سفارش ساخت پروژه موشن گرافیک با امضای قرارداد موشن گرافیک

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/12/11
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد موشن گرافیک

موشن گرافیک قسمتی از یک انمیشن است که یک طرح گرافیکی یا تصاویر را به صورت متحرک توضیح می‌دهد. موشن گرافیک راهی موثر برای ارتباط با بیننده و افزایش عمق و گیرایی به داستان است. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که موشن گرافیک با متن به عنوان یک جزء مهم از فیلم‌ها برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات متحرک است. از الگوهای موشن گرافیک می‌توان برای انتقال پیام‌های اجتماعی، آموزشی و تبلیغات استفاده کرد. طراحی موشن گرافیک در حوزه تخصصی گرافیست‌ها است. نمونه قرارداد موشن گرافیک یک توافق نامه معتبر و قانونی است که میان سفارش دهنده و گرافیست تنظیم می‌شود.

گرافیست به موجب امضای این قرارداد متعهد می‌شود که محصول مورد نظر سفارش دهنده را در بازه زمانی معینی طراحی کند و به او تحویل بدهد. موافقت نامه میان سازنده و سفارش دهنده محصول نمایشی در صورتی معتبر و موثر است که مطابق با شرایط و ضوابط قانونی تنظیم شده باشد. در این نوشته قصد داریم که نکات قانونی مربوط به رابطه حقوقی میان طرفین موافقت نامه طراحی محصول نمایشی و نحوه تنظیم این موافقت نامه را بررسی کنیم. این قرارداد در اغلب موارد به صورت یک قرارداد پیمانکاری تک نفره تهیه و تنظیم می‌شود.

شرایط تنظیم و امضای نمونه قرارداد موشن گرافیک در کدام یک از ماده‌های قانونی بیان شده است؟

قرارداد ساخت موشن گرافیک یک قرارداد پیمانکاری است. موافقت نامه‌های پیمانکاری، نامعین به حساب می‌آیند زیرا قانونگذار شرایط تنظیم و امضای آن‌ها را مشخص نکرده است. شرایط تنظیم و امضای موافقت نامه‌های پیمانکاری به وسیله توافق میان طرفین آن‌ها مشخص می‌شوند. شروط و تعهدات موافقت نامه مربوط به طراحی و ساخت موشن گرافیک نیز به وسیله توافق میان طرفین آن مشخص می‌شود. شرایط اجرای این موافقت نامه نیز به وسیله توافق میان طرفین آن مشخص خواهد شد. طرفین این موافقت نامه باید آن را مطابق با مواد 10 و 190 قانون مدنی تنظیم کنند.

قانونگذار ماده 10 قانون مدنی را در راستای حمایت از اصل آزادی قراردادها تصویب کرده است. به موجب این ماده، اشخاص می‌توانند در خصوص اجرای هر موضوع قانونی و مشروعی که مخالف با نظم عمومی جامعه نباشد با یکدیگر به توافق برسند. شرایط اساسی تنظیم و امضای تمام قراردادها در ماده 190 قانون مدنی مشخص شده‌اند. عدم رعایت شرایط مقرر در این ماده باعث باطل شدن قرارداد میان سفارش دهنده و سازنده موشن گرافیک می‌شود.

آیا نحوه تعیین مبلغ نمونه قرارداد موشن گرافیک در قانون مشخص شده است؟

ملبغ این موافقت نامه در واقع همان حق الزحمه‌ای است که سفارش دهنده باید به سازنده پرداخت کند. قانونگذار تعیین مبلغ حق الزحمه سازنده و نحوه پرداخت آن را به اراده طرفین امضا کننده این موافقت نامه واگذار کرده است. بنابراین، طرفین این موافقت نامه باید مبلغ حق الزحمه و نحوه پرداخت آن را با توافق یکدیگر مشخص کنند.

علی الاصول، سفارش دهنده باید حق الزحمه سازنده را پس از امضای این موافقت نامه و به صورت نقدی پرداخت کند اما طرفین این موافقت نامه می‌توانند در خصوص پرداخت اقساطی حق الزحمه با یکدیگر به توافق برسند. همچنین طرفین این موافقت نامه می‌توانند برای پرداخت حق الزحمه مهلتی در نظر بگیرند. سازنده در صورتی مستحق دریافت حق الزحمه است که محصول مورد نظر سفارش دهنده را مطابق با شرایط مقرر در قرارداد ساخت موشن گرافیک تکمیل کند و به او تحویل بدهد.

در برخی موارد، سازنده به تمام تعهدات خودش عمل کرده است اما سفارش دهنده از پرداخت حق الزحمه او امتناع می‌کند. در این موارد، سازنده می‌تواند برعلیه سفارش دهنده طرح دعوا کند و الزام قانونی او را نسبت به پرداخت حق الزحمه درخواست کند.

آیا مدت تعیین شده در نمونه قرارداد موشن گرافیک قابل تمدید است؟

مدت این موافقت نامه بازه زمانی مشخصی است که برای طراحی و ساخت موشن گرافیک در نظر گرفته می‌شود. قانونگذار تعیین مدت موافقت نامه‌های پیمانکاری را به اراده طرفین آن‌ها وگذار کرده است. بنابراین، طرفین این موافقت نامه با توافق یکدیگر باید مدت آن را تعیین کنند. سازنده باید موشن گرافیک را مطابق با مدت مقرر در این موافقت نامه، طراحی کند و به سفارش دهنده تحویل بدهد.

اگر سازنده، موشن گرافیک را مطابق با شرایط و ضوابط مقرر در این موافقت نامه تکمیل نکند و دلیل موجهی نیز نداشته باشد باید خسارتی که در نتیجه تاخیر او به سفارش دهنده وارد شده است را جبران کند. قانونگذار به طرفین موافقت نامه‌های نامعین اجازه داده است که مدت آن‌ها را با توافق یکدیگر تمدید کنند. بنابراین، طرفین نمونه قرارداد موشن گرافیک نیز با توافق یکدیگر می‌توانند مدت آن را تمدید کنند.

امضای نمونه قرارداد موشن گرافیک باعث ایجاد کدام تعهدات اصلی و فرعی برای طرفین آن می‌شود؟

تعهد اصلی سازنده، طراحی و ساخت به موقع موشن گرافیک است. بنابراین، گرافیستی که این موافقت نامه را به عنوان پیمانکار امضا کرده است باید موشن گرافیک را مطابق با تاریخ و شرایط مقرر در این قرارداد، طراحی و تکمیل کند و به سفارش دهنده تحویل بدهد. پرداخت کامل و به موقع حق الزحمه سازنده نیز مهم‌ترین تعهدی است که به موجب امضای این موافقت نامه بر عهده سفارش دهنده گذاشته می‌شود.

طرفین نمونه قرارداد موشن گرافیک می‌توانند در خصوص جزئیات و شرایط مربوط به اجرای آن نیز با یکدیگر به توافق برسند. بنابراین، تعهدات فرعی این موافقت نامه در واقع همان جزئیات و شرایطی هستند که طرفین در خصوص انجام آن‌ها با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. موضوع تعهدات اصلی و فرعی که طرفین این موافقت نامه در خصوص انجام آن‌ها با یکدیگر به توافق رسیده‌اند ممکن است که مالی یا غیر مالی باشند. طرفین این موافقت باید به تمام تعهدات فرعی، اصلی، مالی و غیر مالی خودشان پایبند باشند و آن‌ها را اجرا کنند.

آیا قانونگذار انحلال نمونه قرارداد موشن گرافیک را اجازه داده است؟

قانونگذار در قانون مدنی، اصل بر لازم الاجرا و غیر قابل انحلال بودن تمام موافقت نامه‌های تنظیم شده میان اشخاص قرار داده است. به همین دلیل، نمونه قرارداد موشن گرافیک نیز یک موافقت نامه لازم الاجرا و غیر قابل انحلال است. در اغلب موارد، طرفین این موافقت نامه حق بر هم زدن آن را ندارد اما قانونگذار به طرفین قراردادهای لازم الاجرا اجازه داده است که شرایط انحلال آن‌ها را به نفع خودشان پیش بینی کنند. بنابراین، هر یک از گرافیست و سفارش دهنده در هنگام امضای این موافقت نامه می‌توانند شرایط فسخ آن را به نفع خودشان پیش بینی کنند.

همچین قانونگذار به طرفین موافقت نامه‌های لازم الاجرا اجازه داده است که آن‌ها را با توافق یکدیگر منحل کنند. در اصطلاح قانون مدنی به انحلال یک قرارداد لازم الاجرا توسط طرفین آن، اِقاله گفته می‌شود. بنابراین طرفین قرارداد ساخت موشن گرافیک نیز با توافق یکدیگر می‌توانند آن را اقاله کنند.

اقاله این موافق نامه باعث انحلال و از بین رفتن تمام آثار قانونی آن می‌شود. لازم به ذکر است که طرفین این موافقت نامه می‌توانند آن را به صورت شفاهی یا مکتوب اقاله کنند.

آیا وجه التزام روش هوشمندانه‌ای برای ضمانت حسن اجرای تعهدات قرارداد است؟

التزام از لحاظ لغوی به معنای پایبند و متعهد شدن است. وجه التزام یک مبلغ مشخص است که در موافقت نامه‌های میان اشخاص به عنوان جریمه تعیین می‌شود. هر یک از طرفین موافقت نامه که تعهدات خودش را انجام ندهد مکلف به پرداخت وجه التزام می‌شود. قانونگذار، تعیین وجه التزام را در موافقت نامه‌های میان اشخاص ضروری ندانسته است. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که تعیین وجه التزام از شرایط صحت موافقت نامه‌های میان اشخاص نیست.

طرفین نمونه قرارداد موشن گرافیک نیز در هنگام تنظیم و امضای آن می‌توانند در خصوص تعیین وجه التزام نیز به توافق برسند. مبلغ وجه التزام و شرایط پرداخت آن نیز باید به وسیله توافق میان طرفین موافقت نامه مشخص شود.

سازنده موشن گرافیک در چه مواردی موظف به پرداخت وجه التزام می‌شود؟

  1. در صورتی که سازنده بدون آنکه دلیل موجهی داشته باشد، محصول مورد نظر سفارش دهنده را با تاخیر بسازد و به او تحویل بدهد؛
  2. در صورتی که سازنده از ساخت محصول مورد نظر سفارش دهنده خودداری کند؛
  3. در موردی که سفارش دهنده از انجام سایر تعهدات اصلی و فرعی خودش خودداری کرده باشد.

سفارش دهنده در چه مواردی موظف به پرداخت وجه التزام خواهد شد؟

  1. در صورتی که سفارش دهنده، حق الزحمه سازنده را پس از سپری شدن مدت مقرر در این موافقت نامه و همراه با تاخیر پرداخت کند؛
  2. اگر سفارش دهنده از پرداخت حق الزحمه سازنده خودداری کند؛
  3. در صورتی که سفارش دهنده به سایر وظایف و تکالیف قراردادی خودش عمل نکرده باشد.

در نمونه قرارداد موشن گرافیک باید به چه موضوعاتی اشاره شود؟

نمونه قرارداد موشن گرافیک در حکم سند معتبر و لازم الاجرایی است که توافق میان سازنده و سفارش دهنده را به اثبات می‌رسند. به همین دلیل، تمام موضوعات مورد توافق طرفین این موافقت نامه، باید در آن نوشته شود. طرفین این موافقت نامه در هنگام تنظیم و امضای آن باید در خصوص موضوعات زیر تعیین تکلیف کنند:

  1. مشخصات و اطلاعات مربوط به سازنده و سفارش دهنده موشن گرافیک؛
  2. موضوع موافقت نامه، جزئیات و شرایط مربوط به اجرای آن؛
  3. تعیین مدت پروژه مربوط به طراحی و ساخت موشن گرافیک؛
  4. حق الزحمه سازنده و نحوه پرداخت آن؛
  5. تعهدات طرفین و ضمانت اجرای عدم انجام آن‌ها؛
  6. شرایط فسخ موافقت نامه؛
  7. تعیین مرجع حل اختلاف میان طرفین این موافقت نامه؛
  8. تعداد نسخه‌های موافقت نامه.

زمان توافق برای این قرارداد به این موارد توجه کنید:

ممکن است شما شخصی باشید که به صورت حرفه‌ای در حوزه ساخت موشن گرافیک فعالیت می‌کنید و این حرفه، کسب و کار شما محسوب می‌شود. اگر چنین شرایطی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما یک قرارداد اختصاصی در اختیار داشته باشید تا بتوانید با متقاضیان و مشتریان خود، آن قرارداد را امضا کنید. شما می‌توانید تمام شروط و تعهداتی که در نظر دارید را به صورت پیشفرض در این قرارداد اعمال کنید تا مشتری فرصت داشته باشد با مطالعه قرارداد، از شروطی که در نظر گرفته‌اید مطلع شود.

از طرف دیگر، اگر شخصی هستید که برای پروژه‌های آموزشی یا تبلیغاتی خود سفارش ساخت موشن گرافیک می‌دهید، می‌‌توانید مطابق با انتظاری که دارید، شروطی را برای قرارداد معین کنید. در هر دو حالت، خدمات تنظیم قرارداد برای شما کاربردی خواهد بود و می‌توانید با ثبت درخواست، از آن بهره ببرید.

همچنین می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، در خصوص این شیوه از همکاری و این نوع قرارداد، از مشاوران حقوقی اطلاعات بگیرید.

قرارداد پیمانکاری تک نفره

برای توافق با یک موشن گرافیست، می‌توانید با او قرارداد پیمانکاری تک نفره داشته باشید. این قرارداد را از اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره بدون بیمه
دریافت نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره بدون بیمه

قرارداد استخدام گرافیست

اگر برای طراحی موشن گرافی‌های مجموعه خود، یک گرافیست را استخدام می‌کنید، این نمونه قرارداد برای شما مناسب خواهد بود.

نمونه قرارداد استخدام گرافیست
دریافت نمونه قرارداد استخدام گرافیست
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات