قرارداد تعمیرکار موبایل بر اساس چه قوانینی نوشته می‌شود؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/12
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تعمیرکار موبایل

با اینکه بیشتر از چند سال از حضور تلفن‌های همراه در میان مردم نمی‌گذرد، این وسیله توانسته‌ است که جایگاه مهمی در زندگی بشر امروز کسب کند. موبایل‌ها در چند دهه قبل وسیله‌ای برای برقراری تماس‌های تلفنی بودند اما امروزه چنان قابلیت و امکاناتی دارند که از مهمترین کالاهای مورد نیاز مردم محسوب می‌شوند. نیاز به موبایل به اندازه‌ای است که بدون این وسیله برای ارتباطات اجتماعی و انجام بسیاری از امور مختلف با محدودیت‌های زیادی رو به رو می‌شویم. با گذشت زمان این وسیله علیرغم کاربردی که دارد، به یک کالای لوکس تبدیل شده است، به طوری که برای تهیه آن، نیاز دارید که مبلغ زیادی را هزینه کنید. به همین دلیل است که به مرور، نگهداری و تعمیر موبایل اهمیت یافت. قرارداد تعمیرکار موبایل برای این منظور استفاده می‌شود.

قرارداد تعمیرات موبایل را می‌توانیم از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم. زمانی که درباره این قرارداد صحبت می‌کنیم، اشخاص به چند دسته تقسیم می‌شوند. اشخاصی که هدفشان از این قرارداد، تنظیم یک قرارداد شراکت میان تعمیرکار موبایل و مغازه موبایل فروشی است، اشخاصی که تمایل دارند با استفاده از این قرارداد تعمیر موبایل خود را به یک تعمیر کار بسپارند، تعمیرکاری که تمایل دارد برای مغازه تعمیرات موبایل خود یک تعمیرکار حرفه‌ای استخدام کند یا حتی شخصی که تمایل دارد بخشی از مغازه خود را به یک تعمیرکار اجاره دهد. بنابراین این قرارداد می‌تواند در انواع مختلف تنظیم شود اما به طور معمول به صورت قرارداد مشارکت ، قرارداد کار یا قرارداد پیمانکاری تک نفره خواهد بود. در ادامه بیشتر درباره هر نوع از این قراردادها توضیح می‌دهیم.

اهمیت و کاربرد نمونه قرارداد تعمیرکار موبایل

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، موبایل‌ها به کالاهای لوکس تبدیل شده‌اند. تاثیرگذاری برند‌های مختلف و امکانات ویژه‌ای که شرکت‌های موبایل سازی ارائه می‌دهند، باعث شده است که بازار خرید و فروش این کالا بسیار فعال و پویا باشد. از جنبه دیگر، در حال حاضر مشاهده می‌شود که برای تهیه و استفاده از این موبایل‌ها نیاز به سرمایه نقدی بسیار زیادی است. به همین دلیل برای بسیاری از اشخاص، خرید مجدد موبایل یا تعویض آن امکان پذیر نیست.

گفتیم که موبایل‌ها علاوه بر لوکس بودن، وسیله‌ای کاربردی هستند که در زمینه‌های بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند و جایگاه ویژه‌ای در زندگی انسان امروز دارند. به همین دلیل است که دیگر نمی‌توانیم زندگی بدون موبایل‌ها را تصور کنیم. با توجه به شرایطی که توضیح دادیم، احتمالا تا به حال اهمیت و کاربرد قرارداد تعمیرات موبایل برای شما مشخص شده است. البته حدس می‌زنیم که به خوبی از این مساله آگاه باشید.

تعمیرکار موبایل، شخصی است که با آموزش و کسب تجربیات عملی، سعی می‌کند در تعمیر انواع موبایل تخصص داشته باشد. این شخص با بررسی و مشاهده موبایل، اشکالات احتمالی آن را حدس می‌زند و برای تعمیر آن اقدام می‌کند. تعمیرکار می‌تواند در مغازه شخصی خود فعالیت کند یا در یک مغازه تخصصی تعمیر موبایل استخدام شود.

منظور از قرارداد تعمیرکار موبایل چیست؟

قرارداد تعمیرکار موبایل ، به طور معمول برای استخدام و همکاری میان موبایل فروش، مغازه تخصصی تعمیرات و تعمیرکار موبایل استفاده می‌شود. مغازه‌ها یا فروشگاه‌های موبایل و تعمیرات، تلاش می‌کنند که خدمات مورد نیاز مشتریان را در اختیار آن‌ها قرار دهند. این کار باعث می‌شود که نیاز مشتری برطرف شود و در جذب مشتریان نیز تاثیر بسیار زیادی دارد.

به همین دلیل است که موبایل فروشان، تعمیرکاران موبایل و اشخاصی که در زمینه فروش ابزار و کالاهای جانبی موبایل فعالیت می‌کنند، ترجیح می‌دهند که در نزدیکی یکدیگر باشند یا اینکه در یک فروشگاه تمام این خدمات را ارائه دهند. برای اجرا و ارائه این خدمات، لازم است که اشخاصی با یکدیگر همکاری کنند. از متداول‌ترین شکل همکاری در این زمینه، تاسیس مراکز تخصصی فروش، تعمیرات و ارائه خدمات نرم افزاری است.

انواع قرارداد

با اینکه در بخش‌های گذشته به حالت‌های مختلف قرارداد تعمیرات موبایل اشاره کردیم اما لازم است که درباره هر کدام از این قراردادها توضیحاتی ارائه دهیم. در این بخش به تفصیل درباره شرایط استفاده از هر قرارداد و نکات قانونی آن اشاره خواهیم کرد. اگر تعمیرکار موبایل هستید یا اینکه شخصی هستید که تمایل دارید با یک تعمیرکار موبایل همکاری کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه مطلب همراه ما باشید.

قرارداد کار تعمیرکار

اگر به فروشگاه‌ها یا پاساژ‌هایی که به صورت اختصاصی در زمینه موبایل فعالیت می‌کنند مراجعه کرده باشید، احتمالا با مغازه‌هایی مواجه شده‌اید که به صورت اختصاصی تعمیرات انواع موبایل را انجام می‌دهند یا ممکن است که در یک بخش از مغازه موبایل فروشی، شخصی را مشاهده کنید که مشغول به تعمیر موبایل است. این اشخاص، تعمیرکار موبایل نامیده می‌شوند که با گذراندن دوره‌های آموزشی و کسب تجربه و مهارت در این زمینه مشغول به کار هستند.

صاحب مغازه می‌تواند به عنوان کارفرما، یک یا چند تعمیرکار موبایل را استخدام کند. در این شرایط، قراردادی که استفاده خواهد شد، قرارداد کاری یا قرارداد استخدام است. از ویژگی‌های این قرارداد این است که تعمیرکار ملزم خواهد بود در ساعات مشخص در محل کار حضور داشته باشد و وظایفی که به او محول می‌شود را انجام دهد. در مقابل، کارفرما نیز ملزم است که حق الزحمه و سایر مزایای تعمیرکار را مطابق با نرخ پایه حقوق مصوب شورای عالی کار پرداخت کند. این قرارداد، از جمله قراردادهایی است که کارفرما ملزم است تعمیرکار را نزد بیمه تامین اجتماعی، بیمه کند.

قرارداد پیمانکاری تک نفره برای تعمیرات

اگر به بازار موبایل علاقه‌مند باشید و قیمت‌های روز مدل‌های مختلف موبایل را دنبال کنید، مشاهده خواهید کرد که قیمت‌ مدل‌های مختلف تلفن همراه رو به افزایش است. این قیمت‌ها به اندازه‌ای است که موبایل را به وسیله با ارزش تبدیل می‌کند.

اگر شرایطی پیش بیاید و موبایل شما نیاز به تعمیر داشته باشد، مهمترین دغدغه شما درباره حسن انجام کار تعمیرکار خواهد بود. شما لازم دارید که به واسطه یک سند معتبر قانونی اثبات کنید که موبایل خود را به شخص تعمیرکار سپرده‌اید. علاوه براین، لازم است که توضیح دهید موبایل از جهات مختلف سالم است و تنها مشکل آن، در یک یا چند بخش مشخص است. این اطلاعات از بروز هرگونه تخلف، شکایت و موارد احتمالی دیگر، جلوگیری می‌کند و موجب آسودگی خاطر شما خواهد بود.

از طرف دیگر، نمونه قرارداد تعمیرکار موبایل حقوق متقابل طرفین در مقابل یکدیگر را مشخص می‌کند. برای مثال می‌توانید مشخص کنید که زمان لازم برای انجام قرارداد چه میزانی خواهد بود یا اینکه مبلغ در نظر گرفته شده برای تعمیر موبایل را در متن قرارداد بنویسید.

این قرارداد با استناد به ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود. براساس این ماده، قراردادهای خصوصی به شرط رعایت قانون معتبر و صحیح هستند. بنابراین اشخاص می‌توانند با توجه به قانون مدنی ، به طریق مختلف با یکدیگر قرارداد تعمیرکار موبایل امضا کنند. در نمونه قرارداد تعمیرکار موبایل ، تعمیرکار به عنوان پیمانکار می‌پذیرد که در ازای دریافت حق الزحمه، ایرادات موبایل را تعمیر کند. در مقابل صاحب موبایل، کارفرما است و موظف خواهد بود در ازای تعمیر موبایل، حق الزحمه تعمیرکار را بپردازد.

قرارداد شراکت با تعمیرکار موبایل

در مواقعی ممکن است که نمونه قرارداد تعمیرکار موبایل به صورت یک قرارداد شراکت تنظیم شود. تصور کنید که تعمیرکار تمایل نداشته باشد با دریافت حقوق ثابت کار کند. در این وضعیت طرفین می‌توانند به اَشکال مختلف با یکدیگر قرارداد مشارکت تنظیم کنند.

برای مثال ممکن است مغازه، ابزار و تجهیزات از یک طرف باشد و طرف دیگر به عنوان تعمیرکار موبایل و شخصی که در مغازه کار می‌کند، قرارداد شراکت امضا کند یا حتی ممکن است که طرفین به نسبت، هم سرمایه داشته باشند و هم در مغازه کار کنند.

این نوع قرارداد نیز براساس قانون مدنی و با استناد به ماده 10 آن تنظیم می‌شود که به نوعی یک قرارداد مشارکت مغازه است.

طرفین نمونه قرارداد تعمیرکار موبایل

زمانی که یک تعمیرکار استخدام می‌کنید، شما کارفرما خواهید بود و تعمیرکار براساس قانون کار ، کارگر نامیده می‌شود. باید در بخش ابتدایی متن قرارداد کار، تعمیرکار و کارفرما را معرفی کنید. این معرفی با استفاده از اطلاعات و مشخصات مندرج در کارت شناسایی طرفین و با اشاره به آدرس دقیق محل اقامتگاه شخص و شماره تماس آن‌ها انجام می‌شود.

از طرف دیگر، در نوع دیگری از همکاری با تعمیرکار، اگر شما شخصی هستید که تعمیر کردن موبایل خود را به شخص دیگری می‌سپارید، در این قرارداد کارفرما نام می‌گیرید و تعمیرکار، نقش پیمانکار را خواهد داشت. این القاب به نوعی مسئولیت طرفین را مشخص می‌کنند. به همین دلیل لازم است که اشخاص در ابتدای متن قرارداد به دقت معرفی شوند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا این قرارداد را به صورت قرارداد کار تنظیم کرده است. با این حال، شما می‌توانید با استفاده از خدمات نمونه قرارداد یا خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی ، قراردادی مطابق با شرایط همکاری خود در اختیار داشته باشید.

علاوه براین، اگر تمایل دارید که در خصوص شرایط همکاری با تعمیرکار و بررسی سایر شرایط قانونی و حقوقی این قرارداد با یک مشاور حقوقی یا وکیل گفتگو کنید، به شما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد تعمیرکار موبایل
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات