ماهیت حقوقی و اوصاف قرارداد خرید یونولیت

-
بروزرسانی:1403/01/19
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید یونولیت

یونولیت، به دلیل داشتن برخی ویژگی‌های منحصر به فرد (همانند خاصیت غیر قابل اشتعال آن)، کاربردهای بسیار زیادی دارد. یکی از موارد رایج استفاده از یونولیت، در فرآیند ساختمان سازی است. به طوری که برای مراحل سقف زنی انواع ساختمان‌ها، از آن استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان استفاده روز افزون این محصول را به خوبی درک کرد. شما به عنوان یک ساختمان ساز، حتما به خرید این محصول نیاز پیدا می‌کنید. در این راستا قرارداد خرید یونولیت ، قراردادی است که به منظور خرید یونولیت تنظیم می‌شود و جزییات مربوط به خرید یونولیت و نیز تعهدات فروشنده و خریدار را مشخص می‌کند. در این مقاله تلاش داریم که با توجه به کثرت معامله یونولیت، درباره قرارداد آن صحبت کنیم. این قرارداد یکی از انواع قرارداد فروش کالا محسوب می‌شود.

ماهیت قرارداد خرید یونولیت در دنیای حقوقی قراردادها

قرارداد خرید یونولیت از انواع قرارداد خرید کالا یا بیع کالا است. با انعقاد این قرارداد، در ازای پرداخت پول، مالکیت یونولیت‌ها از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود. توجه داشته باشید که این قرارداد از جمله قراردادهای رضایی است. در این نوع قراردادها، به محض اینکه طرفین، رضایت خود را مبنی بر معامله خرید و فروش اعلام کردند، قرارداد میان آن‌ها منعقد می‌شود و برای شکل گیری قرارداد، به تشریفات خاصی همانند تنظیم سند رسمی نیاز نیست. برای مثال؛ زمانی که از یک فروشگاه خرید می‌کنید و پول محصول مورد نظر خود را به فروشنده می‌پردازید؛ شما مالک آن محصول شناخته می‌شوید و فروشنده نیز مالک پول پرداختی شما می‌شود.

در خصوص اعلام اراده فروشنده و خریدار در نمونه قرارداد فروش یونولیت ، باید بیان کرد که اعلام اراده آن‌ها باید به صورت واقعی رخ دهد و مطابق با ماده 340 قانون مدنی، الفاظ مورد استفاده آن‌ها به طور صریح در معنای خرید و فروش یونولیت باشد.

چرا باید برای معامله یونولیت قرارداد امضا کنیم؟

درست است که با اعلام رضایت واقعی فروشنده و خریدار برای معامله یونولیت، مالکیت یونولیت‌ها به خریدار منتقل می‌شود و خریدار ملزم به پرداخت مبلغ مقرر خواهد بود اما تنظیم قرارداد خرید یونولیت به صورت کتبی، با آثاری همراه است. به این ترتیب، در زمان‌ وقوع اختلافات ناشی از معامله، فرآیند پیگیری و اثبات حقوق برآمده از آن راحت‌تر است. به این دلیل که با تنظیم قرارداد کتبی و در نظر گرفتن شرایطی برای قراردادی که توسط طرفین منعقد شده است، چارچوب حقوق و تکالیف فروشنده و خریدار روشن‌تر می‌شود و به طور موثرتری می‌توان احقاق حق کرد. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای خرید و فروش یونولیت، حتما قراردادی کتبی با طرف دیگر خود تنظیم کنید.

چند نکته مهم برای نوشتن قرارداد خرید یونولیت

علاوه بر رضایی بودن قرارداد خرید یونولیت ، در زمان تنظیم و انعقاد این قرارداد، باید به برخی دیگر از ویژگی‌های آن نیز توجه کنید. در این قسمت به این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

توجه داشته باشید که نمونه قرارداد فروش یونولیت ، از انواع قراردادهای لازم است. پس شما نمی‌توانید هر وقت که بخواهید، این قرارداد را به پایان برسانید. در این راستا ماده 219 قانون مدنی بیان می‌کند عقودی که مطابق با قانون واقع شده باشند؛ بین طرفین آن لازم‌ الاتباع هستند مگر اینکه به رضای طرفین اقاله یا به علت ‌قانونی فسخ شوند. مطابق با این ماده، اصل با لازم بودن قرارداد خرید یونولیت است اما امکان خروج از این قرارداد در مواردی همانند اقاله و فسخ پیش بینی شده است. در این راستا اقاله به معنای توافق جمعی فروشنده و خریدار و فسخ به معنا وجود برخی از عوامل قانونی پیش بینی شده در قانون برای خاتمه قرارداد است.

از سوی دیگر، قرارداد خرید یونولیت تملیکی است. تملیکی بودن این قرارداد به این دلیل است که به موجب آن، مالکیت یونولیت‌ها به خریدار منتقل می‌شود. برخلاف سایر قراردادهای تملیکی همانند اجاره، ویژگی بارز مالکیت در قرارداد معامله یونولیت، دائمی بودن آن است. با توجه به آنچه که در خصوص اجزای اصلی این قرارداد بیان خواهیم کرد، درمی‌یابید که این قرارداد، ماهیتی معوض دارد. به این ترتیب خریدار در ازای مالکیت خود نسبت به یونولیت‌ها، باید به فروشنده پول بپردازد.

معین بودن قرارداد خرید یونولیت و لزوم رعایت قواعد منحصر به فرد بیع

در این بخش از مقاله به پاسخ این سوال می‌پردازیم که؛ چرا در زمان تنظیم و انعقاد قرارداد خرید یونولیت ، باید از قواعد ماهوی و شکلی حاکم بر قراردادهای بیع پیروی کرد؟ از آنجا که این قرارداد بر مبنای قراردادهای خرید و فروش کالا تنظیم می‌شود؛ از جمله قراردادهای معین است. در نظام حقوقی، قراردادهای معین شرایط مختص به خود را دارند. پس شما به عنوان یکی از طرفین، باید برای تنظیم و انعقاد این قرارداد، مواد 338 تا 465 قانون مدنی را مورد توجه قرار دهید.

سوال بعدی این است که آیا طرفین می‌توانند برای قرارداد خود در این زمینه، شرایط دیگری را نیز در نظر بگیرند؟ در پاسخ باید بگوییم که خریدار و فروشنده می‌توانند برای قرارداد خرید یونولیت ، شروطی را بر مبنای رضایت خود تعیین کنند. این مسئله از آنجا ناشی می‌شود که مطابق با ماده 10 قانون مدنی ، اعمال اراده طرفین قرارداد تا جایی که بر خلاف موازین قانونی و شرعی نباشد؛ جایز شمرده می‌شود اما توجه کنید که در مواردی که شرایط مورد نظر طرفین برای این قرارداد، ذیل مواد 338 تا 465 قانون مدنی تعیین تکلیف شده باشد؛ باید از موارد مذکور تابعیت کرد.

یونولیت‌ها باید دربردارنده چه اوصافی باشند؟

یونولیت‌ها به عنوان موضوع اصلی در قرارداد خرید یونولیت ، باید به منظور اعتبار قرارداد، شرایطی داشته باشند، از جمله:

  1. در این قرارداد، فروشنده باید قدرت تحویل یونولیت‌ها را به خریدار داشته باشد. ماده ۳۴۸ قانون مدنی در این راستا بیان می‌کند که خرید و فروش چیزی که فروشنده بر تسلیم آن قدرت ندارد؛ باطل است، مگر اینکه مشتری، خود بر تسلیم قادر باشد. به بیانی دیگر، این ماده بیان می‌کند در صورتی که فروشنده نتواند یونولیت‌ها را به خریدار تحویل دهد، قرارداد هیچ گونه اعتباری نخواهد داشت و باطل شمرده می‌شود. البته در این موارد در صورتی که خود خریدار بتواند یونولیت‌ها را به دست آورد؛ خرید و فروش آن‌‌‌ها با مشکلی روبرو نخواهد بود.
  2. مقدار، جنس و وصف یونولیت‌های موضوع قرارداد خرید و فروش، نباید مبهم باشد. در غیر این صورت قرارداد خرید یونولیت باطل خواهد شد. مطابق با ماده 342 قانون مدنی، این مسئله که مقدار یونولیت‌ها بر اساس چه معیاری اندازه گیری می‌شوند به عرف محل تنظیم قرارداد بستگی دارد.

مشخصات طرفین در متن قرارداد خرید یونولیت

درج مشخصات هویتی متعاملین (فروشنده و خریدار) در متن قرارداد ، از الزامات قرارداد نویسی است. به یاد داشته باشید که در ماده مربوط به معرفی طرفین در متن قرارداد، باید اطلاعات شناسایی و مشخصات هویتی کامل آن‌ها را بنویسید.

برای نوشتن مشخصات اشخاص حقیقی این معامله، باید از اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، آدرس و شماره تلفن نام ببرید و برای نوشتن مشخصات اشخاص حقوقی نیز لازم است به مواردی مانند نام شخص حقوقی ، مشخصات نماینده، شماره ثبتی و آدرس شرکت اشاره کنید.

توجه به اهلیت طرفین نمونه قرارداد فروش یونولیت، از عوامل اساسی و موثر در صحت قرارداد به شمار می‌رود. در این راستا مطابق با ماده ۳۴۵ قانون مدنی، علاوه بر اهلیت قانونی فروشنده و خریدار برای معامله، آن‌ها باید اهلیت استفاده از موضوع قرارداد (یونولیت) یا ثَمَن (مبلغی که خریدار باید به فروشنده بپردازد) را نیز داشته باشند. به همین منظور طرفین قرارداد خرید یونولیت ، باید عاقل ، بالغ و رشید باشند و برای انعقاد این قرارداد، رضایت کامل خود را اعلام کنند.

مدت قرارداد

در مواقعی که یونولیت‌ها، در زمان انعقاد نمونه قرارداد فروش یونولیت به خریدار تسلیم نشده باشند، تعیین مدت در متن قرارداد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین در این موارد تاریخ تحویل آن‌ها به خریدار، با توافق مشخص می‌شود.

ثَمَن در قرارداد

ثمن در قرارداد خرید یونولیت همان مبلغی است که با توافق طرفین به ازای مالکیت یونولیت‌ها، از سوی خریدار به فروشنده پرداخت می‌شود. نحوه پرداخت این مبلغ، مجددا بر اساس رضایت طرفین مشخص می‌شود. به طور کلی ثمن در این قرارداد، به عنوان یکی از مهم ترین قسمت‌های قرارداد معامله یونولیت محسوب می‌شود. زیرا این قرارداد، دربردارنده ماهیتی معوض است و بدون تعیین ثمن در آن، صحت ندارد.

تعهدات طرفین قرارداد خرید یونولیت

به موجب قرارداد خرید یونولیت ، تکالیفی بر فروشنده و خریدار بار می‌شود. در این خصوص فروشنده تعهد می‌کند که ‌یونولیت‌های موضوع قرارداد را بر اساس توافق، به خریدار تحویل دهد و در مقابل نیز خریدار موظف می‌شود که مبلغ معین در متن قرارداد را در محل موعد و طبق شرایط مقرر در قرارداد، به فروشنده بپردازد. مطابق با ماده 395 قانون مدنی، در صورتی که خریدار پول مقرر را در موعد آن پرداخت نکند، فروشنده می‌تواند بر طبق مقررات، معامله را فسخ کند یا از محاکم بخواهد که خریدار را به پرداخت آن اجبار کنند.

توصیه ما برای انجام این قرارداد

برای انجام معامله خرید و فروش یونولیت با مشاوران حقوقی، گفتگو کنید. انجام این گفتگو، شما را از نکات و ابعاد حقوقی مربوط به این قرارداد آگاه می‌کند. برای دسترسی سریع‌تر و آسان‌تر به مشاوران حقوقی، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. علاوه براین، امکان ثبت درخواست تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی نیز وجود دارد.

قرارداد فروش اقساطی کالا

این قرارداد زمانی کاربرد دارد که فروش کالا به صورت اقساطی انجام شود.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

معامله کالا را معمولا با امضای انواع قرارداد فروش کالا انجام می‌دهند. با زدن روی تصویر زیر می‌توانید به یک نسخه عمومی از این قرارداد دسترسی پیدا کنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات