نمونه قرارداد پشتیبانی شبکه های کامپیوتری و اهمیت قرارداد پشتیبانی و نگهداری شبکه !

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/16
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پشتیبانی شبکه

قرارداد پشتیبانی شبکه های کامپیوتری یک قرارداد مهم و کاربردی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها است و به خصوص در کسب و کارهایی حوزه دیجیتال و کسب و کارهایی با محوریت فعالیت در فضای مجازی و اینترنت نیز کاربرد زیادی دارد. نمونه قرارداد پشتیبانی و مدیریت شبکه را می‌توانیم یک قرارداد پیمانکاری در نظر بگیریم. این قرارداد، به طور معمول به صورت یک قرارداد برون سپاری تنظیم می‌شود و پروژه موضوع این قرارداد، توسط سازمان‌ها یا شرکت‌های متقاضی برون سپاری انجام خواهد شد.

پشیبانی شبکه در واقع مجموعه‌ای از اقدامات و فعالیت‌هایی است که در نهایت موجب نگهداری و حفظ شبکه‌های کامپیوتری می‌شود و ایرادات و مشکلات آن‌ها را برطرف می‌کند. همچنین با تمهیداتی که برای شبکه کامپیوتری در نظر می‌گیرند، احتمال بروز مشکل یا ایراد نیز به میزان بسیار زیادی کاسته خواهد شد. به همین دلیل است که امروزه کسب و کارهای مرتبط با فعالیت‌های رایانه‌ای، کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت و همچنین سازمان‌ها و شرکت‌هایی که از سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند، تمایل دارند که پشتیبانی شبکه خود را به یک شخص متخصص در حوزه خدمات شبکه بسپارند.

اهمیت نمونه فرم قرارداد پشتیبانی شبکه ؛ چرا این قرارداد را امضا می‌کنیم؟

پیش از صحبت درباره ماهیت این قرارداد لازم است به این مساله اشاره کنیم که اهمیت استفاده از نمونه قرارداد پشتیبانی و نگهداری شبکه به چه دلیل است و چه دلایلی موجب می‌شود که تنظیم و امضای این قرارداد را لازم بدانیم؟

در پاسخ باید بگوییم که به طور معمول، شبکه‌های کامپیوتری و انواع تکنولوژی‌های دیگر مانند آن، مستعد این مساله هستند که دچار ایراد یا اخلال شوند. به همین دلیل مساله رسیدگی و عیب یابی شبکه از مهمترین اقداماتی است که صاحبان این نوع کسب و کارها باید به آن توجه داشته باشند. شما می‌توانید برای رسیدگی مستمر و جلوگیری از بروز مشکل، پشتیبانی شبکه خود را به اشخاص متخصص بسپارید یا اینکه ممکن است بعد از بروز اختلال و مشکل، از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات شبکه بخواهید که رسیدگی به این مساله را به عهده بگیرند.

نگهداری مناسب و حفاظت از دادها و سخت افزارهای شبکه‌ کامپیوتری و به موجب آن، حفاظت از اطلاعات محرمانه سازمان یا شرکت، بهبود و افزایش سطع کیفیت زیرساخت‌های ارتباطات کامپیوتری سازمان، رفع ایرادات و مشکلات زیر ساخت‌های شبکه کامپیوتری، هرگونه فعالیت در رابطه با آماده به کار شدن نرم افزارها و سخت‌ افزارهای جدیدی که برای سازمان یا شرکت مورد نیاز باشد، رفع ایرادات کلی و جزئی شبکه و همچنین توجه به آینده کاری شبکه کامپیوتری و ارائه راهکارهای مناسب برای جلوگیری از اختلال‌های احتمالی، از جمله مهمترین خدماتی است که در قراردادهای پشتیبانی شبکه ارائه می‌شود.

نکته مهم در خصوص نمونه قرارداد پشتیبانی شبکه و کامپیوتر این است که از شخصی که مسئولیت اجرای این قرارداد را به عهده می‌گیرد، توقع دارند که در خصوص شرایط شبکه آینده نگری داشته باشد و بتواند با ارائه راهکارهای کارآمد، شرایط را برای استفاده بهتر از شبکه کامپیوتری مورد نظر در آینده مهیا کند.

نمونه قرارداد پشتیبانی شبکه و سخت افزار به معنی تعمیرات نیست؟

یک مساله بسیار مهم و اساسی که گاهی اختلافاتی را میان اشخاص خدمات دهنده در حوزه شبکه و مشتریان آن‌ها ایجاد می‌کند، این باور اشتباه است که مشتریان از پشتیبان شبکه انتظار دارند که قطعات سخت افزاری را تعمیر کند. در این خصوص باید توضیح دهیم که تعمیر قطعات یک کار تخصصی محسوب می‌شود و لازم است که توسط اشخاصی انجام شود که در این حوزه به صورت اختصاصی فعالیت می‌کنند. بنابراین، تعمیرات سخت افزاری از جمله خدماتی نیست که در نمونه قرارداد پشتیبانی شبکه و سخت افزار ارائه خواهد شد مگر آنکه طرفین به صورت دیگری توافق کنند.

قرارداد پشتیبانی شبکه های کامپیوتری را با چه اشخاصی امضا می‌کنیم؟

اینکه نمونه قرارداد پشتیبانی شبکه های کامپیوتری میان چه اشخاصی تنظیم و امضا شود، نوع قرارداد شما را معین خواهد کرد. برای مثال، اگر تمایل دارید که مسئولیت پشیبانی شبکه خود را به یک شرکت ارائه دهنده خدمات شبکه بسپارید، برای شما مناسب است که از قرارداد پیمانکاری استفاده کنید اما اگر شخصی که پشتیبانی شبکه شما را به عهده گرفته است، یک شخص حقیقی مستقل باشد، برای شما بهتر خواهد بود که برای همکاری با او، از قرارداد پیمانکاری تک نفره بهره ببرید. برای نوشتن هر کدام از انواع قرارداد پشتیبانی شبکه لازم است که طرفین قرارداد به دقت معرفی شوند.

یعنی باید در ابتدای قرارداد به تفصیل هر کدام از طرفین را معرفی کنید. اگر اشخاص حاضر در این قرارداد، اشخاص حقیقی باشند، معرفی آن‌ها در متن قرارداد پشتیبانی شبکه با ارائه اطلاعات و مشخصات هویتی طرفین همراه خواهد بود و اگر تمایل داشته باشید که این قرارداد را با شرکت‌های ارائه دهنده خدمات شبکه امضا کنید، لازم است که اطلاعات ثبتی شرکت را در متن قرارداد بنویسید. به این ترتیب، مشخص خواهد شد که مسئولیت این توافق به عهده چه اشخاصی است.

موضوع قرارداد

بخش بعدی در متن قرارداد پشتیبانی شبکه ، توضیحاتی است که در خصوص موضوع قرارداد نوشته می‌شود. شما می‌توانید در این بخش به تفصیل توضیح دهید که به واسطه نمونه فرم قرارداد پشتیبانی شبکه چه وظایفی به عهده پیمانکار قرار گرفته است و پیمانکار ملزم است که مطابق با قرارداد، چه خدماتی را به کارفرما ارائه دهد. شما می‌توانید شرح خدماتی که ارائه خواهد شد را در بخش موضوع قرارداد بنویسید. برای مثال می‌توانید به این مساله اشاره کنید که پشتیبانی شبکه هم به صورت حضوری و هم از راه دور ارائه می‌شود.

علاوه براین، قرارداد شما می‌تواند شامل مسئولیت پشتیبانی فنی و سخت افزاری نیز باشد. سرویس کردن تجهیزات، انجام امور شبکه و یکپارچه سازی بخش‌های مختلفی مانند سرورها، هرگونه فعالیت در رابطه با آماده به کار شدن نرم افزارهای کاربردی و موارد مهم دیگر که از جمله خدماتی است که توسط شرکت خدمات دهنده شبکه ارائه می‌شود و لازم است که حتما به دقت درباره آن‌ها در متن قرارداد توضیح داده شود. برای مثال شما می‌توانید توضیح دهید که قرارداد شما، نمونه قرارداد پشتیبانی شبکه وایرلس است و همچنین این امکان را خواهید داشت که درباره اقداماتی که باید در این خصوص انجام شوند، به تفصیل در بخش موضوع نمونه قرارداد پشتیبانی شبکه وایرلس توضیح دهید.

مدت نمونه قرارداد پشتیبانی و مدیریت شبکه

بسیار مهم است که در متن قرارداد به صراحت بیان شود که مدت انجام این همکاری، در حدود چه بازه زمانی خواهد بود. لازم است که در متن نمونه قرارداد پشتیبانی و نگهداری شبکه حتما تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد نوشته شود. قرارداد حاضر در طول مدتی که معین خواهد شد، لازم الاجرا است و طرفین متعهد خواهند بود که به تعهدات خود در خصوص موضوع این قرارداد عمل کنند.

علاوه بر تعیین بازه زمانی قرارداد، شما می‌توانید توضیح دهید که امکان تمدید قرارداد نیز وجود خواهد داشت و طرفین با خواست و رضایت خود، می‌توانند این قرارداد را تمدید کنند. حتی می‌توانید به این مساله اشاره کنید که تمدید قرارداد در مراحل آینده، نیازمند افزایش میزان مبلغ حق الزحمه است.

علاوه بر تاریخی که برای شروع و اتمام قرارداد در نظر گرفته می‌شود، شرکت‌های خدمات دهنده پشتیبانی شبکه، ساعاتی که می‌توانند به شما خدمات ارائه دهند را نیز در متن قرارداد می‌نویسند. به این صورت که بازه زمانی مشخص یا تعداد روزهای معینی را برای این قرارداد در نظر می‌گیرند. این قبیل موارد را می‌توانید در قالب شرایط ارائه خدمات، در متن قرارداد پشتیبانی شبکه توضیح دهید.

مبلغ نمونه قرارداد پشتیبانی و نگهداری شبکه

مبلغ نمونه قرارداد پشتیبانی و مدیریت شبکه ، در واقع تعیین میزان دقیق وجهی است که بابت حق الزحمه‌ی پیمانکار این قرارداد در نظر گرفته می‌شود. شما می‌توانید در این بخش از قرارداد توضیح دهید که میزان حق الزحمه چه مقداری خواهد بود و این مبلغ به چه صورتی پرداخت خواهد شد. برای مثال شرکت خدمات دهنده پشتیبانی شبکه ممکن است درخواست کند که حق الزحمه دریافت خدمات شبکه، هر ماه تسویه شود یا اینکه ممکن است شما و شرکت در خصوص پرداخت مرحله‌ای و اقساطی به توافق برسید.

پیشنهاد ما

خدمات تنظیم قرارداد و همچنین مشاوره حقوقی تلفنی از جمله خدماتی هستند که توسط تیم حقوقی رکلا ارائه می‌شوند. برای آگاهی از نکات حقوقی مرتبط با این قرارداد و همچنین برای تنظیم اختصاصی قرارداد حاضر، می‌توانید از این خدمات بهره ببرید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات