انواع قرارداد مشاوره سرمایه گذاری شامل چه مواردی می‌شود؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/10
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره سرمایه گذاری

قرارداد مشاوره سرمایه گذاری یک نوع قرارداد مهم است که طرفداران زیادی دارد و سوالات زیادی درباره آن پرسیده می‌شود. یکی از دغدغه‌های مهمی که امروزه زیاد درباره آن می‌شنویم، مساله سرمایه گذاری است. مردم به دنبال راهکاری هستند که بتوانند سرمایه و پس انداز‌های خود را به محلی برای درآمدزایی بیشتر تبدیل کنند. سرمایه گذارها اشخاصی هستند که تمایل دارند سرمایه نقدی خود را به کار یا پروژه‌ای اختصاص دهند تا در آینده‌ای دور یا نزدیک، سود و منفعت آن را دریافت کنند. احتمالا تا به حال، پیشنهاد‌های بسیار زیادی در خصوص سرمایه گذاری دریافت کرده‌اید.

قرارداد مشاوره سرمایه گذاری در چه مواردی استفاده می‌شود؟

ممکن است به شما پیشنهاد شده باشد که در بازارهای بورسی وارد شوید یا اینکه به منظور تاسیس یک استارتاپ در فضای مجازی، سرمایه گذاری کنید. در چنین مواردی، آن چیز که برای شما و سرمایه گذاران دیگر دارای اهمیت است، مساله حفظ امنیت سرمایه اولیه است و بدون شک، سوالات زیادی ذهن شما را مشغول می‌کند. نمونه قرارداد مشاوره سرمایه گذاری ، قراردادی است که می‌تواند شرایطی برای شما ایجاد کند که به سوالات و ابهامات ذهنی خود پاسخ دهید.

اگر شخصی هستید که تمایل دارید سرمایه نقدی خود را به محلی برای کسب درآمد تبدیل کنید، لازم است که روشی برای سرمایه گذاری در نظر بگیرید. شما می‌توانید با کمک گرفتن از مشاوران متخصص، بستر مناسب برای سرمایه گذاری را انتخاب کنید. گفتگو با مشاوران به شما این امکان را می‌دهد که با توجه به شرایطی که دارید و با توجه به میزان سرمایه‌ای که در اختیار شما است، بهترین شیوه سرمایه گذاری را انتخاب کنید. علاوه براین، اگر سرمایه گذاری در بازار خاصی مد نظر شما باشد، می‌توانید با اشخاص متخصص در آن حوزه نیز، نمونه قرارداد مشاوره سرمایه گذاری تنظیم و امضا کنید. در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم ابعاد مختلف این قرارداد را بررسی کنیم و درباره آن توضیحات کاربردی را بیان می‌کنیم.

قرارداد مشاور سرمایه گذاری چگونه قراردادی است؟

نمونه قرارداد مشاوره سرمایه گذاری ، یکی از انواع قرارداد مشاوره و یک نوع توافق نامه مکتوب است. شما با مشاور متخصص توافق می‌کنید که در ازای دریافت مشاوره، حق الزحمه او را بپردازید. این توافق همراه با تمام شروط و تعهداتی که برای آن در نظر می‌گیرید به صورت مکتوب تنظیم می‌شود و توسط طرفین قرارداد امضا خواهد شد.

ممکن است تمایل داشته باشید که روش مناسبی برای سرمایه گذاری به شما معرفی شود یا اینکه بخواهید درباره حوزه خاصی که برای سرمایه گذاری انتخاب کرده‌اید، اطلاعات دریافت کنید. با توجه به هر کدام از این موقعیت‌ها، لازم است که یک قرارداد مشاوره مناسب، برای شما تنظیم شود. برای مثال اگر تمایل داشته باشید که با شخصی قرارداد امضا کنید که به صورت اختصاصی در خصوص روش‌های مناسب سرمایه گذاری در بورس، مشاوره می‌دهد، نمونه قرارداد مشاوره سرمایه گذاری در بورس برای شما مناسب خواهد بود.

نمونه قرارداد مشاوره سرمایه گذاری یک قرارداد خصوصی است که براساس توافقات طرفین و قصد و رضایت آن‌ها و با استناد به قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود.

انواع قرارداد

به طور معمول مشاوران، اشخاصی هستند که به صورت اختصاصی در زمینه‌های مشخصی اطلاعات دارند. این اشخاص با مطالعه و بررسی مداوم حوزه کاری مورد نظر، سعی می‌کنند که اطلاعات خود را در آن زمینه افزایش دهند. شما به عنوان صاحب سرمایه، می‌توانید به شیوه‌های متفاوتی با مشاوران همکاری کنید. در ادامه از متداول‌ترین انواع قرارداد مشاوره سرمایه گذاری صحبت می‌کنیم و درباره آن‌ها توضیح می‌دهیم:

قرارداد مشاور سرمایه گذاری به صورت استخدامی

موسسات و شرکت‌های بزرگ در کنار فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، بخشی از سرمایه خود را برای سرمایه گذاری در بازارهای نوپا هزینه می‌کنند. این شرکت‌ها می‌توانند ایده‌های کاربردی مرتبط با حوزه شغلی خود را حمایت کنند یا با تنظیم قراردادهای سرمایه گذاری، با صاحبان ایده شراکت کنند یا اینکه حوزه‌های مختلف دیگری را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند. این موسسات، ترجیح می‌دهند که شخص متخصصی را استخدام کنند تا آن‌ها را در زمینه سرمایه گذاری در پروژه‌ها راهنمایی کند. موسسات می‌توانند برای انجام و برقراری این رابطه همکاری، با مشاور متخصص سرمایه گذاری، قرارداد استخدام یا قرارداد کار امضا کنند.

نمونه قرارداد مشاوره سرمایه گذاری در بورس

از بازارهای بسیار محبوب میان اشخاصی که تمایل به سرمایه گذاری دارند، بازارهای بورس داخلی و جهانی است. وارد شدن به این بازارها و فعالیت در آن‌ها، نیاز به دانش، تخصص، مهارت و تجربه دارد. اشخاصی که تمایل دارند بورس را به عنوان محل سرمایه گذاری خود انتخاب کنند، نیاز دارند که در خصوص شیوه فعالیت در این بازار از مشاوران متخصص راهنمایی بگیرند. سرمایه گذاران می‌توانند با یک قرارداد بلند مدت یا کوتاه مدت، با مشاوران متخصص در حوزه بورس همکاری کنند. این مشاوران، اطلاعات جامعی در خصوص شیوه فعالیت در بورس را در اختیار صاحبان سرمایه قرار می‌دهند و صاحبان سرمایه نیز در ازای اطلاعاتی که دریافت می‌کنند، متعهد به پرداخت حق الزحمه خواهند بود.

علاوه بر دریافت مشاوره از مشاوران متخصص در حوزه بورس، بعضی از مشاوران شرایطی را پیشنهاد می‌کنند تا بتوانید با آن‌ها در حوزه بورس همکاری و شراکت کنید. بدون شک، ممکن است شرایط و ویژگی‌های همکاری در این حوزه، بسیار متفاوت باشد اما متداول‌ترین نوع همکاری به این صورت است که مشاور بورسی متخصص، با قبول سرمایه از جانب شما، متعهد می‌شود که در حوزه بورس فعالیت کند. متناسب‌ترین شیوه تنظیم قرارداد برای این همکاری، استفاده از قرارداد مضاربه خواهد بود. به این صورت که سرمایه نقدی از شما باشد و مشاور متخصص مسئولیت کار کردن با سرمایه را به عهده بگیرد. شما می‌توانید در قراردادتان بنویسید که مشاور، سرمایه شما را فقط در حوزه بورس هزینه کند.

قرارداد مشاوره سرمایه گذاری در فضای مجازی

فضای مجازی برای همه ما بسیار شناخته شده است. استفاده از اینترنت و برنامه‌های ارتباط جمعی به اندازه‌ای متداول است که نمی‌توانیم از آن چشم پوشی کنیم. علاوه بر علاقه جمعی به استفاده از این فضا، باید بگوییم که شبکه‌های اجتماعی به یکی از مهمترین شیوه‌های سرمایه گذاری تبدیل شده است. صفحه‌های اینترنتی، سایت‌ها و اکانت‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی به انجام فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازند و درآمدزایی می‌کنند. استقبال مردم از این فضا، باعث شده است که بسیاری از سرمایه گذاران تمایل داشته باشند در این بستر سرمایه گذاری کنند. قرارداد مشاوره سرمایه گذاری در فضای مجازی ، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که با اشخاص متخصصی در این حوزه گفتگو کنید و از آن‌ها راهنمایی بگیرید. یک مشاور متخصص می‌تواند به خوبی شما را راهنمایی کند تا بتوانید با شرایط بهتری در این حوزه سرمایه گذاری کنید.

چگونه نمونه قرارداد مشاوره سرمایه گذاری بنویسم؟

برای نوشتن متن نمونه قرارداد مشاوره سرمایه گذاری ، ابتدا لازم است که مشاور متخصص را انتخاب کنید. بعد از آنکه تصمیم گرفتید با کدام شخص یا موسسه‌، همکاری داشته باشید و از آن‌ها مشاوره بگیرید، متن قرارداد مشاور سرمایه گذاری شما، با توجه به شرایطی که مد نظر دارید و همچنین با توجه به شیوه خاصی که آن مشاور یا موسسه به ارائه خدمات می‌پردازند، نوشته می‌شود.

محتوای قرارداد شما، باید حاوی شروط، انتظارات و شرح کامل تعهدات و وظایفی باشد که برای هر دو طرف در نظر می‌گیرید. برای مثال ممکن است یک قرارداد بلند مدت میان شما امضا شود یا اینکه بخواهید برای مدت کوتاهی و در خصوص چند موضوع مشخص از خدمات مشاوره و راهنمایی استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از امضای نمونه قرارداد مشاوره سرمایه گذاری ، حتما محتوای آن را با یک مشاور حقوقی متخصص در حوزه قرارداد نویسی در میان بگذارید و از او بخواهید که ابعاد قانونی قرارداد را بررسی کند و درباره نکات قانونی آن و حقوقی که به موجب امضای قرارداد از آن برخوردار می‌شوید، برای شما توضیح دهد. به این ترتیب، با آگاهی از قانون مرتبط با این شیوه از قرارداد، می‌توانید نتیجه مذاکرات و توافقاتتان را در قالب یک قرارداد جامع امضا کنید.

موضوع را واضح و صریح بنویسید!

یکی از عوامل مهمی که برای اعتبار قرارداد بیان می‌شود، معین بودن موضوع قرارداد است. لازم است که موضوع قرارداد را صریح و واضح بنویسید. موضوع قرارداد نباید دارای ابهام باشد. شما در این بخش می‌توانید بنویسید که از مشاور متخصص در سرمایه گذاری، توقع دارید که چه خدماتی را در اختیار شما بگذارد و شما نیز در ازای دریافت این خدمات، متعهد هستید که حق الزحمه مشاور را بپردازید.

برای مثال بنویسید که مسئولیت تحلیل و بررسی بازار مرتبط، مشاوره دادن به صورت تلفنی و حضوری، برگزاری جلسات مشاوره و گفتگو، بیان راهکارهای مناسب و پیشنهادهای کاربردی از جمله وظایفی است که به عهده مشاور قرار می‌گیرد.

پیشنهاد ما

تیم رکلا با بررسی همه جانبه قرارداد مشاوره سرمایه گذاری ، در کنار شما است تا در خصوص این قرارداد، اطلاعات کاملی را در اختیارتان بگذارد. شما می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و خدمات تنظیم قرارداد ، با ما در ارتباط باشید. پاسخگوی سوالات شما خواهیم بود.

قرارداد مشاوره

اگر برای ارائه خدمات و سرویس‌های مشاوره، به یک فرم خام قرارداد نیاز دارید، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات