ارائه مدارکی مانند اصل و تصویر اسناد مالکیت، مدارک شناسایی خریدار و فروشنده، گواهی پایان کار و گواهی عدم خلاف شهرداری به سردفتر از اصلی‌ترین مراحل مراحل سند زدن خانه بنام همسر یا فرزند است.

تنظیم هبه نامه، صلح نامه یا مبایعه نامه، مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ارائه مدارک لازم از جمله مراحل سند زدن سه دانگ خانه بنام همسر به شمار می‌روند.

مراحل سند زدن خانه قولنامه ای

قولنامه سندی است که به منظور ثبت و ضبط توافق میان خریدار و فروشنده تنظیم می‌شود. منظور از قولنامه خانه نیز، سندی است که به منظور منتقل کردن مالکیت یک خانه تنظیم و توسط طرفین این توافق امضا خواهد شد. خریدار و فروشنده در هنگام تنظیم قولنامه باید تاریخ مشخصی را برای تنظیم اسناد مربوط به منتقل کردن رسمی مالکیت خانه تعیین کنند. دریافت کد رهگیری، مراجعه خریدار و فروشنده به دفاتر اسناد رسمی و ارائه مدارک لازم برای ثبت رسمی انتقال مالکیت، از جمله مراحل سند زدن خانه قولنامه ای هستند.

نکات حقوقی در خصوص قولنامه خانه

قولنامه‌ای که به منظور منتقل کردن مالکیت خانه تنظیم شده باشد، سند معتبری محسوب می‌شود که بر توافق میان خریدار و فروشنده دلالت می‌کند. این سند در صورتی معتبر خواهد بود که مطابق با اصول و تشریفات قانونی تنظیم شده باشد. همچنین، این سند باید به گونه‌ای تنظیم شود که حقوق و منافع قانونی هر یک از خریدار و فروشنده را تامین کند. بهتر است که نسخه نهایی قولنامه را با نظارت و مشورت کارشناسان حقوقی بنویسید.

امکانات موجود در بخش خدمات تنظیم قرارداد رکلا ، این فرصت را در اختیار شما قرار داده است که قولنامه مربوط به معامله املاک و مستغلات را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنید.

کارشناسان حقوقی گروه رکلا نیز در بخش خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، آماده پاسخگویی به سوالات شما در خصوص نحوه تنظیم و اجرای قولنامه هستند.

نمونه قولنامه خانه (نقدی)

یک نمونه کامل از قولنامه خانه را از اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد خانه
دریافت نمونه قرارداد خانه

نمونه قولنامه خانه (فروش اقساطی)

می‌توانید با زدن روی تصویر زیر، قولنامه اقساطی خانه را به سرعت تهیه و دانلود کنید.

نمونه قولنامه فروش اقساطی خانه
دریافت نمونه قولنامه فروش اقساطی خانه
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات