قرارداد فضای کار اشتراکی + شرایط استفاده از نمونه اجاره نامه فضای کار اشتراکی

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/05
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فضای کار اشتراکی

قرارداد فضای کار اشتراکی ، قراردادی است که به تازگی متقاضیان زیادی دارد. احتمالا درباره آن شنیده‌اید یا اینکه ممکن است تا حدودی درباره شرایط این قرارداد، اطلاع داشته باشید. ما می‌توانیم با اطمینان به شما بگوییم که در دنیای کسب و کارهای جدید و با رشد روزافزون استارتاپ‌ها و اشخاصی که به صورت فردی مشغول به اداره یک کسب و کار هستند، بیش از پیش درباره قرارداد اجاره فضای اشتراکی می‌شنوید. این قرارداد، در واقع یک قرارداد اجاره است که شرایط خاصی را برای انجام کار، ایجاد می‌کند.

شرایط حال حاضر بازار کار، کسب و کارهای جدیدی ایجاد کرده است. امروزه دیگر مفهوم شرکت، در قالب و یک ساختمان بزرگ به همراه چندین پرسنل معنی نمی‌شود . شرکت‌ها می‌توانند با حداقل نفرات تاسیس شوند و شروع به فعالیت کنند. شما حتی می‌توانید کسب و کارهایی را ببینید که به صورت فردی و یک نفره اداره می‌شوند. بدون شک، این شرکت‌های کوچک، ایده پردازهای جوان، کسب و کارهای نوپا و به طور کلی، اشخاصی که تمایل دارند ایده، خدمات یا کالایی را ارائه دهند، برای شروع فعالیت خود، به مکانی نیاز دارند که به عنوان مقر و پایگاه کسب و کارشان شناخته شود.

این پایگاه، به کسب و کار آن‌ها اعتبار و ارزش می‌دهد و امکانی فراهم می‌کند که اشخاص بتوانند به صورت حرفه‌ای کار خود را آغاز کنند. از مهمترین موسسه‌ها و شرکت‌هایی که در ارائه این خدمات فعالیت می‌کنند، موسسه‌ها و شرکت‌های شتابدهنده هستند که برای همکاری با آن‌ها لازم است که از قرارداد شتابدهی استفاده کنید.

قرارداد فضای کار اشتراکی چیست؟

پیش از صحبت درباره ابعاد مختلف این قرارداد، لازم است که به صورت مختصر درباره آن اطلاعاتی کسب کنید و به طور دقیق بدانید که این قرارداد درباره چه مساله‌ای است و چه شرایطی را برای شما فراهم می‌کند. در پاسخ به سوال قرارداد فضای کار اشتراکی چیست ، باید توضیح دهیم که این قرارداد، یک اجاره نامه است که با تمام ویژگی‌های قانونی یک اجاره نامه نوشته شده است. مساله‌ایی که موجب تفاوت این قرارداد با سایر قراردادهای اجاره می‌شود، شرایط اشتراکی بودن فضای اجاره شده است. در اینجا سوال پیش می‌آید که در این قرارداد، روابط طرفین به چه صورت خواهد بود؟ مگر اینطور نیست که در قرارداد اجاره باید مکانی در اختیار مستاجر قرار بگیرد، پس این فضای اشتراکی چه شرایطی ایجاد خواهد کرد و اینکه آیا واقعا این قرارداد، یک قرارداد اجاره است؟

تمام این سوالات، دغدغه‌های ذهنی اشخاصی است که تمایل دارند از شرایط اجاره فضای اشتراکی استفاده کنند. اگر درباره اجاره نامه فضای کار اشتراکی ، اطلاعاتی دارید، با ما همراه باشید، ما سعی می‌کنیم که این قرارداد را از ابعاد جدیدی بررسی کنیم و اگر شخصی هستید که تمایل دارید درباره ماهیت این قرارداد اطلاعات کسب کنید، حتما ادامه مطلب را بخوانید.

نمونه قرارداد فضای کار اشتراکی ، در حقیقت قراردادی است که به شما این امکان را می‌دهد که در بخشی از یک مجموعه، ساکن شوید و کسب و کار خود را در آن مکان راه اندازی کنید. این بخش می‌تواند یک صندلی یا حتی به صورت قرارداد اجاره اتاق باشد.

شرایط استفاده از قرارداد فضای کار اشتراکی

زمانی که شما قرارداد اجاره فضای اشتراکی ، تنظیم و امضا می‌کنید، به واسطه این قرارداد با مالک مجموعه‌ای که متعهد به همکاری با شما شده است، در زمینه استفاده از فضای مورد نیازتان توافق کرده‌اید. مالک مجموعه یا سرمایه گذار، شخصی است که با استفاده از سرمایه خود، مکانی را مانند کارخانه‌های فناوری تاسیس می‌کند و آن را به اشخاصی که تمایل دارند از آن مکان استفاده کنند، اجاره می‌دهد. علاوه بر سرمایه گذارهای شخصی، نهادهای دولتی و دانشگاهی نیز می‌توانند چنین کارخانه‌هایی را ایجاد کنند. در این فضاهای اشتراکی، امکانات متنوعی مهیا شده است که شرایط مناسبی را برای شروع به کار فراهم می‌کند.

کارخانه‌ها، موسسات و شرکت‌هایی که در زمینه ارائه فضای اشتراکی فعالیت می‌کنند، سعی دارند که امکانات کاری و رفاهی را برای مستاجرین خود فراهم کنند. در این فضاهای اشتراکی، حوزه کاری شما مشخص می‌کند که به چه مکان و امکاناتی نیاز دارید. اگر یک کسب و کار رو به پیشرفت هستید و تعداد کمی پرسنل دارید، اجاره یک اتاق از فضای اشتراکی برای شما مناسب خواهد بود و اگر شخصی هستید که صورت فردی کار میکنید یا اینکه کسب و کار شما هنوز به مرحله‌ی نرسیده است که بتوانید هزینه‌های اجاره اتاق را بپردازید، پیشنهاد ما اجاره صندلی به واسطه تنظیم یک قرارداد فضای کار اشتراکی است.

بعضی از این اماکن و کارخانه‌ها، شرایط خاصی را برای اجاره فضای اشتراکی در نظر دارند و بعضی دیگر، شرایط خاصی را مطرح نکرده‌اند. در مجموع شما با استفاده از اجاره نامه فضای کار اشتراکی می‌توانید از امکانات این مراکز استفاده کنید.

منظور از فضای اشتراکی در این قرارداد چیست؟

زمانی که از قرارداد اجاره فضای اشتراکی صحبت می‌کنیم، احتمالا به نظرتان بیاید که اگر همه چیز اشتراکی باشد، آیا حریم خصوصی کار شما رعایت می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم که بله، چنین مواردی از پیش مورد توجه قرار گرفته است. به طور کلی شما در سالن‌های مشاع، اتاق‌های استراحت، کنفرانس و دیگر موارد، با سایر اشخاص شراکت دارید اما به صورت اختصاصی، مکان مشخصی نیز به شما تعلق می‌گیرد.

برای مثال میز و صندلی شما مشخص خواهد بود و شما می‌توانید در طول مدت اجاره از آن استفاده کنید. علاوه بر این، کمدهایی در اختیار شما قرار می‌گیرد که در متن قرارداد درباره جزئیات آن نوشته خواهد شد. بدون شک، یک کارخانه با امکان اجاره فضای اشتراکی، بخش‌های مختلفی دارد که در اختیار شما قرار می‌دهد، البته اگر در متن قرارداد فضای کار اشتراکی شما به آن موارد اشاره شده باشد. اگر تمایل دارد که از بخش‌هایی خاصی مانند سالن کنفرانس، سالن‌های مخصوص قرارهای کاری و دیگر موارد استفاده کنید، لازم است که حتما به صراحت در قرارداد اجاره فضای اشتراکی درباره آن توضیح دهید.

قرارداد فضای کار اشتراکی برای چه اشخاصی کاربرد دارد؟

زمانی که از اجاره نامه فضای کار اشتراکی صحبت می‌شود، به صورت ناخودآگاه موسسه‌های شتابدهی را به یاد می‌آورید اما لازم است که تاکید کنیم خدمات اجاره فضای اشتراکی، صرفا برای استارتاپ‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه می‌تواند جنبه‌های مختلف دیگری نیز داشته باشد. برای مثال احتمالا بنگاه‌های بزرگی را مشاهده کرده‌اید که هر مشاور املاک به صورت مستقل، میزی را برای خود اجاره کرده است و به مشتریان خود خدمات می‌دهد. یا اینکه احتمالا مزون‌هایی را مشاهده کرده‌اید که در واقع جمعی از چند مزون مختلف هستند که در یک فضای اشتراکی به کسب و کار خود می‌پردازند.

بنابراین، نه فقط استارتاپ‌ها که هر مجموعه دیگر، می‌تواند با شرایط فضای اشتراکی، بخش‌هایی را به دیگر اشخاص اجاره دهند.

محتوا و قوانین مرتبط با این اجاره نامه

زمانی که درباره قرارداد فضای کار اشتراکی صحبت می‌کنیم، در حقیقت منظور ما اجاره نامه‌ای است که مشخص می‌کند شما از بخشی از یک فضای اشتراکی، استفاده می‌کنید و می‌توانید در آن مکان به کسب و کار بپردازید. این اجاره نامه، با تبعیت از قانون مدنی و رعایت قواعد مربوط به عقد اجاره تنظیم می‌شود و به همین دلیل معتبر و صحیح است. البته بدون شک لازم است که شرایط عمومی صحت قرارداد ، در تنظیم این اجاره نامه در نظر گرفته شود.

محتوای این قرارداد، حاوی اطلاعات و مشخصات دقیقی درباره ماهیت طرفین، موضوع قرارداد، بازه زمانی و هزینه توافقِ انجام شده است. علاوه بر این موارد، طرفین می‌توانند شروط و تعهدات دیگری را نیز برای این قرارداد در نظر بگیرند که در هنگام قرارداد اعمال شود.

موضوع قرارداد اجاره فضای اشتراکی چیست؟

بعد از آنکه طرفین یک قرارداد مشخص می‌شوند، نوبت به توضیحاتی درباره موضوع قرارداد است. در حقیقت، بهانه و دلیل اصلی این اجاره نامه در بخش موضوع مشخص می‌شود. در این بخش از نمونه قرارداد فضای کار اشتراکی ، شما می‌توانید به صراحت بیان کنید که در کدام قسمت از فضای کارخانه مستقر هستید و از کدام امکانات فضای اشتراکی استفاده خواهید کرد.

موضوع نمونه قرارداد فضای کار اشتراکی ، اجاره بخش مشخصی از یک فضای اشتراکی است. شما متعهد می‌شوید که به واسطه این قرارداد، در ازای استفاده از این فضا، کرایه پرداخت کنید و رابطه ایجاد شده میان طرفین این قرارداد، رابطه موجر و مستاجر است.

اجاره بها یا کرایه نمونه قرارداد فضای کار اشتراکی

برای حضور در فضای کار اشتراکی و استفاده از امکانات این فضا، بدون شک متعهد به پرداخت کرایه یا اجاره بها خواهید بود. بهتر بگویم، شما در ازای استفاده از مکانی که در فضای کار اشتراکی در اختیار می‌گیرید، باید کرایه پرداخت کنید. مبلغ اجاره بها یا کرایه، با توافق موجر و مستاجر تعیین می‌شود. موجر و مستاجر پیش از امضای قرارداد ، در رابطه با میزان مبلغ اجاره با یکدیگر گفتگو و توافق می‌کنند و در نهایت، مبلغی که بابت اجاره بها معین می‌شود را در متن قرارداد می‌نویسند. علاوه بر تعیین مبلغ، نحوه پرداخت اجاره بها نیز از موارد دیگری است که می‌توانید در این بخش درباره آن توضیح دهید. برای مثال ممکن است توافق موجر و مستاجر به این صورت باشد که اجاره بها طول مدت قرارداد، همان ابتدا به صورت کلی پرداخت شود یا اینکه پرداخت اجاره بها به صورت ماهانه باشد. یک نکته مهم که پیشنهاد می‌کنیم به آن توجه داشته باشید این است که حتما تمام توافقات شفاهی خود را به صورت مکتوب در قرارداد ثبت کنید.

پیشنهاد ما

همانطور که می‌دانید اجاره دادن یا اجاره کردن یک فضای اشتراکی، نیازمند دقت و توجه است. شما چه اجاره دهنده باشید و چه شخصی باشید که تمایل دارد بخشی از یک فضای اشتراکی را اجاره کند، نیاز دارید که از مسائل حقوقی و قانونی این قرارداد مطلع باشید. خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، امکانی است که تیم حقوقی رکلا برای پاسخ به سوالات شما در نظر گرفته است. علاوه براین، شما می‌توانید تنظیم قرارداد مورد نظرتان را نیز به ما بسپارید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات