قرارداد مشاوره وام در چه مواردی استفاده می‌شود و چه ویژگی‌هایی دارد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/10
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره وام

قرارداد مشاوره وام یک قرارداد بسیار کاربردی برای موسسه‌ها و مشاغلی است که به سرمایه نیاز دارند. تعداد بسیار زیادی از موسسه‌ها تلاش می‌کنند که با اخذ وام، میزانی سرمایه نقدی به موسسه خود وارد کنند تا با استفاده از آن سرمایه نقدی، بتوانند در راستای اهداف و مقاصد موسسه فعالیت کنند. اگرچه به طور کلی در نهایت، مبلغ وام باید به بانک برگردانده شود اما اخذ مبلغ وام و انجام کار با آن، موجب رشد یکباره موسسه می‌شود و چه بسا بتواند درآمدزایی بسیار زیادی ایجاد کند.

نه تنها موسسات و شرکت‌هایی که مشغول به کار هستند، بلکه اشخاصی که برای شروع شغل و کارآفرینی نیازمند سرمایه نقدی باشند، می‌توانند از امکانات دریافت وام بهره ببرند. به همین دلیل است که در ابتدای مطلب به این مساله تاکید کردیم که نمونه قرارداد مشاوره اخذ وام ، یک قرارداد کاربردی و تاثیرگذار است.

قرارداد مشاوره وام را می‌توانیم یک نوع قرارداد مشاوره‌ در نظر بگیریم. زیرا ماهیت اصلی این نوع قرارداد، دریافت مشاوره و راهنمایی هدفمند در راستای اهداف و مقاصد خاص است. هدف قرارداد مشاوره وام نیز دریافت وام برای موسسه‌ها یا اشخاص متقاضی است. در ادامه این مطلب درباره این قرارداد صحبت می‌کنیم و درباره ابعاد مختلف آن توضیح می‌دهیم.

قرارداد مشاوره وام چگونه قراردادی است؟

پیش از آنکه درباره قرارداد مشاوره وام و دلایل اهمیت و کاربرد این قرارداد توضیح دهیم، لازم است که ابتدا درباره وام بگوییم. وام در حقیقت یک نوع از تسهیلات بانکی است. بانک‌ها برای توسعه اشتغال، کارآفرینی و کمک به مشاغل نوپا تسهیلاتی را در نظر گرفته‌اند. وام شرایطی را فراهم می‌کند که به واسطه آن، اشخاصی که در مشاغل مختلف کار می‌کنند یا اینکه تمایل دارند در یک حوزه شروع به فعالیت کنند یا حتی اشخاصی که برای دریافت وام دلایل مختلف دیگری دارند، بتوانند درخواست دریافت وام ‌کنند.

بدون شک برای اینکه متقاضیان، وام را دریافت کنند، لازم است که شرایط و ویژگی‌هایی داشته باشند که آن‌ها را مشمول دریافت وام کند. مشاوران دریافت وام، اشخاصی هستند که به صورت مداوم و پیوسته شرایط دریافت وام از بانک‌های مختلف را بررسی می‌کنند و از چگونگی شرایط و امکانات بانک‌ها برای اهدای وام به خوبی آگاهی دارند. اگر تمایل دارید که وام دریافت کنید ولی هیچ آگاهی و اطلاعاتی در این زمینه ندارید، قطعا همکاری با این اشخاص به شما کمک می‌کند که به صورت هدفمند، مراحل دریافت وام را انجام دهید. قرارداد مشاوره وام ، قراردادی است که این رابطه را به صورت قانونی ثبت می‌کند.

تفاوت قرارداد مشاوره وام با بروکری و جعاله

با توضیحاتی که درباره نمونه قرارداد مشاوره اخذ وام بیان شد، این سوال پیش می‌آید که موضوع این قرارداد، مشابه قرارداد بروکری اخذ وام یا جعاله است. بنابراین، چه دلیلی دارد که از این قرارداد استفاده شود؟ در چه مواقعی از قراردادهای دیگر استفاده می‌شود؟ قرارداد کارگزاری وام ارجحیت دارد یا قرارداد جعاله وام را استفاده کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که به طور کلی، تا زمانی که قانون رعایت شده باشد و روابط طرفین مغایر با قانون نباشد، تنظیم قراردادهای مختلف مانعی ندارد. اصل مهم، این است که قرارداد باید شامل تمام توافقات و تعهدات طرفین باشد. بنابراین، اگر تصور می‌کنید که قرارداد مشاوره برای شما بهتر از قرارداد جعاله است، می‌توانید از این قرارداد استفاده کنید. از طرف دیگر، بدون شک هر قراردادی شرایط و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. بنابراین، لازم است که در تنظیم هر قرارداد، کاملا به قوانین خاص آن دقت کنید.

البته با توجه به تمام توضیحاتی که پیش‌تر بیان شد، باید بگوییم که به طور کلی در مواقعی که تمام مراحل اجرا و عملیاتی کردن اخذ وام، به شخص دیگری سپرده می‌شود و کارفرما منتظر دریافت نتیجه و کسب وام است، بهتر است که از قراردادهایی مانند قرارداد بروکری استفاده کنید. اما در مواقعی که کارفرما تمایل دارد در خصوص نحوه اخذ وام اطلاعات و آگاهی کسب کند و خودش پیگیری‌های لازم جهت اخذ وام را انجام دهد، نمونه قرارداد مشاوره اخذ وام مناسب‌تر است. البته به طور کلی محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید این قرارداد را نیز با شرط نتیجه تنظیم کنید.

شرط نتیجه در قرارداد مشاوره وام

زمانی که از شرط نتیجه صحبت می‌کنیم، یعنی اینکه کارفرما فقط در شرایط دریافت قطعی وام، مشاور را مستحق دریافت حق الزحمه می‌داند. از طرف دیگر، بدون شک مشاور نیز ادعا کرده است که به طور قطعی، وام را برای کارفرما خواهد گرفت. همانطور که مشاهده می‌کنید، در این قرارداد، هر دو طرف شرط می‌گذارند که قرارداد به نتیجه برسد و موضوع قرارداد حتما اجرا شود.

شما و مشاور، می‌توانید با توافق یکدیگر، برای نمونه قرارداد مشاوره اخذ وام ، شرط نتیجه تعیین کنید. بیشترین تاثیر شرط نتیجه برای قرارداد، مربوط به دریافت حق الزحمه است. به این صورت که اگر وام مورد نظر، دریافت نشود، حق الزحمه‌ای به مشاور پرداخت نخواهد شد. اما اگر مشاور موفق شود که وام را دریافت کند، حق الزحمه خود را نیز دریافت خواهد کرد. حتی ممکن است که طرفین قرارداد شرط کنند که حق الزحمه مشاور، درصدی از وام باشد.

قانون مرتبط!

برای اشخاصی که تصمیم به تنظیم یک قرارداد دارند، بسیار مهم است که ابعاد قانونی آن قرارداد را بشناسند و مطمئن باشند که قرارداد تنظیم شده، ایراد و مشکل قانونی نداشته باشد. بدون شک اشخاص مختلف تلاش می‌کنند که در شغل و پیشه خود، عمل خلاف قانون انجام ندهند. به همین دلیل، برای آن‌هایی که تمایل دارند از قرارداد مشاوره وام استفاده کنند، دغدغه‌های زیادی وجود دارد. در ادامه، تنظیم این قرارداد را از نگاه قانون مدنی بررسی می‌کنیم.

در حقیقت، نام مشخصی در قانون مدنی مختص به قرارداد مشاوره وام وجود ندارد اما این مساله به این معنی نیست که این قرارداد اعتبار قانونی ندارد. نمونه قرارداد مشاوره اخذ وام با استناد به ماده 10 و 190 قانون مدنی، صحیح و معتبر است. ماده 10 قانون مدنی به صراحت به این مساله اشاره دارد که قراردادهای خصوصی میان اشخاصی که آن را تنظیم کرده‌اند نافذ هستند و شرط اصلی برای این قراردادها، رعایت قانون است. یعنی اینکه با رعایت قانون، قرارداد مشاوره وام صحیح است و طرفین قرارداد می‌توانند به آن عمل کنند.

علاوه براین، در قانون مدنی برای صحت قراردادها، شروطی در نظر گرفته شده است. بنابراین، برای آنکه نمونه قرارداد مشاوره اخذ وام صحیح باشد، لازم است که در تنظیم آن، این شروط رعایت شوند. شروطی مانند معین بودن موضوع قرارداد، اهلیت طرفین، مشروع بودن قرارداد و قصد و رضایت آن‌ها به انجام این قرارداد، شروطی هستند که قانون مدنی برای صحت قراردادها در نظر می‌گیرد.

محتوای متن قرارداد مشاوره وام

تهیه و نوشتن متن قرارداد مشاوره وام ، دارای اهمیت بسیار زیاد است. زیرا تمام حدود روابط در آینده به محتوایی بستگی دارد که در متن قرارداد نوشته می‌شود. طرفین به واسطه این قرارداد، نسبت به یکدیگر متعهد می‌شوند و انجام تعهداتی را به عهده می‌گیرند. متن قرارداد حاوی موضوع این تعهدات و شروط و ویژگی‌هایی است که مختص به دو طرف قرارداد نوشته می‌شود. متن نمونه قرارداد مشاوره اخذ وام با ذکر مشخصات و اطلاعاتی آغاز می‌شود که هویت طرفین را مشخص می‌کند. برای بیان مشخصات هویتی لازم است که به شخص مورد نظر توجه شود.

مبلغ قرارداد مشاوره وام

تعیین میزان حق الزحمه و توافق در خصوص شرایط پرداخت آن در قرارداد مشاوره وام، حالت‌های مختلفی دارد. پیش‌تر توضیح دادیم که در این قرارداد، مشاور مانند سایر قراردادهای پیمانی، تعهدی برای انجام دادن، به عهده می‎‌گیرد. بنابراین، اگر این تعهد به درستی انجام شود، مشاور مستحق دریافت حق الزحمه خواهد بود. حالا لازم است به این سوال جواب دهیم که منظور از تعهد در این تعریف، دقیقا چه تعهدی است؟

پاسخ به این سوال، شیوه پرداخت مبلغ قرارداد را مشخص می‌کند. اگر طرفین شرط گذاشته باشند که مشاور فقط اطلاعات لازم و شرایط مورد نیاز برای دریافت وام را در اختیار طرف دیگر قرارداد، قرار دهد، او به محض انجام این کار، مستحق دریافت حق الزحمه می‌شود. در حالت دیگر، ممکن است متقاضی وام شرط کند که تمام مسئولیت‌های مربوط به اخذ وام به عهده مشاور باشد. در این حالت، برای اینکه مشاور مستحق دریافت حق الزحمه شود، ملزم است مراحل دریافت وام را پیگیری کند و اخذ وام را با موفقیت به پایان برساند.

پیشنهاد ما

قرارداد مشاوره وام یک قرارداد بسیار کاربردی برای صاحبان مشاغل است. این قرارداد می‌تواند آینده شغلی آن‌ها را متحول کند و شرایط مناسبی در اختیار آن‌ها قرارداد دهد. اگر صاحب شغل یا ایده هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که با تنظیم قرارداد مناسب و استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی از مشاور متخصص بخواهید که به شما برای دریافت وام کمک کند یا اینکه این مسئولیت را تا زمان اجرایی شدن آن، به عهده بگیرد.

قرارداد مشاوره

روی تصویر بزنید تا به صفحه دریافت این قرارداد هدایت شوید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات