قرارداد اجاره کارگاه و تمام نکات مهم نمونه قرارداد اجاره کارگاه تولیدی

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/10
زمان مطالعه: 13 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره کارگاه

قرارداد اجاره کارگاه نوعی از قرارداد اجاره است. می‌دانیم که بسیاری از واحدهای تولیدی برای فعالیت کاری خود نیازمند کارگاه‌های مجهز هستند. کارگاه همانطور که از نامش می‌آید جایی است که شما می‌توانید هدف خاص و کار خاصتان را در آن عملی کرده و پیگیری کنید.

کارگاه‌ها بنا به کاری که در آن‌ها انجام می‌شود به کارگاه‌های تولیدی و صنعتی تقسیم می‌شوند. از نظر کاربری، ملک کارگاه، ملک تجاری محسوب می‌شود زیرا که در آن یک کار تجاری اتفاق می‌افتد. بسیاری از موسسات صنعتی، کشاورزی، معدنی، ساختمانی، ترابری، مسافربری، خدماتی، تجاری و تولیدی دارای کارگاه‌های مخصوصی هستند که در آن کارگر‌ها کارپردازها و مهندسانی در حال کار هستند. به غیر از این موسسات و شرکت‌های بزرگ، کارگاه‌ها برای کسب و کارهای نوپا و خرد نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرم اجاره نامه کارگاه را هم می‌شود برای اجاره یک محل 50 متری تنظیم کرد و هم برای یک محل با متراژ بسیار بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد. در اینجا ملاک این است که مکانی برای کار در اختیار قرار بگیرد. نمونه قرارداد اجاره نامه کارگاه نیز به این منظور تنظیم می‌شود.

کارگاه چیست؟

ماده 4 قانون کار ، کارگاه را چنین تعریف می‌کند:

«کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آنجا کار می‌کند. از قبیل موسسات صنعتی، کشاورزی، معدنی، ساختمانی، ترابری، مسافربری، خدماتی، تجاری، تولیدی، اماکن عمومی و امثال آن‌ها»

با توجه و اشاره به تعریف قانون کار، هر محلی که کارگران مشمول قانون کار برای کارفرما در آن به انجام کار مشغول هستند، شامل مفهوم و تعریف قانونی کارگاه است. قانون کار، کارگاه‌ها را از جهت اهمیت و کاربرد به چند دسته کلی کارگاه های صنعتی، کشاورزی، ساختمانی، خدماتی، تجاری و تولیدی تقسیم می‌کند.

این قرارداد چه اهمیتی دارد؟

اهمیت تنظیم قرارداد اجاره کارگاه و ضرورت تهیه مکانی به عنوان محل کار برای تمامی مشاغلی که برای شروع به کار به کارگاه نیازمند هستند، امری مشخص و واضح است. اگر شما به تازگی قصد احداث یک کارگاه و راه اندازی کسب وکار خود را دارید، احتمالا به خوبی می‌دانید که چقدر لازم است که کارگاه مشخصی داشته باشید. همانطور اگر سابقه طولانی دارید و به دنبال محل کار مجهز و بزرگی برای انجام فعالیت‌های گسترده کاری خود هستید، احتمالاً این اهمیت و ضرورت را بهتر متوجه باشید.

قرارداد اجاره کارگاه

با نمونه فرم قرارداد اجاره کارگاه می‌توانیم چند نوع کارگاه را اجاره کنیم؟

اجاره کارگاه شرایط و انواع متفاوت و مختلفی دارد. نیاز شما مشخص می‌کند که به چه کارگاهی و با چه ویژگی‌ها و امکاناتی نیازمندید. بعد از آن‌که به درستی درباره این موارد تصمیم گرفتید، ‌می‌توانید به دنبال نوشتن و تنظیم این قرارداد باشید یا از فرم خام اجاره نامه کارگاه استفاده کنید. در ادامه به چند موقعیت که می‌توانید در آن از این قرارداد استفاده کنید و یک کارگاه را راه اندازی کنید اشاره می‌کنم.

موقعیت‌های مختلف استفاده از قرارداد اجاره کارگاه

  1. ممکن است شما به دنبال راه اندازی یک کسب و کار تازه و نوپا باشید و کار شما به گونه‌ای باشد که به کارگاهی برای شروع کار نیازمندید. کارگاه مورد نظرتان نیازمند شرایط و ویژگی ساختاری خاصی نیست و می‌تواند یک انبار یا یک مکان بدون استفاده یا یک ساختمان خالی باشد. در این شرایط با اجاره ملک مورد نظر می‌توانید در آن مکان شروع به فعالیت کنید.
  2. ممکن است شغل و کاری که در نظر شما است، به گونه‌ای باشد که نیازمند مکان خاص و کارگاهی خاص با امکانات و تجهیزات به خصوصی است. در این زمان، شما نیاز دارید که یک کارگاه با این شرایط و ویژگی اجاره کنید. در این شرایط ممکن است آن کارگاه با ویژگی خاص را بیابید یا ممکن است که مجبور شوید در کارگاه تغییراتی ایجاد کنید تا به آن شرایط برسد. در این زمان، شما باید از قبل با مالک برای انجام تغییرات به توافق رسیده باشید و اجازه اعمال تغییرات را از او کسب کرده باشید.
  3. ممکن است تمایل داشته باشید که اقدام به سرمایه گذاری کنید و یک کارگاه آماده و مشغول به کار را اجاره کنید. برای مثال پیش می‌آید که مالک اصلی یک کارگاه تولیدی یا صنعتی، دیگر تمایل به کار کردن ندارد و بخواهد که کارگاه را تعطیل کند. در این زمان شما می‌توانید کارگاه او را همراه با تمامی کارگران، پرسنل، لوازم و امکانات به اجاره بگیرید.

علاوه بر موارد اشاره شده، موارد متعدد دیگری نیز وجود دارد که ممکن است موجب اجاره هرکارگاهی شود. جدا از بهانه تاسیس و احداث کارگاه، تنظیم درست متن قرارداد اجاره نامه کارگاه و امضای آن بسیار دارای اهمیت است.

چند نوع متن اجاره نامه کارگاه وجود دارد؟

در حقیقت درست است که بگوییم؛ به تعداد همه‌ قراردادهای اجاره‌ کارگاهی که همه روزه در حال تنظیم و امضا هستند، متن قرارداد اجاره کارگاه وجود دارد. زیرا که هر قرارداد اجاره کارگاه شرایط و نکات خاص دارد و توافق بنا به آن نوشته می‌شود.

دو نمونه کلی قرارداد

به طور معمول این قرارداد بیشتر به دودسته زیر تقسیم می‌شود:

  1. نمونه قرارداد اجاره کارگاه تولیدی : مربوط به آن دسته از کارگاه‌ها است که در آن‌ها فرآیند تولید یک محصول اتفاق می‌افتد. مانند کارگاه بلوک زنی که برای آن می‌توانیم از نمونه قرارداد اجاره کارگاه بلوک زنی استفاده کنیم. در مجموع هر کارگاهی که به صورت تولیدی اقدام به کار و فعالیت کند، می‌تواند از نمونه اجاره نامه کارگاه تولیدی استفاده کند.
  2. نمونه قرارداد اجاره کارگاه صنعتی : مربوط به کارها و فعالیت‌های صنعتی است که برای عقد و تنظیم آن می‌توانید از متن نمونه قرارداد اجاره کارگاه صنعتی استفاده کنید.

برای موارد ذکر شده و موارد متعدد دیگر می‌توانید از دانلود قرارداد اجاره کارگاه بهره ببرید. دانلود فرم قرارداد اجاره کارگاه اطلاعات خوبی درباره محتوای قرارداد به شما می‌دهد. همچنین می‌تواند در عقد قرارداد مورد استفاده شما قرار بگیرد.

قرارداد اجاره کارگاه از نگاه قانون

این قرارداد با توجه به قانون مدنی نوشته می‌شود. قانون مدنی اجاره را با اشاره به ماده 466 اینگونه معنی می‌کند:

ماده ۴۶۶ قانون مدنی می‌گوید: «اجاره عقدی است که به موجب آن، مستأجر مالک منافع عین مستأجره می‌شود، اجاره‌ دهنده را موجر و اجاره‌کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره گویند.»

براساس این تعریف شما به ازای پرداخت مبلغ مشخصی، مالک موقت منافع ملک می‌شوید و می‌توانید از آن به منظوری که در سر دارید، استفاده کنید.

علاوه بر ماده‌ قانونی بیان شده، نمونه فرم قرارداد اجاره کارگاه شامل قانون روابط موجر و مستاجر نیز می‌شود.

نقش قانون روابط موجر و مستاجر در فرم خام اجاره نامه کارگاه

قانون روابط موجر و مستاجر از آن دسته قوانینی است که در نوشتن و تنظیم فرم اجاره نامه کارگاه بسیار موثر است. قانون روابط موجر و مستاجر برای اولین بار در سال 1356 به تصویب رسید. این قانون بنا به شرایط روز و اجتماع و نیاز و دغدغه فکری مردم در زمینه اجاره، یک بار در سال 1362 و یک بار در سال 1376 اصلاح شد. قراردادهایی که تا پیش از سال 1376 تنظیم شده باشند، براساس شرایط و آیین نامه قبل از سال 76 بررسی می‌شوند و مابقی قراردادهایی که بعد از سال 76 و به تازگی تنظیم شده باشند، طبق اصلاحیه جدید قانون روابط موجر و مستاجر بررسی خواهند شد. برای آن که قرارداد اجاره کارگاه شامل قانون روابط موجر و مستاجر باشد، نیازمند رعایت سه نکته است:

  1. مدت قرارداد تعیین و نوشته شده باشد.
  2. در دو نسخه تنظیم شده باشد.
  3. بعد از به امضا رسیدن توسط موجر و مستاجر، به امضای دو شاهد عاقل و بالغ نیز برسد.

رعایت این سه شرط، موجب می‌شود که نمونه قرارداد اجاره نامه کارگاه شامل قانون روابط موجر و مستاجر سال 76 شود. این قانون توافق میان طرفین را ملاک اصلی می‌داند. معتقد است که این توافقات در جریان نمونه فرم قرارداد اجاره کارگاه بسیار دارای اهمیت است و جریان اصلی این قرارداد از همین توافق‌ها شکل می‌گیرد و مشخص می‌شود.

چگونه یک قرارداد اجاره کارگاه بنویسیم؟

تا اینجا این قرارداد را از جنبه‌های مختلف بررسی کردیم. اگر مشتاق هستید که بدانید برای تنظیم قرارداد اجاره کارگاه چه کاری باید انجام شود؟ یا اگر به دانستن محتوای متن قرارداد اجاره کارگاه علاقه دارید و می‌خواهید بدانید که شامل چه بخش‌هایی می‌شود و چگونه نوشته می‌شود در ادامه مطلب نیز با ما همراه باشید.

عنوان متن قرارداد اجاره نامه کارگاه

عبارتی که در ابتدای قرارداد می‌آید و آن را از سایر قراردادهای مشابه جدا می‌کند، عنوان است. عنوان متن اجاره نامه کارگاه ، عبارتی کوتاه و مختصر است که درباره محتوای کلی قرارداد توضیح می‌دهد. مثلاً عنوان نمونه قرارداد اجاره کارگاه تولیدی نشان دهنده این است که مثلاً این قرارداد با نمونه قرارداد اجاره کارگاه صنعتی فرق می‌کند. در مثال بهتر به جای نوشتن عنوان قرارداد اجاره کارگاه که بسیار مبهم است، اگر از عنوان نمونه قرارداد اجاره کارگاه بلوک زنی استفاده کنیم، ابهامی نمی‌ماند. این عنوان در عین کوتاهی نشان دهنده ماهیت اصلی قرارداد اجاره کارگاه است.

مشخصات و اطلاعات طرفین در فرم خام اجاره نامه کارگاه

در متن اجاره نامه کارگاه دقیقاً بعد از عنوان، مشخصات و اطلاعات طرفین نوشته می‌شود. اگر شخص حاضر در این توافق، شخص حقیقی باشد، اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس او را در این بخش می‌نویسیم و اگر شخص حاضر در توافق، شخص حقوقی باشد، به مواردی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده اشاره می‌کنیم.

متن قرارداد اجاره کارگاه

مورد اجاره در فرم اجاره نامه کارگاه

مورد اجاره همان ملک و کارگاهی است که اجاره گرفته می‌شود. در این بخش به طور دقیق به بیان مشخصات آن کارگاه می‌پردازیم. آدرس دقیق و دلیل اجاره کارگاه نیز در این بخش نوشته می‌شود. در قراردادهای اجاره ملک تجاری لازم است که مستاجر مشخص کند که ملک یا در اینجا، کارگاه را برای چه کاری اجاره کرده است. مستاجر موظف است تنها به همان دلیلی که اجاره کرده ‌است در آن کار کند و تغییر کاربری باید با توافق موجر (مالک کارگاه) صورت بگیرد.

تجهیزات و امکانات نمونه قرارداد اجاره نامه کارگاه

در این بخش از قرارداد به شرح تمامی امکانات و تجهیزات و وسایلی که در ملک یا کارگاه مورد نظر وجود دارد، پرداخته می‌شود. از داشتن آب و برق و گاز تا داشتن تجهیزات و ابزار و وسایل، در این بخش توضیح داده می‌شود.

مدت قرارداد اجاره کارگاه

لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد اجاره کارگاه در این بخش نوشته شود. تاریخ به صورت دقیق و به ماه و روز و سال نوشته می‌شود. با پایان مدت قرارداد، اعتبار قرارداد نیز تمام می‌شود و مستاجر موظف به تخلیه کارگاه است. البته ممکن است با توافق طرفین در قرارداد ذکر ‌شود که امکان تمدید آن نیز وجود دارد یا در صورت توافق طرفین، از همان ابتدا یک قرارداد را چند ساله تنظیم شود.

مبلغ قرارداد

مبلغ همان میزان ودیعه و اجاره‌ای است که باید توسط مستاجر به موجر پرداخت شود. این مبلغ با توافق طرفین مشخص شده و در متن توافق نوشته می‌شود. ودیعه در ابتدا پرداخت می‌شود وپرداخت اجاره به صورت ماهانه است. مستاجر تنها موظف است این مبلغ مشخص شده را به موجر بپردازد. البته موجر در دیگر موارد و هزینه‌های مربوط به کارگاه دخالتی ندارد و تعمیرات جزئی که در جریان استفاده مستاجر از کارگاه به وجود می‌آید به‌عهده خود مستاجر است. هزینه‌های جاری نیز باید توسط مستاجر پرداخت شود. اما اگر کارگاه تعمیرات اساسی بخواهد، این تعمیرات به‌عهده موجر است.

سرقفلی در قرارداد اجاره کارگاه

یکی از مباحثی که در اجاره ملک تجاری، مانند کارگاه مورد نظر است، سرقفلی می‌باشد.

برای گرفتن حق سرقفلی باید هزینه‌ای پرداخت شود. مبلغ پرداخت شده برای سرقفلی، با توافق طرفین در ابتدای قرارداد مشخص می‌شود. بنا به توافق طرفین، مالک می‌تواند مبلغ پرداخت شده توسط مستاجر را به او باز نگرداند یا نیمی از آن را نپردازد یا تمام آن را با تغییرات ناشی از نرخ تورم برگرداند. یعنی اگر در ابتدا مستاجر با موجر توافق کرده باشد، می‌تواند در انتها مبلغ سرقفلی را با توجه به ارزش افزوده بانک مرکزی حساب کند و برگردانده شود.

مساله سرقفلی در تمام انواع قراردادهای اجاره کارگاه موضوعیت پیدا نمی‌کند و یک توافق خاص میان طرفین است که امکان دارد در مواردی برقرار شود. در نظر داشته باشید که ارائه سرقفلی از شرایط خاصی برخوردار است و باید برای آن صلح نامه مشخصی تنظیم کنند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اگر در روابط کاری خود، با مساله سرقفلی برخورد کردید، حتما برای اطمینان از صحیح انجام شدن امور مربوط به آن، با مشاوران و متخصصان حقوقی مشورت کنید.

شرایط، تعهدات و وظایف طرفین

در این بخش از قرارداد، به تفصیل درباره تعهدات و شرایط طرفین صحبت می‌شود. لازم است این بخش با دقت نوشته شود. به محض امضای قرارداد، طرفین موظف هستند به تمام موارد ذکر شده در قرارداد عمل کنند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا این قرارداد را در دو نوع مختلف آن تنظیم کرده است. روی هریک از تصاویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید. ضمن آنکه می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی یا ثبت درخواست تنظیم قرارداد استفاده کنید.

قرارداد اجاره کارگاه (با پولِ پیش)

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه اجاره نامه کارگاه
دانلود قرارداد

قرارداد اجاره کارگاه (بدونِ پولِ پیش)

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره کارگاه
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
علی رئیسی
thumb_up_alt

سلام آیا برای فرار داد اجاره کارگاه (صنعتی -تولیدی) نیاز به وجود مجوز تولید است؟

12:50
07 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

سلام. وقت بخیر. صرف اجاره ملک نیازمند چنین مجوزی نیست. اما قطعا فعالیت در آن به مجوز نیاز دارد.

16:07
09 آبان 1399
account_circle
محمودی
thumb_up_alt
سلام و عرض ادب. یک کارگاه تولیدی مانتو به یک نفر اجاره دادیم که وسایل کارگاه مال ما هست، مکان رو هم از شخص سومی رهن کردیم، پارچه و برش اون‌ها رو هم ما انجام میدیم. ایشون فقط خیاط آوردن و میدوزن و به ما تحویل میدن. الان میخوایم باهاش قرارداد ببندیم که وسایل رو تحویلش بدیم و بابت وسایل سفته ضمانت بگیریم، اما مورد ما مشارکتی محسوب نمیشه. به ایشون مثل سرپرست کارگاه حقوق میدیم اما خیاط ها رو ایشون میاره. حالا چه نوع قراردادی باید با ایشون ببندیم؟
07:22
25 اردیبهشت 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. در این مورد ظاهرا روابط شما با ایشان روابط همکاری است و احتمالا، بخشی از مسئولیت‌های موجود در کار خودتان را برون سپاری کرده‌اید. در این خصوص ترجیحاً محل اجاره داده شده به ایشان از محل شما جدا باشد وگرنه مساله اثبات مراتب عدم وجود رابطه کارفرمایی مطرح می‌شود و کار شما را دشوارتر خواهد کرد. با ایشان باید قرارداد پیمانکاری تنظیم کنید. اما مسائل فوق را در نظر داشته باشید.
13:18
30 اردیبهشت 1400
account_circle
حبیب حسینی۰
thumb_up_alt
بنده اردبیهشت ماه کارگاه اجاره دادم که قرار شده بود با هم همکاری کنیم که نشده و الان اجاره نسبت به دوستان دیگه خیلی کمتر دادم الان می‌خوام تخلیه کنن.
09:31
13 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد، باید حالت فسخ قرارداد به واسطه عدم همکاری را در نظر بگیرید. اگر در قرارداد شما، چنین شرط ضمنی وجود دارد می‌توانید با استناد به آن، قرارداد را فسخ کنید.
12:20
14 شهریور 1401