قرارداد فروش کمپوست قارچ و نکاتی برای تولید کنندگان قارچ در خصوص این قرارداد

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/09/21
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش کمپوست قارچ

تولید قارچ در میان مردم، به عنوان یک شغل دائمی یا جانبی با استقبال زیادی روبه رو شده است. تولید قارچ کسب و کار پر بازده‌ و پر درآمدی محسوب می‌شود و راه‌اندازی آن، به سرمایه اولیه زیادی نیاز ندارد. علاقه مندان به کار تولید قارچ، حتی در خانه خودشان هم می‌توانند به تولید قارچ مشغول شوند. سودآوری، تضمین سرمایه، ریسک مالی کم و بسیاری از موارد دیگر باعث شده است که بسیاری از اشخاص به کشت و تولید قارچ روی‌ بیاورند. قارچ نمی‌تواند به وسیله فتوسنتز مواد مورد نیاز خود را از نور خورشید دریافت کند. کمپوست با کیفیت می‌تواند مواد مورد نیاز قارچ را به آن برساند. کمپوست مورد نیاز قارچ در کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی تولید می‌شود. نمونه قرارداد فروش کمپوست قارچ برای تهیه و تامین کمپوست تنظیم می‌شود. در این نوشته به ماهیت حقوقی این قرارداد و نکات قانونی آن می‌پردازیم.

آشنایی با نمونه قرارداد فروش کمپوست قارچ + قوانین مرتبط با آن چیست؟

در اصطلاح قانون مدنی به نمونه قرارداد فروش کمپوست قارچ ، عقد بیع گفته می‌شود. برای نوشتن آن نیز، لازم است که یک قرارداد بیع نامه تنظیم و امضا شود. شرایط و قرارداد خرید و فروش کمپوست قارچ به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده آن تحقق پیدا می‌کند.

شرایط و ضوابط تنظیم قرارداد بیع کالا در مواد 338 الی 463 قانون مدنی مشخص شده است.

مطابق با ماده 338 قانون مدنی، قرارداد خرید و فروش کمپوست یک عمل حقوقی دو جانبه است که در ازای پرداخت بهای آن، موجب انتقال مالکیت کمپوست به خریدار می‌شود.

برخی از شرایط و قواعد قانونی قرارداد کمپوست ، آمره و لازم الاجرا هستند. خریدار و فروشنده کمپوست ملزم هستند که قوانین آمره را رعایت نکنند زیرا رعایت نکردن قوانین آمره به باطل شدن قرارداد خرید و فروش کمپوست ختم می‌شود.

قوانین تکمیلی برخلاف قوانین آمره لازم الاجرا نیستند. بنابراین خریدار و فروشنده کمپوست می‌توانند برخلاف قوانین تکمیلی با یکدیگر توافق کنند. رعایت قوانین آمره تنها در صورتی الزامی است که خریدار و فروشنده برخلاف آن‌ها با یکدیگر توافق نکرده باشند.

اگر از انجام نمونه قرارداد فروش کمپوست قارچ پشیمان شدم می‌توانم قرارداد را فسخ کنم؟

نمونه قرارداد فروش کمپوست قارچ به صورت قطعی و لازم الاجرا تنظیم می‌شود. هیچ یک از خریدار و فروشنده کمپوست قارچ بعد از تنظیم و امضای این قرارداد حق بر هم زدن و انحلال آن را ندارند. تنها راهکار قانونی برای انحلال قرارداد خرید کالا ، فسخ آن است. در اصطلاح قانون مدنی به موارد فسخ قرارداد خرید و فروش کمپوست، «خیار» گفته می‌شود. در قانون مدنی ده نوع خیار برای فسخ قرارداد خرید و فروش کمپوست پیش بینی شده است که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

خیار شرط در قرارداد فروش کمپوست قارچ

هر یک از خریدار و فروشنده کمپوست می‌توانند شرط کنند که خودشان یا شخص ثالثی( شخصی غیر از خریدار و فروشنده کمپوست) حق فسخ قرارداد را داشته باشند. برای مثال، خریدار کمپوست شرط می‌کند که در طول 10 روز از زمان امضای قرارداد، خودش یا شریک او یا هر دوی آن‌ها، حق فسخ قرارداد را داشته باشند.

خیار غبن قرارداد فروش کمپوست

ممکن است که فروشنده و خریدار کمپوست از قیمت واقعی آن در بازار بی‌اطلاع باشند و کمپوست را بسیار ارزان‌تر یا گران‌تر از قیمت واقعی آن معامله کنند. خریدار یا فروشنده‌ای که به علت بی‌اطلاعی از قیمت واقعی کمپوست ضرر کرده است می‌تواند به وسیله خیار غَبن قرارداد را فسخ کند. در صورت بروز این خیار، برای استفاده از این شرایط، می‌توانید از لایحه دفاعیه خیار غبن نیز استفاده کنید.

خیار تاخیر ثَمن در این قرارداد

ثمن به بها و قیمت کمپوست گفته می‌شود. خیار تاخیر ثمن در مواردی تحقق پیدا می‌کند که سه روز از زمان امضای قرارداد گذشته باشد و خریدار نسبت به پرداخت بهای کمپوست اقدام نکرده باشد. از دیگر شرایط تحقق خیار تاخیر ثمن، این است که کمپوست قارچ به خریدار تحویل داده نشده باشد.

خیار تدلیس برای فروش کمپوست

تدلیس به معنای به کار بردن حیله و نیرنگ از سوی یکی از طرفین قرارداد و فریب دادن طرف دیگر آن است. خریدار یا فروشنده‌ای که از طرف دیگر قرارداد فریب خورده است، به وسیله استناد به خیار تدلیس، می‌تواند نمونه قرارداد فروش کمپوست قارچ را فسخ کند.

باید حتما جزئیات کمپوست در نمونه قرارداد فروش کمپوست قارچ نوشته شود؟

کمپوست به صورت عین معین یا به صورت کلی مورد معامله قرار می‌گیرد:

در عین معین، کمپوست در عالم خارج وجود دارد و خریدار و فروشنده با علم به مقدار وصف و نوع کمپوست آن را مورد معامله قرار می‌دهند. مانند قرارداد خرید 10 تن کمپوست قارچی که در انبار باغ فروشنده قرار دارد.

کمپوستی که به صورت کلی مورد معامله قرار می‌گیرد در عالم خارج وجود ندارد و قرار است که بعد از تنظیم قرارداد تولید و به خریدار تحویل داده شود. در این حال، خریدار و فروشنده باید جنس، وصف و مقدار کمپوست را مشخص کنند. مانند 10 تن کمپوست قارچ درجه 1 که کارگاه تولید کمپوست در طول یک هفته از زمان امضای قرارداد تولید می‌کند و به خریدار تحویل می‌دهد.

مشخص نکردن جنس، وصف و مقدار کمپوست باعث باطل شدن نمونه قرارداد فروش کمپوست قارچ خواهد شد.

اگر نخواهیم به دادگاه برویم مراجعه به داوری شرایط خاصی دارد؟

دادگاه عمومی حقوقی و شورای حل اختلاف از مراجع قضایی رسیدگی و حل و فصل اختلافات حقوقی میان خریدار و فروشنده کمپوست محسوب می‌شوند.

خریدار و فروشنده کمپوست با توافق یکدیگر می‌توانند شرط داوری را در قرارداد فروش کالا قید کنند.

شرط داوری به این صورت است که خریدار و فروشنده کمپوست با توافق یکدیگر فردی را به عنوان داور و مرجع حل اختلاف معین می‌کنند. داور مرجع رسیدگی و حل و فصل اختلافات حقوقی میان خریدار و فروشنده کمپوست محسوب می‌شود. خریدار و فروشنده کمپوست در هنگام بروز اختلافات حقوقی باید به داور مراجعه کرده و مطابق با نظر او اختلاف میان خودشان را حل و فصل کنند.

بهتر است که یک نسخه از نمونه قرارداد فروش کمپوست قارچ به داور داده شود.

اگر بخواهیم به دادگاه برویم باید در نمونه قرارداد فروش کمپوست قارچ به نکته خاصی توجه کنیم؟

دادگاه حل اختلاف و شورای حل اختلاف مراجع اصلی رسیدگی و حل و فصل اختلافات حقوقی خریدار و فروشنده کمپوست هستند. خریدار و فروشنده کمپوست در صورتی که شرط داوری را در نمونه قرارداد فروش کمپوست قارچ قید نکرده باشند برای حل و فصل اختلافات حقوقی خودشان باید به شورای حل اختلاف و دادگاه عمومی حقوقی مراجعه کنند.

شورای حل اختلاف به اختلافات مالی میان خریدار و فروشنده کمپوست که حداکثر مبلغ آن بیست میلیون تومان است رسیدگی می‌کند. رسیدگی در شورای حل اختلاف با تقدیم دادخواست از سوی فروشنده یا خریدار کمپوست آغاز می‌شود.

دادگاه عمومی حقوقی به دعاوی غیر مالی و مالی خریدار و فروشنده کمپوست قارچ که از بیست میلیون تومان است رسیدگی می‌کند. خریدار و فروشنده برای اقامه دعوا باید به یکی از شعبه‌های دادگاه عمومی حقوقی محل تنظیم قرارداد یا محل اقامت طرف دعوا مراجعه و با تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی نسبت به اقامه دعوا اقدام کنند.

پیشنهاد می‌کنیم که:

معامله کمپوست، به خصوص در میزان زیاد، باید همراه با یک قرارداد کامل انجام شود که حقوق هر دو طرف معامله را در نظر گرفته باشد. به همین دلیل، تنظیم قرارداد اختصاصی برای شما یک اقدام کاربردی و مناسب خواهد بود. با این حال، اگر قرارداد به درخواست شما تنظیم نمی‌شود نیز، لازم است که محتوای کامل قرارداد مورد نظر را مطالعه کنید و از شروط و تعهداتی که به عهده شما قرار گرفته است، آگاه شوید.

برای این منظور، می‌توانید به سادگی درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم. علاوه براین، با ثبت درخواست تنظیم قرارداد نیز می‌توانید تنظیم قرارداد مورد نظرتان را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

قرارداد فروش کالا (نقدی)

فرم خام قرارداد فروش کالا به صورت نقدی را از اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا

قرارداد فروش اقساطی کالا

برای فروش کالا اقساطی، این نمونه قرارداد کاربرد دارد. روی تصویر زیر بزنید و آن را دریافت کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات