نمونه قرارداد اجاره اتاق و بررسی نکات انواع نمونه اجاره نامه اتاق

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/05
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره اتاق

قرارداد اجاره اتاق یکی از انواع قرارداد اجاره است. نیاز به این نوع اجاره نامه هرروز در حال افزایش است.

آیا به دنبال اجاره کردن یک اتاق به عنوان مکان یا دفتری برای کارتان هستید؟ یا داشتن یک اتاق برای اقامت در نظرتان است؟

شاید در عرف برای دو حالتی که گفتیم از عبارت نمونه قرارداد اجاره اتاق استفاده شود، اما به راحتی می‌شود فهمید که میان این دو قرارداد اجاره تفاوت‌هایی وجود دارد. نمونه اجاره نامه اتاق یک قرارداد اجاره است. قراردادهای اجاره با توجه به قانون مدنی نوشته می‌شوند. این قرارداد به اجاره دادن یک مکان اشاره می‌کند. اما مساله‌ای که پیش می‌آید، نوع استفاده شما از آن مکان است. این نوع استفاده است که باعث می‌شود در زمینه نمونه اجاره نامه اتاق ، شاهد قراردادهای اجاره متعدد و متفاوتی باشیم. هرچند که قراردادهای اجاره در کلیات و بخش‌های مختلف شبیه به یکدیگر هستند.

نمونه قرارداد اجاره اتاق چیست؟

این اجاره نامه ، قراردادی است که میان مالک به عنوان موجر و مستاجر نوشته می‌شود. طبق این قرارداد شما به ازای پرداخت مبلغ مشخصی، ملک، اتاق یا بخشی از یک مغازه را به اجاره می‌گیرید. این قرارداد اجاره مانند سایر قراردادهای اجاره دارای زمان و مکان مشخص، مبلغ مشخص و شرایط و تعهدات است. این قرارداد با توجه به قانون مدنی و قوانین موجر و مستاجر و در مجموع، قوانینی که به عقد اجاره مربوط می‌شود، نوشته می‌شوند. توافق شما با صاحب ملک اولین قدم در عقد قرارداد است.

چه کسانی از نمونه اجاره نامه اتاق استفاده می‌کنند؟

دانشجویانی را تصور کنید که در شهری جدای از خانواده زندگی می‌کنند یا جوانانی که برای کار به شهر دیگری مهاجرت می‌کنند و مجبورند که به تنهایی زندگی کنند و هزینه زندگی خود را بپردازند. آرایشگر یا ناخن کار جوانی که سرمایه‌ای برای احداث یک سالن زیبایی یا آرایشگاه بزرگ را ندارد. افرادی که برای شروع کارشان به یک دفتر کار نیازمندند، ولی نمی‌توانند از پس هزینه اجاره یک ساختمان یا یک واحد بزرگ بر بیایند.

به نظرتان مشکل این افراد چگونه حل می‌شود؟ درست است! نمونه اجاره نامه اتاق راه حل این گروه از افراد است. ممکن است شما جز این دسته از اشخاص قرار بگیرید. جالب است بدانید که بنا به نیاز هرکدامشان، یک نوع قرارداد اجاره وجود دارد. در ادامه به معرفی این نمونه قراردادها می‌پردازیم.

انواع نمونه قرارداد اجاره اتاق

در این بخش به معرفی قراردادهای اجاره‌ای که زیر مجموعه‌ این قرارداد قرار می‌گیرند، می‌پردازیم. این قراردادها عبارتند از:

نمونه قرارداد اجاره اتاق آرایشگاه

آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی مراکز خدمات رسانی آرایشی و بهداشتی هستند که بسیار مورد نیاز جامعه و عموم مردم قرار می‌گیرند. امروزه کار آرایشگران و پیرایشگران بسیار تخصصی‌تر شده است. در سالن‌های زیبایی، خدمات متعدد و متفاوتی ارائه می‌شود. در این مراکز چندین شخص مشغول به کار هستند و هرکدام به طور تخصصی به ارائه یک بخش از خدمات آرایشی میپردازند. بدون شک احداث یک سالن زیبایی نیازمند سرمایه زیادی است و به همین دلیل هر کسی نمی‌تواند از پس هزینه‌های آن بربیاید. ممکن است شما یک ناخن کار حرفه‌ای باشید. بدون شک برای دیدن مشتریان و انجام خدمات ناخن نیازمند اتاق یا به اصطلاح، میزی در سالن آرایشی هستید.

همینطور اشخاص دیگر در زیر شاخه‌های متعددی مانند تتو کار، اپیلاسیون کار، پاکسازی و… می‌توانند میز‌ها و اتاق‌هایی را در سالن زیبایی اجاره کنند.

شما می‌توانید در متن قرارداد اجاره اتاق آرایشگاه مشخص کنید که در ازای پرداخت مبلغ مشخصی، آن بخش از سالن و آرایشگاه را برای کارتان در اختیار می‌گیرید. شخصی که سالن زیبایی را احداث کرده است، مجوزهای لازم و تاییدیه بهداشت را گرفته است. شما برای تنظیم این قرارداد نیازمند مجوز و تاییدیه بهداشت نیستید. اما در متن قرارداد موظف می‌شوید که به این موارد توجه کرده و مشکلی برای سالن ایجاد نکنید.

شما باید حتما دارای مدرک معتبر در زمینه کارتان باشید که نشان دهد شما در کارتان مهارت و تخصص دارید. همچنین عواقب و ضرر و زیان کارتان مربوط به شما است و سالن زیبایی سهمی در آن ندارد. نمونه قرارداد اجاره اتاق آرایشگاه می‌تواند برای یک سال یا بیشتر اجاره شود. مدت قرارداد و سایر موارد مربوط به نوشتن قرارداد به توافق شما بستگی دارد.

نمونه قرارداد اجاره اتاق کار

قرارداد اجاره اتاق کار یک نوع دیگر از نمونه قرارداد است. این قرارداد برای آن دسته از اشخاص مورد استفاده است که برای کارشان نیازمند یک مکان ثابت هستند. به بیان دیگر می‌شود گفت نمونه قرارداد اجاره اتاق کار ، مکانی را در اختیار شما قرار می‌دهد که در آنجا به فعالیت مورد نظر خودتان بپردازید. شرایط این اتاق نیز به شما وکارتان بستگی دارد. بنا به نوع نیازتان، می‌توانید اتاق یا مکان‌های دیگر را ببینید و در صورت تمایل اجاره کنید.

شاید بشود گفت، نمونه قرارداد اجاره اتاق کار ، نوعی قرارداد اجاره کارگاه است. ممکن است شما نقاش جوانی باشید و بخواهید در یک اتاق به حرفه‌ی نقاشی بپردازید. اما هزینه اجاره یک خانه کامل را نداشته باشید. یا ممکن است یک طراح داخلی باشید، یا یک طراح وب باشید که نیازمند مکانی برای فعالیت‌هایش است. حتی ممکن است شما محققی باشید که به دنبال مکانی آرام و مجزا برای مطالعه در زمینه طرح تحقیقانی خود است. در مجموع نمونه قرارداد اجاره اتاق کار می‌تواند به شما بسیار کمک کند.

نمونه قرارداد اجاره اتاق اداری

این قرارداد برای آن دسته از افرادی مورد استفاده است که به دنبال مکانی به عنوان آفیس و دفتر کار هستند. این دسته از افراد دارای مراجعان و برنامه کاری خاصی هستند و به مکان مناسبی برای اتاق کاریشان نیاز دارند. این اشخاص معمولاً برای اجاره نامه اتاق اداری ، ساختمان‌هایی که کاربری تجاری دارند را انتخاب می‌کنند. آن‌ها دفترکار، اتاق کار یا آفیس خود را با استفاده از اجاره نامه اتاق اداری ، اجاره می‌کنند. نمونه قرارداد اجاره اتاق اداری یا به بیان دیگر، اجاره دفتر کار یا آفیس، برای کسانی که به تازگی و با سرمایه کم شروع به کار کردند بسیار مفید است.

نمونه قرارداد اجاره یک اتاق

این نمونه قرارداد از قراردادهای اجاره بسیار متداول است. جوانان شاغل، دانشجویان یا افرادی که به تنهایی زندگی می‌کنند و درآمد زیادی ندارند، از دسته افرادی هستند که تمایل دارند با استفاده از نمونه قرارداد اجاره یک اتاق ، یک اتاق را برای زندگی و اقامت اجاره کنند. این اتاق‌ها معمولا جزئی از یک خانه یا یک واحد بزرگ‌تر هستند. این قبیل‌ اتاق‌ها مشکل جوانان بسیاری را حل کرده است.

همانطور که می‌دانید یک خانه بزرگ، هزینه زیادی دارد و برای اجاره آن مبلغ بسیار بیشتری هزینه می‌شود. از طرفی یک دانشجوی جوان به خانه بسیار بزرگ احتیاجی ندارد. اجاره کردن اتاق برای این دسته از افراد بسیار به‌‌صرفه و مناسب است. البته خانه‌ها و اتاق‌هایی که به این منظور اجاره داده می‌شوند در شرایط و امکانات متفاوت هستند. لازم است که شما با موجر به توافق برسید و اجاره نامه یا قرارداد اجاره تنظیم کنید.

نمونه قرارداد اجاره اتاق هتل

این قرارداد به تنظیم متن خاصی نیاز ندارد. هتل‌ها و مهانسراها از مراکزی هستند که به صورت موقتی و با دریافت مبالغی، اتاق اجاره می‌دهند. این اتاق‌ها دارای شرایط و امکانات خاصی هستند که بنا به مبلغی که برای اجاره پرداخت می‌شود، امکانات نیز متفاوت خواهد بود. اقامت در هتل و مهمانسرا موقتی است و هزینه اقامت به صورت یک شبانه روز محاسبه می‌شود.

نمونه اجاره نامه اتاق از دیدگاه قانون!

ماده ۴۶۶ قانون مدنی می‌گوید:

«اجاره عقدی است که به موجب آن، مستأجر مالک منافع عین مستأجره می‌شود، اجاره‌ دهنده را موجر و اجاره‌کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره گویند.»

بنا به این ماده و مواد بعد از این، اجاره ملک امری موجه است. مستاجر می‌تواند در ازای پرداخت مبلغ مشخصی، ملک موجر را به صورت موقت در اختیار بگیرد یا به بیان دیگر مالک منافع موجر باشد. در زمینه این قرارداد، یک قانون دیگری نیز وجود دارد که به صورت اختصاصی درباره اجاره است. این قانون به نام قانون روابط موجر و مستاجر شناخته می‌شود.

این قانون برای اولین بار در سال 1356 تصویب شد. یک بار در سال‌ 1362 مورد بررسی و اصلاح قرارداد گرفت و آخرین بار در سال 1376 نیز مجدداً اصلاح شد. آخرین نسخه از قانون موجر و مستاجر مربوط به آخرین نسخه اصلاحی در سال 1376 است. این قانون، توافق و رضایت طرفین را در قرارداد ارجحیت داده و بسیار مهم می‌داند. این قانون می‌گوید، با توافق طرفین، قرارداد اجاره و مواد آن نوشته می‌شود. در حقیقت ملاک، توافق و نظر طرفین قرارداد است. برای آن‌که این قرارداد شامل قرارداد روابط موجر و مستاجر 1376 شود، لازم است که سه شرط را رعایت کنید:

  1. مدت قرارداد تعیین شده و نوشته شده باشد.
  2. متن قرارداد در دو نسخه تنظیم شده باشد.
  3. بعد از به امضا رسیدن توسط موجر و مستاجر، به امضای دو شاهد عاقل و بالغ نیز برسد.

چگونه یک نمونه قرارداد اجاره اتاق بنویسیم؟

حالا که درباره ابعاد مختلف این قرارداد صحبت کردیم، شاید برایتان سوال پیش بیاید که یک قرارداد اجاره شامل چه بخش‌هایی است و چه محتوایی دارد؟ حتما کنجکاو شده‌اید که بدانید چگونه می‌توانیم نمونه قرارداد اجاره اتاق بنویسیم؟ در ادامه نحوه نوشتن این قرارداد را شرح می‌دهیم.

عنوان

عنوان عبارت کوتاهی است که به طور مختصر درباره محتوای قرارداد شما توضیح می‌دهد. برای نوشتن عنوان باید بدانید که دقیقاً چه اتاقی و برای چه کاری اجاره می‌کنید. قرارداد اجاره اتاق نمی‌تواند یک عنوان مناسب باشد، زیرا مبهم است. ولی نمونه قرارداد اجاره اتاق آرایشگاه ، می‌تواند عنوان مناسبی باشد.

اطلاعات و مشخصات طرفین

در این بخش از قرارداد، اطلاعات شما به عنوان مستاجر و اطلاعات مالکی که اتاق را از او اجاره می‌کنید به عنوان موجر نوشته می‌شود. اگر شخص حاضر در قرارداد، مانند شما شخص حقیقی باشد، اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس او را در قرارداد می‌نویسیم. اگر شخص حاضر در قرارداد، شخص حقوقی باشد، لازم است که اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده در قرارداد ثبت شود.

برای مثال، به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که بخشی از قرارداد اجاره اتاق تنظیم شده توسط کارشناسان حقوقی رکلا است توجه کنید. این قرارداد در بخش نمونه قرارداد وب سایت قرار دارد:

نمونه قرارداد اجاره اتاق

مورد اجاره در نمونه اجاره نامه اتاق

مورد اجاره همان اتاقی است که برای اجاره انتخاب کرده‌اید و این قرارداد برای آن تنظیم شده است. در این بخش از قرارداد باید به مسکونی یا تجاری بودن ملک مورد نظر اشاره کنید. استفاده شما از اتاق، نشان دهنده نوع کاربری اتاق خواهد بود. اگر این اتاق بخشی از یک سالن یا مجموعه است، باید به آن مجموعه نیز اشاره کرد. در این بخش نوشته می‌شود که شما اتاق مشخص شده را برای چه استفاده‌ای اجاره می‌کنید.

تجهیزات و امکانات در نمونه قرارداد اجاره اتاق

امکاناتی که اتاق مورد اجاره دارد، در این بخش نوشته می‌شود. از داشتن آب و برق و گاز گرفته تا امکانات دیگری که ممکن است از طرف موجر در اختیار شما قرار بگیرد. برای مثال بسیاری از اتاق‌های مسکونی که به دانشجویان اجاره داده می‌شود، دارای امکاناتی مانند فرش و کمد و تخت هستند. بدیهی است که مسئولیت حفاظت و نگهداری از این وسایل و امکانات به‌عهده مستاجر است و در صورت بروز هرگونه مشکلی باید خسارت بپردازد.

مدت اجاره در اجاره نامه اتاق

به طور معمول قراردادهای اجاره به صورت سالانه تنظیم می‌شوند. اما تعیین مدت اجاره نیز به توافق طرفین بستگی دارد. لازم است که به طور دقیق تاریخ روز و ماه و سال شروع و اتمام قرارداد، نوشته شده و ثبت شود. مستاجر در پایان زمان قرارداد موظف به تخلیه آن است. البته قراردادهای اجاره امکان تمدید شدن را نیز دارند که با توافق طرفین انجام می‌شود.

مبلغ قرارداد در نمونه قرارداد اجاره اتاق

مبلغ قرارداد همان تعیین مبلغ اجاره و ودیعه است. این مبلغ بنا به توافق طرفین تعیین می‌شود و مستاجر متعهد به پرداخت آن می‌شود. معمولاً اجاره به صورت ماهانه پرداخت می‌شود.

ممکن است مبلغی نیز به عنوان ودیعه دریافت شود. برای مثال به عکس زیر که بخشی از قرارداد اجاره اتاق (با پول پیش) است و در بانک قرارداد رکلا قرار دارد توجه کنید:

نمونه قرارداد اجاره اتاق

وظایف و تعهدات موجر و مستاجر

در این بخش از قرارداد، وظایف و تعهدات موجر و مستاجر در قبال یکدیگر و در قبال قرارداد مشخص شده و در متن قرارداد نوشته می‌شود.

نسخه‌های قرارداد

دو نسخه از قرارداد تهیه می‌شود که در اختیار موجر و مستاجر قرار می‌گیرد. همچنین بعد از امضای طرفین قرارداد، دو شاهد عاقل و بالغ نیز قرارداد را امضا می‌کنند. در نظر داشته باشید که نسخه‌های قرارداد باید متحد الشکل باشند و هر دو نسخه توسط موجر و مستاجر و شاهدان امضا شوند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا انواع قرارداد اجاره را تنظیم کرده و در بانک قرارداد قرار داده است. شما می‌توانید با مراجعه به این بخش، قرارداد مناسب خود را جست و جو و تهیه کنید.

ممکن است برای اجاره دادن یا اجاره کردن اتاق، شروط خاصی در نظر شما باشد و ترجیح دهید که این قرارداد را به صورت اختصاصی تنظیم کنید. برای این حالت، به شما سرویس تنظیم قرارداد رکلا را پیشنهاد می‌کنیم. به واسطه استفاده از این سرویس، می‌توانید با مشاوران حقوقی با تجربه در نگارش قرارداد و وکلای مجموعه رکلا ارتباط بگیرید و مسئولیت نوشتن قرارداد مورد نظر خود را به آن‌ها بسپارید. همچنین این امکان را خواهید داشت که برای گفتگو با این متخصصان، از سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. به منظور دسترسی به این خدمات، کافی است روی لینک بزنید و درخواستتان را در بخش مربوطه ثبت کنید.

دانلود نمونه قرارداد اجاره اتاق (با پولِ پیش)

در صورتی که قرار است یک اتاق را اجاره دهید یا اجاره کنید و علاوه بر مبلغی به عنوان اجاره بها، مبلغی نیز به عنوان قرض الحسنه (ودیعه یا پول پیش) پرداخت شود، از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد اجاره اتاق (با پولِ پیش)
دانلود نمونه قرارداد اجاره اتاق (با پولِ پیش)

دانلود نمونه قرارداد اجاره اتاق (بدون پول پیش)

اگر فقط مبلغی به عنوان اجاره بها پرداخت می‌شود و در زمان امضای قرارداد، مبلغی به عنوان ودیعه یا قرض الحسنه دریافت نخواهد شد، این قرارداد را بین مستاجر و مالک تنظیم و امضا کنید.

نمونه قرارداد اجاره اتاق (بدون پول پیش)
دانلود نمونه قرارداد اجاره اتاق (بدون پول پیش)
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات