قرارداد شراکت خیاطی و شرایط جبران خسارت و نتیجه فوت شرکا در این قرارداد

-
بروزرسانی:1402/04/14
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شراکت خیاطی

یکی از نیازهای مهم و اساسی در هر جامعه‌، تهیه و تولید پوشاک متناسب با فرهنگ و عرف آن جامعه است. در این مقاله، قصد داریم قرارداد شراکت خیاطی را مورد بررسی قرار دهیم. این قرارداد در این زمینه کاربرد زیادی دارد.

اگر شما مایل باشید در زمینه تهیه و تولید پوشاک فعالیت کنید و یک تولید کننده موفق باشید، باید موضوعات و نکات زیادی را در این خصوص، مورد توجه خود قرار بدهید.

یکی از این موارد، دارایی و سرمایه کافی برای تهیه، تولید و پخش پوشاک است. مورد دیگر، دانش، تخصص و تجربه کافی در زمینه تولید پوشاک است. از موارد دیگر، در نظر داشتن فرهنگ و عرف جامعه و همینطور، توجه به سلیقه مردم در این زمینه است. بنابراین باید در تنظیم این قرارداد مشارکت ، تمام مواردی که بیان شد را مورد توجه قرار دهید.

قرارداد شراکت خیاطی چگونه قراردادی است؟

این قرارداد، یک توافق است که بین دو یا شخص تنظیم می‌‌شود. طرفین قرارداد با هم توافق می‌کنند که در راه اندازی کسب و کار خیاطی با یکدیگر مشارکت داشته باشند. برای مثال، یکی از شرکا تعهد می‌کند که سرمایه لازم برای شروع کار را در اختیار طرف مقابل قرار بدهد. در مقابل، شریک دیگر نیز متعهد می‌شود با این سرمایه، حجم معینی از پوشاک مورد نظر طرف دیگر را تولید کند. در این قرارداد، این امکان برای شرکا وجود دارد که هر اقدامی برای تولید بیشتر، پیشرفت کار و جذب مشتری لازم است، در متن قرارداد نوشته شود و به تایید آن‌ها برسد.

به طور کلی در مشارکت خیاطی هیچ مانع و محدودیتی وجود ندارد به شرط اینکه قرارداد تنظیم شده، با قانون و مقررات مخالفت نداشته باشد. ماده 10 و 571 قانون مدنی نیز به این آزادی در توافق اشاره دارد. بنابراین طرفین قرارداد می‌توانند در خصوص شراکت در تهیه پوشاک هر توافق موافق با قوانین و مقررات کشور را انجام دهند. لازم است بدانیم با توجه به اینکه تمام موارد پیش بینی شده در متن این قرارداد کاملا توافقی است و هیچ اجباری برای شرکا در تنظیم قرارداد وجود ندارد و آن‌ها می‌توانند هر زمان که بخواهند به این همکاری پایان دهند، بنابراین، قرارداد شراکت خیاطی یک شراکت اختیاری و توافقی جایز است.

تنظیم صحیح قرارداد شراکت خیاطی و فایده آن

در مطالب بالا اشاره کردیم که برای فعالیت در زمینه تولید پوشاک باید چه معیار‌ها‌یی را مورد توجه قرار بدهید. ممکن است شما در این زمینه، دارای تخصص و تجربه باشید اما سرمایه لازم را نداشته باشید. این موضوع، زمانی که شما قصد دارید تولید انبوه پوشاک را برای یک صنف خاص انجام بدهید، اهمیت زیادی دارد. در اینجا شما نیاز دارید که با شخص یا اشخاص دیگری شراکت کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. بنابراین، باید یک قرارداد شراکت خیاطی تنظیم کنید. این قرارداد یکی از انواع قرارداد شراکت است.

موضوعی که باید در یک نمونه قرارداد مشارکت خیاطی مورد توجه شما باشد، تنظیم صحیح این قرارداد است. توافق شما باید بیانگر میزان دقیق و مشخص سرمایه و میزان سهم شما و شریک یا شرکای شما در این مشارکت باشد. ممکن است بعضی از شرکا، سرمایه را برای تهیه پوشاک فراهم کنند یا این امکان وجود دارد که تولید پوشاک در حجم وسیعی باشد و این کار برای یک موسسه، نهاد، ارگان یا سازمان خاصی انجام شود و تمام یا بعضی از شرکا، هم در فراهم کردن سرمایه و هم در فرایند تولید پوشاک، همکاری کنند. بنابراین، در زمان تنظیم قرارداد، این موارد را حتما در متن قرارداد بنویسید تا در صورت بروز هر گونه مشکلی بتوانید با مراجعه به قراردادتان، راه حل مناسبی برای آن پیدا کنید.

جبران خسارات در قرارداد شراکت خیاطی

حتما محرک اصلی شما برای راه اندازی این کسب و کار و شراکت با شخص یا اشخاص دیگر در این زمینه، علاوه بر تهیه و تامین پوشاک مورد نیاز مردم، افزایش سرمایه اولیه و به دنبال آن کسب سود بیشتر است. اکنون، حالتی را در نظر بگیرید که این شراکت برای شما، نه تنها سود آور نباشد بلکه موجب شود که سرمایه اولیه شما نیز در معرض خطر قرار بگیرد و تمام یا بخشی از این سرمایه تلف شود. در این صورت نحوه جبران خسارت چگونه است؟ کدام یک از شرکا باید این ضرر و زیان را جبران کنند؟

در پاسخ به این سوال باید با استناد به ماده 577 و 582 قانون مدنی، بیان کنیم در صورتی که شما به شریک خود اطمینان داشته باشید و به ایشان اجازه دهید برای بهبود و پیشرفت روند کار، هر عملی را که لازم می‌داند با استفاده از مهارت و تجربه خود انجام دهد، شریک شما تنها در صورتی مسئول خواهد بود که در انجام صحیح کار کوتاهی یا سهل انگاری کند یا در اثر عدم مراقبت صحیح، اموال و وسایل موضوع شراکت، خراب یا نابود شوند. پیشنهاد می‌کنیم به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ضمانت اجرای نقض تعهدات قراردادی روی همین عبارت بزنید و این مقاله را نیز مطالعه کنید.

پیش بینی ضمانت اجرای آن

روشن است که اگر شما به شریک یا شرکای دیگر، اجازه نداده باشید که بدون هماهنگی با شما کاری انجام دهند و ایشان برخلاف این توافق عمل کنند، جبران هر خسارت یا ضرر و زیانی که از این اقدام متوجه شما شود به عهده ایشان است. در این خصوص، می‌توانید برای تضمین جبران خسارات وارد شده، از اسناد تعهدآور مانند چک یا سفته یا ضمانت بانکی استفاده کنید و در متن قرارداد، این مطلب را ذکر کنید که در صورتی که در اثر اقدامات اشتباه و خطا یا تقصیر یکی از شرکا، به شرکای دیگر خسارت وارد شود، شرکای دیگر این امکان را دارند که برای جبران این ضرر و زیان، از اسناد ضمانت فوق استفاده کند.

آیا مرگ شرکا تاثیری در اعتبار قرارداد دارد؟

موضوع دیگری که اکنون به بررسی آن می‌پردازیم مساله فوت شریک در قرارداد شراکت خیاطی است. فرض کنید شما با شخصی، شروع به شراکت کرده‌اید و مشغول تولید و توزیع پوشاک هستید. شریک شما به هر علت فوت می‌کند، آیا قرارداد شما در این شرایط، معتبر است یا قرارداد خاتمه پیدا می‌کند؟

در مطالب بالا اشاره کردیم که این قرارداد، یک توافق جایز است و شرکا، هر زمان اجازه خروج از آن را دارند. در نتیجه، در صورت فوت یکی از شرکا نیز قرارداد منحل می‌شود و معتبر نخواهد بود.

نکته ای مهم در خصوص قرارداد شراکت خیاطی

باید بدانید که این قرارداد به هیچ وجه یک قرارداد تملیکی نیست و موضوع آن، همانطور که گفتیم، یک توافق برای مشارکت در زمینه تولید و توزیع پوشاک است که با توجه به قرارداد، بعضی شرکا، تامین کننده سرمایه، بعضی، تولید کننده یا خیاط هستند یا در صورت داشتن تجربه و سرمایه می‌توانند در هر دو حوزه با یکدیگر همکاری کنند. بنابراین اگر قصد دارید قرارداد شما سبب انتقال مالکیت شود، لازم است در این زمینه، مبایعه نامه یا صلح نامه تنظیم کنید. البته در صورت توافق با سایر شرکا، این امکان برای شما فراهم است که در متن قرارداد شراکت خیاطی ذکر کنید که کلیه اموالی که در طول مدت شراکت و با سرمایه یا سود ناشی از این شراکت خریداری می‌شود، اموال شراکت محسوب و پس از پایان قرارداد، به نسبت سهم الشرکه طرفین، میان آن‌ها تقسیم شود.

خاتمه قرارداد

آخرین موضوعی که قصد داریم در این قسمت از مقاله بیان کنیم پایان این قرارداد است. باید با استناد به ماده 587 قانون مدنی تقسیم یا تلف شدن اموال موضوع مشارکت را دلیل پایان این قرارداد بدانیم.

شما می‌توانید هر زمان که مایل باشید تقسیم اموال را از شرکا بخواهید. مشروط به اینکه این تقسیم به ضرر شرکای دیگر نباشد یا اینکه از قبل در قرارداد، حق تقسیم را از خود یا شریکتان سلب نکرده باشید و محدودیت قانونی نیز در این خصوص تعیین نشده باشد.

ذکر تعهدات شرکا و پیش بینی ضمانت اجرای تخلف از تعهدات

پیشنهاد می‌کنیم تمام تعهدات و شروطی که برای انجام موضوع قرارداد توسط شرکا لازم می‌ دانید را در متن قرارداد بنویسید. با این اقدام، مطمئن خواهید بود که پیش از شروع همکاری، تمام تعهدات شرکا را به روشنی و به صراحت بیان کرده و به اطلاع آن‌ها رسانده‌اید. علاوه براین، لازم است که در بندهایی از این قرارداد، راهکار‌ها و تضمین‌ها‌یی را برای جبران خسارات احتمالی ناشی از تخلف هر یک از شرکا از تعهدات خود، در نظر بگیرید تا در موارد بروز اختلاف یا مشکل، بتوانید با استناد به تعهدات ذکر شده در قرارداد با شریک خود به توافق برسید و به اختلافتان خاتمه بدهید یا اینکه رسیدگی به اختلاف را به مراجع قضایی بسپارید.

بیان مرجع حل اختلاف در قرارداد شراکت خیاطی

ممکن است شما در خصوص قرارداد با شریک یا شرکای خود مشکل داشته باشید یا در خصوص تعهدات ذکر شده در قرارداد با آن‌ها اختلاف نظر پیدا کنید. در نتیجه باید در این قرارداد به مرجع حل اختلاف نیز اشاره شود تا در شرایط بروز اختلاف، بتوان به آن مراجعه کرد. شما می‌توانید حل اختلافات خود را در صلاحیت موسسات داوری یا شورای حل اختلاف نیز قرار دهید. چنانچه در قرارداد به این موضوع اشاره نکرده باشید، در صورت بروز هر اختلافی باید مستقیما به دادگاه و مراجع قضایی مراجعه کنید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی به تمام سوالات شما در زمینه شراکت خیاطی پاسخ می‌دهد. علاوه براین، برای تنظیم قرارداد مورد نظر شما نیز کنارتان خواهد بود.

قرارداد شراکت در مغازه

اگر شراکت خود در حرفه خیاطی را با راه اندازی یک مغازه شروع می‌کنید، این نمونه قرارداد می‌تواند برای شما مناسب باشد. شما می‌توانید این قرارداد را مطابق با شرایط خود شخصی سازی و استفاده کنید.

قرارداد شراکت در مغازه
دانلود قرارداد شراکت در مغازه
مریم ده بزرگی
مریم ده بزرگی فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به تالیف مباحث این رشته است. با توجه به علاقه‌ای که به مسائل مرتبط با قراردادها داشته و با توجه به اینکه، بخشی از مطالعات ایشان بر این محور متمرکز است، مریم بخشی از محتواهای مرتبط با مسائل حقوقی را در رکلا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات