امضای قرارداد فروش قارچ ؛ تضمینی برای معامله تولید کنندگان و تاجران

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/02/11
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش قارچ

قارچ از دوران باستان تا کنون مورد استفاده انسان‌ها قرار گرفته و از ارزش غذایی زیادی برخوردار است. انسان‌ها در گذشته از قارچ‌های خوراکی به عنوان یک منبع غذایی برای فصل زمستان استفاده می‌کردند زیرا نگهداری آن‎‌ها آسان بود. قارچ هم اکنون نیز در طبخ غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعدادی از قارچ‌ها، ارزش دارویی و پزشکی دارند و از آن‌ها برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود. محققان معتقد هستند که برخی از گونه‌های قارچ تاثیر مثبتی بر مغز، ذهن و روان انسان‌ها دارند و باعث کاهش استرس و اضطراب آن‌ها می‌شوند. بخش عمده‌ای از قارچ‌های مورد نیاز انسان‌ها به صورت تجاری، تولید و فروخته می‌شوند. کشت و توزیع قارچ یک کسب و کار پردرآمد محسوب می‌شود زیرا تعداد زیادی از رستوران‌ها و فست فودها برای آماده کردن غذاها به قارچ نیاز دارند. قرارداد فروش قارچ در هنگام معامله قارچ به صورت عمده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله نکات قانونی مربوط به خرید و فروش عمده قارچ و نحوه تنظیم قرارداد مرتبط با آن را بررسی خواهیم کرد. قرارداد حاضر در واقع یک نوع از قرارداد قرارداد فروش کالای تولیدی است. علاوه براین قرارداد، قرارداد فروش کمپوست قارچ نیز از دیگر قراردادهایی است که در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر تمایل دارید درباره آن قرارداد نیز اطلاعاتی داشته باشید، پیشنهاد می‎‌کنیم مقاله‌ای با همین عنوان را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید.

برای نوشتن قرارداد فروش قارچ از چه قوانینی استفاده می‌کنیم؟

قراردادی که برای خرید و فروش قارچ تنظیم می‌شود از نظر حقوقی، نوعی عقد بیع است. قرارداد بیع ، قراردادی است که در هنگام خرید و فروش کالا تنظیم می‌شود. مواد 338 الی 463 قانون مدنی در خصوص عقد بیع و شرایط تنظیم آن صحبت کرده‌اند. قرارداد فروش قارچ نیز باید مطابق با مواد 338 الی 463 قانون مدنی باشد.

با توجه به ماده 338 قانون مدنی، این قرارداد به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده قارچ امضا و ایجاد می‌شود.

بهای قارچ‌های مورد معامله، نحوه پرداخت بهای قارچ‌ها، مرجع حل اختلاف و دیگر موارد این قرارداد به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده قارچ مشخص خواهد شد. خریدار و فروشنده قارچ نباید برخلاف قواعد آمره و لازم الاجرای عقد بیع با یکدیگر توافق کنند. قواعد آمره عقد بیع، لازم الاجرا هستند و رعایت آن‌ها در این قرارداد الزامی است. رعایت نکردن قواعد آمره باعث باطل شدن این قرارداد می‌شود.

قرارداد فروش قارچ کدام آثار قانونی را به دنبال دارد؟

قرارداد تَملیکی به قراردادی گفته می‌شود که اثر اصلی آن انتقال مالکیت از شخصی به شخص دیگر است. فروش قارچ نیز یک قرارداد تملیکی محسوب می‌شود زیرا مهم‌ترین اثر این قرارداد، انتقال مالکیت قارچ از خریدار به فروشنده است. پس از تنظیم و امضای این قرارداد، مالکیت قارچ‌های مورد معامله به خریدار منتقل می‌شود.

از دیگر آثار قانونی این قرارداد، الزام قانونی فروشنده نسبت به تحویل قارچ‌های مورد معامله است. خریدار باید قارچ‌های مورد معامله را مطابق با تاریخ و شرایط مقرر در این قرارداد به خریدار تحویل بدهد.

یکی دیگر از آثار قانونی این قرارداد، الزام قانونی خریدار نسبت به پرداخت بهای قارچ‌های مورد معامله است. خریدار باید بهای قارچ‌های مورد معامله را مطابق با شرایط و تاریخ مندرج در این قرارداد پرداخت کند.

طرفین قرارداد فروش قارچ باید از کدام شرایط قانونی برخوردار باشند؟

این قرارداد به وسیله توافق طرفین آن تحقق پیدا می‌کند. طرفین این قرارداد، خریدار و فروشنده قارچ‌های مورد معامله هستند. خریدار و فروشنده باید از شرایط قانونی لازم برای امضای قرارداد فروش قارچ برخوردار باشند. در ادامه مهم‌ترین شرایط قانونی خریدار و فروشنده قارچ‌ها را بررسی می‌کنیم:

  1. خریدار و فروشنده باید اهلیت قانونی داشته باشند. منظور از اهلیت قانونی؛ بلوغ، عقل و رشد اشخاص است. کودکان و نوجوانان کمتر از 18 سال و افرادی که قوای فکری و مغزی آن‌ها مختل شده است از اهلیت قانونی لازم برای امضا و تنظیم این قرارداد برخوردار نیستند؛
  2. طرفین باید این قرارداد را با رضایت کامل کنند و قصد انتقال مالکیت قارچ‌ها را داشته باشند؛
  3. فروشنده باید مالک قانونی قارچ‌های مورد معامله یا نماینده قانونی مالک آن‌ها باشد؛
  4. خریدار و فروشنده باید اختیار تصرف در اموال و حقوق مالی خودشان را داشته باشند زیرا خریدار و فروشنده با امضای این قرارداد، در اموال و حقوق مالی خودشان تصرف می‌کنند. اشخاصی که به موجب حکم دادگاه از تصرف در اموال و حقوق مالی خودشان ممنوع شده‌اند، نمی‌توانند این قرارداد را امضا کنند.

مبلغ قرارداد فروش قارچ چگونه مشخص می‌شود؟

مبلغ قرارداد فروش قارچ در واقع همان بهایی است که خریدار باید بابت قارچ‌های مورد معامله به فروشنده پرداخت کند. بهای قارچ‌های مورد معامله به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده مشخص می‌شود. خریدار و فروشنده مبلغ قارچ‌های مورد معامله را با توجه به قیمت عرفی آن‌ها تعیین می‌کنند.

زمان و شرایط پرداخت بهای قارچ‌های مورد معامله نیز به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده مشخص می‌شود. خریدار و فروشنده می‌توانند در خصوص پرداخت نقدی یا نسیه بهای قارچ‌های مورد معامله با یکدیگر توافق کنند. خریدار می‌تواند قارچ‌های مورد معامله را پیش خرید کند. در این مورد خریدار بهای قارچ‌های مورد معامله را پیش از تحویل گرفتن آن‌ها پرداخت می‌کند.

تعهدات اصلی و فرعی طرفین قرارداد فروش قارچ چیست؟

اصلی‌ترین تعهد فروشنده، تحویل قارچ‌های مورد معامله به خریدار است. فروشنده باید قارچ‌های مورد معامله را مطابق با تاریخ و شرایط مقرر در قرارداد به خریدار تحویل بدهد. پرداخت بهای قارچ مورد معامله نیز مهم‌ترین تعهدی است که به موجب امضای قرارداد فروش قارچ برعهده خریدار قرار می‌گیرد.

تعهدات فرعی این قرارداد نیز به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده قارچ مشخص می‌شود. موضوع تعهدات اصلی و فرعی خریدار و فروشنده می‌تواند مالی یا غیر مالی باشد. برای مثال، تعهد خریدار نسبت به پرداخت هزینه حمل و نقل قارچ‌ها، یک تعهد مالی و تعهد فروشنده نسبت به بسته بندی قارچ‌های مورد معامله یک تعهد غیر مالی است. خریدار و فروشنده قارچ موظف به انجام تمام تعهدات مالی و غیر مالی خودشان هستند. خریدار و فروشنده باید تمام تعهدات مالی و غیر مالی خودشان را در قرارداد خرید قارچ قید کنند.

آیا قارچ‌های تولید نشده می‌توانند به موجب تنظیم و امضای قرارداد فروش قارچ معامله شوند؟

قارچ‌های مورد معامله می‌توانند عِین مُعَین یا کُلی باشند:

قارچ‌هایی به صورت عین معین معامله می‌شوند که در زمان تنظیم و امضای این قرارداد تولید شده‌ باشند و در دسترس خریدار و فروشنده قرار بگیرند. مانند خرید 10 تن قارچی که در انبار فروشنده قرار دارد. مقدار، جنس و وصف قارچ‌هایی که به صورت عین معین معامله می‌شوند، در قرارداد معین خواهد شد.

خریدار می‌تواند قارچی که هنوز تولید نشده است را نیز به موجب امضای این قرارداد، پیش خرید کند. قارچی که هنوز تولید نشده است به صورت کلی پیش خرید می‌شود. مقدار، جنس و وصف قارچی که به صورت کلی خریداری خواهد شد، باید در هنگام تنظیم و امضای قرارداد معلوم و مشخص شود. مانند پیش خرید 40 تن قارچی که قرار است در ماه آینده تولید شوند. مشخص نکردن مقدار، جنس و وصف قارچی که به صورت کلی پیش خرید شده است باعث باطل شدن معامله می‌شود.

نقش خیار غَبن در این معامله

غَبن به معنای ضرر و زیان است. این خیار در صورتی تحقق پیدا می‌کند که خریدار یا فروشنده نسبت به قیمت واقعی‌ قارچ بی‌اطلاع باشند و محصولات را بسیار ارزان‌تر یا گران‌تر از قیمت واقعی معامله کنند. خریدار یا فروشنده‌ای که به علت بی‌اطلاعی از قیمت قارچ‌ها ضرر کرده است به استناد خیار غَبن می‌تواند این قرارداد را فسخ کند.

آیا تنظیم مبایعه نامه قارچ الزامی است؟

قرارداد فروش قارچ به وسیله توافق و اعلام رضایت خریدار و فروشنده امضا می‌شود. خریدار و فروشنده قارچ می‌توانند رضایت و اراده خودشان را به صورت شفاهی یا مکتوب اعلام کنند.

این قرارداد زمانی به صورت شفاهی تنطیم و امضا می‌شود که خریدار و فروشنده قارچ رضایت و اراده خودشان را به صورت شفاهی اعلام کرده باشند.

در قرارداد مکتوب، رضایت و اراده خریدار و فروشنده به صورت مکتوب اعلام می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که خریدار و فروشنده قارچ با امضای قرارداد مکتوب رضایت خودشان را اعلام می‌کنند.

مبایعه نامه قارچ در واقع همان قرارداد مکتوبی است که خریدار و فروشنده آن را امضا کرده‌اند.

از نظر قانونی، تنظیم مبایعه نامه قارچ الزامی نیست اما این مبایعه نامه هنگامی که تنظیم و امضا می‌شود در حکم سند این توافق است. خریدار و فروشنده در هنگام اختلاف با استناد به این مبایعه نامه می‌توانند ادعای خودشان را اثبات کنند.

قرارداد شفاهی که برای خرید و فروش قارچ تنظیم شده است از اعتبار و سندیت قانونی زیادی برخوردار نیست. خریدار و فروشنده قارچ در هنگام بروز اختلاف به سختی می‌توانند ادعای خودشان را با استناد به قرارداد شفاهی به اثبات برسانند.

بنابراین قانون گذار تنظیم این مبایعه نامه را الزامی نکرده اما بهتر است که تنظیم شود.

قرارداد باید در چند نسخه تنظیم شود؟

تعداد نسخه‌های قرارداد فروش قارچ به توافق میان خریدار و فروشنده قارچ‌ها بستگی دارد. بهتر است که این قرارداد در سه نسخه تنظیم و نسخه‌های آن به خریدار، فروشنده و مرجع حل اختلاف داده شود. مفاد تمام نسخه‌های این قرارداد باید یکسان باشند. خریدار و فروشنده باید تمام صفحه‌ها و نسخه‌های این قرارداد را به دقت مطالعه و امضا کنند. نسخه‌های این قرارداد، اسنادی عادی هستند که توافق میان خریدار و فروشنده قارچ‌ها را به اثبات می‌رسانند. تغییر مفاد این قرارداد یا پاک کردن مطالبی که در آن نوشته شده در حکم ارتکاب جرم جعل و تحریف سند است و ضمانت اجرای کیفری دارد.

پیشنهاد می‌کنیم

اگر تولید کننده قارچ هستید، به طور حتم قصد دارید که تولیدات خود را به مشتریانی بفروشید. ضروری است که برای معاملاتی که انجام می‌دهید، حتما قرارداد مکتوب داشته باشید. در واقع قراردادی که میان شما و مشتری امضا می‌شود، مدرک یا سندی است که تعامل و توافقات میان شما را مشخص می‌کند و معین خواهد کرد که مقدار مشخصی قارچ در ازای بهای در نظر گرفته شده، به مشتری داده شده است.

با توجه به توضیحاتی که بیان شد، واضح است که محتوای قراردادی که میان طرفین امضا می‌شود، از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که حتما تنظیم قرارداد را به متخصصان این حوزه بسپارید. همچنین مناسب خواهد بود که پیش از امضای هر قراردادی، حتما با مشاوران حقوقی مجرب مشورت کنید. خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، در این زمینه برای شما کارآمد خواهد بود.

قرارداد فروش محصولات کشاورزی

برای معامله انواع مختلف محصولات کشاورزی، این نمونه قرارداد را استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش محصولات کشاورزی
دریافت نمونه قرارداد فروش محصولات کشاورزی
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات