قرارداد طراحی پارک و شرایط پرداخت حق الزحمه و نکات قانونی!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1403/01/14
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی پارک

قرارداد طراحی پارک یک قرارداد کاربردی است که به واسطه آن، شما مسئولیت انجام پروژه طراحی پارک را به یک طراح متخصص می‌سپارید. طراح مورد نظر شما احتمالا در این حوزه دارای تحصیلات آکادمیک است و علاوه براین، احتمالا سابقه انجام پروژه‌های متعددی را در کارنامه دارد. از آنجایی که مسئولیت رسیدگی و ایجاد فضاهای سبز شهری به عهده شهرداری است، به طور معمول قرارداد طراحی پارک با شهرداری امضا می‌شود و یک طرف این قرارداد، این سازمان خواهد بود. به همین دلیل برای انتخاب طراح متخصص و متعهد، حساسیت‌های زیادی وجود دارد.

برای احداث یک پارک در فضای شهر، نیاز به در نظر گرفتن مسائل متعددی است و ساخت و راه اندازی پارک باید از جنبه‌های مختلفی بررسی شود. علاوه براین، احداث پارک، به صَرف هزینه بسیار زیادی نیاز دارد. بدون شک از یک طراح موفق انتظار می‌رود که با حفظ کیفیت و کاربردی بودن طرح، هزینه اجرای طرح را نیز در نظر بگیرد و به ابعاد اقتصادی این پروژه نیز توجه داشته باشد. به همین دلیل، شهرداری ترجیح می‌دهد که با طراحان با سابقه همکاری کند تا طراحی و ساخت پارک، با درصد موفقیت بیشتر و ریسک کمتری انجام شود. در ادامه این مقاله سعی می‌کنیم که در خصوص نمونه قرارداد طراحی پارک و نکات مهم مربوط به آن، توضیحات بیشتری را ارائه دهیم.

نکات قانونی مرتبط با نمونه قرارداد طراحی پارک

نمونه قرارداد طراحی پارک یک نوع از قرارداد پیمانکاری است. زمانی که شما برای طراحی یک محوطه به عنوان پارک با شهرداری یا پیمانکار شهرداری قرارداد امضا می‌کنید، اینطور توافق خواهید کرد که در ازای دریافت حق الزحمه مشخصی، طراحی پارک را انجام دهید. بدون شک برای انجام این پروژه زمانی در نظر گرفته می‌شود که باید به آن متعهد باشید. یعنی لازم است که دقیقا مطابق با برنامه زمانی که در نظر گرفته می‌شود، پروژه طراحی پارک را نیز به اتمام برسانید و طرح مورد نظر را به کارفرما تحویل دهید.

این شیوه از توافق میان طرفین، در واقع به صورت قراردادی برای انجام یک پیمان یا عهد تنظیم خواهد شد که با رضایت و خواست هر دو طرف امضا می‌شود. اگر برای اجرای این طرح با یک تیم طراحی همکاری می‌کنید، می‌توانید با آن شرکت یا موسسه طراحی، قرارداد پیمانکاری تنظیم کنید و اگر تمایل دارید که با یک طراح مستقل همکاری کنید، استفاده از قرارداد پیمانکاری تک نفره برای شما مناسب خواهد بود.

نمونه قرارداد طراحی پارک یک قرارداد نامعین و لازم است. نامعین بودن این قرارداد به این معنی است که در گروه عقود معین قرار نمی‌گیرد و در متن قانون مدنی، تعریف دقیقی از آن بیان نشده است. با این حال، برای تنظیم این قرارداد باید به قانون مدنی توجه داشته باشیم و مطابق با قواعد و ضوابط این قانون، محتوای قرارداد را بنویسیم. لازم بودن قرارداد نیز از این جهت است که طراح و کارفرما امکان فسخ قرارداد را ندارند و نمی‌توانند این قرارداد را فسخ کنند. اگرچه این حق برای آن‌ها در نظر گرفته شده است که شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند.

نمونه قرارداد طراحی پارک

ضمانت برای محرمانه بودن پروژه در نمونه قرارداد طراحی پارک

در مواقعی ممکن است به دلیل حساسیت‌هایی که وجود دارد، کارفرما تمایل داشته باشد که پیمانکار، اطلاعات و اسنادی که از این همکاری در اختیار دارد را به صورت محرمانه نزد خود نگه دارد و درباره این موارد، اطلاعاتی را افشا نکند. در این شرایط، بهترین راهکار استفاده از قرارداد محرمانگی اطلاعات و قرارداد عدم رقابت است. به این صورت که توضیح دهید، باید تمام اطلاعات و اسناد شفاهی یا مکتوب این همکاری به صورت محرمانه حفظ شود و همچنین طراح نمی‌تواند طرحی را که ارائه داده است، برای مکان دیگری استفاده کند.

در واقع، اگرچه لازم است که مالکیت معنوی طرح حفظ شود و مشخص باشد که نقشه پارک را چه شخصی طراحی کرده است، با این حال، کارفرما می‌تواند تمام حقوق مادی طرح را متعلق به خود بداند. به این صورت، امکان استفاده و بهره برداری از طرح ارائه شده، برای شهرداری محفوظ خواهد بود. به این ترتیب که در مواقعی مشاهده شده است که شهرداری از یک طرح کاربردی در شهرهای مختلف یا در منطقه‌های مختلف استفاده می‌کند که این اقدام به دلیل مالکیت مادی اثر ایرادی نخواهد داشت.

میزان حق الزحمه در نمونه قرارداد طراحی پارک

گاهی برای محاسبه میزان حق الزحمه طراح اختلافاتی ایجاد می‌شود و در مواقعی، عدم توافق درباره این مساله، باعث می‌شود که به طور کلی، توافقی میان طرفین برقرار نشود. به همین دلیل، تاکید می‌کنند که حتما پیش از امضای قرارداد ، در خصوص مبلغ حق الزحمه توضیحات دقیقی را بیان کنید تا مشخص باشد که چه مبلغی میان طرفین توافق شده است.

به طور معمول تعرفه خاصی برای تعیین میزان حق الزحمه طراح پارک معین نشده است و توافق طرفین، معیاری است که این مبلغ را تعیین می‌کند. شما می‌توانید برای کل پروژه مبلغ مشخصی را در نظر بگیرید یا اینکه اگر پروژه چند مرحله‌ای را مد نظر دارید، برای هر مرحله به صورت مجزا حق الزحمه‌ای را تعیین کنید. علاوه براین، می‌توانید مشخص کنید که مبلغ حق الزحمه را به چه صورتی به طراح پرداخت خواهید کرد. به این صورت که تاریخ دقیقی را در نظر بگیرید که حق الزحمه در آن تاریخ پرداخت شود یا اینکه حق الزحمه را در اقساط معین بپردازید.

برای تعیین شیوه پرداخت حق الزحمه یا میزان آن، محدودیتی وجود ندارد اما لازم است که مطابق با مذاکراتی که میان طرفین انجام می‌شود، به توافقات خود عمل کنند. علاوه براین، شما می‌توانید برای عدم رعایت شروط و توافقات قرارداد، جریمه یا خسارت نیز در نظر بگیرید که به نوعی، ضمانتی برای انجام تعهدات اشخاص حاضر در قرارداد باشد.

بازه زمانی قرارداد

اینکه چه بازه زمانی را برای این قرارداد در نظر می‌گیرید به عوامل مختلفی بستگی دارد. ممکن است که پروژه طراحی پارک دارای ابعاد زیادی باشد و برای طراحی آن، زمان زیادی را نیاز داشته باشید یا اینکه ممکن است طراحی پارک مورد نظر شما، در مدت کمتری انجام شود. در این زمان، با توجه به تجربه طراح و همچنین با توجه به شرایطی که کارفرما در نظر دارد، بازه زمانی نمونه قرارداد طراحی پارک معین خواهد شد.

به این صورت که تاریخ دقیقی برای تحویل طرح نهایی در نظر گرفته می‌شود که طراح باید به آن تاریخ متعهد باشد و مطابق با آن، طرح پارک را به کارفرما ارائه دهد. برای ضمانت اجرای این پروژه می‌توانید شرط خسارت دیرکرد در نظر بگیرید. به این صورت که در ازای هر روز دیرکرد در تحویل نهایی پروژه، طراح متعهد خواهد بود که مبلغی را بابت جریمه بپردازد. لازم است که مبلغ جریمه به ازای هر روز دیرکرد نیز در متن قرارداد نوشته شود.

بیان جزئیات طرح مورد نظر و مراحل اجرای پروژه طراحی پارک

زمان نگارش محتوای متن قرارداد طراحی پارک ، بهتر است به جزئیات خاص مورد نظر کارفرما توجه شود و تمام آن موارد را نیز در متن قرارداد وارد کنید. این کار باعث می‌شود در انتهای پروژه بتوانید بررسی کنید که آیا طرحی که ارائه شده، مطابق خواست و نیاز کارفرما بوده است یا خیر.

همچنین اگر دو طرف قرارداد در خصوص این موضوع با یکدیگر دچار اختلاف شوند، متن قرارداد آن‌ها، معیار مناسبی برای رسیدگی به این اختلاف خواهد بود زیرا در مواردی توجه به خواسته‌های مورد نظر کارفرما، حتی می‌تواند به امکان اجرایی شدن یا اجرایی نشدن آن طرح منجر شود و متن قرارداد در واقع همان مدرک معتبری محسوب می‌شود که حاوی توافقات مکتوب طرفین قرارداد در خصوص چگونگی اجرا شدن پروژه است. بنابراین، در متن این قرارداد دقیقا بنویسید که علارغم آزادی عمل و امکان انجام طراحی خلاقانه از سمت مهندس طراح، چه شروط خاصی باید از جانب ایشان در ارائه طرح نهایی رعایت شوند.

مساله دیگری که باید در نگارش متن قرارداد به آن توجه داشته باشید این است که مراحل اجرای پروژه طراحی پارک را در متن قرارداد تعریف کنید. شما می‌توانید در متن قراردادتان بنویسید که طراحی پارک باید در چند مراحله انجام شود و در هر مرحله، مهندس طراح چه چیزی باید به کارفرما ارائه دهد و فرآیند گزارش دهی به کارفرما به چه صورتی خواهد بود.

پیشنهاد ما

برای شروع همکاری با یک مهندس طراح ابتدا از ابعاد حقوقی و قانونی این قرارداد مطلع شوید. برای این مساله به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. در ادامه با آگاهی از ابعاد حقوقی و ویژگی‌های اختصاصی این قرارداد، می‌توانید قرارداد مورد نظرتان را به صورت اختصاصی در اختیار داشته باشید. برای این کار می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد استفاده کنید. در کنار شما هستیم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات