قرارداد اجاره دفتر وکالت چه ملزومات و شرایطی دارد؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1403/01/16
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره دفتر وکالت

نهاد وکالت یکی از ابزارهای مهم در راستای تحقق عدالت قضایی، اجتماعی و اقتصادی است. جمله معروف؛ «فرشته عدالت برای پرواز نیازمند دو بال عدالت و قضاوت است»، از اهمیت وکالت در تامین عدالت حکایت می‌کند. وکلا دانش آموخته رشته حقوق هستند که در آزمون وکالت قبول شده‌اند و پس از سپری کردن مراحل کارآموزی، آزمون اختبار را هم با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند‌ و به عنوان وکیل پایه یک دادگستری شناخته می‌شوند. دفتر وکالت، محل فعالیت وکیل و مکانی برای مراجعه، ملاقات و مشورت گرفتن از او است. نمونه قرارداد اجاره دفتر وکالت با هدف اجاره دفتر وکالت میان وکیل و مالک امضا می‌شود. برای اجاره این مکان می‌توانید از قرارداد اجاره یک اتاق نیز استفاده کنید. در یک مقاله درباره آن توضیح داده‌ایم که با زدن روی لینک می‌توانید آن را مطالعه کنید.

معمولاً وکلا ساختمان‌هایی که در نزدیکی دادگاه‌ها و دادسراهای کیفری و حقوقی حضور دارد را اجاره می‌کنند. قرارداد اجاره برای دفتر وکالت باید با توجه به مقررات قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستاجر تنظیم شود.

بررسی مختصر نمونه اجاره نامه دفتر وکالت

اجاره از ریشه کلمه اَجر گرفته شده و به معنای چیزی را به دیگری دادن است. نمونه قرارداد اجاره دفتر وکالت مطابق با ماده 466 قانون مدنی تنظیم می‌شود و به معنای انتقال منافع و حق استفاده از دفتر وکالت به وکیل است. پس از تنظیم و امضای قرارداد اجاره، حق استفاده و منافع مرتبط با دفتر وکالت به وکیل منتقل خواهد شد.

ارکان قانونی نمونه اجاره نامه دفتر وکالت

موجر: شخصی است که مالکیت دفتر وکالت به او تعلق دارد.

مستاجر: وکیلی است که دفتر وکالت را اجاره می‌کند.

مال مورد اجاره (عین مستاجره): دفتر وکالتی است که حق استفاده از آن به صورت موقت به وکیل (مستاجر) منتقل می‌شود.

اجاره بها: بهای منافع دفتر وکالت است و از سوی وکیل به موجر پرداخت خواهد شد.

مدت اجاره: آن بازه زمانی است که وکیل در طول آن، حق استفاده از دفتر وکالت را دارد.

باید به این نکته توجه کنید که تعیین مدت در عقد اجاره یکی از شرایط قانونی آن است زیرا عدم تعیین مدت در قرارداد اجاره باعث باطل شدن آن می‌شود.

در قانون مدنی، قرارداد اجاره به اجاره اشخاص، اموال و حیوان تقسیم شده است. اجاره دفتر وکالت از نوع اجاره اموال است و از شرایط قانونی مرتبط با آن پیروی می‎کند.

ویژگی‌های قانونی نمونه اجاره نامه دفتر وکالت

قرارداد اجاره دفتر وکالت ؛ معین، لازم، معوض و تملیکی است. در ادامه هر یک از این ویژگی‌ها را شرح خواهیم داد:

  1. قرارداد اجاره مربوط به دفتر وکالت در ماده 466 قانون مدنی تعریف شده است. همچنین درباره دیگر مواد فصل اجاره، قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستاجر شرایطی را معین کرده‌اند. بنابراین وکیل و موجر در هنگام تنظیم اجاره نامه باید به قواعد اجاره قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستاجر نیز توجه کنند.
  2. مطابق با قواعد قانون مدنی، قرارداد اجاره دفتر وکالت پس از آنکه به وسیله موجر و وکیل امضا شد، لازم الاجرا و غیر قابل فسخ می‌شود. بنابراین فسخ قرارداد اجاره دفتر وکیل تنها در مواردی امکان پذیر است که قانون گذار اجاره داده باشد. فسخ به معنای برهم زدن قراردادهای لازم از سوی یکی از طرفین آن است.
  3. مالکیت منافع دفتر وکالت و حق استفاده از آن به صورت رایگان به مستاجر منتقل نمی‌شود بلکه او ملزم است که اجاره بهای دفتر وکالت را به موجر پرداخت کند. در اصطلاح حقوق مدنی گفته می‌شود که قرارداد اجاره مُعَوَض است.
  4. انتقال مالکیت منافع دفتر وکالت و حق استفاده از آن به وکیل، موضوع اصلی قرارداد اجاره است. بنابراین قرارداد اجاره مربوط به دفتر وکالت، از قراردادهای تملیکی محسوب می‌شود زیرا موضوع اصلی قرارداد تملیکی، انتقال مالکیت از سوی یکی از طرفین قرارداد به طرف دیگر آن است.

اهمیت تنظیم نمونه اجاره نامه دفتر وکالت

قرارداد اجاره به محض اعلام اراده و توافق میان موجر و مستاجر محقق می‌شود. اعلام اراده موجر و وکیل می‌تواند به صورت شفاهی یا مکتوب باشد زیرا قانون گذار مکتوب کردن قرارداد اجاره را از شرایط قانونی آن ندانسته است. با تمام این تفاسیر، تنظیم قرارداد مکتوب اجاره از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا موجر و وکیل به وسیله تنظیم قرارداد مکتوب، می‌توانند درباره تمام جزئیات قرارداد اجاره به توافق برسند. همچنین جزئیات مربوط به توافق موجر و مستاجر به نحو مضبوطی در سند قرارداد اجاره به ثبت می‌رسد.

اجاره نامه در واقع سند اثبات کننده نمونه قرارداد اجاره دفتر وکالت است. اجاره نامه عادی توسط موجر و وکیل تنظیم و امضا می‌شود. موجر و وکیل برای تنظیم اجاره نامه رسمی باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند. اجاره نامه‌ رسمی در دفتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود و مامور رسمی نیز آن را امضا می‌کند.

طرفین نمونه قرارداد اجاره دفتر وکالت

طرفین نمونه قرارداد اجاره دفتر وکالت موجر و مستاجر هستند. موجر، شخصی است که مالکیت دفتر وکالت متعلق به او است. شخصی که مالکیت دفتر وکالت متعلق به او نیست و تنها برای مدت موقت منافع دفتر وکالت را در اختیار داشته و حق استفاده از آن را دارد نیز می‌تواند به عنوان موجر، اجاره نامه را امضا کند و دفتر وکالت را به وکیل اجاره بدهد. مانند وکیلی که قصد مهاجرت به شهر دیگری را دارد و دفتر وکالتی که اجاره کرده است را به وکیل دیگری اجاره می‌دهد.

البته مالک اصلی دفتر وکالت می‌تواند در ضمن اجاره نامه قید کند که وکیل حق اجاره دادن دفتر وکالت به دیگری را ندارد. در این حالت، وکیل باید شخصاً از دفتر وکالت استفاده کند و مجاز نیست که به عنوان موجر دفتر وکالت را به دیگری اجاره بدهد.

وکیل و موجر باید در اجاره نامه مشخصات هویتی خودشان را مطابق با اوراق شناسایی بنویسند.

اطلاعات مربوط به تابعیت و آدرس محل اقامت و سکونت وکیل و موجر نیز باید در اجاره نامه نوشته شود زیرا تمام اوراق مربوط به قرارداد اجاره به نشانی وکیل و موجر فرستاده خواهد شد.

مبلغ قرارداد

به مبلغ نمونه قرارداد اجاره دفتر وکالت در اصطلاح قانون مدنی، اجاره بها و مال الاجاره نیز گفته می‌شود. تعیین اجاره‌ بها یکی از ارکان قانونی قرارداد اجاره است. میزان اجاره بهای دفتر وکالت به وسیله توافق میان وکیل و موجر تعیین می‌شود.

نحوه پرداخت اجاره بهای دفتر وکالت نیز به توافق میان موجر و وکیل بستگی دارد و می‌تواند به صورت نقدی یا اقساطی تعیین شود. وکیل موظف است که اقساط اجاره بها را در فواصل زمانی مشخصی به موجر پرداخت کند.

مطابق با ماده 4 قانون روابط موجر و مستاجر (مصوب 1376)، موجر می‌تواند مبلغی را به عنوان ودیعه یا قرض الحسنه در ابتدای مدت اجاره از مستاجر بگیرد. مبلغ ودیعه باید در پایان مدت اجاره و تخلیه مکان به وکیل بازگردانده شود.

شرایط و تعهدات قرارداد اجاره برای دفتر وکالت

تعهدات نمونه قرارداد اجاره دفتر وکالت به معنای وظایف و تکالیفی است که بر عهده موجر قرار می‌گیرد. تعهد اصلی موجر، تحویل دفتر به وکیل و تعهد اصلی وکیل نیز پرداخت اجاره بهای دفتر وکالت به موجر است.

موجر و وکیل می‌توانند درباره موضوعات مختلفی با یکدیگر توافق کنند. برای مثال، مستاجر متعهد می‌شود که هزینه تعمیرات دفتر وکالت را خودش پرداخت کند. موجر نیز مسئولیت تهیه وسایل گرمایشی و سرمایشی دفتر وکالت را به عهده می‌گیرد.

در نظر داشته باشید که موجر و وکیل، نمی‌توانند برخلاف قوانین آمره قرارداد اجاره و دیگر قوانین لازم الاجرا با یکدیگر توافق کنند.

موضوع تعهدات و توافق‌های موجر و وکیل نباید غیر مشروع و مخالف با نظم عمومی جامعه باشد.

هر یک از وکیل و موجر که به تعهدات خودش عمل نکند نسبت به پرداخت خسارات طرف دیگر قرار داد ملزم می‌شود. البته این خسارات باید از عدم انجام تعهدات ناشی شده باشند.

تعهدات موجر و مستاجر باید به صورت مفصل و با ذکر جزئیات در اجاره نامه نوشته شوند.

نسخه‌های قرارداد اجاره برای دفتر وکالت

مطابق با ماده 2 قانون روابط موجر مستاجر (مصوب 1376) اجاره نامه مربوط به نمونه قرارداد اجاره دفتر وکالت باید در دو نسخه تنظیم شود. نسخه‌های اجاره‌نامه دفتر وکالت باید به صورت یکسان تنظیم شوند. علاوه بر موجر و وکیل، دو نفر از افراد قابل اعتماد آن‌ها نیز باید نسخه‌های اجاره نامه را امضا کنند. بعد از امضای اجاره نامه هر گونه تغییر دادن آن در حکم ارتکاب جرم جعل و تحریف سند است و ضمانت اجرای کیفری دارد.

توصیه می‌کنیم

اجاره نامه خود را با کمک یک مشاور حقوقی تنظیم کنید. برای این منظور می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد و همچنین درخواست مشاوره حقوقی تلفنی را ثبت کنید. علاوه براین، به خاطر داشته باشید که پیش از مطالعه تمام محتوای قرارداد، آن را امضا نکنید. شما می‌توانید به سهولت درباره تمام بندهای این قرارداد، با مشاور حقوقی گفتگو داشته باشید.

قرارداد اجاره دفتر وکالت (با پولِ پیش)

با امضای این نمونه قرارداد، دفتر وکالت را با شرط پرداخت پول پیش، اجاره کنید.

نمونه قرارداد اجاره دفتر وکالت
دانلود نمونه قرارداد اجاره دفتر وکالت

قرارداد اجاره دفتر وکالت (بدونِ پولِ پیش)

اگر توافق کرده‌اید که برای اجاره دفتر وکالت مبلغی را بابت پول پیش پرداخت نکنید، می‌توانید از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه اجاره نامه دفتر وکالت
دانلود نمونه اجاره نامه دفتر وکالت
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات