قرارداد اجاره دفتر کار ؛ ذکر دقیق تعهدات طرفین در نمونه اجاره نامه دفتر کار

-
بروزرسانی:1400/09/10
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره دفتر کار

دفتر کار به عنوان یکی از ملزومات راه اندازی برخی کسب و کارها است و باید برای شروع کار در بعضی از مشاغل، دفتر کاری داشته باشید. برای مثال شما برای فعالیت در امور حقوقی، ابتدا باید دفتری را ثبت کنید. در آن مکان، امور کاری شما مدیریت می‌شود. به همین منظور، اشخاص، مکانی را برای کار می‌خرند یا آن را اجاره می‌کنند. خرید یا اجاره دفتر کار، به مقاصد مختلفی صورت می‌گیرد و انتخاب آن، به ماهیت شغل مورد نظر شما نیز بستگی دارد. با یک نگاه کلی می‌توان بیان کرد که در اکثر موارد، اجاره دفتر کار طرفداران بیشتری دارد. در این گونه مواقع قرارداد اجاره دفتر کار ، توافقی است که میان اشخاص، برای اجاره دفتر کار منعقد می‌شود.

در این مقاله سعی داریم که با توجه به کثرت استفاده از قرارداد اجاره در این زمینه، برخی از نکات مهم آن را توضیح دهیم و شما را با ارکان اساسی آن آشنا کنیم.

نگاهی جزیی‌تر به موارد امضای قرارداد اجاره دفتر کار

همان طور که اشاره شد؛ در بسیاری از موارد افراد ترجیح می‌دهند دفتری را برای مدیریت امور اقتصادی خود اجاره کنند. در این مواقع، استفاده شما از چنین مکان‌هایی برای مدت موقت، به انعقاد قرارداد اجاره دفتر کار نیاز دارد. به موجب این قرارداد، شما می‌توانید از منافع دفتر کار، برای پیگیری امور دفتری خود در زمانی معین بهره ببرید.

حالت‌های متفاوتی برای انعقاد این قرارداد وجود دارد. برای مثال ممکن است شما به صورت انفرادی، صاحب کاری باشید که ثبت دفتر کار برای ادامه آن ضروری محسوب ‌شود. در این راستا شما با در نظر گرفتن حساب و کتاب‌های موجود خود، اجاره دفتر کار را به خرید آن ترجیح می‌دهید و قرارداد اجاره دفتر کار را برای ادامه کار خود منعقد می‌کنید.

فرم قرارداد اجاره دفتر کار ؛ یکی از انواع اجاره نامه‌ها

همانطور که از عنوان این قرارداد مشخص است، قرارداد اجاره دفتر کار نوعی از اجاره نامه‌ محسوب می‌شود. اجاره در این زمینه، به معنای استفاده از منافع حاصل از مکان برای مدتی معین است. به موجب این قرارداد؛ طرفین به عنوان موجر و مستاجر شناخته می‌شوند. در این قرارداد موجر، اجاره دهنده دفتر کار و مستاجر، اجاره کننده آن است. موجر و مستاجر، می توانند بیش از دو شخص باشند. به طوری که این حالت در کسب و کارهای مشارکتی، امری شایع است زیرا ممکن است که از همه شرکا، به عنوان مستاجر یاد شود.

اجاره نامه اتاق و قرارداد اجاره مطب ، از دیگر قراردادهایی هستند که به منظور راه‌اندازی دفتر کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. با زدن روی لینک هر کدام از این قراردادها، می‌توانید مقاله‌ای مفصل درباره آن مطالعه کنید.

روابط طرفین پس از عقد نمونه اجاره نامه دفتر کار‌

پس از انعقاد قرارداد اجاره دفتر کار ، موجر و مستاجر در مقابل یکدیگر حقوق و تکالیفی را به عهده می‌گیرند. از آنجا که در خصوص روابط میان موجر و مستاجر و تعهدات آن‌ها، چالش‌های زیادی رخ می‌دهد، در این قسمت به مهمترین تعهدات آن‌ها اشاره می‌کنیم. آگاهی نسبت به این موارد، سبب تنظیم قراردادی ایمن می‌شود و از بروز اختلافات احتمالی جلوگیری می‌کند.

تعهدات موجر در قرارداد اجاره دفتر کار

در مورد تعهدات موجر باید اشاره داشت که موجر پس از امضا قرارداد اجاره دفتر کار ، تعهد دارد که دفتر کار را به مستاجر تحویل دهد. به این دلیل که مستاجر باید از منافع مکان استفاده کند و در این راستا، استفاده از منافع، با تحویل عین مستاجره (دفتر کار) ممکن می‌شود. در این خصوص موجر باید دفتر کار را به طوری به مستاجر تحویل دهد که مستاجر بتواند از آن استفاده کند.

ممکن است که در مدت قرارداد اجاره دفتر کار مشترک ، ایراداتی در دفتر کار رخ دهد. برای مثال ممکن است که وسایل گرمایشی یا سرمایشی آن، خراب شوند. در چنین مواردی موجر وظیفه دارد که وسایل مزبور را تعمیر یا جایگزین کند زیرا بر اساس ماده 486 قانون مدنی، تمامی مخارج نگهداری دفتر کار یا هزینه‌های متنفع شدن مستاجر از آن، به عهده موجر است و او باید تمامی شرایط را برای بهره بردن مستاجر از دفتر کار فراهم کند. البته توجه داشته باشید که شما به عنوان مستاجر، باید قبوض آب، برق و گاز و شارژ را بپردازید. مگر اینکه در متن قرارداد ، شرط شده باشد که موجر آن‌ها را پرداخت کند.

از سویی دیگر، موجر نمی‌تواند تغییراتی را در دفتر کار ایجاد کند که با منافع مستاجر در تضاد باشد. در مواردی که ایجاد تغییرات در دفتر کار، برای حفظ آن ضروری باشد (همانند تقویت بنای مکان)، موجر حق فسخ قرارداد را دارد. همچنین موجر می‌تواند در بازه زمانی اجاره، مالکیت دفتر را به دیگری منتقل کند. البته در مواردی که در قرارداد، عدم انتقال مالکیت دفتر شرط شده باشد؛ این امکان برای موجر وجود نخواهد داشت. در نهایت اینکه اگر موجر، مبلغی را به عنوان پول پیش (ودیعه) از مستاجر گرفته باشد، به موجب قرارداد اجاره دفتر کار مشترک متعهد می‌شود که این مبلغ را در زمان تخلیه مستاجر، به او بپردازد.

تعهدات مستاجر در قرارداد

بدیهی‌ترین تعهد مستاجر در قرارداد اجاره دفتر کار ، پرداخت اجاره بها به موجر است. اگر در خصوص میزان کرایه دفتر کار اختلافی ایجاد شود، نظر مستاجر تقدم دارد. در این موارد اگر موجر ادعا کند که مستاجر باید مبلغ بیشتری را بپردازد؛ موجر باید با ارائه سند آن را اثبات کند و در این خصوص مستاجر تکلیفی ندارد.

به موجب قرارداد اجاره دفتر کار ، موجر در حکم امین است. به این معنا که او وظیفه دارد که برای حفظ و نگهداری مکان تلاش کند و از تعدی و تفریط در آن بپرهیزد. اگر در نتیجه سهل انگاری مستاجر، خساراتی به مکان وارد شود، او باید جبران خسارات کند. برای مثال ممکن است مستاجر در فصل زمستان برف روبی انجام ندهد و موجب خرابی سقف دفتر کار شود.

به موجب متن اجاره نامه دفتر کار ، در مواردی که دلیل استفاده از مکان در اجاره نامه مشخص شده است، مستاجر نباید کاربری دفتر کار را تغییر دهد. در مواردی که او سبب تغییر کاربری شود؛ برای جبران خساراتی که وارد شده است؛ مسئول است. البته در مواردی که نحوه استفاده در قرارداد مشخص نشده باشد، مستاجر وظیفه دارد که بر اساس عرف از دفتر کار استفاده کند. همچنین او موظف است که در زمان‌هایی که نیاز به تعمیر ضروری دفتر کار است، مانع اقدامات موجر نشود. در نهایت اینکه به موجب این قرارداد، مستاجر وظیفه دارد که در زمان مقرر در قرارداد، دفتر کار را تخلیه کند و به موجر تحویل دهد.

مدت قرارداد اجاره دفتر کار

در قرارداد اجاره دفتر کار ، دفتر کار برای زمان موقت در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد. این موضوع، ماهیت این قرارداد را موقتی کرده است. بنابراین تعیین دقیق زمان حاکم بر قرارداد، از ارکان اصلی به شمار می‌رود. به طوری که در صورت عدم تعیین این مدت، قرارداد بر اساس ماده 468 قانون مدنی باطل تلقی می‌شود. حال ممکن است سوال شود این مدت از چه زمانی محاسبه می‌شود؟ باید بیان کرد که این مدت بر اساس تاریخ مورد توافق طرفین محاسبه می‌شود. در صورتی که در متن قرارداد این تاریخ مشخص نشده باشد، تاریخی امضای قرارداد ملاک است.

اجاره بها یا کرایه قرارداد اجاره دفتر کار

این قرارداد یک عقد معوض است. به این معنا که موجر در برابر دریافت اجاره بها، ملک خود را به مستاجر ارائه می‌کند. بنابراین در مواردی که اجاره بها در متن قرارداد تعیین نشود، قرارداد اعتباری نخواهد داشت. زیرا مهمترین رکن آن، لحاظ نشده است.

به منظور تنظیم این قرارداد، توصیه می‌کنیم:

حتما پیش از مذاکرات اولیه یا حتی امضای قرارداد، با مشاوران حقوقی مجرب در حوزه قراردادها، گفتگو کنید. شما می‌توانید با ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ، به سهولت با مشاوران حقوقی رکلا ارتباط بگیرید. علاوه براین، این امکان را دارید که با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، نوشتن قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

قرارداد اجاره اتاق اداری (بدونِ پولِ پیش)

این قرارداد زمانی کاربرد دارد که یک اتاق اداری را بدون پرداخت پول پیش، اجاره کنید. برای دریافت قرارداد، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد اجاره اتاق
دانلود نمونه قرارداد اجاره اتاق

قرارداد اجاره اتاق اداری (با پولِ پیش)

این نمونه قرارداد را زمانی می‌توانید استفاده کنید که بخواهید یک اتاق اداری را با شرط پرداخت ودیعه، اجاره کنید.

نمونه قرارداد اجاره اتاق (با پولِ پیش)
دانلود نمونه قرارداد اجاره اتاق (با پولِ پیش)
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات