قرارداد طراحی شبکه چه کاربردی دارد؟ + نکاتی که باید برای این نوع از قرارداد دانست!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/26
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی شبکه

طراحی شبکه از جمله تخصص‌های مهمی است که در زمینه فعالیت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات انجام می‌شود. طراحی شبکه در واقع به معنی طراحی روابط و ارتباطات میان کامپیوترها و سیستم‌های مختلف است. این حرفه، ارتباطات صحیح میان سیستم‌ها را مشخص می‌کند و طرحی مناسب برای ایجاد این ارتباطات ارائه خواهد داد. تمام فعالیت‌های کاری، مشاغل و کسب و کارهایی که در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به کار هستند، ملزم خواهند بود که از ارتباطات شبکه‌ای استفاده کنند و نیاز دارند که از خدمات طراحی شبکه بهره ببرند. نمونه قرارداد طراحی شبکه یک قرارداد کاربردی است که برای این منظور و به صورت متداول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد طراحی شبکه در واقع یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است که به منظور انجام موضوع این قرارداد میان متقاضی و شخص متخصص در زمینه طراحی شبکه تهیه و امضا می‌شود. کارفرمایان و متقاضیانی که تمایل دارند طراحی شبکه خود را به اشخاص متخصص بسپارند، خواهان این مساله هستند که طرحی که در نهایت به کارفرما ارائه خواهد شد، به تمام نکات مهم کاربردی مد نظر کارفرما توجه داشته باشد و تجربه کاربری راحت‌تری ایجاد کند. برای مثال، متقاضیان و کارفرمایان به این مساله تاکید دارند که دسترسی به منابع و برنامه‌های کاربردی موجود در شبکه تا حد ممکن ساده باشد.

در ادامه این مطلب به صورت اختصاصی در خصوص نمونه قرارداد طراحی شبکه توضیح خواهیم داد.

طرفین نمونه قرارداد طراحی شبکه

طرفین نمونه قرارداد طراحی شبکه از یک طرف اشخاصی هستند که به صورت اختصاصی در زمینه طراحی شبکه فعالیت می‌کنند. متخصصان این حوزه معمولا به صورت پروژه محور، پروژه‌های طراحی، اجرا و پشتیبانی شبکه را به عهده می‌گیرند. البته این امکان نیز وجود دارد که با توافق طرفین، رابطه کاری طراح شبکه و کارفرما، به صورت یک قرارداد استخدام باشد. با این حال، آنچه بیشتر متداول است، این است که طراحان شبکه به صورت مستقل پروژه‌های مختلف را می‌پذیرند و به این شیوه فعالیت می‌کنند. به همین دلیل در اغلب مواقع برای همکاری با طراح شبکه، نیاز است که از قرارداد پیمانکاری تک نفره استفاده کنیم.

دیگر اشخاصی که در این قرارداد حضور خواهند داشت، اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که تمایل دارند پروژه طراحی شبکه آن‌ها به واسطه شخصی متخصص انجام شود. یعنی اشخاصی هستند که تقاضای طراحی شبکه را مطرح می‌کنند. طرفین قرارداد ممکن است اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. برای مثال ممکن است که شخص حقیقی یا یک شرکت تمایل داشته باشند که مسئولیت طراحی شبکه خود را به یک متخصص بسپارند. از طرف دیگر نیز، این امکان وجود دارد که طراح شبکه یک شخص حقیقی مستقل باشد یا اینکه ممکن است که یک موسسه، مسئولیت طراحی شبکه شما را به عهده بگیرد.

آن چیز که دارای اهمیت است، این است که برای تنظیم این قرارداد، باید حتما تمام اطلاعات و مشخصات هویتی هر دو طرف در متن قرارداد نوشته شود. بیان اطلاعات و مشخصات طرفین در قرارداد باید به صورتی باشد که هویت آن‌ها را به دقت مشخص کند تا اشخاص حاضر در قرارداد به طور کامل معرفی شوند.

موضوع نمونه قرارداد طراحی شبکه

زمانی که طرفین قرارداد معرفی می‌شوند، لازم است مشخص شود که موضوع این توافق چه چیزی بوده است و طرفین به چه منظوری با یکدیگر همکاری می‌کنند. برای نوشتن نمونه قرارداد طراحی شبکه باید به این مساله توجه داشته باشیم که موضوع باید صریح، روشن و بدون ابهام باشد. لازم است که به صورت دقیق مشخص شود که طراح شبکه مسئولیت انجام چه کاری را به عهده گرفته است.

بازه زمانی نمونه قرارداد طراحی شبکه

بدون شک برای انجام هر قرارداد، نیاز به بازه زمانی مشخصی است. یعنی لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد مورد نظر شما مشخص شود. برای این منظور متقاضی و طراح شبکه با یکدیگر گفتگو می‌کنند و با توجه به معیارهایی مانند موضوع قرارداد، پیچیدگی و حجم کار، توانایی طراح، نظر طراح شبکه و موارد مهم دیگر، معین خواهند کرد که این پروژه باید در چه بازه زمانی انجام شود.

به واسطه مدتی که توسط طرفین برای این توافق معین می‌شود، طراح شبکه ملزم خواهد بود که برای انجام پروژه تعلل نکند و در زمانی که معین شده است، مراحل انجام پروژه مورد نظر را آغاز کند. همچنین طراح باید بتواند تا تاریخی که برای اتمام قرارداد در نظر گرفته می‌شود، طرحی که آماده کرده است را به کارفرما تحویل دهد.

خسارت دیرکرد در تحویل پروژه

اگر طراح شبکه نتواند مطابق با بازه زمانی مشخصی که در نمونه قرارداد طراحی شبکه ثبت شده است، پروژه را تحویل دهد، این امکان برای کارفرما مهیا است که جریمه‌ای را بابت خسارت دیرکرد تحویل پروژه تعیین کند. به این صورت که در ازای هر روز دیرکرد در تحویل پروژه طراحی شبکه، طراح ملزم خواهد بود که مبلغ مشخصی را بابت جریمه یا خسارت بپردازد.

تعیین خسارت دیرکرد، نوعی ضمانت برای انجام موضوع قرارداد و تحویل پروژه در زمان مقرر است که می‌تواند که میان طرفین در نظر گرفته می‌شود.

مبلغ نمونه قرارداد طراحی شبکه

مبلغ نمونه قرارداد طراحی شبکه ، در واقع همان حق الزحمه‌ای است که برای متخصص طراحی شبکه در نظر گرفته‌اند. بدون شک طراح شبکه برای انجام فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، مستحق دریافت حق الزحمه خواهد بود. لازم است که پیش از امضای این قرارداد، طرفین در خصوص میزان مبلغ حق الزحمه طراح شبکه به توافق برسند و مبلغی که توافق شده است را در متن قرارداد به صورت مکتوب ثبت کنند.

علاوه بر مبلغ قرارداد، شیوه پرداخت حق الزحمه نیز بسیار دارای اهمیت است. از دیگر موارد مهمی که باید حتما در متن قرارداد درباره آن صحبت شود، توضیح درباره شیوه پرداخت حق الزحمه خواهد بود. شما می‌توانید توضیح دهید که مبلغ حق الزحمه طی چند قسط یا بعد از انجام و اجرای چه مراحلی از پروژه به طراح شبکه پرداخت خواهد شد. علاوه براین، این امکان وجود دارد که شما حتی توضیح دهید که مبلغ قرارداد را در شماره حساب معینی واریز می‌کنید. تعیین مبلغ حق الزحمه و تعیین شیوه پرداخت مبلغ قرارداد، از موارد مهمی است که باید در متن قرارداد نوشته شود.

تعهدات طراح شبکه نسبت به این قرارداد

شخصی که مسئولیت اجرای پروژه طراحی شبکه را به عهده می‌گیرد، به واسطه قبول این مسئولیت، نسبت به قرارداد و کارفرمای خود، تعهداتی را به عهده خواهد داشت. در ادامه به مهمترین تعهدات طراح شبکه اشاره می‌کنیم:

  1. طراح باید نیازهای شبکه را تحلیل کند و برای این منظور به نوع کاربری، تعداد کاربران و نیازهای باند پهنا توجه داشته باشد؛
  2. اجرایی کردن پروژه طراحی شبکه با توجه به تحلیل‌های انجام شده و خواست کارفرما، به صورتی که شامل تجهیزات، پروتکل‌ها، طراحی توپولوژی و سایر جزئیات دیگر باشد؛
  3. تهیه سند مشخصات فنی.

فسخ نمونه قرارداد طراحی شبکه

نمونه قرارداد طراحی شبکه یک قرارداد لازم است. منظور از لازم بودن این قرارداد، این است که قانون مدنی به هیچ کدام از طرفین اجازه فسخ قرارداد را نمی‌دهد. به این صورت که کارفرما و طراح شبکه ملزم هستند که حتما در این قرارداد حضور داشته باشند و به تعهدات و مسئولیت‌هایی که پذیرفته‌اند، عمل کنند. البته لازم به ذکر است که فسخ قرارداد براساس شروطی که در قانون مطرح شده است یا به واسطه شروطی که طرفین برای قرارداد در نظر می‌گیرند و به آن شرط فسخ گفته می‌شود نیز امکان پذیر خواهد بود.

پیشنهاد ما

خدمات تنظیم قرارداد و همچنین خدماتی که در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی ارائه می‌شوند، از جمله خدماتی هستند که تیم حقوقی رکلا به موجب تسهیل شدن روند انجام معاملات میان طرفین ارائه می‌دهد. شما می‌توانید به این شیوه با مشاوران حقوقی در ارتباط باشید و همچنین این امکان وجود دارد که تنظیم قرارداد خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات