قرارداد اجاره شلف و تمام شرایط مهم اجاره نامه شلف که باید بدانید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/16
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره شلف

شلف‌ها، سازه‌هایی هستند که در ابعاد و شکل‌های مختلف ساخته می‌شوند. علاوه براین، جنس و متریال این سازه‌ها نیز ممکن است که بسیار متفاوت باشد. شلف‌ها را با استفاده از ام دی اف، انواع چوب، فایبرگلاس و فلزهای مختلف می‌سازند. طراحی شلف‌ها به گونه‌ای است که به صورت طبقه بندی شده، آماده می‌شوند. شلف‌ها به واسطه طراحی طبقه‌ای یا قفسه‌ای بودن، کاربردهای بسیار زیادی دارند. علاوه بر کاربرد تزئینی شلف در طراحی دکوراسیون داخلی، شلف‌ها در فروشگاه‌ها یا مراکزی که کالاهایی برای فروش ارائه می‌دهند، کاربرد ویژه‌ای خواهند داشت. به همین دلیل، قرارداد اجاره شلف به تازگی بسیار مورد توجه صاحبان کالا و فروشگاه‌ها قرار گرفته است.

قرارداد اجاره شلف در حقیقت یک قرارداد اجاره است. این قرارداد شرایطی ایجاد می‌کند که بتوانید شلف یا شلف‌هایی را برای مقاصد متعدد در اختیار بگیرید. با اینکه ماهیت اجاره نامه به این صورت است که شلف‌ها به صورت موقتی در اختیار شما باشند، باز هم این قرارداد، از جمله توافق نامه‌های محبوب و کاربردی در میان اشخاصی است که تمایل دارند در فروش و بازاریابی یک کالا یا محصول، فعالیت کنند یا اینکه فروشگاه و مکانی برای ارائه خدمات و کالا هستند. در ادامه این مطلب، تلاش می‌کنیم که اجاره نامه شلف را از ابعاد مختلف قانونی و حقوقی بررسی کنیم و شرایط اجاره شلف را در فرهنگ جامعه و در میان عموم مردم شرح دهیم.

قرارداد اجاره شلف در چه مواردی استفاده می‌شود؟

توضیح دادیم که شلف‌ها، سازه‌های جذابی هستند که گاهی در طراحی‌های بسیار زیبا ساخته می‌شوند و برای دکوراسیون‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. ممکن است شما در منزل خود انواع مختلفی از شلف و باکس‌های قفسه‌ای داشته باشید و برای مقاصد مختلف از آن‌ها استفاده کنید. آگاه هستیم که شلف‌ها به طور معمول، خریداری می‌شوند اما مساله اصلی و موضوع مقاله ما درباره شرایطی است که موجب اجاره شلف خواهد شد.

می‌دانیم که برای هر مقصودی نمی‌توانیم شلف اجاره کنیم و بسیاری از شلف‌های تهیه شده، امکان اجاره دادن یا اجاره کردن را ندارند اما به صورت خاص، شرایطی وجود دارد که شما امکان اجاره شلف خواهید داشت. برای مثال، فروشگاه‌ها و به خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای از مکان‌هایی هستند که در موارد متعدد شلف‌ها را  اجاره می‌دهند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مکان‌هایی هستند که به صورت ویژه در زمینه ارائه انواع کالا و محصولات مورد نیاز مردم فعالیت می‌کنند.

این فروشگاه‌ها سعی دارند که سلیقه طیف وسیعی از مردم را پوشش دهند و کالاهای متفاوتی برای عرضه و فروش داشته باشند. علاوه براین، شرایطی را در نظر دارند که بتوانند با تولید‌ کننده‌های مختلف، صاحبان کالا و برندها همکاری کنند. یکی از این شیوه‌های همکاری که علاقه‌مندان بسیاری دارد، ایجاد شرایطی برای برند‌های مختلف است که بتوانند شلف مخصوصی را در فروشگاه اجاره کنند. همانطور که توضیح دادیم، قرارداد اجاره شلف ، در راستای فروش و بازاریابی بسیار مورد استفاده و کاربردی است. بنابراین صاحبان کالا نیز مشتاق هستند که از این قرارداد استفاده کنند.

انواع قرارداد اجاره شلف

در بخش قبلی توضیح دادیم که این قرارداد برای اشخاصی که در زمینه عرضه کالا و محصولات فعالیت می‌کنند، بسیار محبوب است. در ادامه این بخش، لازم دیدیم که در مثال‌هایی مشخص، چند نمونه از قرارداد اجاره شلف را توضیح دهیم و درباره آن‌ها مطالب کوتاهی را بیان کنیم.

اجاره نامه شلف برای فروشگاه

همانطور که در بخش قبل نیز اشاره کردیم، این موقعیت اجاره، از متداول‌ترین نوع قرارداد اجاره شلف است که در موارد بسیار زیادی نیز استفاده می‌شود. در این توافق، صاحبان برند و تولید کنندگان محصول، یک یا چند شلف را در یک فروشگاه زنجیره‌ای اجاره می‌کنند. با اجاره شلف، این امکان برای آن‌ها وجود دارد که محصولات و کالای خود را برای فروش عرضه کنند. این موقعیت اجاره، برای اشخاصی که تمایل دارند به صورت مستقل کالای خود را بفروشند، مناسب است.

شما به عنوان صاحب برند می‌توانید در فروشگاه و در کنار شلف خود، حاضر باشید و محصول منحصر به فرد خود را معرفی کنید یا اینکه نماینده‌ای را برای این کار انتخاب کنید. به طور کلی، شلف‌ها می‌توانند فروشگاه‌ کوچک شما باشند. دقیقا به همین دلیل است که قرارداد اجاره شلف فروشگاه، در میان صاحبان کالا علاقه‌مندان بسیار زیادی دارد.

قرارداد اجاره شلف کتابخانه‌ها و کتاب فروشی‌ها

از مراکز دیگری که به صورت خاص شلف‌ها را به انتشاراتی‌ها و فعالان حوزه چاپ کتاب اجاره می‌دهد، کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها هستند. این مراکز، با در اختیار گذاشتن شلف و اجاره آن، شرایطی را ایجاد می‌کنند که اشخاص مختلف بتوانند کتاب‌های خود را به فروش برسانند. این شلف‌ها ممکن است توسط نویسنده، شخص حقیقی، یا مدیر مراکز نشر کتاب، اجاره شوند.

اجاره شلف در مراکز فرهنگی و هنری و سازمان‌ها و دانشگاه‌ها

اگر بخواهیم به طور کلی ماهیت استفاده از شلف را توضیح دهیم، می‌توانیم به این مساله اشاره کنیم که هر جایی که شما بتوانید کالا یا خدماتی را عرضه کنید، امکان اجاره شلف وجود دارد. در حقیقت، در انواع قرارداد اجاره شلف ، آن چیزی که باعث تفاوت می‌شود، محل و مکان اجاره است. اگرچه شلف‌ها می‌توانند تنوع و جنس متفاوت داشته باشند. مراکز فرهنگی و آموزشی مانند سازمان‌ها، شرکت‌ها، مدارس، آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها نیز از جمله مراکزی هستند که می‌توانند مکان‌هایی را برای اجاره شلف در نظر بگیرند.

با امکان اجاره شلف در این اماکن، شما می‌توانید کالا و خدمات متناسب با سازمان یا مرکز را ارائه دهید. به خصوص اگر اعضای آن مرکز و سازمان، جامعه هدف شما از فروش باشند، اجاره شلف برای شما بسیار مناسب خواهد بود. تصور کنید که یک موسسه کمک آموزشی تحصیلی هستید، بدون شک اجاره شلف در مدارس و ارائه جزوه‌ها، کتاب‌ها و نرم افزارهای آموزشی شما، می‌تواند نتایج بسیار مثبتی به همراه داشته باشد.

قانون ناظر در این خصوص چه می‌گوید؟

در ابتدای مقاله توضیح دادیم که اجاره نامه شلف ، در حقیقت یک قرارداد اجاره است. این قرارداد، مانند سایر عقود باید از شروط صحت قراردادها تبعیت کند. یعنی اینکه باید مطمئن باشیم که؛ طرفین قرارداد با قصد و رضایت خود قرارداد را امضا ‌می‌کنند، اجباری برای آن‌ها وجود ندارد، موضوع قرارداد مشروع و قانونی است و اینکه طرفین صلاحیت قانونی برای امضای اجاره نامه را دارند.

اما پیش از امضای قرارداد، لازم است که از ماهیت، محتوا و نحوه نوشتن اجاره نامه آگاه باشیم. قدم اول این است که به این سوال پاسخ دهیم که آیا اجاره شلف قانونی است؟

بله! به صورت قانونی هیچ مانعی برای اجاره شلف وجود ندارد. هر شخص می‌تواند مالی که در اختیار دارد را با توافق و رعایت قانون، اجاره دهد. بنابراین، فروشگاه‌ها و مراکز مختلف نیز می‌توانند شلف‌‍ یا بهتر بگوییم، مکانی که امکان استقرار شلف دارد را اجاره دهند.

این اجاره نامه، با تبعیت از قانون مدنی نوشته می‌شود. قانون مدنی در یک باب، به صورت اختصاصی درباره عقد اجاره و قواعد مربوط به آن توضیح می‌دهد. به همین دلیل است که اجاره نامه شلف ، یک عقد معین است. زیرا که تمام شروط صحت قرارداد و نحوه تنظیم آن، در متن قانون شرح داده می‌شود.

آیا اجاره نامه شلف لازم است؟

اجاره نامه شلف به این دلیل که از عقد اجاره تبعیت می‌کند، یک قرارداد لازم محسوب می‌شود. توضیح ساده لازم بودن این توافق نامه این است که طرفین نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند. بهتر بگوییم، طرفین نمی‌توانند بدون دلیل موجه، قرارداد را فسخ کنند. فسخ قراردادهای لازم، تنها در مواقعی انجام می‌شود که در شرایط خاص و براساس قانون، اجازه فسخ قرارداد وجود داشته باشد یا اینکه طرفین در قرارداد خود، شروطی را برای فسخ در نظر گرفته باشند.

مدت قرارداد یا بازه زمانی اجاره شلف

تعیین مدت اجاره شلف و ثبت آن در متن قرارداد ، از اقدامات مهم و ضروری است که موجر و مستاجر باید به آن توجه داشته باشند. منظور از بازه زمانی اجاره شلف، تاریخ دقیق شروع و پایان اجاره است که باید به صراحت تعیین و در متن قرارداد مکتوب شود. قانون مدنی در خصوص شرایط صحت انواع قرارداد اجاره قواعدی را مطرح می‌کند که یکی از مهمترین شروط اعتبار این قرارداد، تعیین مدت آن است. این مساله به اندازه‌ای مهم است که بدون تعیین مدت قرارداد، اجاره نامه شما عملا باطل و بدون اعتبار خواهد بود. بنابراین برای آنکه شرایط صحت و اعتبار قرارداد اجاره شلف را رعایت کنید، لازم است که حتما تاریخ شروع و پایان این قرارداد را در متن اجاره نامه بنویسید.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که یک شلف را در مکان مشخص اجاره کنید، باید از حدود اختیارات و مسئولیت‌های طرفین به خوبی آگاهی داشته باشید. پیشنهاد ما به شما، استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. با انجام این گفت و گو، به خوبی از حقوق خود آگاه خواهید شد. همچنین برای تنظیم قرارداد نیز می‌توانید از خدمات تیم حقوقی رکلا در این زمینه بهره ببرید.

قرارداد اجاره شلف

برای تهیه سریع این نمونه قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد اجاره شلف
دانلود نمونه قرارداد اجاره شلف
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات