قرارداد آموزشگاه موسیقی از حیث انواع و نکات کلیدی!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/01
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آموزشگاه موسیقی

آموزشگاه‌های موسیقی از جمله مراکزی هستند که مراجعان و علاقه‌مندان زیادی دارند. به همین منظور ممکن است که در طول سال، قراردادهای زیادی را برای ارائه خدمات آموزشی تنظیم و امضا کنند. همانطور که می‌دانید، آموزشگاه‌های موسیقی برای همکاری با هنرجویانی که به منظور آموزش و یادگیری موسیقی به آموزشگاه مراجعه می‌کنند، قراردادهایی را با آن‌ها امضا می‌کنند تا روابطی که میان طرفین برقرار خواهد شد، کاملا قانونی باشد. نمونه قرارداد آموزشگاه موسیقی قراردادی است که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته قرارداد با آموزشگاه موسیقی صرفا محدود به قرارداد با هنرجویان آموزشگاه نیست. آموزشگاه ملزم است که برای در اختیار گرفتن مدرس‌ها و نوازندگان مورد نیاز خود، از قرارداد استفاده کند. برای مثال ممکن است که به عنوان یک مدرس، همکاری شما با آموزشگاه به صورت یک قرارداد کار باشد. در این شرایط، نوازنده توسط آموزشگاه موسیقی استخدام می‌شود یا اینکه ممکن است نوازنده با شرایط درصدی یا شراکتی با آموزشگاه فعالیت کند.

همانطور که توضیح دادیم، آموزشگاه و هنرجویان و مدرسان می‌توانند به شیوه‌های مختلفی با یکدیگر همکاری کنند اما از آن جهت که تنظیم و امضای نمونه قرارداد آموزشگاه موسیقی با هنرجو، عمومیت بیشتری دارد، در ادامه مقاله، توضیحات بیشتری را درباره آن بیان می‌کنیم.

نمونه قرارداد آموزشگاه موسیقی با هنرجو به چه صورتی است؟

اگر مالک یا مدیر یک آموزشگاه موسیقی هستید و تمایل دارید که برای همکاری با متقاضیان از یک قرارداد مناسب استفاده کنید یا اگر شخصی هستید که می‌خواهید برای یادگیری و آموزش موسیقی به آموزشگاه‌ها مراجعه کنید، اولین اقدام برای شما، تنظیم و امضای قرارداد است. محتوای این قرارداد حاوی اطلاعات دقیقی است که رابطه میان آموزشگاه و هنرجو را مشخص می‌کند. همچنین در خصوص مسئولیت‌ها و تعهدات طرفین نیز توضیح می‌دهد.

نمونه قرارداد آموزشگاه موسیقی یک مدرک معتبر و قانونی محسوب می‌شود که نشانگر روابط میان هنرجو و آموزشگاه موسیقی خواهد بود. به موجب این قرارداد، آموزشگاه متعهد می‌شود که خدماتی را به هنرجو ارائه دهد و هنرجو نیز می‌پذیرد که مبلغی را به عنوان حق الزحمه یا شهریه به آموزشگاه پرداخت کند.

همانطور که توضیح دادیم، این قرارداد، توافقی برای آموزش و ارائه خدمات است که می‌توانیم آن را مانند یک قرارداد پیمانکاری در نظر بگیریم. به طور کلی، توافق میان هنرجو و آموزشگاه منجر به تنظیم یک قرارداد خصوصی میان آن‌ها می‌شود. قانون مدنی نیز قراردادهای خصوصی میان اشخاص را با استناد به ماده 10 صحیح و معتبر می‌داند. البته این ماده اشاره می‌کند که محتوای قراردادهای خصوصی نباید مغایر با قانون باشد.

به این ترتیب، طرفین قرارداد می‌توانند با در نظر گرفتن قواعد و ضوابط قانونی، به شیوه‌های مختلفی با یکدیگر قرارداد امضا کنند. در ادامه درباره انواع نمونه قرارداد آموزشگاه موسیقی بیشتر توضیح می‌دهیم.

انواع نمونه قرارداد آموزشگاه موسیقی چیست؟

آموزشگاه‌های موسیقی برای ارائه خدمات آموزشی خود به شیوه‌های مختلفی با هنرجویان و متقاضیان قرارداد امضا می‌کنند و روابط کاری خود را شکل می‌دهند. در ادامه به انواع این قرارداد اشاره می‌کنیم:

قرارداد آموزشگاه موسیقی برای کلاس‌های دوره‌ای

یکی از شیوه‌های ارائه خدمات آموزش موسیقی توسط آموزشگاه‌ها، برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی جمعی است. در این دوره‌ها، تعداد مشخصی هنرجو با یک استاد آموزش می‌بینند و کلاس آن‌ها به صورت گروهی برگزار می‌شود. در قراردادی که برای این منظور میان آن‌ها تنظیم خواهد شد، باید به این مساله اشاره داشته باشیم که این دوره در چه بازه زمانی انجام می‌شود و تاریخ دقیق برگزاری کلاس‌ها به چه صورت خواهد بود؟ همچنین میزان مبلغ شهریه و شیوه پرداخت آن نیز از دیگر موارد مهمی است که در متن قرارداد به آن اشاره می‌شود.

قرارداد آموزشگاه موسیقی به صورت کلاس‌های خصوصی

ممکن است تمایل داشته باشید که کلاس‌های آموزش شما به صورت خصوصی برگزار شود و در بازه زمانی که برای آموزش در نظر گرفته‌اید، شما و استاد مورد نظرتان در کلاس آموزش با یکدیگر تنها باشید. این شیوه از آموزش بسیار تاثیر گذار است و علاقه‌مندان زیادی دارد. در آموزشگاه‌ها نیز اغلب کلاس‌های آموزشی به این صورت برگزار می‌شوند. برای تنظیم این قرارداد، این نکته را در نظر داشته باشید که اطلاعات و مشخصات مدرس موسیقی مورد نظرتان را در متن قرارداد بنویسید. یعنی لازم است به آموزشگاه تاکید کنید که تمایل دارید با کدام استاد آموزش ‌ببینید. به این ترتیب، آموزشگاه دیگر نمی‌تواند استاد شما را تغییر دهد.

تاریخ‌های برگزاری کلاس‌های آموزش موسیقی، ساعت شروع و اتمام کلاس‌ها، هزینه یا شهریه آموزشگاه، شیوه پرداخت شهریه و دیگر موارد مهم باید به دقت در قرارداد آموزشگاه موسیقی نوشته شود. این اطلاعات روابط میان مدرس، هنرجو و آموزشگاه را مدیریت می‌کند و از بروز اختلاف میان آن‌ها نیز جلوگیری خواهد کرد.

قرارداد آموزشگاه موسیقی با شرایط استخدامی

اگر مدرس موسیقی هستید و تمایل دارید که در آموزشگاه‌ها فعالیت کنید، می‌توانید با آموزشگاه‌های موسیقی قرارداد استخدام داشته باشید. به این ترتیب، شما در گروه پرسنل آموزشگاه قرار می‌گیرید و مستحق دریافت حقوق، مزایا و بیمه خواهید بود. در متن قرارداد شما با آموزشگاه، باید مسئولیت‌ها، حقوق و مزایا، ساعت کاری، مکان انجام کار و موارد مهم دیگر بیان شود.

قرارداد ارائه خدمات آموزشگاه موسیقی به صورت آنلاین

با گسترش امکان استفاده از اینترنت و روم‌های مجازی، این امکان نیز ایجاد شده است که هنرجویان حوزه‌های مختلف هنری، بتوانند به سادگی از راه دور با مدرس و استاد مورد علاقه خود ارتباط بگیرند. یکی دیگر از خدماتی که آموزشگاه‌های موسیقی می‌توانند ارائه دهند، برگزاری دوره‌‌های آموزش موسیقی گروهی و خصوصی به صورت آنلاین است. برای ارائه این خدمات به هنرجویان، آموزشگاه می‌تواند با آن‌ها قرارداد امضا کند. علاوه براین، آموزشگاه موسیقی می‌تواند با مدرسانی که بدون مراجعه حضوری و به صورت آنلاین، برای آموزشگاه کلاس برگزار می‌کنند، همکاری کند.

آیا فسخ این قرارداد امکان دارد؟

برخی قراردادها مانند این قرارداد در گروه قراردادهای لازم قرار می‌گیرند. یعنی اینکه طرفین حق فسخ قرارداد را ندارند. به طور معمول نیز آموزشگاه‌های موسیقی در زمان ثبت نام، هزینه دوره را به صورت کامل دریافت می‌کنند و در صورت فسخ قرارداد یا نیامدن هنرجو، هزینه را عودت نمی‌دهند یا اینکه نبود هنرجو را به منزله غیبت در کلاس در نظر می‌گیرد.

بنابراین، قرارداد حاضر یک قرارداد لازم است و امکان فسخ آن وجود ندارد. مگر در شرایطی که فسخ در قانون بیان شده باشد یا اینکه طرفین برای فسخ قرارداد شروطی را در نظر گرفته باشند.

آموزشگاه و هنرجو می‌توانند شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند. این شروط باید به تایید هر دو طرف قرارداد برسد و مورد پذیرش آن‌ها باشد. در نهایت با توافق میان طرفین، آن شروط در متن قرارداد نوشته می‌شود. به موجب شرط فسخ قرارداد، اگر هر هنرجو یا آموزشگاه رفتاری انجام دهند که مغایر با شروط فسخ قرارداد باشد، طرف دیگر می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

علاوه بر مساله فسخ، طرفین این قرارداد می‌توانند برای اقاله آن نیز تصمیم بگیرند. اقاله قرارداد با توافق طرفین انجام می‌شود. یعنی طرفین توافق می‌کنند که قرارداد را به زمانی برگردانند که انگار توافقی میان آن‌ها انجام نشده است. در واقع آن‌ها توافق می‌کنند که قرارداد را به طور کلی برهم بزنند.

پیشنهاد ما

تنظیم قرارداد نیاز به آگاهی و تخصص دارد. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم که با دریافت خدمات مشاوره حقوقی تلفنی (روی لینک بزنید) از ابعاد و ویژگی‌های حقوقی این قرارداد مطلع شوید. علاوه براین، این امکان برای شما وجود دارد که تنظیم قرارداد خود را نیز به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
فرداد کریم
thumb_up_alt
با درود و عرض ادب و احترام‌. اینجانب فرداد کریم میخواهم با دو نفر دیگر قرارداد کار برای راه اندازی یک آموزشگاه تدریس موسیقی تهیه کنم. آیا نمونه قراردادی هست که فی مابین شرکای آموزشگاه تدریس موسیقی وجود داشته باشد و چطور می‌توان آن را تهیه کرد. با کمال تشکر
19:09
03 دی 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد باید بین شما و سایر طرفین، قرارداد مشارکت مدنی تنظیم شود. ما انواع قرارداد مشارکت مدنی را در سایت قرار داده‌ایم. چنانچه قرارداد مورد نظر شما در بانک قرارداد رکلا، قرار نداشت درخواست خود را در بخش تنظیم قرارداد سایت ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.
14:28
04 دی 1402