قرارداد آبیاری چیست + آشنایی با قرارداد اجرای آبیاری تحت فشار و نمونه قرارداد آبیاری قطره ای

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/25
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آبیاری

قرارداد آبیاری از مهمترین خدماتی است که شرکت‌های بهره برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی سراسر کشور به مشترکان خود ارائه می‌دهند. براساس این قرارداد که نه تنها با کشاورزان و باغداران، بلکه در حوزه‌های دامپروری، صنعتی و پرورش ماهیان گرم آبی و سرد آبی تهیه و امضا می‌شود، تمام این مراکز باید در شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی ثبت نام شوند تا بتوانند از خدمات این شرکت‌ها استفاده کنند.

اگر جز اشخاصی هستید که در حوزه‌هایی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد فعالیت می‌کنید، قرارداد آبیاری به شما این امکان را می‌دهد که در خصوص فعالیت‌های کشاورزی، باغداری، گلخانه و فضای سبز و به طور کلی استفاده از خطوط انتقال آب، از این شرکت‌ها مشاوره بگیرید. مشاوره، مطالعات کاربردی، نظارت، بازرسی و طراحی بهینه انجام شبکه‌های آبیاری و زهکشی، از خدماتی است که توسط این شرکت، به کشاورزان، باغداران و اشخاص شاغل در این حوزه‌ها ارائه می‌شود. شما می‌توانید برای تنظیم قرارداد آبیاری باغ یا قرارداد ابیاری اراضی زراعی و به طور کلی برای امضای این نوع قرارداد ، به شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان خود مراجعه کنید و مراحل امضای این قرارداد را انجام دهید.

در شرایط حاضر که بی آبی و کم آبی بزرگترین خطری است که جامعه انسانی و مشاغل وابسته به آب را تهدید می‌کند، انجام قرارداد آبیاری مزارع ، قرارداد آبیاری باغ و دیگر انواع این قرارداد، باعث می‌شود که مراحل کشت و آبیاری با جدیدترین متد‌های علمی انجام شوند و مصرف آب در بهینه‌ترین حالت ممکن باشد. این اقدام نه تنها از کشت محصولات جلوگیری نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود که در دراز مدت، محصولات با کیفیت‌ بیشتر و با صرفه جویی در میزان مصرف آب، تولید شوند.

قرارداد آبیاری چگونه قراردادی است؟

در ابتدای مقاله، اطلاعاتی درباره شرکت‌های بهره برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی بیان شد. این قرارداد با توجه به اساسنامه این شرکت و برای حفظ آب، این سرمایه ملی، انجام می‌شود. بنابراین، لازم است که کشاورزان، باغداران، صاحبان گلخانه‌ها، دامپروران و پرورش دهندگان ماهی، برای انجام قرارداد آبیاری و پیگیری این امور، به شرکت‌هایی که اشاره کردیم مراجعه کنند.

توضیحاتی که ارائه شد، در خصوص یک نوع از قرارداد آبیاری بود. نوع دیگری از این توافق نامه که بیشتر مورد توجه است، قراردادی است که به واسطه آن، امکان آبیاری با استفاده از دستگاه‌ها یا تجهیزات خاص مهیا شود. برای مثال، ممکن است که شما تمایل داشته باشید برای آبیاری زمین‌های زراعی و باغ‌های خود، از شرایط آبیاری قطره‌ای استفاده کنید. بدون شک برای استفاده از این شیوه از آبیاری، نیاز دارید که تجهیزات آبیاری قطره‌ای را فراهم کنید. نمونه قرارداد آبیاری قطره ای ، در حقیقتا یک قرارداد پیمانکاری است. زیرا موضوع این قرارداد، در خصوص انجام و نصب تجهیزات و راه اندازی شرایط آبیاری قطره‌ای خواهد بود.

علاوه بر نمونه قرارداد آبیاری قطره ای ، نوع دیگری از این توافق نامه، قرارداد اجرای آبیاری تحت فشار است. این قرارداد نیز در حوزه قراردادهای پیمانی قرار می‌گیرد و موضوع آن، اجرا، نصب و راه اندازی سیستم‌های آبیاری است. در ادامه این مطلب، به صورت اختصاصی در زمینه قرارداد آبیاری تحت فشار و قرارداد ابیاری اراضی زراعی به صورت قطره‌ای و اجرا و نصب آن‌ها توضیح خواهیم داد.

قانون مربوط به قرارداد اجرای آبیاری تحت فشار و قطره‌ای

تمام قراردادهای پیمانکاری، مطابق با قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود. اگر بخواهیم به صورت اختصاصی به ماده مشخصی استناد کنیم، لازم است که از ماده 10، 190 و ماده 219 قانون مدنی نام ببریم. براساس این ماده‌های قانونی، اشخاص مختلف می‌توانند با شرط رعایت قانون و توجه به شرایط صحت قرارداد ، با یکدیگر توافق نامه امضا کنند. بنابراین، مانعی برای تنظیم انواع قرارداد وجود ندارد و با رعایت قوانین مرتبط، قرارداد صحیح و معتبر خواهد بود.

شما با استفاده از این توافق، می‌توانید عملیات اجرایی، نصب و راه اندازی انواع سرویس‌های آبیاری را به یک پیمانکار بسپارید. بخش‌های مختلف این قرارداد مطابق با خواست و توافق طرفین تنظیم می‌شود و توافق آن‌ها از مهمترین عوامل تعیین شروط قرارداد است. شما و پیمانکار می‌توانید در خصوص محتوای قرارداد با یکدیگر مذاکره و گفتگو کنید. جرئیات موضوع قرارداد، مدت انجام پروژه، اطلاعات مربوط به نقشه زمین، میزان حق الزحمه و موارد دیگر، از جمله موضوعاتی هستند که در متن قرارداد درباره آن‌ها توضیح داده می‌شود.

در این قرارداد، طرفین باید با خواست و رضایت خود، برای انجام پروژه حاضر باشند. علاوه براین، لازم است موضوع قرارداد به صورت صریح و روشن، معین شود. انجام عملیات و راه اندازی سرویس‌های مورد نظر نیز باید کاملا مطابق با قانون باشد و از این نظر، مشروعیت داشته باشند. تمام جزئیات این همکاری باید به صورت مکتوب در متن قرارداد نوشته شود. جزئیات توافقات و مذاکرات طرفین، محتوای قرارداد آبیاری تحت فشار ، آبیاری قطره‌ای و انواع دیگر این قرارداد را تشکیل می‌دهد.

چه اشخاصی تمایل دارند که از این قرارداد استفاده کنند؟

اشخاصی که تمایل دارند از این قرارداد استفاده کنند، طرفین قرارداد محسوب می‌شوند. این اشخاص با عناوینی مانند کارفرما و پیمانکار شناخته خواهند شد که لازم است در ابتدای قرارداد، به صورت مفصل معرفی شوند. پیمانکار شخصی است که می‌پذیرد موضوع قرارداد را انجام دهد و کارفرما نیز شخصی است که می‌پذیرد در ازای انجام شدن موضوع قرارداد، حق الزحمه پیمانکار را بپزدارد.

این اشخاص ممکن است شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشند. بنابراین، برای معرفی آن‌ها لازم است که از اطلاعات و مشخصات هویتی طرفین استفاده شود. این اطلاعات در کارت شناسایی یا مشخصات ثبتی آن‌ها موجود خواهد بود. علاوه براین، اشخاص با عناوین پیمانکار و کارفرما، شناسایی می‌شوند.

موضوع قرارداد آبیاری را چگونه بنویسیم؟

موضوع توافق شما، انجام و راه اندازی سیستم آبیاری است. شما در این بخش از قرارداد، به صراحت توضیح خواهید داد که این سیستم در کدام زمین و با چه نقشه‌ای راه اندازی خواهد شد. ممکن است که شما طراحی و اجرای این طرح را به پیمانکار بسپارید و از او بخواهید که راه اندازی سیستم را به شیوه استاندارد و مناسب آن اجرا کند. در این شرایط، پیمانکار ملزم خواهد بود که مطابق با خواست شما، اقدام کند.

حق الزحمه قرارداد آبیاری را چگونه تعیین کنیم؟

مقدار حق الزحمه در قراردادهای پیمانی، به شرایط و ویژگی‌های پروژه مورد نظر بستگی دارد. اما به طور کلی، شرط اصلی برای تعیین حق الزحمه، توافق طرفین است. لازم است که صاحب زمین یا کشاورز با شرکت یا شخصی که عملیات راه اندازی سیستم آبیاری را به عهده می‌گیرد، توافق کنند. در نهایت، نتیجه مذاکرات و توافقات آن‌ها در متن قرارداد نوشته می‌شود. مبلغ مورد توافق، به صورت مکتوب در متن قرارداد ثبت خواهد شد و بعد از انجام موضوع قرارداد، قابل پرداخت است.

ممکن است که پروژه مورد نظر، یک پروژه طولانی و زمانبر باشد. در این شرایط، طرفین می‌توانند برای پرداخت حق الزحمه، شرایط اقساطی را در نظر بگیرند و مبلغ حق الرحمه را مطابق با شرایط اقساطی، پرداخت کنند.

مدت قرارداد آبیاری را تعیین کنید!

مدت قرارداد مشخص می‌کند که پیمانکار برای انجام تعهدات موضوع قرارداد تا چه زمانی فرصت دارد. تاریخ شروع قرارداد، تاریخی است که قرارداد را امضا می‌کنند و تاریخ پایان قرارداد، به توافق طرفین تعیین می‌شود. پیمانکارانی که مراحل نصب و راه اندازی سیستم‌های آبرسانی قطره‌ای و تحت فشار را انجام می‌دهند، با در نظر گرفتن پروژه‌های مشابه دیگر، تخمین می‌‌زنند و پیش بینی می‌کنند که موضوع قرارداد در چه بازه زمانی انجام می‌شود. این بازه زمانی در متن قرارداد نوشته خواهد شد.

تعهدات طرفین در خصوص مدت قرارداد

پیمانکار ملزم است که کار نصب سیستم را تا تاریخ اتمام قرارداد به اتمام برساند. از طرف دیگر، کارفرما نیز می‌تواند برای انجام این پروژه شرط التزام قرار دهد. یعنی اینکه برای عدم اتمام قرارداد در زمان معین، جریمه یا خسارت تعیین کند. به این صورت که پیمانکار ملزم شود که در ازای هر روز دیرکرد از اتمام قرارداد، مبلغی را به عنوان خسارت پرداخت کند. البته طرفین می‌توانند شرایطی را در نظر بگیرند که اگر دیرکرد در اتمام پروژه به عواملی خارج از اختیار پیمانکار مربوط باشد، پیمانکار مسئولیتی در قبال پرداخت خسارت نداشته باشد.

قرارداد آبیاری یک قرارداد لازم!

به طور کلی، قرارداد پیمانکاری یک قرارداد لازم است. منظور از لازم بودن قرارداد، این است که طرفین ملزم هستند که برای انجام موضوع قرارداد با یکدیگر همکاری کنند و هیچ کدام از طرفین نمی‌تواند قرارداد را فسخ کند. البته شرایطی نیز برای فسخ قرارداد وجود دارد. برای مثال، طرفین می‌توانند با توافق خودشان، شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند. بنابراین، در صورت بروز آن شروط، فسخ قرارداد اجرای آبیاری تحت فشار و قطره‌ای امکان پذیر می‌شود.

پیشنهاد ما در خصوص قرارداد آبیاری

قرارداد آبیاری یک قرارداد مهم برای اشخاصی است که حوزه فعالیت آن‌ها با مساله آب مرتبط است. شما برای آشنایی با این قراردادها، نیاز دارید که از یک مشاور حقوقی متخصص اطلاعات بگیرید. بنابراین، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و در یک فرصت فوق العاده، سوالات حقوقی خود را در زمینه قرارداد مورد نظرتان، از مشاوران حقوقی بپرسید. علاوه براین، تیم حقوقی رکلا به منظور تنظیم قرارداد در کنار شما خواهد بود.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات