قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام و تمام نکات مهمی که لازم است درباره آن بدانید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام

قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام یکی از انواع قرارداد سرمایه گذاری است که سرمایه گذاران برای همکاری با شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند. این قرارداد را می‌توانیم در گروه سرمایه گذاری‌هایی قرار دهیم که ریسک کمتری دارند. زیرا سرمایه دار با مطالعه و بررسی شرایط شرکت مورد نظر، درباره سرمایه گذاری در آن شرکت تصمیم می‌گیرد. علاوه براین، احتمالا مدتی از شروع فعالیت شرکت گذشته است و شرایط فعلی شرکت، مشخص می‌کند که در آینده موقعیت تجاری و اقتصادی آن در بازار به چه صورت خواهد بود.

با این وجود، علاقه‌مندان و سرمایه گذارانی که تمایل دارند سرمایه‌ای را در ازای دریافت سهام هزینه کنند، ممکن است انتخاب آن‌ها شرکت‌ها یا استارتاپ‌های نوپا باشد. بدون شک، زمانی که قصد دارید در شرکتی سرمایه گذاری کنید که هنوز شروع به فعالیت نکرده است، احتمال ریسک و خطر پذیری را در نظر می‌گیرید. این شیوه از سرمایه گذاری باید در شرایط خاص باشد. چیزی که سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در یک استارتاپ یا شرکت نوپا مشتاق می‌کند، اطلاعاتی است که از پیش درباره شرایط اقتصادی بازار و تجارت دارند. این اطلاعات به آن‌ها کمک می‌کند که بتوانند در این زمینه پیش بینی‌هایی داشته باشند.

به طور کلی چیزی که باعث می‌شود سرمایه گذاران تصمیم بگیرند در یک شرکت سرمایه گذاری کنند، تنها در یک دلیل خلاصه نمی‌شود. شرایط و دلایل بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند روی تصمیم گیری سرمایه داران تاثیر داشته باشد. در ادامه این مقاله، به صورت اختصاصی درباره قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام صحبت خواهیم کرد.

نمونه قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام چگونه قراردادی است؟

این قرارداد، دقیقا همان قرارداد سرمایه گذاری است اما به صورت اختصاصی، زمانی کاربرد دارد که سرمایه گذار در ازای سرمایه‌ای که در اختیار شرکت می‌گذارد، درصد مشخصی از سهام را در اختیار بگیرد یا اصطلاحا، از سهامداران شرکت محسوب شود. شرکت‌ها با توجه به موقعیتی که دارند یا براساس سیاستی که در نظر گرفته‌اند، در بعضی مواقع، شرایطی ایجاد می‌کنند که سرمایه گذاران بتوانند با ارائه سرمایه به شرکت، سهامدار آن شرکت شوند.

این شرایط به خصوص برای کسب و کارهای نوپا یا استارتاپ‌هایی که به تازگی قصد شروع فعالیت دارند، نتایج مثبتی خواهد داشت.

بدون شک قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام برای هر دو طرف قرارداد، دارای منفعت است و سود آن‌ها را تضمین می‌کند. سرمایه گذار با ورود به شرکت‌ها و خریداری سهام آن‌ها، سرمایه راکد خود را هزینه می‌کند و امیدوار است که سود و رشد شرکت، موجب ارزشمندتر شدن سهام و سرمایه او شود.

در مقابل، شرکت نیز با جذب سرمایه گذار، می‌تواند به سرعت اهداف، مقاصد و ایده‌های جدیدی که دارد را پیگیری کند. این سرمایه پذیری هوشمندانه، می‌تواند در مواقعی موجب نجات شرکت از خطر ورشکستگی باشد یا اینکه زمانی انجام شود که به موجب آن، شرکت به سرعت رشد کند. در هر صورت، رشد شرکت، منفعت هر دو طرف را مهیا خواهد کرد.

قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام در چه شرایطی کاربرد بیشتری دارد؟

تصور کنید که یک شرکت هستید و تمایل دارید که حوزه کاری خود را گسترش دهید. شما مدتی است که فعالیت می‌کنید و تا به حال نیز نتایج خوبی کسب کرده‌اید و در بازار به میزان مناسبی شناخته شده‌اید. حال به این ایده رسیده‌اید که با افزایش و گسترش خدمات یا کالا و به طور کلی با گسترش حوزه کاری خود، می‌توانید به موفقیت‌های چشمگیری دست یابید.

شما برای عملی کردن این ایده، نیاز دارید که سرمایه نقدی مناسبی در اختیار داشته باشید. ممکن است فراهم کردن این میزان سرمایه نقدی برای شما مقدور نباشد. در چنین شرایطی، آیا لازم است که از ایده خود بگذرید و آن را به زمانی موکول کنید که آن میزان سرمایه را در اختیار داشته باشید؟ یا اینکه راهکار دیگری نیز وجود دارد؟

بله! راهکار مناسب برای شما، قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام است. شما در این شرایط، بخشی از سرمایه شرکت کوچک خود را می‌فروشید و سرمایه مورد نیاز را دریافت می‌کنید. حالا با در اختیار داشتن سرمایه نقدی کافی، در جهت اجرای ایده کاربردی عمل خواهید کرد. اگر ایده شما به نتایج مطلوبی برسد، سرمایه شما و ارزش سهام شرکت شما، به میزان بسیار زیادی رشد می‌کند و این نتیجه مطلوبی است که طرفین قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام ، از این توافق انتظار دارند. چنین موقعیتی، از موقعیت‌هایی است که بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از جذب سرمایه گذار در ازای سهام استفاده کنند.

البته رشد ارزش سهام این شرکت‌ها، ناخودآگاه ارزش سهامی که سرمایه گذار خریده است را نیز افزایش می‌دهد و این منفعت دو جانبه، دلیل اصلی تنظیم و امضای قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام است.

محتوا و ماهیت قرارداد

این قرارداد، میان سرمایه گذار و شرکت تنظیم می‌شود. شرکت یک ماهیت حقوقی است که میزان سهام، تعداد سهامداران و میزان سهام هر سهامدار را به دقت مشخص می‌کند. بعد از سرمایه گذاری، شخص سرمایه گذار نیز در گروه سهامداران قرار می‌گیرد و نام او نیز در لیست سهامداران ثبت می‌شود. قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام با استناد به ماده 10 قانون مدنی و اصل آزادی قراردادها نوشته می‌شود و با استناد به این ماده، قانونی و معتبر است.

محتوا و متن این قرارداد، با اطلاعات و مشخصاتی درباره سرمایه گذار و شرکت آغاز می‌شود. در بخش اول، اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، نشانی دقیق محل اقامتگاه شخص و شماره تماس سرمایه گذار نوشته می‌شود. بعد از معرفی سرمایه گذار، شرکت نیز با اطلاعاتی مانند شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت و شماره تماس معرفی خواهد شد. در این بخش، علاوه بر این اطلاعات، شخصی نیز به عنوان نماینده شرکت، معرفی می‌شود.

نماینده، شخصی است که از جانب سایر سهامداران اجازه و وکالت امضای قرارداد را دارد. بعد از معرفی سرمایه گذار و شرکت سرمایه پذیر، در ادامه اطلاعات و مشخصات سایر سهامداران نیز در قرارداد نوشته می‌شود.

جدول سهامداران

یکی از بخش‌های مهم این قرارداد، شرح جدول سهامداران است. در متن قرارداد و بعد از توضیحاتی که درباره مشخصات طرفین و سایر سهامداران مطرح می‌شود، لازم است که لیستی تحت عنوان جدول سهامداران یا لیست سهام سهامداران نیز درج شود. در این جدول، نام هر سهامدار و مقدار سهام آن نوشته شده است.

تعهدات سرمایه گذار در قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام

یکی از بخش‌های مهم قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام ، بخش مربوط به تعهدات و شرح مسئولیت‌هایی است که به عهده سهامداران گذاشته می‌شود. یکی از مسئولیت‌های اصلی، مربوط به الزام سرمایه‌گذار به پرداخت مبلغ سرمایه مورد توافق است. برخی موارد، تمام مبلغ سرمایه به یکباره و همزمان با امضای این قرارداد، به شرکت پرداخت می‌شود. در این حالت، پرداخت سرمایه به صورت همزمان با امضای قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام انجام می‌پذیرد اما در حالت دیگر، ممکن است مبلغی که به عنوان سرمایه دریافتی در قرارداد تعیین می‌شود، به صورت چند مرحله‌ای و به شکل اقساط پرداخت گردد.

در صورتی که تسویه اقساطی مبلغ سرمایه مدنظر باشد، ضروری است تاریخ پرداخت هر قسط و مبلغ دقیق آن را با دقت در متن قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام مشخص کنید. به این ترتیب، سرمایه‌ گذار ملزم می‌شود که در تاریخ‌های معین، مبلغ معین برای هر قسط را به شرکت پرداخت کند. ممکن است سرمایه پذیر به منظور ضمانت پرداخت اقساط، تضمین در نظر بگیرد، به این معنا که برای تاخیر در پرداخت اقساط، خسارت یا جریمه تعیین شود.

پیشنهاد ما

نمونه قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام از جمله قراردادهای مهمی است که برای انجام آن سرمایه بسیار زیادی هزینه می‌شود، از جانب دیگر، بدون شک سهام شرکت شما نیز بسیار ارزشمند است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما پیش از تنظیم و امضای هر قرارداد، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و با یک مشاور حقوقی مجرب در زمینه تنظیم قرارداد گفت و گو داشته باشید. علاوه براین، برای تنظیم این قرارداد، کنار شما هستیم.

از طرف دیگر، ما یک نمونه کامل از این قرارداد تنظیم کرده‌ایم. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات