قرارداد زمین مسکونی شامل چه نکاتی است؟ + نمونه قرارداد کامل

-
بروزرسانی:1402/04/20
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد زمین مسکونی

قرارداد زمین مسکونی یکی از انواع قرارداد خرید زمین است. پیش از تنظیم قرارداد ، مالک و خریدار طی توافقاتی تصمیم می‌گیرند که با یکدیگر معامله ‌کنند. از این قرارداد برای دلایل متفاوتی استفاده می‌شود. برای مثال ممکن است شخصی از قرارداد برای ساخت یک واحد ویلایی استفاده کند یا آن که یک شرکت ساختمان سازی برای خرید زمین مورد نیاز پروژه‌های ساخت آپارتمان مسکونی از آن استفاده کند. علاوه بر طرفین قرارداد، اشخاص دیگری نیز هستند که به صورت تخصصی در زمینه خرید و فروش زمین فعالیت می‌کنند. این اشخاص به عنوان واسطه گر، می‌کوشند با توجه به خواسته‌ کارفرما بهترین معامله زمین را انجام دهند. قرارداد جعاله زمین و قرارداد کارگزاری زمین ، از جمله قراردادهایی هستند که این اشخاص با مالکان یا خریدارن زمین تنظیم می‌کنند. قرارداد جعاله زمین مطابق با قواعد مربوط به این عقد و قرارداد کارگزاری زمین با استناد به ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود.

اجازه مالک و شرایط مال مشاعی در قرارداد زمین مسکونی

شخصی که به عنوان مالک، متن قرارداد زمین مسکونی را امضا می‌کند، حتما باید مالک آن باشد یا این که از جانب مالک به عنوان نماینده یا وکیل انتخاب شده باشد. در غیر این صورت معامله بی‌اعتبار خواهد بود. عنوان نماینده ممکن است به صورت ضمنی یا تلویحی به او ارائه شده باشد. اجازه امضای قرارداد یا وکالت برای فروش زمین باید براساس قانون باشد.

اگر شخصی مدت طولانی غایب باشد و هیچکس از وی اطلاعی نداشته باشد، قانون گذار شخصی را برای رسیدگی به اموال او تعیین می‌کند.

در برخی از مواقع، یک زمین مسکونی متعلق به چند شخص است که در این صورت آن را مال مشاع می‌گوییم. برای تنظیم قرارداد فروش ملک مشاع ، به اجازه و رضایت تمام مالکان نیاز است. به خاطر داشته باشید در صورتی که هریک از مالکان رضایت نداشته باشد، معامله بخشی از مال که در مالکیت شخص ناراضی است، فروش مال غیر محسوب می‌شود و غیر نافذ است. در صورت بروز اختلاف میان چند مالک مال مشاعی، تنها راهی که می‌توان آن مال مشاع را به راحتی به فروش رساند، افراز است. به این معنا که با نظارت مراجعه قانونی، سهم هر یک از شرکا مشخص شده و آن زمین تقسیم می‌شود.

قوانین مرتبط با قرارداد خرید و فروش زمین مسکونی

زمانی که قصد دارید قرارداد فروش زمین مسکونی را تنظیم و امضا کنید، لازم است که دقت کنید قرارداد طبق مواد قانونی مرتبط به آن تنظیم شده باشد. به بیان ساده‌تر ابتدا قانون را مطالعه کنید و با آگاهی از نقش و وظایف خود و وظایف طرف مقابل قرارداد را امضا کنید. قوانین مربوط به معاملات خرید و فروش در قانون مدنی ذکر شده است، قانون ناظر بر این قرارداد نیز قانون مدنی و به صورت مشخص باب بیع است. در این قانون، قانون گذار با بیان وظایف هر یک از طرفین، حدود اختیارات آن‌ها را نیز تعیین می‌کند.

ماده 190 و صحت قرارداد زمین مسکونی

برای تنظیم این سند، لازم است علاوه بر شروط اصلی صحت قرارداد‌ها، سایر مواد و بندهای قانونی که مرتبط با قراردادهای خرید و فروش است را مد نظر قرار دهید. شرایط عمومی صحت قرارداد که در ماده 190 قانون مدنی به آن اشاره شده است، موارد زیر را شامل می‌شود:

  1. شایستگی و صلاحیت قانونی طرفین ( اهلیت )
  2. موضوع معین جهت انجام معامله
  3. قصد و رضایت یکسان
  4. مشروع بودن دلیل انجام معامله.

رعایت نکردن هر یک از این چهار شرط، موجب عدم صحت معامله و اعتبار آن می‌شود.

معین بودن قرارداد زمین مسکونی

براساس قانون مدنی، قرارداد زمین مسکونی یا به عبارت بهتر قرارداد خرید و فروش زمین مسکونی در گروه انواع قرارداد بیع قرار می‌گیرد. قانون مدنی درباره این عقد صحبت کرده است و احکام و قواعد مشخصی را برای آن در نظر گرفته است. به همین دلیل عقد بیع را یک قرارداد معین می‌نامیم. اشخاصی که تمایل دارند از عقد بیع در معاملات خود استفاده کنند، باید به این مساله توجه کنند که محتوای قرارداد باید مطابق با مفاد و احکام این عقد باشد. بنابراین اگر در قرارداد، شروط و توافقاتی برخلاف احکام عقد بیع تعیین شود، قرارداد اعتبار نخواهد داشت.

لازم بودن قرارداد زمین مسکونی

پس از انعقاد نمونه قرارداد زمین مسکونی، طرفین موظفند به تمام مواد و بخش‌های قرارداد عمل کنند. هیچ یک از آن‌ها نمی‌تواند بدون رضایت طرف مقابل قرارداد را فسخ کند و به آن خاتمه دهد. البته طرفین می‌توانند شرایطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند ولی به طور کلی طرفین ملزم به حضور در قرارداد و انجام تعهداتشان هستند.

اختیارات قانونی در قرارداد

با توجه به این که قرارداد بیع امکان فسخ یک جانبه ندارد، قانون گذار شرایطی را پیش بینی کرده است که در صورت وقوع آن شرایط، طرفین بتوانند قرارداد را فسخ کنند. اختیارات قانونی برای فسخ قرارداد در قانون مدنی به عنوان خیارات شناخته شده‌اند و به شرح زیر هستند:

خیار مجلس

در صورتی که متن قرارداد زمین مسکونی تهیه و امضا شود و حاضران جلسه را ترک نکرده باشند، امکان فسخ از سوی هر یک از طرفین وجود دارد.

خیار غبن فاحش

تصور کنید که پس از انجام توافقات و امضای نمونه قرارداد زمین مسکونی ، متوجه می‌شوید که فروشنده مبلغ را بسیار بیشتر از آن چیزی که ارزش واقعی آن زمین است به شما گفته است. در صورتی که مدارک کافی ارائه دهید، می‌توانید تقاضای فسخ یک جانبه‌ قرارداد را داشته باشید. توجه کنید تنها در صورتی می‌توانید از این شرط برای فسخ قرارداد استفاده کنید که در زمان معامله اطلاعی از قیمت واقعی آن نداشته باشید. قانون گذار این نکته را در ماده ۴۱۸ عنوان کرده است.

خیار تخلف از وصف

فرض کنید که شما یک قرارداد خرید زمین را بدون رویت زمین، امضا می‌کنید. پس از مدتی در محل حاضر شده و متوجه می‌شوید زمین با آن چه که فروشنده در زمان تنظیم قرارداد توصیف کرده متفاوت است. در این صورت به استناد ماده ۴۱۰ می‌توانید قرارداد را فسخ کرده یا آن را به همان شکل بپذیرید.

شرط حق فسخ در قرارداد زمین مسکونی

طبق این اختیار قانونی هر یک از طرفین می‌تواند شرطی برای فسخ قرارداد زمین مسکونی تعیین کند. در صورتی که هر کدام از طرفین در انجام شروط تخلف کنند، طرف دیگر حق فسخ دارد و می‌تواند قرارداد را فسخ کند. شروطی که طرفین برای قرارداد تعیین می‌کنند باید با رعایت سه ویژگی زیر باشد:

  1. مشروع باشد.
  2. قابل انجام باشد.
  3. سود و منفعت داشته باشد.

طرفین این قرارداد چگونه معرفی می‌شوند؟

مطابق آنچه قانونگذار بیان می‌کند؛ هر شخص حقیقی یا شخص حقوقی که از صلاحیت و اهلیت کافی برخوردار باشد، می‌تواند نمونه قرارداد فروش زمین مسکونی را امضا کند. این دو گروه موظف خواهند بود که در زمان تکمیل متن نمونه قرارداد زمین مسکونی، مشخصات دقیق خود را قید کنند. برای معرفی اشخاص حقیقی باید اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، نشانی، کد پستی و شماره تماس آن‌ها را در متن قرارداد ذکر کنید. اشخاص حقوقی نیز که شامل شرکت‌ها و موسسات می‌شوند در زمان تکمیل نمونه قرارداد خرید و فروش زمین مسکونی ، با اشاره به نام کاملی که با آن ثبت شده‌اند؛ کد ثبتی؛ کد اقتصادی؛ نام مدیر عامل؛ نشانی؛ کد پستی و شماره تماس یا شماره فکس‌ معرفی می‌شوند.

مشاوره حقوقی تلفنی، تنظیم قرارداد و نمونه قرارداد

شما می‌توانید از مشاوران حقوقی رکلا، مشاوره حقوقی تلفنی دریافت کنید. به همین منظور روی لینک قبل بزنید و درخواست خود را ثبت کنید.

شما همچنین می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد بدهید. ما در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیریم.

قرارداد فروش اقساطی زمین مسکونی

این نمونه قرارداد برای معامله اقساطی زمین مسکونی کاربرد دارد.

نمونه قرارداد فروش اقساطی زمین مسکونی
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی زمین مسکونی

قرارداد فروش زمین مسکونی

با زدن روی این تصویر می‌توانید به سرعت این قرارداد را تهیه کنید.

نمونه قرارداد فروش زمین مسکونی
دانلود نمونه قرارداد فروش زمین مسکونی
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات