قرارداد اجاره سردخانه و بررسی نحوه تنظیم این قرارداد مهم!

-
بروزرسانی:1402/06/16
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره سردخانه

قرارداد اجاره سردخانه یکی از انواع قرارداد اجاره است. استفاده از سردخانه‌ها از سنتی‌ترین و در عین حال متداول‌ترین روش‌ها برای حفظ مواد غذایی و جلوگیری از فرآیند فساد آن‌ها است. امروزه از سردخانه‌ها برای نگهداری مواد غذایی ، میوه‌ها، سبزیجات، گوشت، مواد دارویی، گل‌ها، گیاهان و موارد مشابه دیگر استفاده می‌شود. استفاده از سردخانه‌ها موجب شده است که کشاورزان، دامداران و سایر اقشار جامعه، بتوانند محصولات خود را برای مدت بیشتری سالم نگه‌ دارند و از هدر رفتن آن‌ها جلوگیری کنند. این کار برای آن‌ها منفعت مالی بسیار زیادی داشته است.

اکنون به بررسی این موضوع می‌پردازیم که اساسا قرارداد اجاره سردخانه چگونه قراردادی است؟ به طور کلی قرارداد اجاره ، قراردادی کتبی است که میان مالک و مستاجر تنظیم می‌شود. موضوع قرارداد، اجاره سردخانه جهت حفظ و نگهداری مواد غذایی، میوه‌ها، سبزیجات، گوشت، مواد دارویی، گل‌ها و موارد مشابه دیگر است.

در قرارداد اجاره سردخانه ، موجر موظف است که کلیه محصولات خود را بیمه کند. سردخانه، مسئولیت حفظ و نگهداری صحیح و اصولی کالا و اجناس را به عهده دارد. در نتیجه، پرداخت کلیه خسارات وارد شده به کالاها و اجناس به عهده سردخانه است. به شرط اینکه خسارت در نتیجه بی‌احتیاطی، قصور یا اهمال (کوتاهی) در حفظ و نگهداری کالای موجود در سردخانه حاصل شود.

قرارداد اجاره سردخانه لازم یا جایز است؟ (مهم!)

عقد لازم ، عقدی است که هیچ یک از طرفین حق فسخ آن را ندارد مگر در صورتی که در آن عقد، شرط فسخ باشد مانند عقد بیع، عقد اجاره و غیره. در مقابل، عقد جایز عقدی است که هر یک از طرفین، در هر زمان که بخواهند می‌توانند آن را خاتمه دهند. مانند عقد وکالت.

به طور کلی، اصل بر لازم بودن عقود و قراردادها است، مگر اینکه قانون گذار به صراحت به جایز بودن عقود اشاره کند. ماده 219 قانون مدنی نیز به این موضوع اشاره می‌کند و در این ماده، آمده است که «عقودي كه بر طبق قانون واقع شده باشد، بين متعاملين و قائم مقام آن‌ها لازم‌ الاتباع است مگر اينكه به رضاي طرفين، اقاله يا به علت قانوني فسخ شود.» بنابراین، اگر در خصوص لازم یا جایز بودن قرارداد، تردید داشته باشیم، براساس این اصل کلی به این نتیجه خواهیم رسید که این قرارداد، یک قرارداد لازم است.

قرارداد اجاره سردخانه رضایی یا تشریفاتی است؟ (مهم!)

عقد رضایی، عقدی است که به صِرف توافق و قصد و رضای طرفین قرارداد و بدون نیاز به هیچ گونه تشریفات خاص مانند لفظ خاص یا تنظیم سند، بوجود آید. برای مثال، زمانی که شما برای خرید یک پیراهن به مغازه فروش پوشاک مراجعه می‌کنید، با پرداخت بهای پوشاک، پیراهن مورد نظر را می‌خرید. این یک عقد رضایی است و در مثال بالا، بدون هیچ گونه تشریفات خاصی تنظیم شد. در واقع، شما قصد دارید پیراهن مورد نظر را بخرید و از پرداخت بهای آن رضایت دارید. ضمن آنکه فروشنده قصد فروش پیراهن را دارد و از مبلغ پرداخت شده راضی است. این توافق، یک عقد رضایی و به دور از هرگونه تشریفات خاص است. همه ما در زندگی روزمره، بارها و بارها با چنین مواردی مواجه می‌شویم.

در مقابل، در عقد تشریفاتی علاوه بر قصد طرفین، اقدام یا تشریفات دیگری نیاز است. مانند عقد اجاره‌ املاکِ موضوع قانون روابط موجر و مستأجر مصوب ۱۳۷۶ که مستلزم تنظیم قرارداد کتبی اعم از رسمی یا عادی است که در صورت عادی بودن، ضروری است که قرارداد، علاوه بر امضای طرفین، به امضای دو نفر شاهد مورد اطمینان ایشان برسد. درخصوص قرارداد اجاره سردخانه نیز پیش از تصویب قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376، می‌توانستیم این قرارداد را یک عقد رضایی بدانیم، اما با توجه به متن صریح این قانون، در خصوص متن قرارداد اجاره سردخانه نیز بهتر است این قرارداد را یک عقد تشریفاتی بدانیم.

بررسی شیوه تنظیم قرارداد اجاره سردخانه

همان طور که در مطالب بالا اشاره کردیم قرارداد اجاره سردخانه، یک اجاره نامه است. بنابر‌این جهت تنظیم این قرارداد باید مانند سایر قراردادهای اجاره یا به عبارتی، مانند سایر اجاره نامه‌ها نکاتی را مد نظر داشته باشیم. در ادامه به بخش‌های مهم این قرارداد اشاره می‌کنیم و درباره آن‌ها توضیح می‌دهیم:

طرفین قرارداد و مشخصات آن‌ها

در ابتدای قرارداد اجاره سردخانه ، اسامی طرفین و مشخصات آن‌ها نوشته می‌شود. این مشخصات شامل نام، نام خانوادگی، نام پدر، کدملی، آدرس و شماره تماس طرفین به طور دقیق و مشخص است. مشخصات طرفین باید فاقد هرگونه ابهام باشد.

موضوع قرارداد اجاره سردخانه

در این قرارداد مانند تمام قراردادهای دیگر، باید موضوع قرارداد کاملا معین و مشخص باشد و خصوصیات و کیفیات آن نیز تعیین شود. موضوع قرارداد نباید مجهول و دارای شک و تردید باشد. در غیر این صورت قرارداد باطل خواهد بود. در ماده 472 قانون مدنی به این موضوع اشاره شده است و این ماده، این مطلب را تایید می‌کند.

مدت اجاره

در قرارداد اجاره سردخانه باید مدت قرارداد به طور دقیق و مشخص ذکر شود. تعیین مدت قرارداد به توافق طرفین بستگی دارد. این مدت می‌تواند شش ماه، یک سال، دو سال و حتی بیشتر یا کمتر از موارد ذکر شده باشد. هیچ مانع و محدودیتی از لحاظ قانونی برای تعیین مدت این قرارداد ذکر نشده است. اما با استناد به ماده 468 قانون مدنی، عدم ذکر مدت در قرارداد اجاره سردخانه، موجب باطل شدن قرارداد می‌شود.

مبلغ قرارداد

به طور کلی، اجاره عقدی مُعَّوَض است. به این معنی که مستاجر باید در ازای بهره مندی از سردخانه، اجاره بهای آن را به مالک سردخانه (موجر) پرداخت کند و این عقد، رایگان نیست و نباید قرارداد اجاره سردخانه را بدون عِوَض تنظیم کرد. ماده 6 قانون روابط موجر و مستاجر نیز به این موضوع اشاره می‌کند که مستاجر موظف است در موعد معین در قرارداد، مبلغ اجاره بها مورد توافق طرفین را به موجر (مالک سردخانه) بپردازد. مبلغ قرارداد اجاره سردخانه نیز می‌تواند تابع توافق طرفین باشد. در این خصوص، عرف و تعرفه‌های مصوب اجاره انواع سردخانه موجود است. در این نوع قرارداد نیز مانند سایر قرادادهای اجاره باید مبلغ اجاره بها به عدد و حروف ذکر شود.

روش پرداخت

باید روش پرداخت در قرارداد اجاره سردخانه مشخص و بدون ابهام باشد و طرفین آن را تایید کنند. روش پرداخت در این قرارداد نیز کاملا توافقی است و می‌تواند به صورت ماهیانه باشد یا بنا به صلاحدید و توافق طرفین، به شیوه دیگر تنظیم شود.

تسلیم در متن اجاره نامه سردخانه

در قرارداد اجاره سردخانه در خصوص مورد اجاره و نحوه‌ تحویل آن توضیح داده می‌شود و باید ابهام و تردید در این مورد به صفر برسد. در قانون، متن روشنی که طرفین را مجبور به تحویل سردخانه در مکان معینی کند یا شیوه خاصی را جهت تحویل سردخانه در نظرگرفته باشد، وجود ندارد وتصمیم گیری در مورد این موضوع و چگونگی آن، با توافق طرفین قرارداد است.

ذکر شروط و تعهدات طرفین در قرارداد

در این قرارداد، باید کلیه تعهدات طرفین را معین کنید و چنانچه شروطی وجود دارد حتما در قرارداد ذکر شود. این موضوع تاثیر زیادی در حل اختلافات و تعارضات احتمالی ناشی از این قرارداد خواهد داشت. لذا طرفین باید تمام تعهدات و احتمالات را در قرارداد بنویسند.

تعیین محل و نحوه جبران خسارات

در نمونه اجاره نامه سردخانه باید چگونگی جبران خسارات احتمالی که ممکن است به ملک یا تجهیزات وارد شوند را توضیح دهید. علاوه براین، لازم است مشخص کنید که مبلغ این خسارات، به چه صورت و با چه معیاری محاسبه می‌شوند و از چه محلی تامین خواهند شد؟

ذکر این موضوع در این قرارداد، اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا اگر یکی از طرفین قرارداد متضرر شود، باید نحوه جبران خساراتی که به او وارد شده است و نحوه پرداخت شدن آن زیان را بداند و با استناد به متن قرارداد، برای دریافت خسارت خود اقدام کند. از طرف دیگر، با شرح چنین شرطی در متن قرارداد ، شخصی که زیان رساننده بوده است نیز، به خوبی از میزان تعهدی که نسبت به پرداخت زیان دارد، آگاه خواهد بود و به این ترتیب، طرف دیگر نمی‌تواند نسبت به زیان رساننده، بیشتر از میزان خسارت معین در قرارداد، ادعایی داشته باشد.

پیشنهاد ما درباره این قرارداد مهم

برای تنظیم این قرارداد از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. ضمن آنکه می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

قرارداد اجاره سردخانه (با پولِ پیش)

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره سردخانه
دانلود قرارداد

قرارداد اجاره سردخانه (بدونِ پولِ پیش)

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه اجاره نامه سردخانه
دانلود قرارداد
مریم ده بزرگی
مریم ده بزرگی فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به تالیف مباحث این رشته است. با توجه به علاقه‌ای که به مسائل مرتبط با قراردادها داشته و با توجه به اینکه، بخشی از مطالعات ایشان بر این محور متمرکز است، مریم بخشی از محتواهای مرتبط با مسائل حقوقی را در رکلا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات