قرارداد اجاره زمین ورزشی از نظر قوانین ایران چه نکاتی دارد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/18
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره زمین ورزشی

قرارداد اجاره زمین ورزشی یکی از انواع قرارداد اجاره است. این قرارداد به منظور اجاره زمین ورزشی برای چند ساعت، چند روز یا حتی چند ماه استفاده می‌شود. زمین ورزشی، مکانی است که شرایطی را برای ورزش‌های خاص تدارک دیده باشد. برای مثال، ممکن است شما تمایل داشته باشید که یک زمین ورزشی را برای اجرای مسابقه فوتبال اجاره کنید یا اینکه زمین ورزشی مورد نظر شما، زمین والیبال یا بسکتبال باشد. به هر حال، علاقه‌مندی به ورزش و امکانات ویژه‌ای که برای هر زمین در نظر می‌گیرند، موجب شده است که نمونه قرارداد اجاره زمین ورزشی ، طرفداران زیادی داشته باشد و در موارد متعدد استفاده شود.

اجاره نامه زمین ورزشی ، در حقیقت یک اجاره نامه است که میان مالک زمین و علاقه‌مندان به اجاره زمین ورزشی تنظیم و امضا می‌شود. در این توافق، طرفین می‌توانند شخص حقیقی (فرد انسانی) یا مراکزی مانندی ورزشگاه‌های مختلف باشند. اجاره نامه زمین چمن ، از متداوال‌ترین انواع نمونه قرارداد اجاره زمین ورزشی است که در این مقاله درباره شرایط اجاره آن توضیح خواهیم داد.

قرارداد اجاره زمین ورزشی در چه مواردی استفاده می‌شود؟

گفتیم که نمونه قرارداد اجاره زمین چمن ورزشی یک توافق بسیار محبوب است که در موارد بسیار زیادی استفاده می‌شود. شاید به این مساله توجه نکرده باشید اما ممکن است که به خاطر بیاورید که تیم فوتبال مدرسه شما با پرداخت مبلغ معینی، یک زمین چمن مصنوعی را برای دو الی سه ساعت در اختیار گرفته‌ باشد، در این شرایط، مدرسه شما در حقیقت از قرارداد اجاره زمین چمن مصنوعی استفاده کرده است. در قرارداد آن‌ها نیز که به صورت ارائه رسید پرداخت و تحویل زمین ورزشی بوده است، شرایط اصلی و مهم قرارداد اجاره زمین ورزشی رعایت می‌شود و می‌توانیم ادعا کنیم که یک از قرارداد استفاده کرده‌اند.

آن‌ها در متن توافق، مشخص کرده‌اند که به چه مکانی نیاز دارند. مبلغی را بابت کرایه یا اجاره بها پرداخته‌اند و مدت قرارداد نیز معین بوده است. با این تفاسیر، می‌توانیم بگوییم که آن‌ها در حدود شرایطی که داشتند از یک قرارداد اجاره زمین ورزشی ، اما با توافق شفاهی و ارائه رسید پرداخت، استفاده کرده‌اند.

در مثالی که زدیم، ساده‌ترین حالت نمونه قرارداد اجاره زمین چمن را در نظر گرفتیم. با اینکه هر روز، شاهد موارد متعددی هستیم که زمین چمن را برای چند ساعت اجاره می‌کنند اما قراردادهای طولانی مدت‌تری نیز در این زمینه تنظیم می‌شود. برای مثال ممکن است یک مربی ورزشی برای تمرین تیم فوتبال مدرسه، از فرم قرارداد اجاره زمین فوتبال استفاده کند و این قرارداد را برای مدت 6 ماه یا یک سال در نظر بگیرد. تیم‌های فوتبال یک سازمان، اشخاصی که تمایل دارند به صورت انفرادی یا با چند نفر از دوستان خود به صورت خصوص تمرین کنند و هر شخص دیگری که تمایل داشته باشد از زمین چمن استفاده کند، می‌تواند با استفاده از قرارداد اجاره زمین ورزشی ، یک زمین چمن اجاره کند.

قرارداد اجاره زمین ورزشی در قانون به چه صورت است؟

قرارداد اجاره زمین چمن مصنوعی ، از نگاه قانون یک قرارداد معتبر و صحیح است. یعنی در قانون ایرادی برای در اختیار گرفتن مال شخص دیگر در ازای دریافت کرایه، وجود ندارد. به عبارت دیگر، تنظیم این قرارداد هیچ مانع قانونی نخواهد داشت. البته باید توجه شود که در تنظیم و نوشتن قرارداد ، باید با دقت بسیار زیادی به قوانین ناظر به آن توجه کنیم. قانونی که به تنظیم انواع نمونه قرارداد اجاره زمین چمن ورزشی نظارت دارد، قانون مدنی است. این قانون شرایط خاص و قواعدی را برای تنظیم انواع اجاره نامه تعیین کرده است.

قانون مدنی توضیح می‌دهد که، زمانی که مالک زمین می‌پذیرد زمین چمن خود را در اختیار متقاضیان اجاره زمین قرار دهد و در مقابل، متقاضی اجاره زمین می‌پذیرد که در ازای استفاده از زمین، مبلغی را به مالک بپردازد، عقد اجاره برقرار شده است. به طور کلی، اجاره عقدی است که به واسطه آن، مستاجر مالک منافع موجر می‌شود و می‌تواند در راستای موضوع قرارداد، از آن استفاده کند. این قرارداد برای مدت مشخص تعیین خواهد شد و پرداخت اجاره بها (کرایه) از ارکان اصلی آن است.

نمونه قرارداد اجاره زمین چمن معین است؟

بدون شک این قرارداد، یک عقد معین است. معین بودن این قرارداد از این جهت است که قانون مدنی به صراحت درباره آن توضیح می‌دهد و شرایطی را برای تنظیم آن در نظر دارد. اگر شما به عنوان مالک یا به عنوان شخصی که متقاضی اجاره زمین است، بخواهید یک اجاره نامه زمین چمن تنظیم و امضا کنید، باید بدانید که در مرحله اول، لازم است که به باب اجاره از قانون مدنی مراجعه کنید. با مطالعه این باب و آگاهی از شروط عمومی صحت قرارداد که در متن قانون مدنی بیان شده است، می‌توانید یک قرارداد صحیح تنظیم کنید.

معین بودن این قرارداد، شما را ملزم می‌کند که دقیقا مطابق قوانین مشخص، عمل کنید و قرارداد را با این الگو بنویسید. علاوه بر معین بودن، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم فرم قرارداد اجاره زمین فوتبال ، لازم بودن آن است.

این توافق لازم است؟

اجاره نامه زمین ورزشی ، یک قرارداد لازم است. یعنی هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند. بنابراین، زمانی که شما با مالک زمین چمن، قرارداد امضا می‌کنید، مالک موظف است در بازه زمانی معین، زمین چمن را در اختیار شما بگذارد و با شما همکاری کند. مالک، نمی‌تواند در نیمه مدت قرارداد از شما بخواهد که قرارداد را فسخ کنید یا اینکه از ورود شما به زمین چمن جلوگیری کند. لازم بودن قرارداد اجاره باعث می‌شود که اگر موجر بخواهد زمین ورزشی را بفروشد یا اینکه تغییر کاربری ایجاد کند، باز هم باید به اجاره نامه متعهد باشد و تا پایان مدت اجاره نامه با مستاجر همکاری کند.

با این تفاسیر، حتی اگر در طول مدت اجاره ، موجر قصد داشته باشد که زمین را بفروشد، باید حتما به خریدار متذکر شود که زمین توسط شخصی اجاره شده است و خریدار باید تا پایان مدت اجاره، به اجاره نامه متعهد باشد.

البته این تعهدات و مسئولیت‌ها یک جانبه نیست. در مقابل، یک تیم که با مسئول زمین چمن نمونه قرارداد اجاره زمین چمن ورزشی امضا کرده ‌است، به بهانه‌هایی مانند لغو تیم یا توافق با مرکز دیگر با قیمت پایین‌تر، نمی‌تواند قرارداد را فسخ کند. در این توافق، هر دو طرف ملزم به رعایت چنین مواردی هستند.

آیا مستاجر می‌تواند زمین چمن ورزشی را اجاره دهد؟

از منافع مهمی که به واسطه قرارداد اجاره زمین چمن مصنوعی ، در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد، امکان اجاره محدود ملک اجاره‌ای است. قانون مدنی در باب اجاره به روشنی در این زمینه توضیح می‌دهد. در این قانون آمده است که مستاجر می‌تواند مال اجاره شده را به شخص دیگر اجاره دهد. البته باید مدتی که تعیین می‌کنند در حدود مدت زمان قرارداد اول باشد.

بسیاری از اشخاص با اجاره یک زمین چمن مصنوعی، از این راه درآمدزایی نیز می‌کنند. به این صورت که با اجاره زمین، تجهیز و رسیدگی به آن، شرایطی را مهیا می‌کنند که بتوانند زمین چمن را مجدد اجاره دهند و از این طریق کسب درآمد خواهند کرد. این کار در مواردی انجام شده است و منافع موجر و مستاجر اول را تامین می‌کند.

اگر زمین چمن شما دارای تجهیزات و امکانات مناسب است و تمایل دارید که صرفا برای استفاده مستاجر، اجاره داده شود، می‌توانید در متن قرارداد بنویسید که زمین چمن فقط برای برگزاری تمرین تیم استفاده می‌شود یا اینکه دوره‌های مسابقات جشنواره برای مدت 3 ماه در این زمین ورزشی برگزار خواهد شد. بنابراین به طور کلی مانعی برای اجاره مجدد زمین ورزشی چمن نیست، اما موجر می‌تواند این حق را سلب کند و در اجاره نامه زمین چمن نیز این شرط را مکتوب کند.

محتوای قرارداد اجاره زمین ورزشی باید حاوی چه اطلاعاتی باشد؟

فرم قرارداد اجاره زمین فوتبال ، مانند سایر انواع اجاره نامه‌ با ذکر عنوان و اشاره به مشخصات هویتی طرفین قرارداد (مالک و مستاجر) آغاز می‌شود. در ابتدای قرارداد، مالک زمین چمن (یا مسئول یا مدیری که از جانب مالک اجازه امضا قرارداد را داشته باشد) با مشخصات هویتی مندرج در کارت شناسایی و آدرس دقیق محل اقامت و شماره تماس معرفی می‌شود. در مقابل، شخصی که زمین چمن را اجاره می‌کند نیز با اطلاعات هویتی خود معرفی خواهد شد. لازم است که مشخصات و اطلاعات شناسایی زمین چمن نیز به عنوان یک شخص حقوقی ، در متن قرارداد نوشته شود.

بعد از اشاره به اطلاعات طرفین قرارداد، نوبت به توضیح موضوع قرارداد، اشاره به تاریخ دقیق شروع و پایان اجاره نامه، مبلغ کرایه یا اجاره بها، تعهدات و مسئولیت‌ها، ضمانت اجرا قرارداد، شروط فسخ و دیگر موارد مهم می‌رسد که باید به صورت دقیق و به صراحت در متن قرارداد نوشته و ثبت شوند.

برای چه مدت می‌توانیم از قرارداد اجاره زمین ورزشی استفاده کنیم؟

محدودیتی برای تعیین مدت اجاره زمین ورزشی وجود ندارد. در حقیقت در پاسخ به سوالی که در عنوان پرسیده شده است، باید بپرسیم که شما برای چه مدتی به زمین ورزشی نیاز دارید؟

مدت قرارداد براساس توافق و تفاهم میان موجر و مستاجر تعیین می‌شود. طرفین قرارداد پیش از امضای آن، با یکدیگر گفتگو می‌کنند و برای مواردی مانند مدت قرارداد، اجاره بها (کرایه)، شروط و تعهدات، ضمانت‌ها و موارد مهم دیگر توافق می‌کنند. در نهایت این توافقات در متن اجاره نامه زمین ورزشی نوشته می‌شود و طرفین را ملزم می‌کند که مطابق با آن عمل کنند.

شما می‌توانید برای چند ساعت، چند روز، چند ماه و حتی سالانه نیز نمونه قرارداد اجاره زمین ورزشی امضا کنید. در هر صورت، هر بازه زمانی که تعیین می‌کنید را باید در اجاره نامه ثبت کنید.

پیشنهاد ما

مشاوره حقوقی تلفنی ، خدمتی از تیم حقوقی رکلا است که شرایط گفت و گو با مشاوران حقوقی مجرب و وکلای پایه یک دادگستری را برای شما مهیا می‌کند. علاوه بر این، ما کنار شما هستیم که تنظیم قرارداد شما به بهترین شیوه انجام شود. ضمن آنکه تیم حقوقی رکلا یک قرارداد کامل تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید.

قرارداد اجاره زمین ورزشی

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره زمین ورزشی
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات