درباره قرارداد اجاره به شرط تملیک زمین و آپارتمان بیشتر بدانید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/28
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره به شرط تملیک زمین

اشخاصی که تمایل دارند زمین‌ها و آپارتمان‌های تجاری یا مسکونی را خریداری کنند، به خوبی به این مساله آگاه هستند که برای خرید زمین و آپارتمان صرف هزینه بسیار زیادی نیاز است. مبلغ و ارزش این اموال روز به روز در حال افزایش است و بازار خرید و فروش آن‌ها نوسانات زیادی دارد. به همین دلیل ممکن است که شکیبایی برای افزودن سرمایه و سپس اقدام برای خرید زمین و آپارتمان، چندان سودی برای شما نداشته باشد و با افزایش ارزش آپارتمان‌ها، دیگر امکان خرید برای شما مهیا نشود. به همین دلیل، متقاضیان تلاش می‌کنند اقدامی انجام دهند که از امکان خرید با پرداخت اقساطی یا مرحله‌ای بهره ببرند. نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک زمین یکی از قراردادهای کاربردی در این زمینه است.

نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک زمین و آپارتمان را می‌توانیم یک نوع از قرارداد اجاره به شرط تملیک بدانیم که در واقع شیوه‌ای از لیزینگ محسوب می‌شود. این قرارداد برای شما این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید با پرداخت مبلغی بابت پیش پرداخت، در یک آپارتمان ساکن شوید و مابقی ارزش زمین یا آپارتمان را به صورت مرحله‌ای و اقساطی پرداخت کنید. البته ممکن است که این شیوه از انجام توافق میان مالک و متقاضی اجاره به شرط تملیک ، با رعایت و توجه به شروط دیگری نیز همراه باشد. در ادامه این مطلب درباره نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک زمین و آپارتمان توضیحات بیشتری را ارائه می‌دهیم.

درباره قرارداد اجاره به شرط تملیک زمین

نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک آپارتمان در واقع یک قرارداد اجاره است که با شرط تملیک میان شخص حقیقی یا شخص حقوقی تنظیم و امضا می‌شود. این قرارداد را می‌توانیم یک توافق خصوصی در نظر بگیریم که از قانون مدنی تبعیت می‌کند و همچنین مطابق با قواعد و ضوابط اجاره تهیه و تنظیم می‌شود.

برای تنظیم و امضای نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک آپارتمان ، محدودیتی برای اشخاص حقیقی یا حقوقی وجود ندارد. یعنی شما می‌توانید این قرارداد را با شخص حقیقی یا با شرکت‌های مختلف امضا کنید. امضای این قرارداد، طرفین را متعهد می‌کند که به موضوع قرارداد عمل کنند و به مسئولیت‌هایی که به عهده گرفته‌اند متعهد باشند. برای انجام این توافق، لازم است که قواعد مربوط به صحت قرارداد رعایت شود. این توافق‌ها مطابق با اصول قانون مدنی خواهند بود.

قرارداد اجاره به شرط تملیک زمین یک قرارداد جدید است که بعد از انقلاب، استفاده از آن رایج شد. با اینکه کشورهایی که برای اولین بار چنین قراردادی را به کار برده‌اند از آن به عنوان یک توافق برای خرید و فروش نام می‌برند اما در قانون ایران، قرارداد اجاره به شرط تملیک زمین را یک اجاره نامه در نظر می‌گیرند. اگرچه در نهایت این قرارداد به فروش زمین یا آپارتمان منتهی می‌شود.

مساله مالکیت آپارتمان در طول دوره قرارداد

زمانی که شما با شخص حقیقی یا حقوقی برای انجام قرارداد اجاره به شرط تملیک زمین توافق می‌کنیم، اینطور توافق می‌شود که شما بتوانید با پرداخت کردن مبلغی به عنوان پیش پرداخت اولیه، مانند یک مستاجر در آپارتمان سکونت کنید. یعنی اینکه شما برای مدت مشخصی، مالک منافع آپارتمان می‌شوید ولی مالکیت قطعی آپارتمان در اختیار موجر باقی می‌ماند. شما در طول دوره قرارداد، می‌توانید از زمین یا آپارتمان مورد نظر نفع ببرید و ید شما، ید امانی خواهد بود. موجر می‌تواند از آپارتمان یا زمین بازدید کند و از صحت آن اطمینان کسب کند. علاوه براین، شما در طول این مدت، حق واگذاری آپارتمان را نخواهید داشت و نمی‌توانید بدون اطلاع موجر در آن تغییری ایجاد کنید.

براساس قرارداد اجاره به شرط تملیک زمین بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته می‌شود که در طول آن مدت، شما متعهد خواهید بود که به صورت ماهانه یا در تاریخ‌های مشخص، اقساطی را پرداخت کنید که در نهایت با پرداخت آخرین قسط و انجام تسویه حساب، مالکیت آپارتمان یا زمین مورد نظر به شما منتقل می‌شود. در این زمان است که شما می‌توانید مانند یک مالک در آپارتمان یا زمین خود دخل و تصرف داشته باشید.

البته با وجود تمام این موارد، توافق میان طرفین اولویت دارد و شما می‌توانید با در نظر گرفتن موقعیت‌های مختلف، با یکدیگر توافق کنید. آن چیزی که اهمیت دارد این است که رابطه میان موجر و مستاجر باید کاملا مطابق با متن قرارداد باشد.

انواع قرارداد اجاره به شرط تملیک زمین

قرارداد اجاره به شرط تملیک زمین در دو نوع تنظیم می‌شود. یک نوع از این توافق، قرارداد را معطوف به فعل می‌داند و نوع دیگر این قرارداد به شرط نتیجه توجه می‌کند.

در قرارداد با شرط فعل، اینطور توافق می‌شود که اگر مستاجر تمام اقساط را در زمان معین پرداخت کند و همچنین اگر به تمام شروط قرارداد عمل کرده باشد، موجر متعهد خواهد بود که اقدامات لازم برای انتقال مالکیت زمین و آپارتمان را انجام دهد. در این قرارداد، لازم است که در انتها برای انتقال قطعی، موجر با مستاجر همکاری‌هایی را انجام دهد اما در نوع دیگر این قرارداد که طرفداران بیشتری دارد، نتیجه نهایی با ضمانت بیشتری همراه خواهد بود. برای نوع دوم قرارداد اجاره به شرط تملیک زمین ، شرط نتیجه برقرار است.

در قرارداد با شرط نتیجه، اینطور توافق می‌شود که اگر مستاجر به تمام شروطی که در نظر گرفته شده است عمل کند و اقساط را به موقع بپردازد، همزمان با تسویه حساب، مالکیت آپارتمان یا زمین نیز خود به خود به او منتقل می‌شود. این نوع از قرارداد به دلیل ضمانتی که بابت انتقال فوری مالکیت ارائه می‌دهد، در میان اشخاص از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

آیا موجر می‌تواند پشیمان شود؟

یک مساله مهم در خصوص معامله زمین یا آپارتمان به واسطه نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک زمین ، مساله امکان برهم زدن قرارداد است. متقاضیانی که تمایل دارند با استفاده از این قرارداد یک زمین یا آپارتمان را اجاره کنند، از این مساله نگران هستند که در طول دوره قرارداد، موجر و مالک اصلی آپارتمان از انجام این توافق پشیمان شود و قرارداد را برهم بزند.

در این خصوص لازم است توضیح دهیم که نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک آپارتمان یک قرارداد لازم است. لازم بودن این قرارداد به این معنی است که موجر و مستاجر نمی‌توانند از انجام موضوع قرارداد پشیمان شوند یا اینکه اعلام کنند که قصد دارند که این توافق را برهم بزنند. به واسطه این توافق، هر دو طرف ملزم هستند که به تعهدات خود نسبت به قرارداد عمل کنند. بنابراین، در این خصوص جای نگرانی نیست.

البته از طرف دیگر، طرفین تمایل دارند که شروطی برای انجام این قرارداد رعایت شود و همچنین تمایل دارند که این حق را داشته باشند که در صورت عدم رعایت آن شروط، بتوانند قرارداد را برهم بزنند و از انجام توافق خودداری کنند. این مساله هم با تعیین چند شرط مختص به قرارداد امکان پذیر است. شما می‌توانید همانطور که حق برهم زدن قرارداد را از یکدیگر سلب می‌کنید، این حق را به چند شرط مشخص، معطوف بدانید.

برای مثال ممکن است توافق کنید که اگر مستاجر برای 3 قسط متوالی مبلغی که در نظر گرفته شده است را پرداخت نکند، موجر این حق را دارد که قرارداد را برهم بزند. همچنین این امکان وجود دارد که برای چنین اقدامی ضمانت‌ها یا خسارت‌هایی را نیز در نظر بگیرید.

مبلغ پیش پرداخت و تعیین اقساط

مهمترین معیار برای انجام معاملات یا قراردادهایی که به انتقال مالکیت ختم می‌شوند، مساله توافق درباره مبلغ قرارداد است. بدون شک برای توافق اولیه با موجر، نیاز است که مبلغ کلی زمین یا آپارتمان را مشخص کنید. این مبلغ باید مطابق با ارزش آپارتمان یا زمین باشد و باید هر دو طرف قرارداد درباره آن توافق داشته باشند.

بعد از مذاکره درباره مبلغ و توافق درباره آن، لازم است که مبلغ نهایی را در متن قرارداد ثبت کنید. در اینجا شما می‌توانید معین کنید که چه مقداری از این مبلغ را به عنوان پیش پرداخت به موجر پرداخت می‌کنید. مبلغ پرداختی نیز باید در متن قرارداد نوشته شود. در ادامه، لازم است که درباره چگونگی پرداخت مابقی مبلغ با یکدیگر گفتگو کنید. شما می‌توانید معین کنید که هر ماه، مبلغ مشخصی بابت اجاره به شرط تملیک به موجر پرداخت شود. همچنین می‌توانید تاریخ دقیق پرداخت هر قسط را به دقت بنویسید.

در نهایت و در زمان تسویه حساب نهایی، آپارتمان یا زمین به شما منتقل می‌شود و شما مالک آن خواهید بود.

بازه زمانی قرارداد

به طور معمول تعیین بازه زمانی قرارداد اجاره به شرط تملیک زمین ، به تعداد اقساطی که برای پرداخت بها قرارداد معین شده‌ است، بستگی خواهد داشت. بازه زمانی قرارداد، مدتی است که مستاجر در طول آن، متعهد خواهد بود که ارزش ریالی آپارتمان یا زمین را در اقساط مشخصی پرداخت کند. این بازه زمانی با در نظر گرفتن موقعیت هر دو طرف و توافق آن‌ها معین می‌شود. در تاریخی که برای آغاز قرارداد در نظر گرفته شده است، موجر ملزم می‌شود که آپارتمان را در اختیار مستاجر قرار دهد. در مقابل نیز مستاجر ملزم خواهد بود که به تعهدات خود مبنی بر پرداخت اقساط و انجام شروط قرارداد عمل کند.

پیشنهاد ما

اگر برای انجام این توافق نیاز به تنظیم قرارداد دارید یا اگر تمایل دارید که در خصوص قواعد و ضوابط این قرارداد با یک مشاور حقوقی تلفنی گفتگو کنید، تیم حقوقی رکلا این امکان را برای شما فراهم کرده است. در کنار شما هستیم.

قرارداد اجاره به شرط تملیک زمین

برای تهیه این قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک زمین
دانلود نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک زمین

قرارداد اجاره به شرط تملیک آپارتمان

با زدن روی تصویر زیر، این نمونه قرارداد را به آسانی دریافت کنید.

نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک آپارتمان
دانلود نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک آپارتمان
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات