با قرارداد مشاوره پروژه ای بیشتر از قبل آشنا شوید

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/06
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره پروژه ای

قرارداد مشاوره پروژه ای ، یک قرارداد بسیار مهم برای اشخاصی است که به طور معمول، به صورت پروژه‌ای فعالیت می‌کنند. ممکن است، ماهیت پروژه‌ها بسیار متفاوت باشد اما آن چیزی که دارای اهمیت است، انجام پروژه خواهد بود. بسیاری از عملیات‌های بزرگ عمرانی، تحقیقات، پژوهش‌ها و مجموعه‌های هنری، در قالب یک پروژه شروع به کار می‌کنند. این پروژه‌ها دارای موضوع معین، زمان دقیق برای شروع و پایان کار، بودجه، سرمایه و پرسنلی هستند که مسئولیت انجام پروژه را به عهده می‌گیرند.

بدون شک، برای اجرای یک کار گروهی، لازم است که تمام اعضا به صورت نظامند با یکدیگر همکاری کنند تا نتیجه این همکاری موجب موفقیت پروژه شود. به منظور ایجاد همکاری و هماهنگی میان اعضای پروژه و پیگیری و بررسی مداوم روند اجرایی پروژه، لازم است که برنامه‌ای منظم در اختیار باشد. طراحی و تهیه این برنامه و پیگیری‌های لازم برای اجرای آن، نیازمند تخصص، تجربه و آگاهی از شرایط اجرایی هر پروژه است. بدون شک، رسیدگی به یک پروژه عمرانی با رسیدگی به یک پروژه هنری بسیار متفاوت است.

بنابراین، برای پیشبرد پروژه‌های بزرگ، در ابتدا نیاز به شخصی دارید که در آن حوزه دارای تخصص، دانش، مهارت و تجربه باشد. این شخص با شناختی که به آن حوزه دارد، می‌تواند در به انجام رساندن موضوع پروژه، نقش تاثیر گذاری داشته باشد. بعد از انتخاب مشاور و توافق با او، نیاز دارید شروط همکاری با این شخص را به صورت مکتوب ثبت کنید و یک قرارداد داشته باشید.

مشاوره پروژه ای کیست است و چه شرایطی دارد؟

اگر یک شرکت یا موسسه باشید که پروژه‌ها و سفارش‌های متعددی را می‌پذیرد، احتمالا به این مساله دقت داشته‌اید که برای اجرای به موقع پروژه، نیاز است که روند اجرای کار را به صورت هدفمند پیگیری کنید. هر چقدر که پیگیری و بررسی‌ها، به صورت مداوم انجام شده باشد، کار با کیفیت و سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

ممکن است خودتان به عنوان صاحب پروژه تمام مسئولیت‎‌های پیگیری روند اجرای پروژه را به عهده بگیرید یا اینکه ممکن است با استفاده از قرارداد مدیر پروژه ، شخصی را برای رسیدگی به این کار استخدام کنید. حال تصور کنید که پروژه شما یک پروژه کاربردی و جدید است و شما یا مدیر پروژه نیز به صورت دقیق از جزئیات آن آگاهی ندارید. یا اینکه تصور کنید که پروژه به اندازه‌ای گسترده است که شما یا مدیر پروژه به تنهایی نمی‌توانید تمام بخش‌های آن را مدیریت کند. در چنین شرایطی، چه اقدامی باید انجام شود؟

قرارداد مشاوره در پروژه ، احتمالا پاسخ مناسبی به این سوال است. مشاور شخصی است که در حوزه پروژه مورد نظر شما، تخصص ویژه‌ای دارد یا اینکه از حضور در پروژه‌های مشابه دیگر، تجارب زیادی کسب کرده است. این شخص با حضور در پروژه‌ها، به صاحب پروژه یا مدیر پروژه کمک می‌کند که روند اجرایی پروژه، با کیفیت بیشتری انجام شود. مشاور می‌تواند تخصص‌های مختلفی داشته باشد. برای مثال، ممکن است یک شخص متخصص در حوزه مدیریت بودجه باشد.

مشاور پروژه در حیطه‌های مختلف موضوع قرارداد، عملکرد پرسنل، روند اجرای مداوم پروژه، کنترل بودجه و موارد مهم دیگر، به مدیر پروژه مشاوره می‌دهد. انجام این مشاوره‌ها، در مجموع کمک می‌کند که روند اجرایی پروژه به صورت هدفمند‌تر و بهینه‌تری پیگیری شود و در ادامه، باعث می‌شود که پروژه مورد نظر با موفقیت به نتیجه برسد.

قرارداد مشاوره پروژه ای چگونه قراردادی است؟

قرارداد مشاوره پروژه ای یکی از انواع قرارداد مشاوره است که میان مشاور متخصص و مدیر پروژه یا صاحب پروژه تنظیم می‌شود. در قرارداد مشاوره پروژه ای ، مشاور پروژه متعهد می‌شود که در حوزه مورد نیاز و با توجه به درخواست مدیر پروژه، اطلاعات و راهنمایی‌های مناسب را در اختیار آن‌ها بگذارد. با انجام این کار و با دریافت راهنمایی‌ها، مشاور متخصص مستحق دریافت حق الزحمه خواهد بود. قرارداد مشاور پروژه ، قراردادی است که به صورت مکتوب به این موارد اشاره می‌کند و توافقات طرفین را ثبت خواهد کرد.

نمونه قرارداد مشاوره مدیریت پروژه ، یک توافق نامه خصوصی میان اشخاص است که با تبعیت از قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود. با توجه به شروط قرارداد و شرایطی که برای هر پروژه مطرح است، این قرارداد در انواع مختلفی تنظیم خواهد شد. در ادامه درباره انواع قرارداد مشاوره پروژه ای توضیح می‌دهیم.

انواع قرارداد مشاوره پروژه ای

نمونه قرارداد مشاوره مدیریت پروژه را می‌توانید به شیوه‌های متعددی تنظیم کنید. با توجه به این مساله که نوع قرارداد، به شرایط همکاری میان طرفین بستگی دارد، در ادامه شرایط مختلفی را که منجر به تنظیم انواع قرارداد مشاور پروژه می‌شود را توضیح می‌دهیم:

قرارداد مشاوره در پروژه به صورت پیمانی

ممکن است در انجام یک پروژه ساختمانی، ناگهان با مشکلی مواجه شوید. برای مثال ممکن است تهیه مصالح و هزینه‌های مربوط به آن، به صورت ناگهانی افزوده شود و همین مساله باعث شود که بودجه شما برای به اتمام رساندن پروژه کافی نباشد. شما در این شرایط می‌توانید از شخصی که در تهیه مصالح و شناخت انواع آن‌ها اطلاع دارد، مشاوره بگیرید و حتی تهیه مصالح را نیز به او بسپارید. این شخص شما را در راستای مدیریت این بحران هدایت و راهنمایی می‌کند و به صورت موقتی همراه با مدیر پروژه، فعالیت‌هایی را برای رسیدگی به این مساله انجام می‌دهد.

همکاری میان مشاور و مدیر پروژه با رسیدگی مناسب به موضوع قرارداد به اتمام می‌رسد و مشاور در ازای فعالیت‌هایی که انجام داده است، مستحق دریافت حق الزحمه می‌شود. قرارداد مشاوره پروژه ای به صورت پیمانی، به تعدد در پروژه‌های هنری و سینمایی استفاده می‌شود. به خصوص در پروژه‌های سینمایی که نیاز دارند برای تولید فیلم، به آداب و رسوم، زبان و فرهنگ منطقه مورد نظر آگاهی داشته باشند، از اشخاصی که بومی آن منطقه هستند، به عنوان مشاور پروژه استفاده می‌کنند. شما می‌توانید برای تنظیم این نوع قرارداد، از قرارداد پیمانکاری تک نفره استفاده کنید.

قرارداد مشاوره ساعتی

گاهی ممکن است در روند اجرای پروژه مورد نظرتان، مشکل یا ایرادی را مشاهده کنید یا اینکه ممکن است در یک زمینه خاص مرتبط با پروژه، به دریافت اطلاعات تخصصی نیاز داشته باشید. در چنین شرایطی، شما می‌توانید از قرارداد مشاوره ساعتی استفاده کنید. این قرارداد، به این صورت است که شما در ازای ساعاتی که با مشاور یا شخص متخصص مورد نظر گفتگو کرده‌اید، حق الزحمه یا حق مشاوره پرداخت می‌کنید. قرارداد با اتمام ساعات مشاوره و پرداخت حق الزحمه به پایان می‌رسد و تعهد دیگری به عهده طرفین نیست.

ممکن است اینطور به نظرتان برسد که در روند اجرای پروژه، نیاز دارید که چندین بار با مشاور متخصص گفتگو کنید. شما در این شرایط، می‌توانید یک قرارداد ساعتی تنظیم کنید و در متن آن بنویسید که برای مثال، در حدود 30 الی 40 ساعت نیاز به مشاوره دارید. شما می‌توانید این ساعات را از پیش تعیین کنید یا اینکه شرط بگذارید که مشاور در طول پروژه بر حسب نیاز، ساعت‌هایی را به شما اختصاص دهد و با شما گفتگو کند.

قرارداد مشاوره پروژه ای استخدامی

در مواقعی، شما با یک پروژه طولانی مدت و بسیار گسترده مواجه هستید. بنابراین، نیاز دارید که اعضای پروژه برای مدت طولانی تعهد خدمت داشته باشند. این مدت می‌تواند برای چند ماه یا حتی سالانه باشد. در چنین شرایطی، برای شما مناسب است که مشاور متخصص پروژه را استخدام کنید. قرارداد استخدام به شما کمک می‌کند که با مشاور توافق کنید و در سند مکتوب، تعهداتتان نسبت به یکدیگر را ثبت کنید. این قرارداد مطابق با قوانین استخدام و بیمه انجام خواهد شد.

قرارداد مشاوره پروژه ای قانونی است؟

به طور معمول قراردادهای مشاوره مطابق با قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شوند. این قراردادها، قراردادهای خصوصی هستند و با شرط رعایت قانون، صحیح و معتبر خواهند بود. قانون مدنی در ماده‌های متعددی شرایط صحت قرارداد را بیان کرده است. ماده 190 قانون مدنی به صورت اختصاصی، معین بودن موضوع قرارداد، مشروعیت داشتن آن، صلاحیت طرفین و قصد و رضایت آن‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد و اینطور بیان می‌کند که با رعایت این موارد، قرارداد مشاوره پروژه ای صحیح خواهد بود و ایراد قانونی نخواهد داشت.

نمونه قرارداد مشاوره مدیریت پروژه ، یک قرارداد نامعین و لازم محسوب می‌شود. نامعین بودن این قرارداد به این معنی است که در متن قانون مدنی به صراحت درباره قرارداد مشاوره صحبت نشده است اما شما می‌توانید با استناد به ماده 10 این قانون، قرارداد مشاوره پروژه ای را با شروط مورد نظر خودتان تنظیم کنید و برای تعیین شروط و توافقات مورد نظرتان در این قرارداد نیز، محدودیتی نخواهید داشت. البته باید این مساله را در نظر داشته باشید که توافقات و شروط مورد نظر شما، نباید مغایر با قانون باشند.

از طرف دیگر، لازم بودن این قرارداد، باعث می‌شود که طرفین با آسودگی خیال بیشتری آن را امضا کنند زیرا مطمئن خواهند بود که هیچ کدام از طرفین قرارداد نمی‌توانند یک طرفه و بدون دلیل موجه قرارداد را فسخ کنند یا اینکه اعلام کنند که دیگر تمایلی به انجام موضوع قرارداد ندارند. در واقع امضای این قرارداد، مشاور و صاحب پروژه را متعهد می‌کند که به خوبی به تعهدات و وظایف خود در مقابل یکدیگر عمل کنند.

پیشنهاد ما

قرارداد شما با مشاور پروژه، باید به صورتی باشد که تمام حقوق متقابل طرفین را رعایت کند. برای آگاهی از حقوق خود و حقوق طرف مقابل در این قرارداد، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و سوالاتتان را از او بپرسید. علاوه براین، شما می‌توانید تنظیم قرارداد را به عهده تیم حقوقی رکلا بسپارید و همزمان در مراحل تنظیم قرارداد، با مشاور حقوقی در ارتباط باشید.

قرارداد مشاوره

ساده‌ترین فرم قرارداد برای ارائه خدمات مشاوره را از اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
سلیمی
thumb_up_alt
قرارداد مشاوره در خصوص قراردادی فنی نیاز دارم.
11:35
26 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. کاربر گرامی، وارد بخش «نمونه قرارداد» شوید و قرارداد مورد نظر خودتان را جستجو کنید.
13:55
28 شهریور 1401