قرارداد اجاره دستگاه لیزر را بعد از خواندن این مطلب امضا کنید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/18
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره دستگاه لیزر

دستگاه‌های لیزر، دستگاه‌هایی هستند که برای رسیدگی به خدمات پوست و مو استفاده می‌شوند. هرچند مدت زمان بسیار زیادی از ساخت اولین دستگاه‌ها نگذشته است اما شرکت‌ها و کارخانه‌هایی به صورت اختصاصی در این زمینه فعال هستند و سعی می‌کنند دستگاه‌هایی بسازند که امکانات بهتری را  ارائه دهند و در نهایت، موجب نتیجه دهی بهتر به مراجعان باشند. این دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌هایی هستند که برای تهیه آن‌ها نیاز به سرمایه نقدی زیادی است. به همین دلیل، در مواقع بسیار زیادی مشاهده می‌کنیم که برای در اختیار گرفتن این دستگاه‌ها، از قرارداد اجاره دستگاه لیزر استفاده می‌شود. این توافق در واقع یک نوع از قرارداد اجاره است.

نمونه اجاره نامه دستگاه لیزر ، قراردادی است که میان مالک دستگاه و شخصی که تمایل دارد آن را اجاره کند، امضا می‌شود. این اجاره نامه بسیار کاربردی است و در موارد زیادی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از سالن‌های زیبایی ، مطب‌ها و کلینیک‌های پوست، مو و موسسه‌هایی که به صورت اختصاصی در زمینه پوست و مو فعال هستند، از دستگاه‌های لیزر برای خدمات رسانی به مراجعان خود استفاده می‌کنند. این موسسات برای تهیه دستگاه‌های لیزر مورد نیاز خود، روش‌هایی مانند خرید دستگاه، قرارداد شراکت یا نمونه قرارداد اجاره دستگاه لیزر را انتخاب می‌کند. انتخاب هر کدام از این قراردادها، با توجه به شرایط کاری و موقعیت موسسه، متفاوت خواهد بود. در این مطلب به صورت ویژه درباره نمونه قرارداد اجاره دستگاه لیزر گفتگو خواهیم کرد.

کاربرد نمونه قرارداد اجاره دستگاه لیزر

همانطور که می‌دانید، امروزه یکی از خدمات مهم و کاربردی سالن‌های زیبایی، موسسه‌ها و کلینیک‌های پوست و مو، انجام انواع لیزر است. این موسسات، نیاز دارند که امکانات این شیوه خدمات رسانی را فراهم کنند. زیرا طیف زیادی از مراجعان به این مراکز، به دلیل چنین خدماتی به موسسات مراجعه می‌کنند. استفاده از خدمات لیزر و تعداد مراجعان آن‌ها، به نوع دستگاه و شیوه خدمات رسانی آن‌ها ارتباط بسیار زیادی دارد. به همین دلیل است که مراکز تمایل دارد از جدیدترین دستگاه‌ها استفاده کنند.

با توجه به این مساله که سرمایه مورد نیاز برای تهیه دستگاه‌های لیزر، سرمایه نقدی قابل توجهی خواهد بود و تهیه جدیدترین دستگاه‌ها شرایط خاصی دارد، صاحبان مراکز و اشخاصی که تمایل دارند در این زمینه فعالیت کنند، ترجیح می‌دهند که یک دستگاه با کیفیت و با امکانات مناسب را اجاره کنند. نمونه قرارداد اجاره دستگاه لیزر ، قراردادی است که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر، ممکن است سالن زیبایی یا کلینیک‌های پوست و مو، توانایی تهیه و تجهیز دستگاه‌های لیزر را داشته باشند اما به دلایلی نتوانند ارائه خدمات لیزر را مدیریت کنند. این مراکز شرایطی را ایجاد می‌کنند که اشخاص علاقه‌مند در این حوزه، بتوانند دستگاه را از آن‌ها اجاره کنند یا اینکه از با استفاده از قرارداد مشارکت با آن‌ها همکاری کنند. اجاره دستگاه لیزر از این مراکز با قرارداد اجاره دستگاه لیزر انجام می‌شود و به واسطه این اجاره نامه، مکتوب خواهد شد.

نمونه اجاره نامه دستگاه لیزر چگونه قراردادی است؟

قرارداد اجاره دستگاه لیزر ، توافقی است که براساس قوانین مربوط به اجاره تنظیم می‌شود. قانون مدنی در باب اجاره، درباره شرایط اجاره اشیاء توضیح می‌دهد و با اشاره مستقیم به عقد اجاره ، شرایط و قواعدی را برای تنظیم انواع اجاره نامه تعیین می‌کند. به همین دلیل است که می‌توانیم قرارداد اجاره دستگاه لیزر ، را یک عقد معین در نظر بگیریم.

نکته مهم دیگر برای اشخاصی که دستگاه لیزر را اجاره می‌کنند، مساله تعهد و همکاری مالک دستگاه با آن‌ها است. اشخاصی که دستگاه را اجاره کرده‌اند، به دلیل عدم آگاهی از حقوق خود، در مواقعی خسارت زیادی متحمل می‌شوند. خوب است بدانیم، نمونه اجاره نامه دستگاه لیزر یک قرارداد لازم است. خیلی ساده بخواهیم بگوییم، یعنی اینکه خیالتان راحت باشد، مالک دستگاه، بعد از گذشت مدت کوتاهی از قرارداد، نمی‌تواند پشیمان شود یا اینکه شما را مجبور کند که دستگاه لیزر را به او برگردانید و قرارداد را فسخ کنید.

این قرارداد لازم است. یعنی موجر و مستاجر ملزم هستند که تا پایان مدت قرارداد اجاره، با یکدیگر همکاری کنند و تعهدات خود را انجام دهند. بنابراین، مستاجر نیز نمی‌تواند به بهانه نبود مشتری یا هر دلیل دیگر، پیش از موعد مقرر، قرارداد را فسخ کند. همین مساله لازم بودن، ناخودآگاه امنیت خاطر ایجاد می‌کند. البته لازم است که ذکر کنیم، هرچند اجاره یک عقد لازم به شمار می‌رود اما شما می‌توانید برای مواقع حساس، چند شرط را به عنوان شروع فسخ قرارداد در نظر بگیرید.

طرفین قرارداد چه مسئولیت‌هایی دارند؟

پیش از آنکه توضیح دهیم که طرفین نمونه قرارداد اجاره دستگاه لیزر چه مسئولیت‌هایی دارند، لازم است که بدانیم، طرفین این قرارداد چه اشخاصی هستند؟

قانون مدنی در تعریف عقد اجاره اینطور بیان می‌کند که این قرارداد، توافقی است که با استفاده از آن، شخصی که مالک دستگاه لیزر است، دستگاه خود را در اختیار شخصی می‌گذارد که تمایل دارد دستگاه را اجاره کند. مالک، موجر نامیده می‌شود و شخصی که دستگاه را اجاره می‌کند، اصطلاحا مستاجر است. قراردادی که میان این دو طرف تنظیم می‌شود، موجب به وجود آمدن یک رابطه حقوقی است که در آن، مستاجر ملزم است که در ازای استفاده از دستگاه لیزر، در فواصل مشخص یا در تاریخ‌های معین شده، اجاره بها (کرایه) بپردازد.

در مقابل، مالک نیز باید در بازه زمانی مشخص شده، دستگاه را در اختیار مستاجر بگذارد و از فعالیت او ممانعت نکند. همچنین نباید شرایطی را به وجود آورد که مزاحم مستاجر باشد. مساله اصلی این قرارداد، اجاره بها و مدت توافق است که باید در مذاکرات ابتدایی درباره آن صحبت شود.

در نمونه قرارداد اجاره دستگاه لیزر ، هر کدام از طرفین ملزم هستند که به تعهدات خود عمل کنند. اگر هر کدام از طرفین که به هر دلیل تعهدات و مسئولیت‌های خود را به درستی انجام ندهد، طرف دیگر می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف، از شخص خاطی شکایت کند. به طور کلی، موجر ملزم است که دستگاه را در زمان معین در اختیار مستاجر بگذارد و مستاجر نیز ملزم است که از دستگاه به خوبی نگهداری کند تا خسارتی به آن وارد نشود. علاوه براین، باید مبلغ معینی نیز بابت اجاره بها پرداخت شود.

اگر دستگاه لیزر خراب باشد چه باید کرد؟

ابتدا تاکید می‌کنیم زمانی که شما یک شیء، یک دستگاه یا یک وسیله را اجاره می‌کنید، حتما آن را بررسی کنید، شرایط حال حاضر و ویژگی‌های دستگاه را در متن قرارداد بنویسید و اگر ایرادات جزئی هم وجود دارد، حتما در متن قرارداد ذکر کنید. این کار باعث می‌شود که زمان تحویل دستگاه لیزر، آن را با ویژگی‌های مندرج در قرارداد بررسی کنید و در پایان قرارداد نیز دستگاه را به همان صورت که گرفته‌اید به مالک برگردانید.

در ادامه و در پاسخ به این سوال که اگر دستگاه لیزر خراب باشد، چه باید کرد؟ قانون مدنی توضیح داده است که اگر ابتدای قرارداد، متوجه شدید که دستگاه خراب است، مالک باید آن را تعمیر کرده و در اختیار مستاجر قرار دهد. اگر شرایطی باشد که تعمیر دستگاه نیاز به زمان طولانی داشته باشد و موجب خسارت به مستاجر شود، مستاجر می‌تواند قرارداد را فسخ کند. از طرف دیگر اگر ایراد دستگاه ناچیز باشد و اختلالی در کارکرد آن ایجاد نکند، مستاجر می‌تواند اعلام کند که شرایط را پذیرفته است و دستگاه را اجاره خواهد کرد.

نکته مهم این است که مستاجر نمی‌تواند ابتدا شرایط را بپذیرد و دستگاه را قبول کند و در ادامه مجدد بگوید که پشیمان شده است. بنابراین، در این شرایط، لازم است که از صحت دستگاه مطمئن باشید.

اگر دستگاه لیزر در حین کار آسیب ببیند، مسئولیت آن با چه کسی است؟

در زمان تنظیم قرارداد اجاره دستگاه لیزر ، باید این موضوع را پیش بینی کنید که اگر دستگاه لیزر در حین استفاده به صورت کلی خراب شود یا آسیب ببیند، مسئولیت آن با چه شخصی خواهد بود؟ در خصوص این مساله، ابتدا باید مشخص شود که دلیل آسیب به دستگاه چه بوده است. برای مثال اگر دستگاه لیزر به دلیل تعدد دفعات استفاده یا طولانی بودن عمر دستگاه، دچار مشکلات ساختاری شده باشد، تعمیر آن به عهده مالک است اما اگر مستاجر به شیوه آسیب‌زایی از دستگاه استفاده کند یا اینکه بیش از حد توان دستگاه، از آن کار بکشد یا سهل انگاری در نگهداری از دستگاه، موجب شود آسیب یا زیانی به دستگاه لیزر برسد، در این زمان مستاجر مقصر خواهد بود و ملزم است که خسارت دستگاه لیزر را بپذیرد و آن را تعمیر کند.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که یک دستگاه لیزر اجاره کنید اما از ابعاد حقوقی این اجاره نامه بی اطلاع هستید، نگران نباشید. به شما پیشنهاد می‌دهیم که با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، با مشاوران حقوقی مجرب در ارتباط باشید و سوالات خود را بپرسید. علاوه براین، شما می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد ثبت کنید. در کنار شما هستیم.

نمونه قرارداد اجاره دستگاه لیزر

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره دستگاه لیزر
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات