با اطلاع از شرایط قانونی، قرارداد حق العمل کاری واردات کالا را به صورت کامل تنظیم کنید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/14
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد حق العمل کاری واردات کالا

واردات کالا یک فعالیت بازرگانی و تجاری است که هم می‌تواند نیاز و تقاضای جامعه به بعضی از اجناس و محصولات را پاسخ دهد و هم درآمد بسیار خوبی را برای سرمایه داران ایجاد می‌کند. بازار واردات کالا بسیار سودآور و همچنین بسیار تخصصی است. به همین دلیل است که سرمایه داران بسیار زیادی تمایل دارند که در این حوزه فعالیت کنند اما ترجیح می‌دهند که انجام بخشی از امور را به اشخاص متخصص در این حوزه واگذار کنند. برای این منظور قرارداد حق العمل کاری واردات کالا ، یک قرارداد کاربردی و مناسب است که در موارد متعددی میان تاجران و حق العمل کاران تهیه و امضا می‌شود.

بدون شک انجام فعالیت‌های تجاری در زمینه واردات، نیازمند تمهیدات خاصی است. با توجه به این مساله که اجناس یا محصولات وارداتی شما چه چیزهایی باشند، لازم است که اقدامات مناسب انجام شود. در این میان، باید به قواعد و ضوابط کشور در این حوزه نیز توجه شود. بنابراین، علاوه بر در اختیار داشتن سرمایه برای انجام واردات، لازم است که در خصوص مراحل انجام این معاملات نیز آگاهی و تخصص داشته باشید. در ادامه این مقاله تلاش می‌کنیم که درباره نمونه قرارداد حق العمل کاری واردات کالا توضیح دهیم.

قرارداد حق العمل کاری واردات کالا چگونه قراردادی است؟

پروژه واردات کالا، مجموعه‌ای از اقدامات است که باید براساس برنامه‌‌ای خاص انجام شود. از مذاکرات ابتدایی با صاحبان کالا تا توافق در خصوص انجام معاملات و پروسه ورود کالا به کشور، نیازمند انجام تمهیدات خاص است. برای انجام این امور، نیاز است که تجربه و آگاهی کافی داشته باشیم و بدانیم که کالای مورد نظرمان را می‌توانیم از کدام شرکت‌ها وارد کنیم و چه اقداماتی می‌تواند ضمانت‌های اجرایی این معاملات را به بهترین شیوه پوشش دهد.

سرمایه داران داخلی که تمایل دارند سرمایه خود را در حوزه واردات کالا هزینه کنند، تلاش می‌کنند که برای انجام معاملاتی که در نظر دارند، با مشاوران متخصص گفتگو کنند. همچنین با توجه به نیاز شرکت، می‌توانند بخشی از امور را به حق العمل کاران بسپارند. این قرارداد یک قرارداد خصوصی میان اشخاص است. ممکن است که شما نمونه قرارداد حق العمل کاری واردات کالا را با یک شخص حقیقی یا یک شخص حقوقی تنظیم کنید. ایرادی برای این مساله وجود ندارد. براساس تعریف قانون تجارت از حق العمل کاری، هر زمانی که شخصی فعالیتی را به نام خودش انجام دهد اما منفعت و نتیجه حاصل از آن فعالیت به حساب شخص دیگری برسد، اقدام آن شخص حق العمل کاری است و مستحق است که در ازای فعالیتی که انجام می‌دهد، حق الزحمه دریافت کند.

نمونه قرارداد حق العمل کاری واردات کالا نیز دقیقا قراردادی است که میان صاحبان سرمایه و حق العمل کار تهیه و امضا می‌شود. این قرارداد، در واقع یک حالت از قرارداد حق العمل کاری است که در حوزه واردات کالا کاربرد زیادی دارد.

سرمایه دار و حق العمل کار چگونه با یکدیگر همکاری می‌کنند؟

در نمونه قرارداد حق العمل کاری واردات کالا ، شخصی که دارای سرمایه باشد و به حق العمل کار امر کند که برای او اقداماتی را انجام دهد، آمر نامیده می‌شود. آمر را می‌توانیم کارفرما نیز بنامیم. در مقابل، حق العمل کار شخصی است که انجام امور مورد نظر آمر را به عهده می‌گیرد و متعهد می‌شود که آن امور را انجام دهد. البته حق العمل کار، این امور را در ازای دریافت حق الزحمه انجام می‌دهد.

نمونه قرارداد حق العمل کاری واردات کالا میان اشخاص حقیقی یا حقوقی تنظیم می‌شود و هر دو طرف قرارداد برای انجام آن رضایت و توافق دارند. نکته مهم در خصوص انتخاب حق العمل کار این است که اگر تمایل دارید حق العمل کار اقدامات لازم برای ورود قانونی و تحویل کالاها را انجام دهد، لازم است که او حتما دارای کارت و مجوز باشد. در این صورت می‌توانید با او قرارداد امضا کنید. اما اگر برای دیگر مراحل واردات نیاز به همکاری با حق العمل کار دارید، نیازی به داشتن مجوز و کارت نیست و حق العمل کار به صرف تجربه و تخصص می‌تواند با شما همکاری کند.

شروع همکاری میان حق العمل کار واردات کالا و آمر، با تنظیم و امضای قرارداد آغاز می‌شود. لازم است که هر دو طرف، پیش از امضای قرارداد با یکدیگر مذاکراتی داشته باشند و درباره مسائلی مانند موضوع دقیق قرارداد و عملیاتی که قرار است انجام شود، با یکدیگر گفتگو کنند. علاوه بر موضوع قرارداد، لازم است که هر دو طرف قرارداد در خصوص مواردی مانند مدت همکاری، میزان حق الزحمه و شروط و تعهدات دیگر نیز به توافق برسند.

شروط و تعهدات خاص قرارداد حق العمل کاری واردات کالا

شروط و تعهداتی که میان هر دو طرف توافق می‌شود و در متن قرارداد نوشته خواهند شد، دارای اهمیت بسیار زیادی هستند. زیرا این شروط، ابعاد اصلی موضوع قرارداد را مشخص می‌کنند و حق العمل کار نیز متعهد می‌شود که دقیقا مطابق با این شروط موضوع قرارداد را انجام دهد. برای مثال، آمر می‌تواند شرط بگذارد که قرارداد میان او و حق العمل کار پنهان بماند و فاش نشود. یعنی اینکه حق العمل کار معامله را به نام خود انجام دهد و طرف دیگر معامله، از هویت آمر مطلع نشود.

علاوه براین، دیگر شروط مهم قرارداد حق العمل کاری واردات کالا ، درباره چگونگی معامله کالا و اجناس است و حتی آمر می‌تواند برای مبلغ معامله نیز، حدودی را در نظر بگیرد و نوع کالاها را نیز مشخص کند. در این مورد حق العمل کار باید کاملا از شروطی که در قرارداد آمده است تبعیت کند و تنها در شرایطی که امکان ورود ضرر یا خسارت باشد، می‌تواند رفتار دیگری خارج از شروط انجام دهد. علاوه بر امکان خسارت و زیان، اگر عرف خاصی برای معامله کالای وارداتی وجود داشته باشد، حق العمل کار ملزم می‌شود که مطابق آن اقدام کند. البته آمر می‌تواند شرط بگذارد که تمام این موارد به اطلاع او برسند و با تصمیم نهایی او، انجام شوند.

هزینه‌های نمونه قرارداد حق العمل کاری واردات کالا

آمر به عنوان سرمایه دار ملزم است که تمام هزینه‌های مربوط به معامله کالاها و اجناس وارداتی را پرداخت کند. همچنین باید هزینه‌های مربوط به ضمانت سلامت بار و هزینه‌های انتقال به داخل کشور و تحویل و حمل و نقل را نیز بپردازد. آمر ملزم است که تعهدات مالی مربوط به معامله کالا و اجناس را به عهده بگیرد زیرا حق العمل کار به نام خود و به حساب آمر این معاملات را انجام می‌دهد.

علاوه براین هزینه‌ها، پرداخت حق الزحمه‌ای که برای حق العمل کار در نظر گرفته می‌شود نیز به عهده آمر خواهد بود. آمر می‌تواند برای حق الزحمه، مبلغ مشخصی را معین کند یا اینکه می‌تواند درصدی را به عنوان کمیسیون در نظر بگیرد. در هر صورت، لازم است که مبلغی که برای حق الزحمه در نظر گرفته می‌شود با توافق هر دو طرف در متن نمونه قرارداد حق العمل کاری واردات کالا به صورت مکتوب نوشته شود.

اهمیت موضوع قرارداد و شیوه صحیح نگارش آن

موضوع قرارداد اهمیت بسیار زیادی دارد. موضوع قرارداد باید صریح، روشن و بدون ابهام باشد. یعنی اینکه باید با خواندن موضوع قرارداد، دقیقا مشخص شود که حق العمل کار برای پیگیری و انجام شدن چه اموری با آمر همکاری می‌کند و چه تعهداتی را به عهده می‌گیرد. در نظر داشته باشید که موضوع قرارداد تا جای ممکن باید بدون ابهام باشد تا از هرگونه ایراد یا اختلاف در خصوص آن جلوگیری شود.

در واقع در این بخش است که می‌توانید به صورت کامل توضیح دهید که توقع دارید حق العمل کار چه مسئولیت‌هایی را به عهده بگیرد و چه معاملاتی را انجام دهد که در ازای انجام آن‌ها، مستحق دریافت حق الزحمه باشد.

داوری و شورای حل اختلاف!

ممکن است در روند انجام موضوع این قرارداد یا بعد از آن، میان طرفین اختلاف یا اشکالی ایجاد شود. در این موارد، دو طرف قرارداد این امکان را دارند که با استناد به متن قرارداد حق العمل کاری واردات کالا ، در دادگاه حضور داشته باشند و طرح شکایت کنند. از طرف دیگر، طرفین قرارداد می‌توانند برای قراردادشان یک داور انتخاب کنند. داور شخصی است که می‌توانید روز اختلاف به او مراجعه کنید تا میان شما داوری کند و حکم دهد. لازم به ذکر است که عمل به حکم داور نیز برای طرفین قرارداد، لازم الاجرا خواهد بود.

پیشنهاد ما

این قرارداد یک توافق تخصصی و مهم میان تاجران و حق العمل کاران است. تنظیم این قرارداد را حتما به مشاوران حقوقی یا وکلای پایه یک دادگستری بسپارید و همچنین پیش از امضای قرارداد درباره آن اطلاعات کسب کنید و مشاوره حقوقی بگیرید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد و همچنین خدمات مشاوره حقوقی تلفنی در کنار شما است.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات