قرارداد اجاره جک و قالب را در این مقاله بخوانید!

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/11/30
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره جک و قالب

قرارداد اجاره جک و قالب یک قرارداد مهم و کاربردی و از انواع قرارداد اجاره است. جک و قالب ساختمانی در انواع مختلفی تولید شده‌اند و باعث آسان شدن و سرعت بخشیدن به فرآیند ساختمان سازی می‌شوند. از دیگر کاربردهای جک و قالب، بالا بردن دقت و ظرافت ساختمان و همچنین استحکام بخشی به آن است. استفاده از جک و قالب موجب افزایش ایمنی ساختمان نیز می‌شود. کسانی که به امر ساخت و ساز سازه‎‌های بتنی می‌پردازند، ناچار به استفاده از جک و قالب هستند تا بدین وسیله استحکام و ظرافت ساختمان را تأمین کنند. یکی از راه‌های تامین جک و قالب برای ساختمان سازی، اجاره کردن آن‌ها است. در صورتی که قصد اجاره دادن یا به اجاره گرفتن جک و قالب را دارید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

بررسی مختصر قرارداد اجاره جک و قالب

شما با اجاره دادن یا به اجاره گرفتن جک و قالب، یک عمل حقوقی انجام می‌دهید که در اصطلاح قانون مدنی به آن عقد اجاره یا قرارداد گفته می‌شود. در این توافق، مالکیت جک و قالب به مستاجر منتقل نمی‌شود بلکه به مستاجر اجازه می‌دهند که از این اشیا استفاده کند. مستاجر در ازای استفاده از جک و قالب،‌‌ باید اجاره بها یا کرایه آن‌ها را پرداخت کند. به این ترتیب، اصطلاحا می‌گویند که مالکیت منافع جک و قالب به مستاجر منتقل شده است. یعنی اینکه صرفا می‌تواند از این اشیا نفع ببرد.

قرارداد اجاره با توافق اجاره دهنده جک و قالب (موجر) و اجاره کننده آن ( مستاجر) ایجاد و امضا می‌شود. اجاره بها و موضوع اجاره (جک و قالب) نیز از دیگر ارکان سازنده قرارداد اجاره هستند.

قرارداد اجاره جک و قالب باید مطابق با قواعدی که قانون مدنی در خصوص این عقد بیان می‌کند، تنظیم و امضا شود. در قانون مدنی، عقد اجاره براساس موضوع آن به سه دسته‌ی اجاره اموال، اشخاص و حیوان تقسیم می‌شود. اجاره جک و قالب از نوع اجاره اموال است و از قواعد مربوط به این نوع از قرارداد پیروی می‌کند.

قواعد قرارداد اجاره اموال به صورت مفصل در قانون مدنی آمده است اما طرفین قرارداد می‌توانند برخلاف اکثر این مقررات با یکدیگر توافق کنند. البته باید به این مساله نیز اشاره کنیم که برخی از قواعد قرارداد اجاره قطعی و لازم الاجرا هستند و به همین دلیل نه تنها طرفین نمی‌توانند برخلاف آن‌ها با یکدیگر توافق کنند بلکه توافق برخلاف آن‌ها باعث باطل شدن قرارداد نیز می‌شود.

قرارداد اجاره جک و قالب چه ویژگی‌هایی دارد؟

قرارداد اجاره جک و قالب یک عقد معین است که تعریف آن و تعیین کردن شرایط و قواعد برای آن تنها به توافق موجر و مستاجر بستگی ندارد و از پیش در قانون بیان شده است. به همین دلیل، در هنگام تنظیم این قرارداد باید مقررات قانون مدنی را نیز مدنظر داشته باشید.

قرارداد را با دقت، تنظیم کنید زیرا این اجاره نامه پس از امضای طرفین، یک قرارداد لازم الاجرا است و تنها در برخی موارد از سوی مالک جک و قالب یا مستاجر قابل فسخ یا به عبارت دیگر قابل انحلال خواهد بود. موضوع اصلی این قرارداد انتقال مالکیت منافع جک و قالب به مستاجر است و به همین دلیل قراردادی تملیکی به شمار می‌رود.

قرارداد اجاره رایگان نیست و مستاجر در مقابل استفاده از جک و قالب مکلف به پرداخت اجاره بها است. همین موضوع معوض بودن قرارداد اجاره را مشخص می‌کند.

شیوه تنظیم قرارداد اجاره جک و قالب چگونه است؟

در مطلب بالا ماهیت، ویژگی‌ها و ارکان سازنده این قرارداد را بیان کردیم. در ادامه این مطلب نیز قصد داریم تا نکات مهمی را درباره شیوه تنظیم این قرارداد شرح دهیم.

اجاره نامه جک و قالب در واقع یک سند معتبر و قانونی و از سوی موجر یا مستاجر قابل استناد است. بنابراین اجاره نامه باید با دقت و توجه نوشته شود و حاوی مطالبی باشد که توافق میان طرفین و مسئولیت‌ها و تعهدات آن‌ها را بیان کند.

مشخصات طرفین قرارداد اجاره جک و قالب

در ابتدای قرارداد اجاره جک و قالب ، مشخصات موجر و مستاجر نوشته می‌شود.

موجر مالک منافع جک و قالب است؛ هرچند مالک خود دستگاه نباشد. به همین دلیل مستاجر جک و قالب نیز می‌تواند به عنوان موجر، اشیا را به دیگری اجاره دهد زیرا منفعت جک و قالب متعلق به او است. البته اگر مالک اصلی موجر را از انجام این کار منع کرده باشد، موجر حق اجاره دادن مجدد جک و قالب را ندارد.

شخص ورشکسته‌ای که دادگاه حکم ورشکستگی او را صادر کرده است، امکان تصرف در اموال و حقوق مالی خود را ندارد. بنابراین شخص ورشکسته نمی‌تواند به عنوان موجر، جک و قالب را اجاره دهد.

موجر و مستاجر در هنگام تنظیم و امضای اجاره نامه جک و قالب باید دارای اهلیت قانونی باشند. یعنی اینکه باید عاقل، بالغ و رشید باشند.

مورد اجاره یا مالی که اجاره داده می‌شود

دستگاه جک و قالب در این قرارداد، مورد اجاره یا همان مالی هستند که اجاره داده می‌شود. در واقع منافع جک و قالب برای مدت معینی در اختیار مستاجر قرار گرفته است.

جک و قالب باید معلوم و معین باشد زیرا مجهول بودن مورد قرارداد باعث باطل شدن آن می‌شود. موجر موظف است جک و قالب را به مستاجر تحویل دهد یا اینکه خود مستاجر باید توانایی دسترسی به دستگاه را داشته باشد. در غیر این صورت مستاجر حق فسخ اجاره نامه را خواهد داشت.

دستگاه جک و قالبی که متعلق به چند شریک است را نیز می‌توان اجاره داد اما تمامی شرکا باید نسبت به اجاره دادن آن راضی باشند.

از بین رفتن یا غیر قابل استفاده شدن دستگاه جک و قالب باعث باطل شدن قرارداد اجاره می‌شود.

تمام اشیائی که طبق عرف ساختمان سازی جزء دستگاه جک و قالب و وابسته به آن هستند، به موجب قرارداد اجاره، به مستاجر منتقل می‌شوند اما موجر و مستاجر می‌توانند برخلاف آن نیز با یکدیگر توافق کنند. بنابراین  مشخصات دستگاه جک و قالب و تمامی اشیا جانبی آن باید در اجاره نامه نوشته شود.

هزینه تعمیرات جک و قالب بر عهده موجر است اما موجر و مستاجر می‌توانند برخلاف این قاعده با یکدیگر توافق کنند.

مدت قرارداد اجاره جک و قالب

تعیین کردن مدت قرارداد، یکی از قواعد آمره قرارداد اجاره است. تعیین نکردن مدت یا مجهول تعیین کردن آن، باعث باطل شدن اجاره نامه می‌شود.

برای مثال، موجر و مستاجر نمی‌توانند زمان شروع و اتمام ساخت سازه را به عنوان مبنای تعیین مدت قرارداد دهند زیرا زمان شروع به کار و خاتمه آن معلوم و مشخص نیست. بنابراین، لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد به صورت حروف و عدد در متن قرارداد نوشته شود.

مبلغ قرارداد اجاره جک و قالب و نحوه پرداخت آن

به مبلغ اجاره نامه، اجاره بها گفته می‌شود. میزان اجاره بها و نحوه پرداخت آن، با توافق مالک دستگاه و مستاجر، تعیین می‌شود.

نحوه پرداخت اجاره بها نیز با توجه به توافق موجر و مستاجر دستگاه جک و قالب، تعیین خواهد شد. پرداخت اجاره بها به صورت نقدی یا اقساطی است.

اقساط اجاره بها باید در فواصل زمانی مشخصی پرداخت شود.

فسخ قرارداد اجاره جک و قالب

به انحلال قرارداد از سوی موجر یا مستاجر فسخ قرارداد گفته می‌شود. قرارداد اجاره لازم الاجرا است. به همین دلیل مستاجر و موجر حق فسخ آن را ندارند مگر با اجازه قانون گذار. یعنی صرفا در مواردی که قانون اجاره فسخ قرارداد را داده باشد، موجر یا مستاجر می‌توانند برای فسخ آن اقدام کنند.

علاوه بر موارد قانونی فسخ، موجر و مستاجر می‌توانند حق فسخ قرارداد را به سود خود در اجاره نامه شرط کنند. برای مثال، مستاجر می‌تواند شرط کند که دستگاه جک و قالب در عرض 24 ساعت بعد از تنظیم قرارداد به او تحویل داده شود، در غیر این صورت او حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.

پیشنهاد ما

اجاره دادن جک و قالب و سایر اشیایی که برای ساخت انواع سازه به کار گرفته می‌شوند، متقاضیان زیادی دارد و به همین نسبت نیز از حساسیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم که تنظیم قرارداد (روی لینک بزنید) را از تیم حقوقی رکلا بخواهید تا قراردادتان مطابق با خواست شما تهیه و تنظیم شود. در ادامه این امکان برای شما فراهم است که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز بهره ببرید.

قرارداد اجاره‌ جک و قالب

برای تهیه این نمونه قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد اجاره‌ جک و قالب
دانلود نمونه قرارداد اجاره‌ جک و قالب
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات