قرارداد آموزش کاشت ناخن؛ آموزش یک حرفه پرسود با رعایت چارچوب قانونی!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/08
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آموزش کاشت ناخن

خدمات کاشت ناخن و خدمات جانبی دیگری که در این حوزه ارائه می‌شوند، از جمله خدمات پرطرفدار در صنف آرایش و پیرایش هستند که امروزه متقاضیان و علاقه‌مندان زیادی دارند. به همین دلیل افراد زیادی تمایل دارند که با آموزش این حرفه، وارد بازار کار شوند و از طرف دیگر، اشخاص دیگری نیز هستند که به صورت حرفه‌ای، در زمینه آموزش کاشت ناخن، فعالیت می‌کنند. به همین دلیل لازم می‌بینیم که در یک مقاله به صورت اختصاصی درباره قرارداد آموزش کاشت ناخن صحبت کنیم و به صورت اختصاصی به شیوه صحیح انجام این قرارداد بپردازیم. این مساله بسیار مهم است که حتما برای دریافت هر خدمات یا برای ارائه آن، یک قرارداد معتبر داشته باشید. زیرا قرارداد، ارتباط میان شما و طرف مقابلتان را به صورت دقیق مشخص می‌کند و علاوه براین، حدود روابط میان طرفین به صورت مکتوب در قرارداد ثبت خواهد شد.

قراردادی که میان مربی و هنرجو تنظیم می‌شود، سند و مدرکی معتبر و قانونی از رابطه میان آن‌ها است. یعنی طرفین در زمان بروز مشکل یا اختلاف، می‌توانند با استناد به قرارداد، حقوق و خسارت خود را مطالبه کنند. متن قرارداد آموزشی ناخن باید حاوی اطلاعات کاملی از توافق انجام شده باشد و به تمام تعهدات و مسئولیت‌های طرفین اشاره کند. در ادامه این مقاله، این قرارداد را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و درباره آن صحبت خواهیم کرد.

انواع قرارداد آموزش کاشت ناخن

قرارداد میان چه اشخاصی تنظیم می‌شود؟ شیوه ارائه خدمات آموزشی به چه صورت است؟ و اینکه قرارداد حاضر باید دارای چه ویژگی‌ها و چه شرایطی باشد؟ پاسخ به این سوالات و سوالات مشابه دیگر، نوع قرارداد شما را معین خواهد کرد. برای اینکه قرارداد مناسب خود را انتخاب کنید، بهترین راهکار این است که اطلاعات دقیقی از رابطه کاری در اختیار داشته باشید. علاوه براین، پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی قراردادها نیز بهره ببرید. برای آشنایی بیشتر با این قرارداد، در ادامه این مطلب، به چند نوع متداول از آن اشاره می‌کنیم:

قرارداد آموزش کاشت ناخن با آموزشگاه

زمانی که برای کسب مهارت و دریافت آموزش کاشت ناخن به آموزشگاه‌ها مراجعه می‌کنید، همکاری میان شما و آموزشگاه با امضای یک قرارداد آغاز خواهد شد. در این قرارداد، هر دو طرف، تعهدات و مسئولیت‌هایی نسبت به یکدیگر به عهده دارند تا فرآیند آموزش موضوع قرارداد به اتمام برسد. برای مثال، از مهمترین مواردی که باید در متن قرارداد آموزشی ناخن با آموزشگاه به آن اشاره شود، مساله امکان کسب مدرک معتبر است.

آموزشگاه‌ها باید برای گذراندن دوره آموزش، گواهی و مدرک معتبری را به شما ارائه دهند. البته آموزشگاه نیز این امکان را دارد که در متن قرارداد ، به این مساله اشاره کند که مدرک مورد نظر، در صورت کسب امتیاز قبولی در آزمون کتبی و عملی ارائه خواهد شد. آموزشگاه‌ها به طور معمول آموزش کاشت ناخن را به صورت دوره‌ای یا فصلی ارائه می‌دهند و برای بازه زمانی مشخصی، هنرجو ثبت نام می‌کنند. در قرارداد آموزش کاشت ناخن با آموزشگاه ، درباره بازه زمانی آموزش، تاریخ دقیق برگزاری کلاس‌ها، مبلغ شهریه، تاریخ اتمام کلاس‌های آموزشی و سایر تعهدات و مسئولیت‌های طرفین نسبت به یکدیگر توضیحاتی را بیان می‌کند.

قرارداد آموزش کاشت ناخن با مربی خصوصی

گاهی ممکن است که شما دوره‌های آموزشی کاشت ناخن را در آموزشگاه گذرانده باشید اما بخواهید که برای یادگیری مهارت‌های بیشتر، با یک مدرس خصوصی، دوره‌های تکمیلی را آموزش ببینید. در چنین شرایطی، متن قرارداد آموزشی ناخن شما، در واقع یک قرارداد خصوصی میان اشخاص است که با توافق طرفین نوشته خواهد شد. به این صورت که شما می‌توانید با توجه به شرایطی که دارید، شروط خاصی را برای قراردادتان در نظر بگیرید.

برای مثال، می‌توانید معین کنید که مدرس دوره تا زمان یادگیری کامل شما، باید نسبت به قرارداد تعهد داشته باشد. علاوه براین، مبلغ حق الزحمه و تاریخ‌های برگزاری کلاس‌های آموزشی نیز با توافق طرفین معین می‌شود. نکته مهم دیگر این است که شما می‌توانید دوره‌های آموزشی با مدرس خصوصی را به صورت تک نفره تعیین کنید و توقع داشته باشید که بازه زمانی خاصی به آموزش شما اختصاص داده شود یا ممکن است بخواهید که دوره آموزشی به صورت نیمه خصوصی و با حضور تعداد نفرات محدودی (2 الی 3 نفر) انجام شود.

علاوه براین، مهم است که به طور دقیق، شرح کاملی از تمام آموزش‌هایی که ارائه خواهند شد را در متن قرارداد آموزش کاشت ناخن با مربی خصوصی بنویسید. نوشتن این اطلاعات به صورت دقیق، از بروز اختلافات و مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری می‌کند. قرارداد با مربی خصوصی را می‌توانید در قالب یک نمونه قرارداد پیمان فردی بنویسید.

اگر کارآموز می‌گیرید، قرارداد آموزش کاشت ناخن مناسب نیست!

در مواقعی مشاهده می‌شود که اشخاصی که به صورت حرفه‌ای در زمینه کاشت ناخن فعالیت می‌کنند یا اینکه صاحب سالن زیبایی هستند، با جذب کارآموزانی مبتدی، از آن‌ها می‌خواهند که با انجام کار در سالن، به صورت تجربی و مشاهده‌ای آموزش ببینند و سوالات خود را نیز درباره شیوه صحیح انجام کار مطرح کنند. اینطور بیان می‌شود که کارآموزان در حین کار، در حال کسب آموزش هستند. در این خصوص باید به صراحت بگوییم که اگر برای حضور کارآموزان، ساعت کاری معینی در نظر گرفته می‌شود؛ مسئولیت‌ها و وظایفی به عهده می‌گیرند و برای کارفرما امور مشخصی را انجام می‌دهند؛ رابطه‌ای که برقرار شده است، یک قرارداد آموزش کاشت ناخن نیست و در واقع یک قرارداد کار محسوب می‌شود.

این مساله مهم را در نظر داشته باشید که صرف تنظیم قرارداد آموزش کاشت ناخن ، کارفرما را از تعهدات و مسئولیت‌های قانون کار و قانون تامین اجتماعی مصون نخواهد کرد و کارفرما ملزم است که حقوق، مزایا، بیمه و سایر تعهدات مالی کارآموز را پرداخت کند. بنابراین، اگر هدف شما به غیر از آموزش، جذب نیروی کار با این شیوه است، باید در نظر داشته باشید که قرارداد حاضر، قرارداد مناسبی نخواهد بود و عدم پرداخت تعهدات مالی قانون کار و قانون تامین اجتماعی، برای شما جریمه به همراه دارد. بنابراین، اگر از این قرارداد استفاده می‌کنید، ماهیت رابطه میان طرفین باید حتما به صورت مدرس و هنرجو باشد.

محتوای توافق میان طرفین

چه آموزشگاه باشید و چه بخواهید به عنوان یک مدرس مستقل در زمینه آموزش کاشت ناخن، دوره‌های آموزشی برگزار کنید، نیاز خواهید داشت که حتما در یک قرارداد جامع، شرایط انجام این دوره‌های آموزشی را بیان کنید و درباره شیوه ارائه آموزش‌ها نیز توضیح دهید.

محتوای متن قرارداد آموزشی ناخن باید حاوی اطلاعات دقیقی از اشخاصی باشد که قرارداد را امضا می‌کنند. یعنی اگر قرار باشد که طرفین قرارداد ، آموزشگاه یا شخص حقیقی باشند، لازم است که به طور دقیق در متن قرارداد معرفی شوند. علاوه بر معرفی طرفین، باید درباره موضوع، مدت قرارداد، مبلغ شهریه یا حق الزحمه، تعهدات و مسئولیت‌ها و موارد مهم دیگر نیز در متن قرارداد آموزش کاشت ناخن توضیح داده شود.

موضوع قرارداد آموزش کاشت ناخن

شاید به نظر برسد که نوشتن موضوع برای قرارداد آموزش کاشت ناخن چندان اهمیت نداشته باشد و تصور کنید که عنوان این قرارداد گویای موضوع آن است. در اینجا باید تاکید کنیم که تعریف دقیق موضوع قرارداد، اهمیت بسیار زیادی دارد. صرف اشاره به دریافت آموزش در زمینه این حرفه برای تنظیم یک قرارداد بدون نقص کافی نیست. از آنجایی که این حرفه دارای مهارت‌های مختلف و روش‌های گوناگون است، مناسب خواهد بود که در متن قرارداد به صراحت به تمام آیتم‌هایی که باید توسط مدرس آموزش داده شود، اشاره کنید. به این ترتیب، مطمئن خواهید بود که توافق شما در خصوص موضوع قرارداد به صورت مکتوب ثبت شده است و مدرک معتبری از این توافق در اختیار دارید.

شرح کامل جزئیات دوره آموزشی کاشت ناخن در قرارداد

شخصی که به عنوان هنرجو می‌خواهد فرآیند عملیات کاشت ناخن را در یک دوره آموزشی فرا بگیرد، تمایل دارد که کاملا شفاف از جزئیات دوره‌ای که در آن ثبت نام می‌کند، آگاه باشد. هنرجو باید به خوبی بداند که دوره آموزشی او شامل چند ساعت کلاس آموزشی است و مجموع ساعات این دوره در چند جلسه برگزار می‌شوند. همچنین محتوای این دوره آموزشی کاشت ناخن نیز باید برای هنرجو معلوم و مشخص باشد.

هر دوره آموزش کاشت ناخن بسته به اینکه برای افراد مبتدی برگزار می‌شود یا مناسب افراد نیمه حرفه‌ای است، محتوای متفاوتی با سایر دوره‌های آموزشی دارد. به همین دلیل از همان ابتدا باید مشخص کنید که در دوره آموزشی کاشت ناخن، چه مهارت‌هایی را آموزش می‌دهید و آموزش چه روش‌ها و متدهایی در برنامه این دوره آموزشی در نظر گرفته شده است.

با اشاره به این مواردی که شرح دادیم، در  آینده هنرجو می‌تواند نسبت به مطالبی که باید آموزش ببیند، مدعی باشد و آموزش کاشت ناخن نیز باید مطابق برنامه‌ای که در این بخش توضیح داده می‌شود، اجرا شود.

پیشنهاد ما

پیشنهاد می‌کنیم که حتما پیش از اقدام برای تنظیم قرارداد، با مشاور حقوقی گفتگو کنید و از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. این اقدام، شما را از ابعاد حقوقی قراردادی که در نظر دارید، آگاه می‌کند. علاوه براین، اگر به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنید یا اینکه آموزشگاه هستید، حتما نیاز خواهید داشت که یک قرارداد اختصاصی برای شما تنظیم شود. تنظیم قرارداد را نیز می‌توانید از رکلا بخواهید.

قرارداد آموزش کاشت ناخن

علاقه‌مندان به آموزش کاشت ناخن و مربیان با تجربه در این حوزه، می‌توانند با یکدیگر این قرارداد را امضا کنند.

نمونه قرارداد آموزش کاشت ناخن
دریافت نمونه قرارداد آموزش کاشت ناخن
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات