نمونه قرارداد جعاله وام و تمام آنچه در مورد نمونه قرارداد جعاله اخذ وام بانکی اهمیت دارد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/05
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد جعاله وام

قرارداد جعاله وام از انواع قرارداد جعاله است که کاربرد زیادی دارد. وام یکی از انواع تسهیلات بانکی است و از خدماتی است که بانک برای مشتریان خود در نظر می‌گیرد. خوب است بدانید وام می‌تواند پول، ملک یا هر نوع دارایی دیگری باشد که وام دهنده به وام گیرنده می‌پردازد. وام تسهیلاتی مدت دار است و به شرط بازگردانده شدن با مقداری بهره به مشتری پرداخت می‌شود.

به طور معمول، وام‌های بانکی از نوع پول رایج هستند که در اختیار مشتری بانک قرار می‌گیرد. اگرچه اخذ وام جذابیتی زیادی برای مشتریان دارد ولی می‌دانیم که اخذ وام کار چندان راحتی نیست. متقاضی باید شرایط خاص اخذ وام را داشته باشد و مراحل اخذ وام را پیگیری کند. این کار، هم زمان بر است و هم نیازمند پیگیری مستمر است و به همین دلیل می‌تواند با سایر کارهای اشخاص تداخل ایجاد کند. در این زمان، یک قرارداد جعاله می‌تواند مشکل را حل کند.

بهترین قراردادی که می‌تواند استفاده شود، نمونه قرارداد جعاله اخذ وام بانکی است. این قرارداد یک قرارداد خصوصی است و به دلیل اشاره مستقیم قانون مدنی به جعاله، قراردادی معین است. همچنین نمونه قرارداد جعاله اخذ وام ، عقد جایز است. به این معنی که طرفین قرارداد می‌توانند هر زمان که بخواهند از قرارداد خارج شوند و برای منحل کردن قرارداد نیاز به دلیل خاصی نیست. البته قانون مدنی برای حفظ حقوق طرفین شرایطی در نظر گرفته است که حق آن‌ها ضایع نشود.

آیا نمونه قرارداد جعاله اخذ وام بانکی صحیح است؟

برای اخذ وام باید خود شحصی که وام به نام او می‌خواهد گرفته شود، در جریان اخذ وام باشد. اگر شخصی پیگیری امور بانکی و اخذ وام برایش دشوار است، می‌تواند با وکیل قرار دادن شخص دیگر، انجام کارهای مربوط به وام را به عهده او بسپارد. با دادن وکالتنامه می‌تواند با آن شخص، قرارداد جعاله اخذ وام بانکی هم تنظیم کند. اگر وکالتنامه تنظیم نشود، قرارداد جعاله تنها برای انجام کارهای ابتدایی یا شناسایی بانک مورد نظر و بررسی شرایط وام برقرار می‌شود و در طی مراحل اخذ وام، درخواست کننده باید در مواردی به صورت حضوری برای پیگیری مراجعه کند.

نمونه قرارداد جعاله اخذ وام بانکی چیست؟

فرم خام قرارداد جعاله وام فرمی است که به وسیله آن قرارداد جعاله میان دو طرف برقرار می‌شود. در این قرارداد، کاری از طرف شخصی به شخص دیگر واگذار می‌شود. و طرف دوم متعهد می‌شود که در ازای دریافت حق الزحمه، آن کار را پیگیری کرده و به انجام برساند. ماده 561 قانون مدنی جعاله را اینگونه تعریف می‌کند:

«جعاله عبارت است از التزام شخصی به اداء اجرت معلوم در مقابل عملی اعم از این که طرف معین باشد یا غیر معین»

در نمونه قرارداد جعاله وام نیز همین اتفاق می‌افتد. طرف درخواست کننده که شخصی را می‌خواهد که مراحل اداری و مطالعات فنی و اقتصادی جهت دریافت وام را انجام دهد و بتواند با پیگیری مستمر وام را برای او دریافت کند. در مقابل و در ازای انجام شدن اخذ وام، درخواست کننده موظف می‌شود به شخصی که کار را انجام داده مبلغی را به عنوان حق الزحمه بپردازد. بسیاری از اشخاص و سازمان‌ها و شرکت‌ها برای تامین مالی و رفع مشکلات مالی کارشان یا حتی برای توسعه و رشد کسب و کارشان از تسهیلات بانکی و وام‌ها استفاده می‌کنند و به اشخاصی نیاز دارند که بتوانند اخذ وام بانکی را پیگیری کرده و به انجام برساند. برای تنظیم و نوشتن نمونه قرارداد جعاله وام نیاز است که سه رکن اصلی جعاله حضور داشته باشند.

سه رکن اصلی جعاله در نمونه قرارداد جعاله وام

برای تنظیم فرم خام قرارداد جعاله وام لازم است که سه رکن اصلی قرارداد جعاله حضور داشته باشند. ماده 562 قانون مدنی این سه رکن را اینگونه معرفی می‌کند :

«در جعاله ملتزم را جاعل، طرف را عامل و اجرت را جُعل می‌گویند»

جاعل در نمونه قرارداد جعاله وام کیست؟

شرکت، سازمان، موسسه یا یک شخص حقیقی که برای رشد، توسعه یا تامین منابع مالی خود تقاضای اخذ وام را دارد ولی به دلیل مشکلات و کارهایی که دارد، نمی‌تواند به امور مربوط به اخذ وام رسیدگی کند و مراحل آن را پیگیری کند. جاعل طرف درخواست کننده است.

جاعل باید عاقل، بالغ و رشید باشد. در زمینه شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز، طرف قرارداد باید مالکیت شرکت و سازمان را داشته باشد یا از طرف مالک، نمایندگی یا وکالت عقد قرارداد را داشته باشد.

عامل در نمونه قرارداد جعاله وام کیست؟

عامل در این قرارداد شخصی است که می‌پذیرد امور بانکی و مراحل اخذ وام را پیگیری کند. به بیان بهتر، عامل، کننده کار است و شخصی است که متعهد می‌شود در ازای دریافت مبلغ مشخص و حق الزحمه، کار مورد نظر جاعل را انجام دهد.

ماده 561 قانون مدنی به این مورد اشاره کرده است که معین یا نامعین بودن شخص عامل ایرادی ندارد. برای عامل، شروطی خاصی مثل شروطی که برای جاعل وجود دارد، نیست. تنها شرط این است که به سن تشخیص خوب از بد رسیده باشد و توانایی انجام کار را داشته باشد. البته اگر در مواردی نیاز به تخصص و مدرک خاصی باشد، بنا به نوع کار شرایطی نیز برای عامل ایجاد می‌شود. در مجموع، شرط اصلی این است که عامل بتواند وام را برای جاعل اخذ کند و تا زمانی که این کار را به نحو احسن انجام نداده باشد، حق الزحمه‌ای به او تعلق نخواهد گرفت.

جُعل در نمونه قرارداد جعاله وام چیست؟

جعل همان مزدی است که جاعل بابت انجام شدن کار، به عامل می‌پردازد. ممکن است این حق الزحمه به شکل پول باشد یا به هر شکل دیگری که طرفین با یکدیگر توافق می‌کنند.

شرایط انجام این قرارداد چگونه است؟

قانون مدنی در ماده 570 به این مورد اشاره کرده‌ است:

«جعاله بر عمل نامشروع و یا برای عمل غیر عقلائی باطل است.»

قانون مدنی و فقه نیز به این مورد اشاره کرده‌اند که مورد جعاله یا موضوع جعاله باید سه شرط اصلی را داشته باشد:

  1. باید به صورت نامشروع و غیرقانونی پیگیری و انجام نشود.
  2. نباید کار بیهوده و پوچی باشد. برای مثال زمانی که اخذ وام غیرممکن است و عامل نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند، تنظیم قرارداد جعاله باطل است.

نمونه قرارداد جعاله وام

نمونه قرارداد جعاله وام را باید چه کسی انجام دهد؟

برای انتخاب عامل، دو نوع شرایط وجود دارد. این شرایط به خواست و نظر مستقیم جاعل قرارداد یا شخص درخواست کننده مربوط است. به طور کلی می‌شود شخص عامل را برای این قرارداد به دو دسته خاص و عام تقسیم کرد:

  1. عقد جعاله عام: در این نوع از قرارداد جعاله، برای درخواست کننده مهم نیست که چه کسی و با چه ویژگی‌هایی به عنوان عامل، کار پیگیری اخذ وام را به‌ عهده می‌گیرد. درخواست کننده تنها هدف و مقصود نهایی را مورد توجه قرار می‌دهد و می‌خواهد که در زمان مشخص شده، وام مورد نظر گرفته شده و کار انجام شود.
  2. عقد جعاله خاص: در این مورد، درخواست کننده یا جاعل مشخص می‌کند که عامل باید چه مشخصات و شرایطی را داشته باشد تا بتواند در این قرارداد حضور داشته باشد. علاوه بر مشخصات شخصی عامل، ویژگی‌ها می‌تواند در زمینه سابقه‌ کار، مدرک و دانش خاص باشد.

نمونه قرارداد جعاله وام از نگاه قانون

فصل هفتم قانون مدنی به جعاله و عقد جعاله اختصاص پیدا کرده است. بنا به ماده‌های 561 تا 570 قانون مدنی نمونه قرارداد جعاله قراردادی موجه و جایز است و عقد و تنظیم آن از نظر قانونی ایرادی ندارد.

نحوه نوشتن نمونه قرارداد جعاله وام

برای نوشتن و تنظیم این قرارداد، لازم است که به خوبی به محتوای قرارداد و شرایط تنظیم و نوشتن آن آگاهی داشته باشید. در ادامه به شرح متن قرارداد جعاله وام می‌پردازیم.

اطلاعات و مشخصات طرفین

لازم است که اطلاعات و مشخصات طرفین در متن قرارداد جعاله وام به صورت دقیق نوشته شود. در ابتدا مشخصات شخص جاعل آورده می‌شود. اطلاعاتی مانند : نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس او، از مواردی است که باید در قرارداد ثبت شود. بعد از اطلاعات جاعل، اطلاعات و مشخصات عامل در قرارداد نوشته می‌شود. برای عامل نیز، دقیقا همین مشخصات آورده می‌شود. اگر شخص حاضر در قرارداد شخص حقوقی باشند لازم است که اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده را در قرارداد ثبت کنیم.

مورد جعاله در نمونه قرارداد جعاله اخذ وام بانکی

مورد جعاله در این قرارداد انجام کلیه مراحل اداری و مطالعات فنی و اقتصادی جهت دریافت وام و پیگیری و به انجام رساندن آن و اخذ نهایی وام است. لازم است که در این بخش از قرارداد، با جزئیات مشخص شود که جاعل به دنبال چه چیزی است و از چه بانک و موسسه‌ای و به چه میزان وام می‌خواهد و شرایط پرداخت و میزان سود و سایر مواردی که مربوط به اخذ وام است مشخص شود. عامل براساس این بخش از قرارداد و با این توضیحات، باید کار را پیگیری کند و به نتیجه برسد.

حق الجعاله و نحوه پرداخت

حق الجعاله همان مزدی است که شخص عامل بابت انجام کار دریافت می‌کند. در این بخش از قرارداد براساس توافق طرفین، مبلغ حق الجعاله تعیین می‌شود.

قانون مدنی در این مورد، در ماده 567 توضیح داده است که:

– عامل وقتی مستحق جُعل می‌گردد که متعلق جعاله را تسلیم کرده یا انجام داده باشد.

براساس این ماده کار مورد نظر و مورد جعاله حتما باید به نتیجه رسیده باشد تا عامل مستحق دریافت حق الزحمه باشد.

مدت قرارداد

در این بخش از قرارداد زمان دقیق شروع و پایان نمونه قرارداد جعاله اخذ وام بانکی معین و نوشته می‌شود. عامل موظف است که در این بازه زمانی، کار را به انجام برساند. مدت دقیق قرارداد به تاریخ دقیق و با اشاره به روز و ماه و سال در متن قرارداد جعاله وام نوشته می‌شود.

تعهدات و شرایط طرفین در متن قرارداد جعاله وام

با تنظیم نمونه قرارداد جعاله اخذ وام بانکی با توجه به قرارداد، تعهدات و شرایطی برای طرفین قرارداد ایجاد می‌شود. با امضای قرارداد، طرفین موظف هستند که تعهدات و شرایط قرارداد را رعایت کرده و به آن متعهد باشند. در این بخش از قرارداد تعهدات و شرایطی که برای طرفین وجود دارد در ماده‌هایی آورده می‌شود.

وجه التزام در نمونه قرارداد جعاله اخذ وام بانکی

در فرم خام قرارداد جعاله وام بخشی به عنوان وجه التزام نوشته می‌شود. در این قسمت توضیح داده می‌شود که اگر عامل در زمان معین و در مدت قرارداد نتواند کار را به انجام برساند، باید به ازای هر روز تاخیر، جریمه‌ای بپردازد. این میزان جریمه یا از خود عامل گرفته می‌شود و یا از میزان حق الزحمه او کاسته می‌شود.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد جعاله وام

در این بخش از قرارداد ، طرفین در خصوص انتخاب گزینه داوری یا دادگاه به عنوان مرجعی برای حل اختلاف ناشی از این قرارداد، با یکدیگر توافق می‌کنند. اگر داور به عنوان مرجع حل اختلاف تعیین شود و در جریان قرارداد، بین عامل و جاعل اختلاف یا مشکلی پیش بیاید، طرفین می‌توانند به داور مراجعه کنند تا او میان آن‌ها حکم دهد. در نظر داشته باشید که ابتدا لازم است این مرجع با توافق طرفین انتخاب شده باشد. در غیر این صورت، طرفین باید به دادگاه مراجعه کنند.

با اینکه انتخاب داور، پروسه رسیدگی به اختلاف و مشکل را کوتاه‌ می‌کند و هزینه چندانی نیز برای طرفین به همراه ندارد اما طرفین قرارداد ترجیح می‌دهند که رسیدگی به اختلافات احتمالی قرارداد خود را به شورای حل اختلاف بسپارند. در این حالت، لازم است که در متن قرارداد نیز، شورای حل اختلاف به عنوان مرجع حل اختلاف معرفی شود.

فسخ قرارداد

ماده ۵۶۵ قانون مدنی در باب فسخ جعاله می‌گوید:

جعاله تعهدی است جائز و مادامی که عمل تمام نشده باشد هر یک از طرفین می‌توانند رجوع کنند ولی اگر جاعل در اثناء عمل ‌رجوع کند باید اجرت‌المثل عمل عامل را بدهد.

همانطور که در ماده 656 قانون مدنی آمده است اگر جاعل در وسط قرارداد، آن را فسخ کند مجبور است که اجرت المثل عامل را بپردازد. پیش از شروع به کار و پیش از عقد قرارداد، طرفین می‌توانند قرارداد را فسخ کرده و از امضا آن خودداری کنند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا این قرارداد را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید. ضمن آنکه می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی بهره مند شوید. ما در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم.

دانلود نمونه قرارداد جعاله اخذ وام

برای دسترسی به نسخه جدید و قانونی قرارداد جعاله اخذ وام بر روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه دانلود فایل قرارداد شوید.

نمونه قرارداد جعاله اخذ وام
دانلود نمونه قرارداد جعاله اخذ وام
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات