نمونه قرارداد کارگزاری وام و نکات مهم نوشتن نمونه قرارداد کارگزاری اخذ وام

-
بروزرسانی:1401/09/13
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگزاری وام

قرارداد کارگزاری وام (Loan brokerage contract) یکی از کاربردی‌ترین قراردادها در کشور ما می‌باشد. با گسترش دنیای تجارت و نیاز تجار به سرمایه هرچه بیشتر، اخذ وام از بانک‌هایی که زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می‌کنند، بسیار مرسوم است و سالانه میلیاردها ریال ارز رایج در قالب وام به اشخاص پرداخت می‌شود.

همچنین بسیاری از مردم نیز با توجه به اهداف گوناگونی همچون خریداری خودرو، منزل مسکونی، آپارتمان، واحد تجاری و… گزینه اخذ وام را بررسی می‌کنند و به آسانی از کنار آن عبور نمی‌کنند.

با توجه به این اوصاف، امروزه ارائه خدمات در قالب کارگزاری وام در ایران رواج پیدا کرده است.

این در حالی است که بسیاری از اشخاص، همچنان نسبت به وظایف و تعهدات و البته حقوق کارگزاران وام اطلاع کافی ندارند و در تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری وام بسیاری از نکات مهم و کلیدی را ذکر نمی‌کنند.

در این نوشتار ما مفهوم کارگزاری و مجموعه وظایف و تکالیف شخص کارگزار را بررسی می‌کنیم و در ادامه، مهم‌ترین نکاتی که باید در نگارش نمونه قرارداد کارگزاری وام به آن‌ها توجه شود را بیان خواهیم کرد.

کارگزاری وام به چه معناست؟

کارگزار فرد یا شرکتی است که وام‌هایی را برای افراد و سازمان‌ها با پرداخت هزینه ترتیب می‌دهد.

کارگزار به عنوان نماینده شما، خدمات کارگزاری را برای شما انجام می‌دهد. او با برخورداری از اوصافی همچون دقت، صداقت و وفاداری، باید کلیه حقایق مادی را برای شما توضیح دهد.

در واقع کارگزار، شخص ثالثی است که گاهی به عنوان کمک رسان به وام گیرنده و گاهی به عنوان کمک کننده به وام دهنده عمل می‌کند. برخی از وام دهندگان از کارگزاران برای تهیه برنامه‌ها، اسناد و … و در واقع، برای یاری رساندن به وام گیرندگان استفاده می‌کنند.

آنها معمولاً می‌دانند برای انتخاب بهترین وام و با بهترین شرایط به چه کسانی مراجعه کنند و همین مزیت، زمینه را برای افزایش سرعت اخذ وام برای مشتریان آن‌ها فراهم می‌کند.
همچنین کارگزاران وام با توجه به وضعیت مالی و اهداف وام گیرنده، راهی آسان و کارآمد را برای یافتن بهترین وام و با بهترین شرایط به مشتری خود معرفی می‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری وام می‌تواند در اخذ وام مناسب به شما کمک کند.

تفاوت میان وام دهنده و کارگزار وام چیست؟

وام دهنده یک موسسه مالی یا بانک می‌باشد که به صورت مستقیم و بدون واسطه به شما خدمات ارائه می‌دهد.

این درحالی است که کارگزار به شما مبلغی را در قالب وام پرداخت نمی‌کند و پولی از سوی او به شما پرداخت نمی‌شود بلکه وی به عنوان واسطه میان شما و موسسه یا بانک وام دهنده قرار می‌گیرد.

درواقع کارگزار با توجه به اطلاعاتی که در زمینه موسسات مالی و انواع کسب و کارها و نیاز‌های افراد دارد، زمینه را برای گرفتن وام با بهترین شرایط در موسسات مالی مورد نظر خود فراهم می‌کند.

شما به عنوان وام گیرنده، در صورتی که از کارگزار استفاده نکنید، باید موسسات مالی را که از بهترین شرایط برای پرداخت وام و کم‌ترین نرخ بهره برخوردار هستند، شخصاً پیدا کنید.
گرچه این امکان برای شما به صورت مستقیم و بدون واسطه وجود دارد اما اغلب افرادی که نمونه قرارداد کارگزاری وام را تنظیم می‌کنند، با توجه به کسب و کار و نیاز خود نمی‌توانند زمان خود را برای یافتن بهترین شرایط و موسسات مالی مناسب صرف کنند.

این روند مخصوصا در میان تجار بسیار مرسوم است. در واقع با توجه به وجود اصل سرعت و اعتماد در عالم تجارت، تجار معمولا نمونه فرم قرارداد کارگزاری وام را با شخص کارگزار تنظیم می‌کنند تا هرچه بیشتر در وقت خود صرفه جویی کنند و در مقابل، مبلغ وام خود را با بهترین شرایط دریافت کنند.

همچنین تجار با توجه به حرفه مربوط به خود، ممکن است مبالغ زیادی را در قالب وام از موسسات مالی و بانک‌ها درخواست کنند. بنابراین آن‌ها برای کاهش هزینه‌های احتمالی ناشی از سود بانکی و کاهش تشریفات اخذ وام، از کارگزاران وام استفاده می‌کنند و برای در نظر گرفتن تمامی مسئولیت‌ها و وظایف آن‌ها، نمونه فرم قرارداد کارگزاری وام را تهیه یا تنظیم می‌کنند.

نمونه قرارداد کارگزاری وام

نکات مهم نمونه قرارداد کارگزاری اخذ وام

در ادامه این مقاله به مهمترین بخش‌های این قرارداد می‌پردازیم و نکات مهمی از این قرارداد را با هم مرور می‌کنیم. آگاهی از مطالبی که در ادامه بیان می‌کنیم به شما کمک می‌کند که بتوانید با دانش بیشتری قرارداد مورد نظر خود را مطالعه و امضا کنید و همچنین در نظر داشته باشید که باید در متن قرارداد به چه مواردی اشاره کنید.

مشخصات طرفین نمونه قرارداد کارگزاری وام

از جمله مهم‌ترین بخش‌های این قرارداد، مشخصات طرفین می‌باشد.

هر یک از طرفین باید مشخصات دقیق خود را ازجمله نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس اقامتگاه و… در این قسمت از قرارداد بنویسند.

لازم به ذکر است طرفین معامله با توجه به مشخصات نوشته شده در قرارداد در مراجع قضایی شناخته می‌شوند و در صورت هرگونه شکایت طرفین از یکدیگر، احضاریه صادره از سوی دادگاه با توجه به مشخصات نوشته شده در قرارداد و دادخواست تنظیم می‌شود.

موضوع نمونه فرم قرارداد کارگزاری وام

موضوع قرارداد شما باید با توجه به مندرجات و محتوای قرارداد تعیین شود. اگرچه مراجع قضایی باتوجه به محتوای قرارداد شما ، حکم مربوطه را صادر می‌کنند، اما این نکته باعث نمی‌شود که شما تعیین موضوعی مناسب برای متن قرارداد را جدی نگیرید.

موضوع نمونه فرم قرارداد کارگزاری وام نیز به صورت کلی و با توجه به مفهوم کارگزار در همین نوشتار، «پیگیری و مشاوره در امور اخذ تسهیلات وام و…» می‌باشد.
زمان آغاز و پایان نمونه قرارداد کارگزاری وام

شما به عنوان یکی از طرفین نمونه فرم قرارداد کارگزاری وام ، قرارداد را در زمانی مشخص با شخص کارگزار تنظیم می‌کنید. کارگزار نیز با توجه به آنچه شما دستور می‌دهید در زمان مشخص شده در قرارداد، دستورات شما را پیگیری می‌کند.

بنابراین به صورت طبیعی زمان آغاز رسیدگی به دستورات در قرارداد مشخص است. علاوه بر این توجه داشته باشید که نمونه قرارداد کارگزاری اخذ وام نیز همچون سایر قرارداد‌ها از تاریخی برخوردار است که نشان دهنده پایان ارتباط و همکاری میان طرفین قرارداد می‌باشد.

البته شما می‌توانید قراردادی که در ابتدای همکاری، با طرف مقابل منعقد کرده‌اید را مجددا تمدید کنید. بسیاری از افراد، نسبت به امکان تمدید مهلت قرارداد بی اطلاع هستند و گمان می‌کنند برای ادامه همکاری، مجددا باید نمونه قرارداد کارگزاری اخذ وام تنظیم شود.

حق الزحمه کارگزار و نحوه پرداخت در نمونه فرم قرارداد کارگزاری وام

در نتیجه خدماتی که کارگزار به شما ارائه می‌دهد، باید حق الزحمه متناسب با کار او را پرداخت کنید.

در متن نمونه قرارداد کارگزاری وام نیز نوشتن میزان حق الزحمه طرف مقابل بسیار مهم است. چناچه، تمامی قرارداد‌های استاندارد امروزی که توسط بهترین متخصصان و حقوق‌دانان دنیا تنظیم می‌شوند، از این شاخصه برخوردار هستند.

همچنین نحوه پرداخت حق الزحمه را نیز در متن نمونه قرارداد کارگزاری وام بنویسید؛ به عنوان مثال ممکن است پرداخت حق الزحمه به صورت نقدی و یکجا صورت بگیرد.
در مقابل، امکان دارد پرداخت با صدور صدور چند فقره چک انجام شود. در این صورت توجه داشته باشید که نوشتن مبلغ هر فقره چک و ذکر نام بانک عهده دار آن‌ها در متن قرارداد ضروری است.

نگرانی کارگزاران از عدم پرداخت حق الزحمه آن‌ها

اشخاصی که به عنوان کارگزار دریافت وام فعالیت می‌کنند، اقدامات و پیگیری‌های قابل توجهی را انجام می‌دهند تا بتوانند شرایط دریافت وام کارفرما را فراهم کنند. به همین دلیل، برای آن‌ها بسیار مهم است که در اتمام پروژه، حتما به حق الزحمه‌ای که توافق شده است، دست یابند.

در مواردی عدم پرداخت این حق الزحمه توسط کارفرما، موجب بی اعتمادی‌هایی میان این قشر شده است و به همین دلیل مهمترین دغدغه کارگزاران برای امضای این قرارداد، در نظر گرفتن شروطی است که آن‌ها را به حق و حقوق خود برساند. برای این منظور، پیشنهاد می‌‎کنیم که برای این قرارداد حتما ضمانت اجرا تعریف و همچنین مشخص کنید که در صورت عدم پرداخت شدن حق الزحمه یا تاخیر در پرداخت آن، چه میزان خسارتی متوجه کارفرما خواهد بود.

تعهدات طرفین نمونه قرارداد کارگزاری اخذ وام

بخش اصلی قرارداد کارگزاری وام ، تعهدات طرفین است. در این بخش، تمامی انتظارات طرفین از یکدیگر بازگو می‌شود. در خصوص تعهد درخواست کننده وام برای ارائه فتوکپی تمامی اسناد و مدارک مورد نیاز، لزوم تسریع کارگزار در انجام امور، تکلیف وام گیرنده به پرداخت حق الزحمه کارگزار و… بحث خواهد شد و راه حل ارائه می‌شود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری وام خود را به ما بسپارید.

به منظور ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، روی لینک بزنید و به صفحه اختصاصی آن وارد شوید. همچنین از دیگر خدماتی که می‌توانید از آن بهره ببرید، سرویس مشاوره حقوقی تلفنی است.

دریافت نمونه قرارداد کارگزاری انجام کار

برای آنکه امور اخذ وام خود را به شخص دیگر بسپارید یا امور اخذ وام مرتبط با شخص دیگر را عهده دار شوید می‌توانید از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد کارگزاری انجام کار
دانلود نمونه قرارداد کارگزاری انجام کار
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
علی سراج
thumb_up_alt
هزینه تنظیم قرارداد رو می‌خواستم بدونم.
13:47
18 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
درخواست خودتون رو در بخش «تنظیم قرارداد» ثبت کنید. ما با شما تماس می‌گیریم و شرایط همکاری را بیان خواهیم کرد.
13:57
19 مهر 1400