قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی ؛ نکاتی که لیاقت توجه دارد!

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/12/01
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی

تأسیسات مکانیکی در سازه‌هایی با کاربردهای مختلف مسکونی، اداری، آموزشی و انواع دیگری از این نوع سازه‌ها به کار برده می‌شوند. این تاسیسات را جزء تفکیک ناپذیر و مکمل سازه در نظر می‌گیرند. تاسیسات مکانیکی به اندازه‌ای مهم و کاربردی هستند که در طول عمر سازه مورد نظر و همچنین کیفیت ساخت و بقای آن نیز موثر خواهند بود. طراحی و اجرای تاسیسات، نیازمند تخصص و دانش خاص در این زمینه است. بنابراین، پروژه طراحی تاسیسات را به متخصصانی در این حوزه می‌سپارند. قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی یک قرارداد کاربردی و مهم است که به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمانی که از تاسیسات مکانیکی صحبت می‌کنیم، منظور ما چندین بخش متفاوت از تاسیسات است که در مجموع تاسیسات مکانیکی نامیده می‌شوند. برای مثال، تاسیسات بهداشتی، تاسیسات گازرسانی، تاسیسات آتش نشانی، تاسیسات سونا، استخر و جکوزی، تاسیسات آسانسور، تاسیسات درمانی و سیستم‌های بخار از جمله تاسیسات مکانیکی هستند. زمانی که شما تصمیم می‌گیرید که سازه‌ای را برای کاربری مسکونی، تجاری یا اداری تاسیس کنید، ملزم خواهید بود که در حین ساخت و انجام پروژه، به اجرای تاسیسات مکانیکی آن نیز توجه داشته باشید.

طراحی تاسیسات مکانیکی به اندازه طراحی نقشه ساخت سازه اهمیت دارد و در واقع بخشی از این نقشه خواهد بود که باید به دقت و با در نظر گرفتن جوانب زیادی اجرا شود. برای اجرای این طراحی، ملزم خواهید شد که از متخصصانی با تجربه کمک بگیرید که با توجه به شرایط سازه، کاربری آن و خواسته سازنده، طراحی تاسیسات مکانیکی را به عهده بگیرند. برای انجام این همکاری، لازم است که از نمونه قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی بهره ببرید.

ماهیت نمونه قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی

بدون شک اگر طرفین قرارداد به ابعاد حقوقی قراردادی که امضا می‌کنند، اشراف بیشتری داشته باشند و آن را مستحکم‌تر منعقد کنند، از اختلافاتی که ممکن است در آینده روی دهد جلوگیری می‌شود. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از ویژگی‌های مهم این قرارداد می‌پردازیم. این قرارداد در واقع یک نوع از قرارداد پیمانکاری است که با توجه به این مساله که طراحی را به یک شرکت ( شخص حقوقی ) می‌سپارید یا اینکه طراح شما یک طراح مستقل ( شخص حقیقی ) باشد، می‌توانید از قرارداد پیمانکاری تک نفره نیز بهره ببرید.

معین یا نامعین بودن قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی

در قانون مدنی ایران عقود به تعداد محدود ذکر شده‌اند و احکام و شرایط خاص آن‌ها بیان شده است. در اصطلاح به این عقود، عقود معین گفته می‌شود اما در دنیای امروز، افراد قرارداد‌های متعددی را امضا می‌کنند که در اصطلاح به آن‌ها عقود نامعین گفته می‌شود. این نوع قراردادها، قرارداهای خصوصی میان اشخاص هستند.

نمونه قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی نیز در قانون مدنی ایران تعریف نشده است و شرایط و احکام آن، براساس توافق و نظر طرفین قرارداد که عبارتند از کارفرما و مهندسان مکانیک (به عنوان پیمانکار)، معین می‌شود. به همین دلیل است که این قراردادها را قرارداد خصوصی یا قرارداد نامعین می‌نامند.

عهدی بودن قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی

در نمونه قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی مالی به طرف دیگر تملیک نمی‌شود بلکه تنها یکی از طرفین متعهد به انجام کاری می‌شود و طرف دیگر نیز حق‌الزحمه او را پرداخت می‌کند. بنابراین این توافق نیز یک قرارداد عهدی است.

لازم بودن و فسخ قرارداد در قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی

در یک تقسیم بندی کلی، قراردادها به دو دسته لازم و جائز تقسیم می‌شوند. قراردادهای لازم پس از انعقاد قابل انحلال نیستند مگر در صورت توافق طرفین یا اجازه قانون اما قراردادهای جایز قابل انحلال هستند و جز در برخی موارد استثناء، طرفین قرارداد هر زمان که بخواهند می‌توانند آن ‌را منحل کنند.

نمونه قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی در شمار عقود لازم قرار می‌گیرد و طرفین پس از امضا، نمی‌توانند آن را منحل کنند. شما در هنگام انعقاد قرارداد باید به این نکته توجه داشته باشید که اصل بر لزوم قراردادها است و جز در برخی موارد خاص و استثنائی حق انحلال قرارداد را ندارید. باید به این مساله نیز اشاره کنیم که شما می‌توانید برای قرارداد حاضر، شروطی تعیین کنید. این شروط را به عنوان شروط فسخ قرارداد در نظر می‌گیرند. بنابراین، اگر در روابط میان طرفین، این شروطی که مطرح شده است، رعایت نشوند، طرف دیگر می‌تواند با استناد به آن شروط، قرارداد را فسخ کند.

به این ترتیب، با اینکه قرارداد حاضر یک قرارداد لازم است اما شما می‌توانید با توافق طرفین، شروطی را برای آن در نظر بگیرید. لازم است که این شروط در متن قرارداد به صورت مکتوب ثبت شود.

مدت قرارداد

منظور از مدت قرارداد، بازه زمانی مشخصی است که پروژه طراحی تاسیسات مکانیکی را به پیمانکار می‌سپارند. مدت قرارداد ممکن است پس از خاتمه پروژه نیز ادامه پیدا کند. همچنین شما می‌توانید توافق کنید که مراحل معینی از پروژه را در فواصل زمانی معین انجام خواهید داد. شما می‌توانید برای انجام موضوع قرارداد، مدتی را در نظر بگیرید. علاوه براین، این امکان را دارید که به ضمانت اجرای قرارداد نیز اشاره کنید. برای مثال می‌توانید متذکر شوید که در صورت تأخیر در اتمام پروژه، برای پیمانکار جریمه نقدی در نظر گرفته شود.

اگر به علت تأخیر در تحویل پروژه، ضرری متوجه کارفرما شود، کارفرما می‌تواند با طرح شکایت، خسارت خود را مطالبه کند. میزان خسارت این شکایت نیز برحسب نظر کارشناس رسمی دادگستری معین خواهد شد. این نکته نیز قابل توجه است که مدت پروژه با توجه به توافق طرفین تعیین می‌شود اما در برخی مواقع لازم است به برنامه زمان‌بندی مصوب سازمان نظام مهندسی نیز توجه کنیم.

مبلغ قرارداد طراحی تاسیسات

از دیگر نکات حائز اهمیت در قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی ، مبلغی است که به عنوان حق الزحمه میان طرفین توافق شده است. این مبلغ را دستمزد یا اجرت نیز می‌نامند. شما باید پیش از انعقاد قرارداد درباره میزان حق الزحمه با یکدیگر مذاکره کنید و میزان آن را به طور صریح، مشخص و با ذکر جزئیات در متن قرارداد بنویسید.

تعیین خسارت تاخیر اجرای تعهدات قراردادی

در قرارداد می‌توان شرط کرد که در صوت عدم انجام تعهد یا تأخیر در انجام تعهد از سوی هر یک از طرفین، برای فرد متخلف، مبلغی به عنوان خسارت در نظر گرفته شود. همچنین می‌توان شرط کرد که در صورت عدم انجام تعهد در زمان مقرر، طرف دیگر، حق فسخ آن قرارداد را داشته باشد.

در نمونه قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی نیز پیمانکار و کارفرما می‌توانند بندی را به ذکر خسارات ناشی از عدم انجام تعهد یا تأخیر در انجام تعهد اختصاص دهند. برای مثال کارفرما اینطور با پیمانکار شرط می‌کند که به ازای هر یک روز تأخیر، ده درصد از مبلغ حق‌الزحمه او کسر شود.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد و خدمات مشاوره حقوقی تلفنی شرایطی را ایجاد کرده است که بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن و با شرایط مناسبی با مشاوران حقوقی مجرب گفتگو کنید و تنظیم قرارداد یا بررسی قراردادهایتان را به مشاوران حقوقی بسپارید. در کنار شما هستیم.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات