دریافت راهنمایی از مشاور حقوقی کار و مشاوره حقوقی روابط کار

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/10
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مشاوره حقوقی کار

قانون کار خدمت بزرگی به نیروی کار انسانی است. در گذشته روابط کاری صرفا با توافق طرفین اجرا میشد. به دلیل سو استفاده‌ها و مشکلات بی‌شماری که میان کارفرما و کارگر پیش ‌آمد، قانون کار پایه گذاری شد. قانون کار دارای مفادی است که درباره چگونه رابطه کارگری و کارفرمایی صحبت می‌کند و برای هر کدام از طرفین حقوق و تعهداتی را در نظر گرفته است. مشاوره حقوقی کار توسط شخصی انجام می‌شود که از ابعاد مختلف قانون کار آگاه است و از طریق ارائه مشاوره و راهنمایی، کارگر و کارفرما را راهنمایی می‌کند تا بتوانند به صحیح‌ترین حالت با یکدیگر قرارداد امضا کنند. مشاوره حقوقی کار یکی از انواع مشاوره حقوقی قراردادها است که در زمینه آشنایی اقشار مختلف با انواع قرارداد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشاور حقوقی قانون کار که مشاور حقوقی وزارت کار نیز نامیده می‌شود، شخصی است که دانش آموخته رشته حقوق است و به عنوان مشاور حقوقی فعالیت می‌کند. این شخص تجربیات و سابقه فعالیت قابل ملاحظه‌ای در زمینه قانون کار و شرایط تنظیم قرارداد کار دارد. مشاوره حقوقی قانون کار ، خدماتی است که از سوی اشخاص حقوقدان به سایر اقشار جامعه ارائه می‌شود. با انجام مشاوره حقوقی قرارداد کار ، ابهامات و سوالات کارگر و کارفرما به بهترین صورت پاسخ داده می‌شود. به طور کلی خدمات مشاوره، باید با لحاظ آیین‎ نامه خرید خدمات مشاوره باشد و مخالف مفاد آن عمل نشود. مشاوران حقوقی در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنند، باید به این مساله توجه داشته باشند.

اهمیت مشاور حقوقی کار

اهمیت مشاور حقوقی کار ، از نتایج و آثاری مشخص می‌شود که این قرارداد بر روابط کاری طرفین دارد. اگر شما کارفرما باشید، احتمالا سوالات بسیاری درباره نحوه تنظیم قرارداد، شرایط کار، تعهدات و وظایف خود و کارگرتان دارید. اینکه چگونه قرارداد تنظیم کنید؟ چه میزان حقوق در نظر بگیرید؟ آیا باید بیمه پرداخت کنید یا خیر؟ با چه کسانی می‌توانید کار کنید؟ و بسیاری سوالات دیگر، از جمله سوالاتی هستند که می‌توانید در گفت و گو با مشاور حقوقی اداره کار از او بپرسید.

بدون شک آگاهی از این موارد و مسائل مهم و جزئی‌تر، باعث می‌شود که قرارداد تنظیم شده معتبر بوده و مشکل حقوقی نداشته باشد. علاوه بر این، با رعایت صحیح قوانین، هیچ شخصی نمی‌‌تواند از شما شکایت کند. شاید بدانید که قانون کار، جریمه‌های سنگین و زیادی برای اشخاص متخلف در نظر گرفته است. بی احتیاطی در تنظیم قرارداد کار و انجام توافقاتی مخالف با قانون کار از جمله اثرات عدم آگاهی از قانون است. هر عملی که مخالف قانون باشد نیز مشمول جریمه و خسارت می‌شود. با توجه به مواردی که گفته شد، آشنایی درباره این مسائل از مهمترین بخش‌های خدمات مشاوره حقوق کار است.

مشاوره حقوقی کار شامل چه خدماتی است؟

با توجه به خواسته و نیاز شما، مشاور حقوق کار در زمینه‌های مختلف خدمات ارائه می‌دهد. برای مثال ممکن است شما یک کارفرما باشید و بخواهید از تعهدات، وظایف و مسئولیت‌های کارفرما آگاه شوید. در این شرایط شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی کارگر استفاده کنید یا اینکه اگر شما نیروی کار هستید، می‌توانید با استفاده از خدمات مشاور حقوقی کارگری ، پیش از عقد قرارداد درباره میزان دستمزد سال و مزایای قانون کار اطلاعات کسب کنید. همچنین می‌توانید متوجه شوید که چه وظایف و تعهداتی به عهده دارید و انجام چه اموری به عهده شما گذاشته شده است.

مشاوره حقوقی تلفنی

انتخاب مشاوره حقوقی روابط کار

بسیاری از اشخاص هستند که در راستای مشاوره حقوقی فعالیت می‌کنند و به مخاطبان و مراجعان خود در زمینه روابط کاری مشاوره می‌دهند. اگر می‌خواهید به صورت تخصصی در زمینه تنظیم یک قرارداد کار مشاوره بگیرید، یا اینکه به دنبال مشاوری هستید که به قوانین این نوع قرارداد آگاه و مسلط باشد، باید مشاوری را انتخاب کنید که به صورت تخصصی در حوزه قراردادهای کار فعالیت می‌کند و در این زمینه تجربیات زیادی داشته است. مشاهده سابقه کاری مشاور حقوقی به شما کمک می‌کند که بتوانید با اطمینان بیشتری به او اعتماد کنید و از او مشاوره بخواهید. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌هایی که نیازمند تنظیم قراردادهای متعدد و استخدام نیروی انسانی هستند، از قرارداد مشاوره حقوقی استفاده می‌کنند. براساس این قرارداد، مشاور حقوقی در زمینه انواع قرارداد استخدام به شرکت یا سازمان مشاوره می‌دهد.

تنظیم قرارداد توسط مشاور حقوقی کار

مرحله تنظیم قرارداد از حساس‌ترین مراحل شروع روابط کاری میان دو طرف است. قانون کار در مواردی مانند حداقل حقوق، الزام پرداخت حق بیمه کارگر و محاسبه ساعت کار کارگر در ماه ، قوانین مشخصی دارد که رعایت آن‌ها برای هر کدام از طرفین لازم است. به غیر از این موارد، در نحوه انجام کار یا متغیر بودن ساعت کاری یا موارد دیگر، آزادی‌هایی به طرفین داده شده است. کارفرما و کارگر می‌توانند در این موارد با یکدیگر توافق کنند. مشاوره حقوقی کار ، با تسلط به قوانین می‌تواند شروط تعیین شده توسط طرفین را بررسی کند و به اطلاع آن‌ها برساند که آیا امکان تعیین این شروط وجود دارد یا نه.

مشاوره حقوقی کار ، جنبه حقوقی و قانونی روابط کاری شما را بررسی می‌کند و اگر ایرادات و مشکلاتی وجود داشت، درباره آن به شما یادآوری می‌کند. برای اطمینان بیشتر از محتوای متن قرارداد می‎‌توانید از ابتدا وظیفه تنظیم قرارداد کار را به مشاور حقوقی کار بسپارید.

یک نکته مهم!

نکته: درست است که تنظیم کردن قرارداد اهمیت بسیار زیادی دارد و تاکید می‌کنیم که نگارش قرارداد خود را به مشاوران حقوقی و وکلا بسپارید اما این نکته مهم را نیز به خاطر داشته باشید که هر مشاور حقوقی یا وکیلی نمی‌تواند یک قرارداد مناسب، معتبر و صحیح برای شما تنظیم کند.

وکیل یا مشاور حقوقی که نگارش محتوای متن قرارداد شما را به عهده می‌گیرد، باید کاملا نسبت به قانون کار و شرایط تنظیم قرارداد کار مطلع و آگاه باشد زیرا این قانون، دارای قواعدی است که امکان توافق در خصوص آن‌ قواعد وجود ندارد و باید کاملا رعایت شوند. بنابراین، اگر وکیل یا مشاور حقوقی مدعی شود می‌تواند قراردادی تنظیم کند که کاملا مطابق میل و خواسته کارفرما یا کارگر است، بدون شک قرارداد صحیحی در اختیار شما قرار نمی‌دهد. متاسفانه این مساله را زمانی متوجه خواهید شد که آن قرارداد در محاکم رسیدگی به حل اختلاف روابط کارگری و کارفرمایی، اعتباری نداشته باشد.

برای مثال، هیچ شخصی نمی‌تواند یک قرارداد استخدامی برای شما تنظیم کند که در آن، مسئولیتی در خصوص پرداخت بیمه کارپذیر یا پرداخت حقوق و مزایای قانونی او نداشته باشید.

مشاوره حقوقی کار در دادرسی‌ها

اگر اختلاف و مشکلی میان کارفرما و کارگر ایجاد شود، لازم است که به اداره کار مراجعه کنند. همانطور که می‌دانید مرجع حل اختلاف در دعاوی قراردادهای کار، اداره کار است. اگر در خصوص چگونگی رسیدگی به دعاوی یا نحوه دفاع از خود سوالی دارید، می‌توانید با مشاور حقوقی کار در ارتباط باشید و با او گفت و گو کنید.

مشاوره حقوقی کار، به شما نحوه پیگیری شکایتتان را توضیح می‌دهد، همچنین اگر در زمینه نحوه ارائه دادخواست به اداره کار سوالی داشته باشید، شما را راهنمایی می‌کند. نکته مهم در زمینه استفاده از خدمات مشاور حقوقی این است که مشاور حقوقی نمی‌تواند از جانب شما در دادگاه حاضر شود. بنابراین، بهتر است که در زمان انجام مشاوره به دقت به مطالب توجه کنید تا بتوانید به بهترین حالت از حقوق خود دفاع کنید.

عدم آگاهی از حقوق در میان کارگران و کارفرمایان

بسیار پیش می‌آید که کارفرمایی به دلیل عدم آگاهی از قوانین کار، توافقاتی با کارگر خود انجام می‌دهد. این توافقات اگر مخالف قانون باشد، خسارت و زیان زیادی برای کارفرما به جا می‌گذارد. برای مثال کارفرمایی را می‌شناسیم که توافق نامه‌ای با کارگر خود امضا کرده بود؛ براساس آن توافق نامه، کارگر اعلام کرده بود که بیمه نمی‌خواهد. با تحقیق بازرس بیمه، این کارفرما به مبلغ بسیار زیادی جریمه شد.

در پرونده دیگر، کارگر بعد از اتمام قرارداد از کارفرما شکایت کرده بود. دلیل این شکایت پرداخت حقوق کمتر از اداره کار و عدم پرداخت حق بیمه بود. اداره کار، حکم به پرداخت کسری حقوق و بیمه داده بود. عدم آگاهی از توافق ناپذیر بودن قرارداد کار، باعث به وجود آمدن این قبیل مشکلات می‌شود. مشاوره حقوقی کار ، کارگر و کارفرما را درباره این موارد آگاه می‌کند. با استفاده از خدمات مشاوره این قبیل مشکلات ایجاد نمی‌شود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ما بهره مند شوید. روی لینک قبل بزنید و پس از ورود به صفحه مشاوره، درخواست خود را ثبت کنید. ما با شما تماس می‌گیریم.

از دیگر خدمات مجموعه رکلا، خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی است. با استفاده از این سرویس، می‌توانید قرارداد مناسب نیازتان را به صورت اختصاصی تنظیم کنید.

قرارداد مشاوره

قرارداد مشاوره را از اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات