قرارداد شتابدهی و تمام خدمات و امکانات قابل اشاره در قرارداد شتاب دهنده

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/15
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شتابدهی

استارتاپ‌ها شیوه نوینی از کسب و کارهای اینترنتی هستند که مورد اقبال و توجه بسیار زیادی قرار گرفته‌اند. امکان خدمات رسانی سریع و متنوع، باعث شده است که این حوزه از کسب و کار اینترنتی مورد توجه واقع شود. با اینکه سال‌های زیادی از شروع به کار اولین استارتاپ‌ها نمی‌گذرد، اشخاص زیادی تمایل دارند که در این زمینه فعالیت کنند و کسب و کار شخصی خود را داشته باشند. بدون شک، این حوزه نیز مانند سایر حوزه‌های دیگر، نیاز به تخصص و مهارت دارد. علاوه براین، برای راه اندازی پروژه‌ها و ایده‌های مختلف، نیاز به سرمایه نقدی است. قرارداد شتابدهی ، دقیقا همان چیزی است که استارتاپ‌های نوپا به آن نیاز دارند.

نمونه قرارداد شتابدهی یا قرارداد شتاب دهنده ، در واقع یک توافق نامه است که برای ثبت شروع یک همکاری مهم و کاربردی، میان طرفین قرارداد تنظیم و امضا می‌شود. همانطور که از نام این قرارداد نیز مشخص است، موضوع این توافق، همکاری طرفین در جهت شتاب دادن به سرعت رشد و ترقی یک استارتاپ است. بسیاری از استارتاپ‌های نوپا یا جوانان با انگیزه‌ای که ایده‌ای برای راه اندازی یک استارتاپ دارند، از موسسه‌های شتاب دهنده استفاده می‌کنند. بدون شک راهنمایی و مشاوره اشخاصی که به صورت حرفه‌ای در زمینه انواع استارتاپ‌ها و کسب و کارهای اینترنتی فعالیت می‌کنند، می‌تواند اطلاعات و مهارت‌های مناسبی در اختیار شما بگذارد که باعث رشد و توسعه استارتاپ شما باشد.

نمونه قرارداد شتابدهی چگونه قراردادی است؟

در مقدمه، توضیحاتی اجمالی در خصوص اهمیت، کاربرد و منافع شتاب دهنده‌ها برای استارتاپ‌های نوپا ارائه دادیم اما باید بگوییم که این توافق، جنبه‌ها و شرایط دیگری نیز دارد که اگر در ابتدای کار، قرارداد دقیقی نداشته باشید، ممکن است خسارت و زیان زیادی به شما وارد شود. گاهی این خسارت‌ها به اندازه‌ای است که ایده کاری شما را از بین می‌برد یا اینکه شرایطی ایجاد می‌کند که نتوانید ایده و طرح خود را به درستی ارائه دهید و کسب و کارتان را به صورت حرفه‌ای هدایت کنید.

بدون شک، اهمیت تنظیم قرارداد بر هیچ شخصی پنهان نیست. شما برای انجام یک توافق هدفمند، نیاز دارید که ابتدا با آگاهی از شرایط قرارداد و ماهیت حقوقی آن، اطلاعاتی داشته باشید. اطلاعات شما باید درباره این مساله باشد که در نمونه قرارداد شتابدهی ، چه مسئولیتی را خواهید پذیرفت و براساس آن مسئولیت، چه تعهدات و حقوقی خواهید داشت. قرارداد شتاب دهنده ، به تمام این موارد پاسخ می‌دهد و این پاسخ‌ها به صورت مکتوب در متن قرارداد ثبت می‌شود. این قرارداد حاوی اطلاعاتی درباره موضوع و ماهیت استارتاپ، موسسه شتاب دهنده، موضوع همکاری آن‌ها، مدت همکاری، سهامی که موسسه در ازای خدمات شتابدهندگی دریافت می‌کند و موارد متعدد دیگر خواهد بود.

قرارداد شتابدهی چه خدماتی به ما ارائه می‌دهد؟

اگر از خدمات موسسه‌های شتاب دهنده اطلاعاتی ندارید، یا اینکه اطلاعات شما بسیار مختصر است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما اطلاعات و مشخصات موسسه و سایت رسمی آن را به دقت مطالعه کنید. به طور معمول شتاب دهنده‌ها، خدماتی که به شما ارائه می‌دهند را در وب سایت اصلی خود توضیح خواهند داد. علاوه براین، بخشی دارند که به صورت اختصاصی توضیح می‌دهد که در ازای خدمات شتاب دهنده، شما ملزم به اجرای چه اموری خواهید بود و چه تعهداتی خواهید داشت. با این حال، این اطلاعات برای شما کافی نیست!

از جنبه قانونی، تعهدات، مسئولیت‌ها و وظایفی که اشخاص در نمونه قرارداد شتابدهی به عهده می‌گیرند، صرفا به حدود و محتوای قرارداد آن‌ها بستگی دارد. بنابراین، باید بدانید که چه خدمات و امکاناتی برای شما در نظر گرفته شده است و در مرحله بعدی باید مطمئن شوید که این موارد در متن قرارداد شتاب دهنده مکتوب خواهد بود.

اگر بخواهیم به صورت کلی خدمات و امکاناتی که شتاب دهنده‌ها می‌توانند در اختیار شما قرار دهند را به بیان کنیم، می‌توانیم آن‌ها را دو گروه در نظر بگیریم. خدماتی در حوزه دانش، تخصص و راهنمایی و مشاوره در یک گروه و امکاناتی مانند مکان مناسب برای شروع کسب و کار، کمک هزینه‌‌ای نقدی برای پرداخت هزینه‌های اولیه مورد نیاز نیز در یک گروه قرار می‌گیرند. در ادامه بیشتر درباره آن‌ها توضیح خواهیم داد.

خدمات مشاوره و راهنمایی

موسساتی که به صورت اختصاصی در زمینه شتابدهی استارتاپ‌ها فعالیت می‌کنند، ابتدا ایده شما را ارزیابی خواهند کرد. اگر ایده و استارتاپ مد نظر شما با توجه به معیارهای موسسه‌های شتابدهی قابل قبول باشد، با شما همکاری می‌کنند. موسسه‌های شتابدهی، مشاوران و متخصصانی دارند که در مسیر رشد استارتاپ شما، راهنما و مشاور شما خواهند بود. این مشاوران در مورد مسائل مهمی مانند مارکت، شرایط و نوسانات بازار هدف شما، تبلیغات، بازاریابی مناسب سایت و هر مورد مهم دیگر صحبت می‌کنند.

مشاوره‌ها، ارائه راهکار و نظارتی که از طریق متخصصان شتابدهی ارائه می‌شود، به شما کمک می‌کند که در مسیر مناسب قرار بگیرید و با درصد خطای کمتری، فعالیت خود را انجام دهید. گاهی ممکن است که برای عملی کردن ایده خود، نیاز باشد دوره‌های آموزشی را بگذرانید و مهارت‌های ویژه‌ای کسب کنید. موسسات شتاب دهنده، این آموزش‌ها را برای شما ارائه خواهند داد و مانند یک مربی در کنار شما هستند.

امکانات و سرمایه اولیه

با اینکه مساله آموزش، راهنمایی و مشاوره در زمینه پیشبرد یک استارتاپ اهمیت بسیار زیادی دارد اما این تنها دلیل برای مراجعه به موسسه‌های شتاب دهنده نیست. از مباحث مهمی که در متن نمونه قرارداد شتابدهی ، توضیح داده می‌شود، سرمایه نقدی و تامین منابع مالی مورد نیاز برای شروع پروژه است. البته مبالغی که شتاب دهنده‌ها در این زمینه، در اختیار شما قرار می‌دهند، به طور معمول میزان بسیار زیادی نخواهد بود. این مبلغ صرفا مبلغی است که برای پیشبرد اهداف و تهیه امکانات استارتاپ مورد نیاز است. مجموع این دو موردی که بیان کردیم، از دلایل مهمی هستند که با استناد به آن‌ها می‌توانیم توضیح دهیم که قرارداد شتابدهی یک قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام نیست و با آن، تفاوت‌های زیادی دارد.

آیا نمونه قرارداد شتابدهی قانونی است؟

مساله قانونی بودن این قرارداد، مبحثی است که گاهی مطرح می‌شود. بدون شک برای طرفین این قرارداد، مهم است که توافقی که انجام می‌دهند، قانونی و معتبر باشد. برای تعریف قانونی این قرارداد، صرفا می‌توانیم به این مساله اشاره کنیم که قرارداد شتاب دهنده یک قرارداد خصوصی است که میان دو شخص حقیقی یا شخص حقوقی تنظیم می‌شود. در این قرارداد، همه چیز براساس توافقات طرفین انجام خواهد شد. قرارداد، مطابق با اصل آزادی قراردادها صحیح و معتبر است.

ماده 10 قانون مدنی ، به صراحت بیان می‌کند که قراردادهای خصوصی به شرط رعایت قانون، معتبر و صحیح هستند و ایرادی برای تنظیم انواع این قراردادها وجود ندارد. بنابراین، نمونه قرارداد شتابدهی نیز مطابق با قانون و توافقات طرفین تنظیم می‌شود و همین مساله است که توافقات و مذاکرات مربوط به آن را مهم می‌کند.

در مذاکرات نمونه قرارداد شتابدهی به چه مواردی توجه کنیم؟

برای آنکه یک قرارداد مناسب با شرایط کاری خودتان تهیه کنید، ابتدا باید به صورت دقیق اطلاعاتی از شتابدهنده مورد نظر و توانایی‌های او در زمینه ارائه خدمات در اختیار داشته باشید. زمانی که با توجه به استارتاپ خود، شتاب دهنده‌ای را پیدا کردید که توانایی همکاری با شما را دارد، می‌توانید درخواست خود را مطرح کنید و بعد از تایید نهایی، نوبت به تنظیم قرارداد شتابدهی می‌رسد.

در این قرارداد، ابتدا شما باید بدانید که چه خدماتی دریافت می‌کنید و در مقابل باید چه بهایی بپردازید. آگاهی نسبت به این مساله بسیار اهمیت دارد. اینکه به صورت شفاف و صریح مطلع باشید که چه تعهداتی در خصوص دریافت خدمات شتابدهنده به عهده شما خواهد بود، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مساله دیگری که باید در این توافق همکاری به آن توجه داشته باشید، مدت همکاری شما با موسسه شتاب دهنده است. در مذاکرات ابتدایی باید در مورد این موضوع نیز به صراجت صحبت شود.

محرمانگی و عدم افشای اطلاعات

یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های صاحبان استارتاپ یا صاحبان ایده در زمینه راه اندازی یک استارتاپ، این است که ایده آن‌ها پنهان و محرمانه باقی بماند. بدون شک موسسه‌های شتاب دهنده برای انتخاب ایده و اعلام موافقت برای همکاری، نیاز دارند که به صورت کامل با ایده استارتاپ آشنا باشند. از طرف دیگر، صاحبان ایده نیز ترس دارند که مبادا ایده فکری آن‌ها دزدیده شود. از طرف دیگر، در جلسه نخست، شرایط همکاری طرفین به طور دقیق مشخص نشده است.

در این شرایط، تنظیم یک قرارداد محرمانگی و عدم افشای اطلاعات و عدم رقابت، می‌تواند گزینه مناسبی برای برطرف شدن اینگونه نگرانی‌ها باشد.

اهمیت گفت و گو با مشاور حقوقی قراردادها

مشاور حقوقی قراردادها، شخصی است که به صورت اختصاصی در زمینه تنظیم انواع قرارداد فعالیت می‌کند و به قوانین و مسائل حقوقی قرارداد مورد نظر شما، آگاه است. پیش از تنظیم قرارداد، می‌توانید با یک مشاور حقوقی گفت و گو کنید تا شما را در خصوص حقوقی که به شما تعلق می‌گیرد، آگاه کند. علاوه براین، مشاور حقوقی می‌تواند همراه شما برای تنظیم قرارداد حاضر شود و پیش از امضا، محتوا و متن قرارداد شتابدهی را مطالعه کند. قطعا حضور مشاور حقوقی می‌تواند به شما کمک کند که توافقات و معاملات خود را با ریسک کمتری انجام دهید. علاوه براین، شما می‌توانید از یک مشاور حقوقی یا وکیل پایه یک دادگستری بخواهید که قرارداد شتابدهی را مختص به شما تنظیم کند. در این شرایط، قرارداد مطابق با شرایط شما و مختص به توافق شما تنظیم می‌شود.

پیشنهاد ما

برای آگاهی و اطمینان از قراردادی که تمایل دارید آن را امضا کنید، تنها لازم است که با یک مشاور حقوقی گفتگو کنید. خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، از خدماتی است که تیم حقوقی رکلا به منظور دسترسی تمام اقشار جامعه به خدمات حقوقی ارئه می‌دهد. علاوه براین، پذیرای درخواست تنظیم قرارداد شما نیز هستیم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات