قرارداد فروش لاستیک ؛ شرایط معامله عمده در مبایعه نامه لاستیک

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/03/23
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش لاستیک

لاستیک قطعاً یکی از مهم‌ترین تجهیزات ماشین است. لاستیک‌‌ها به مرور زمان فرسوده می‌شوند و به تعویض نیاز دارند. امروزه با وجود ماشین‌های متنوع، لاستیک‌های متنوعی نیز با قیمت‌ها و کیفیت‌های متفاوت ساخته شده است. نمونه قرارداد فروش لاستیک در راستای تهیه لاستیک تنظیم می‌شود و توافقی دو جانبه از سوی خریدار لاستیک و فروشنده آن است.

اغلب افراد در هنگام خریداری لاستیک تنها به قیمت مناسب آن توجه می‌کنند اما کیفیت ساخت لاستیک و سایز آن از دیگر نکات مهمی هستند که باید در هنگام خریداری لاستیک به آن‌ها توجه کنید. این نکته که برخی از لاستیک‌ها تنها برای فصل خاصی از سال مناسب هستند و برخی دیگر از لاستیک‌ها در چهار فصل سال قابل استفاده هستند از دیگر موارد مهمی است که باید در هنگام خریداری لاستیک به آن توجه کنید. نوع ماشین شما، وضعیت آب و هوایی و جاده‌های محل زندگی شما و بسیاری از عوامل دیگر را باید در هنگام خریداری لاستیک مدنظر قرار دهید. این قرارداد را می‌توانیم یک نوع قرارداد بیع کالا یا قرارداد فروش کالا در نظر بگیریم. پیشنهاد می‌کنم که درباره این قراردادها نیز مطالعه کنید.

در این نوشتار نکات قانونی قرارداد خرید و فروش لاستیک را بررسی می‌کنیم.

نمونه قرارداد فروش لاستیک مطابق با چه قوانینی تنظیم شود؟ آیا لازم است حتما شماره ماده قانونی را در قرارداد بنویسم؟

قراردادهای مربوط به خرید و فروش اموال مختلف، زیر مجموعه عقد بیع قرار می‌گیرند. قرارداد بیع در واقع همان قراردادی است که در هنگام خرید و فروش اموال قانونی و مشروع تنظیم می‌شود. عقد بیع در ماده 338 قانون مدنی تعریف و شرایط قانونی مربوط به آن نیز در مواد 338 الی 463 قانون مدنی بیان شده است. نمونه قرارداد فروش لاستیک نیز نوعی عقد بیع است که مطابق با قانون مدنی تنظیم می‌شود.

مطابق با ماده 338 قانون مدنی، نمونه قرارداد خرید لاستیک یک عمل حقوقی دو جانبه از سوی خریدار و فروشنده لاستیک است.

آثار قانونی قرارداد لاستیک عبارت است از:

  1. انتقال مالکیت لاستیک به خریدار؛
  2. الزام قانونی فروشنده نسبت به تحویل دادن لاستیک به خریدار؛
  3. الزام قانونی خریدار نسبت به پرداخت بهای لاستیک به فروشنده.

به طور کلی می‌توان گفت که شرایط انجام نمونه قرارداد فروش لاستیک براساس توافق میان خریدار و فروشنده تعیین می‌شود اما خریدار و فروشنده باید به این نکته توجه داشته باشند که برخی از شرایط قانونی نمونه قرارداد خرید لاستیک آمره هستند و طرفین قرارداد نمی‌توانند برخلاف این دسته از قوانین با یکدیگر توافق کنند. از طرف دیگر نیز، برخی دیگر از شرایط قانونی مربوط به قرارداد خرید و فروش لاستیک تکمیلی هستند. خریدار و فروشنده لاستیک می‌توانند برخلاف قوانین تکمیلی با یکدیگر توافق کند زیرا عمل به قوانین آمره تنها در مواردی الزامی است که طرفین معامله برخلاف آن‌ها با یکدیگر توافق نکرده باشند.

بنابراین خریدار و فروشنده لاستیک در هنگام تنظیم و نوشتن قرارداد باید قوانین آمره را رعایت کنند و اگر تمایل داشتند، می‌توانند برخلاف قوانین تکمیلی با یکدیگر توافق کنند. به این نکته توجه داشته باشید که نوشتن ماده‌های قانونی عقد بیع در متن نمونه قرارداد فروش لاستیک الزامی نیست اما خریدار و فروشنده در صورت تمایل می‌توانند به ماده‌های قانونی عقد بیع نیز اشاره کنند.

برای خریدهای عمده، نحوه تنظیم مبلغ نمونه قرارداد فروش لاستیک به چه صورت باشد؟

در اصلاح حقوق مدنی به مبلغ نمونه قرارداد فروش لاستیک ، ثَمَن گفته می‌شود. ثَمَن (بهای لاستیک‌ها) براساس توافق میان خریدار و فروشنده تعیین می‌شود. قیمت متعارف لاستیک در بازار، نوع ماشین، کیفیت لاستیک، اندازه پهنا و فاق آن و بسیاری از عوامل دیگر در تعیین قیمت لاستیک مؤثر است. در خرید و فروش‌های جزئی لاستیک، قیمت هر لاستیک به صورت جداگانه محاسبه می‌شود.

خرید و فروش عمده لاستیک در دو حالت انجام می‌شود:

  1. در برخی موارد تمام لاستیک‌هایی که خریداری می‌شوند مربوط به یک ماشین هستند و از نظر کیفیت و مشخصات فنی نیز یکسان خواهند بود. در این حالت، مبلغ قرارداد با توجه به تعداد لاستیک‌ها تعیین می‌شود. برای مثال، به موجب یک قرارداد، 1000 عدد لاستیک درجه یک ماشین سواری خریداری شده و قیمت هر یک از لاستیک‌ها نیز 1 میلیون تومان است. در این حالت، مبلغ کلی قرارداد با توجه به تعداد لاستیک‌ها 1 میلیارد تومان برآورد می‌شود.
  2. در برخی موارد دیگر نیز لاستیک‌هایی که خریداری می‌شوند مربوط به ماشین‌های مختلفی هستند و از نظر مشخصات فنی و کیفیت نیز با یکدیگر تفاوت دارند. در این حالت، قیمت هر کدام از انواع لاستیک‌ها به صورت جداگانه محاسبه می‌شود. مبلغ کلی قرارداد با توجه به حاصل جمع قیمت هر کدام از انواع لاستیک‌ها تعیین خواهد شد. برای مثال، قیمت 500 عدد لاستیک درجه یک، 500 میلیون تومان و قیمت 400 عدد لاستیک درجه سه‌ نیز 150 میلون تومان است. در این حالت، مبلغ قرارداد به میزان 650 میلون تومان برآورد می‌شود که حاصل جمع قیمت لاستیک‌های درجه یک و درجه سه است.

نحوه پرداخت قیمت لاستیک‌ها نیز براساس توافق میان خریدار و فروشنده مشخص می‌شود. نحوه پرداخت قیمت لاستیک‌ها می‌تواند به صورت نقدی یا اقساطی باشد.

زمان پرداخت قیمت لاستیک‌ها نیز براساس توافق میان خریدار و فروشنده مشخص خواهد شد. همچنین خریدار می‌تواند لاستیک‌ها را پیش خرید کند. در این حالت، قیمت لاستیک‌ها قبل از تحویل گرفتن آن‌ها پرداخت می‌شود. در برخی موارد نیز خریدار، لاستیک‌ها را به صورت نسیه‌ می‌خرد. خریدار در پرداخت نسیه، قیمت لاستیک‌ها را بعد از تحویل گرفتن آن‌ها پرداخت می‌کند.

برای آنکه بتوانم نمونه قرارداد فروش لاستیک را فسخ کنم به چه نکاتی توجه کنم؟

قانونگذار در راستای حفظ مصالح عمومی و نظم اجتماعی، اقتصادی و تجاری جامعه اصل را بر لازم و غیر قابل انحلال بودن قرارداد‌ها گذاشته است.

مطابق با اصل لازم بودن قراردادها، نمونه قرارداد فروش لاستیک نیز قراردادی لازم و غیر قابل انحلال محسوب می‌شود. بعد از امضای این قرارداد، هیچ یک از خریدار و فروشنده نمی‌توانند آن را برهم بزنند و مکلف هستند که به تمام تعهدات و وظایف خود عمل کنند. بنابراین بعد از امضای قرارداد، خریدار نمی‌تواند به این بهانه که از معامله لاستیک منصرف شده است از پرداخت بهای آن به فروشنده امتناع کند. فروشنده لاستیک نیز بعد از امضای قرارداد ملزم می‌شود که لاستیک‌ها را به خریدار تحویل دهد و نمی‌تواند بگوید که از امضای قرارداد منصرف شده است و لاستیک‌ها را به خریدار تحویل نمی‌دهد.

تنها راه‌حل قانونی برای برهم زدن و انحلال نمونه قرارداد فروش لاستیک ، فسخ آن است. در قانون مدنی 10 راهکار برای فسخ قرارداد خرید و فروش لاستیک پیش بینی شده است که در اصطلاح به آن‌ها خیار گفته می‌شود.

مهم‌ترین خیار‌های فسخ قرارداد

مهم‌ترین خیار‌های فسخ این قرارداد عبارتند از:

  1. خیار تدلیس: تدلیس به معنای به کار بردن حیله و نیرنگ است. ممکن است که هر یک از خریدار و فروشنده لاستیک عملیات متقلبانه‌ای به کار ببرد و باعث فریب طرف دیگر قرارداد شود. خریدار یا فروشنده‌ای که فریب خورده است به استناد خیار تدلیس می‌تواند قرارداد را فسخ کند. برای مثال، فروشنده در زمان امضای قرارداد ادعا می‌کند که تمام لاستیک ‌ها نو هستند اما بعد از امضای قرارداد معلوم می‌شود که لاستیک‌ها دسته دوم بودند.
  2. خیار رؤیت: در برخی موارد فروشنده در زمان تنظیم و امضای قرارداد، لاستیک‌ها را نمی‌بیند و با توجه به تعریف فروشنده آن‌ها را می‌خرد. ممکن است لاستیک‌هایی که به خریدار تحویل داده می‌شود بسیار متفاوت از تعریف فروشنده باشد. در این حالت، خریدار لاستیک به استناد خیار رؤیت می‌تواند معامله را فسخ کند.

اگر نمونه قرارداد فروش لاستیک باطل باشد چطور متوجه این موضوع شوم؟

در نظام حقوقی ایران، اصل بر صحت و قانونی بودن تمام قراردادها گذاشته شده است. قراردادهای باطل آثار قانونی ندارند و در قانون به صراحت مشخص شده‌اند. نمونه قرارداد فروش لاستیک هنگامی باطل است که بدون رعایت شرایط قانونی تنظیم و امضا شده باشد. قرارداد باطل خرید و فروش لاستیک از آثار قانونی برخوردار نیست و باعث انتقال مالکیت لاستیک به خریدار نمی‌شود. شرایط و موارد باطل شدن نمونه قرارداد خرید لاستیک در ماده 190 و همچنین مواد 338 الی 463 قانون مدنی بیان شده است.

پیشنهاد می‌کنیم که:

برای معامله لاستیک به صورت جزئی یا حتی عمده، از قرارداد مناسب استفاده کنید تا روابط کاری شما به صراحت مشخص شود. برای این منظور می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد و همچنین از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. برای ثبت درخواست، روی لینک‌ها بزنید. بعد از ثبت درخواست، با شما ارتباط می‌گیریم.

قرارداد فروش اقساطی کالا

با امضای این قرارداد می‌توانید کالاهایی را با شرط پرداخت اقساطی بها آن، معامله کنید. برای دریافت متن قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

این نمونه قرارداد را با زدن روی تصویر زیر، به آسانی و به سرعت دریافت کنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات