قرارداد تبلیغات اینستاگرام میان صاحب محصول یا خدمات و بلاگرها و اینفلوئنسرها

-
بروزرسانی:1401/06/30
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تبلیغات اینستاگرام

امروزه تبلیغات و روش‌های مدرن آن، جایگاه ویژه‌ای در انجام امور اقتصادی و تجاری اشخاص دارند. در این میان، اینستاگرام یکی از بسترهای اجتماعی مهمی است که در چند دهه اخیر، برای این منظور استفاده می‌شود. شما به عنوان متقاضی تبلیغات اینستاگرام، ابتدا باید قراردادی را با تبلیغ کننده تنظیم و سپس امضا کنید. این موافقت نامه، نمونه قرارداد تبلیغات اینستاگرام نام دارد و برای انجام تبلیغات حوزه‌های متنوعی کاربرد خواهد داشت. باید توجه داشته باشید که تنظیم این قرارداد ، مستلزم توجه به برخی نکات فنی و حقوقی است. در این مقاله تلاش داریم که نکات ضروری و مهم‌ این قرارداد را بیان کنیم. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد تبلیغات در فضای مجازی است.

هدف اصلی از انعقاد نمونه قرارداد تبلیغات اینستاگرام چیست؟

فرض کنید شما صاحب یک کسب و کار هستید و نیاز دارید که برای توسعه بیزینس خود، تبلیغاتی را در اینستاگرام انجام دهید. از طرف دیگر، اشخاص زیادی در این بستر اجتماعی فعالیت دارند که انجام تبلیغات را عهده دار می‌شود. تبلیغ کنندگان معمولا اشخاصی هستند که در اینستاگرام از محبوبیت زیادی میان کاربران برخوردارند یا اینکه دنبال کنندگان زیادی دارند. بنابراین این مسئله باعث می‌شود که تبلیغات انجام شده از سوی آن‌ها بیشتر مورد توجه عموم مردم قرار گیرد و به عبارت دیگر، تبلیغ محصول یا خدمات شما بیشتر دیده شود و تاثیرگذارتر باشد.

در این میان، نمونه قرارداد تبلیغاتی اینستاگرام ، قراردادی است که برای تحقق امور تبلیغاتی میان اشخاص منعقد می‌شود. به موجب این قرارداد، تبلیغ کننده باید امور تبلیغاتی شما را تحت شرایطی مقرر و در بازه‌های زمانی مشخص انجام دهد. از سوی دیگر شما به عنوان متقاضی، باید مبلغ مورد توافق را به شخص تبلیغ کننده (صاحب اکانت در اینستاگرام) پرداخت کنید.

آیا تنظیم نمونه قرارداد تبلیغات اینستاگرام ، مستلزم رعایت چهارچوب خاصی است؟

بر اساس آنچه که در خصوص هدف اصلی از تنظیم این موافقت نامه بیان کردیم، می‌توان این موافقت نامه را به عنوان نوعی از قرارداد پیمانکاری شناسایی کرد. با این اوصاف، آیا در نظام حقوقی حاکم بر قراردادها، چهارچوب خاصی در مورد قراردادهای پیمانکاری بیان شده است؟

با یک نگاه کلی می‌توان بیان کرد که عقود پیمانکاری و نمونه‌های مختلف آن، به صورت منحصر به فرد مورد توجه قانونگذار قرار نگرفته‌اند. به همین ترتیب شما نیز نمی‌توانید برای این موافقت نامه و اجزای آن، چهارچوب خاصی را در قانون پیدا کنید. به عبارت دیگر، قانونگذار تعیین شرایط حاکم بر عقود پیمانکاری را بر عهده طرفین آن گذاشته است. بنابراین کارفرما و پیمانکار جزئیات این موافقت نامه و شرایط حاکم بر آن را تعیین و تکلیف می‌کنند.

محدودیت‌های کارفرما و پیمانکار در تعیین شرایط حاکم بر قرارداد

همانطور که بیان شد، آزادی اراده اشخاص در تعیین شرایط حاکم بر عقود نامعین، به عنوان یک اصل در قانون شناخته شده است. در این خصوص، ماده 10 قانون مدنی به عنوان ماده قانونی مورد استناد، شرایطی را برای اعمال اراده کارفرما و پیمانکار ارائه می‌کند. در این راستا ماده اخیر بیان می‌دارد که منعقد کنندگان عقود نامعین موظف هستند شرایطی را برای توافقات خود تعیین کنند که با موازین قانونی و شرعی سازگاری داشته باشد. به همین ترتیب شما نباید نمونه قرارداد تبلیغاتی اینستاگرام را برای تبلیغات امور غیر قانونی منعقد کنید. در غیر این صورت، موافقت نامه شما از اعتبار لازم برخوردار نخواهد شد.

چه مواردی باید از سوی کارفرما در نمونه قرارداد تبلیغات اینستاگرام مورد توجه قرار گیرد؟

از مهم‌ترین مواردی که باید از سوی کارفرما در نمونه قرارداد تبلیغات در اینستاگرام مورد توجه قرار گیرد، تعیین دامنه تبلیغات است. به بیانی دیگر کارفرما باید در این موافقت نامه مشخص کند که موضوع تبلیغات چیست و چه مواردی را در بر می‌گیرد. برای مثال، ممکن است موضوع تبلیغات در این موافقت نامه، تبلیغ صفحه اینستاگرام کارفرما باشد. از سوی دیگر، این امکان نیز وجود دارد که کارفرما بخواهد که پیمانکار، تنها محصول یا خدمات او را تبلیغ کند.

علاوه بر تعیین موضوع فوق، کارفرما باید نحوه و شرایط زمانی تبلیغات را مد نظر قرار دهد. برای مثال کارفرما باید در این موافقت نامه اشاره کند که تبلیغات موضوع قرارداد در چه ساعت و در چه روزهایی انجام شوند. همچنین این مسئله که آیا تبلیغات در قالب پست یا استوری باشد، باید توسط کارفرما تعیین شود.

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشت، در خصوص قالبی است که به واسطه آن موارد مورد نظر کارفرما تبلیغ می‌شود. گاهی ممکن است کارفرما خود، ویدیو یا عکس مورد نیاز برای انجام امور تبلیغات را به پیمانکار ارائه کند. از سوی دیگر ممکن است کارفرما طراحی و تنظیم عکس یا فیلم لازم برای انجام امور تبلیغاتی را به پیمانکار واگذار کند.

تبلیغ کننده در راستای انجام موضوع این موافقت نامه، چه تعهداتی را بر عهده خواهد داشت؟

اصلی‌ترین تعهد پیمانکار در نمونه قرارداد تبلیغات اینستاگرام ، انجام امور تبلیغاتی بر اساس انتظارات کارفرما است. در این زمینه، پیمانکار باید در مواعد زمانی و کیفیت مقرر در موافقت نامه، موارد مورد درخواست کارفرما را در صفحه اینستاگرام خود انتشار و تبلیغ کند. در این زمینه، پیمانکار باید کلیه استاندارهای فنی لازم برای انجام موضوع قرارداد را رعایت کند.

آیا کارفرما می‌تواند فرآیند انجام امور تبلیغاتی را فازبندی کند؟

کارفرما قادر است موضوع نمونه قرارداد تبلیغات اینستاگرام را به چند مرحله تقسیم و در هر مرحله، شرایط لازم تبلیغات را برای پیمانکار مشخص کند. این امر باعث می‌شود که موضوع موافقت نامه، با نظم و سرعت بیشتری طی شود زیرا در این روش، علاوه بر فازبندی، کارفرما و پیمانکار برای هر یک از مراحل موافقت نامه، یک بازه زمانی نسبی را پیش بینی می‌کنند. از سوی دیگر، این روش کارفرما را قادر می‌سازد که عملیات پرداخت را گام به گام و بر اساس تحقق هر یک از فازهای موافقت نامه انجام دهد.

چه مواردی باید در متن نمونه قرارداد تبلیغات اینستاگرام مورد اشاره قرار گیرد؟

در قسمت ابتدایی نمونه قرارداد تبلیغاتی اینستاگرام ، مشخصات هویتی طرفین نوشته می‌شود. در این زمینه شما باید اطلاعات شناسایی کارفرما و پیمانکار را بر اساس حقیقی یا حقوقی بودن آن‌ها قید کنید. به طور کلی برای اشخاص حقیقی اطلاعاتی از قبیل نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، آدرس و شماره تلفن و برای اشخاص حقوقی، اطلاعاتی از قبیل نام شخص، نام نماینده، کد ثبتی، شماره اقتصادی، آدرس و شماره تلفن لحاظ خواهد شد. این امکان برای شما وجود دارد که برای کسب اطمینان بیشتر از صحت اطلاعات وارد شده، کپی اسناد هویتی اشخاص را به متن قرارداد خود ضمیمه کنید.

در بخش دیگری از این قرارداد، شما باید موضوع قرارداد و دامنه آن را بنویسید. نکته‌ای که باید خاطر نشان شود این است که شما باید موضوع قرارداد را به صورت صریح و جزئی بیان کنید زیرا بیان مبهم یا کلی موضوع موافقت نامه سبب می‌شود که اعتبار توافقات شما متزلزل شود. به همین ترتیب به شما پیشنهاد می‌کنیم که زمان، تعدد، نحوه تبلیغات و مواردی از این دست را در متن موافقت نامه خود مشخص کنید. در نهایت اینکه برای جلوگیری از وقوع اختلافات احتمالی، تعیین مدت و نحوه پرداخت مبلغ قرارداد را مد نظر قرار دهید.

شرایط حاکم بر فورس ماژور در متن نمونه قرارداد تبلیغات اینستاگرام

در توضیح فورس ماژور باید بیان کرد که این حالت به شرایط اضطراری اطلاق می‌شود. شرایط اضطراری شرایط غیر قابل پیش بینی و غیرقابل کنترل هستند. در چنین شرایطی این امکان وجود دارد که طرفین قادر به اجرای تعهدات قراردادی خود نباشند. به همین ترتیب برای طرفین مسئولیتی در زمینه جبران خسارات در نظر گرفته نمی‌شود. در این زمینه شما می‌توانید جزئیات حاکم بر این شرایط را براساس توافق در موافقت نامه خود لحاظ کنید.

حل و فصل اختلافات ناشی از نمونه قرارداد تبلیغات اینستاگرام

دو روش داوری و قضایی، از روش‌های قابل طرح در زمینه حل و فصل اختلافات ناشی از این موافقت نامه به حساب می‌آیند. در روش داوری، شما یک شخص را به عنوان داور قرارداد انتخاب می‌کنید. برای تحقق هدف مطلوب از داوری، داور مورد نظر شما باید از دانش حقوقی لازم برخوردار باشد.

از طرف دیگر در روش قضایی، دادگاه به اختلافات به وقوع پیوسته میان طرفین رسیدگی می‌کند. البته در صورتی که شما در این خصوص تعیین تکلیف نکنید، برای رسیدگی به اختلافات میان طرفین، اصل بر صلاحیت دادگاه خواهد بود.

پیشنهاد ویژه رکلا

امروزه تبلیغات در فضای مجازی، به یکی از تاثیرگذارترین شیوه‌های تبلیغاتی تبدیل شده است و میزان بازدهی این تبلیغات به اندازه‌ای است که می‌تواند کسب و کار اشخاص را متحول کند. به همین دلیل، بیشتر ارائه دهندگان خدمات یا صاحبان کالا، در تلاش هستند که در صفحاتی با نرخ بازدهی بالا، تبلیغات انجام دهند.

در این میان، در موارد زیادی مشاهده شده است که طرفین این توافق با یکدیگر اختلاف پیدا می‌کنند و گاهی هر کدام دچار ضرر و زیان‌هایی می‌شوند. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، پیشنهاد ما این است که حتما یک قرارداد مکتوب داشته باشید. خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی ، این امکان را ایجاد می‌کند که متن توافق نامه مطابق با تعهدات و شروطی باشد که میان طرفین توافق می‌شود.

علاوه براین، طرفین قرارداد این امکان را دارند که پیش از امضای این قرارداد، با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، با کارشناسان حقوقی و وکلای مجرب گفتگو کنند.

قرارداد تبلیغات اینستاگرام

برای انجام تبلیغات در فضای اینستاگرام، از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد تبلیغات اینستاگرام
دانلود نمونه قرارداد تبلیغات اینستاگرام
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات