نمونه قرارداد تبلیغات اینترنتی چیست و شامل چند نوع قرارداد است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/02/07
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تبلیغات

نمونه قرارداد تبلیغات در فضای مجازی ، یک نوع قرارداد پیمانکاری است که بسیاری از فعالان در دیجیتال مارکتینگ و حتی بسیاری از کسب و کارهای سنتی دیگر هم به دنبال آن هستند. اهمیت و تاثیر تبلیغات موثر و هدفمند در رونق کسب و کارها بر هیچ کس پوشیده نیست. تبلیغات به اندازه‌ای قدمت دارد که می‌توانیم آن را همزمان با شروع اولین کسب و کارها بدانیم.

شما کسب و کاری را پیدا نمی‌کنید که در هر سطح از فعالیت نیازمند تبلیغات نباشد. جذب مخاطب، آشنایی مخاطب با خدمات و محصولات و در نهایت ارائه خدمات و فروش محصولات مشروط به تبلیغات حرفه‌ای و مناسب است. تبلیغاتی که جامعه هدف را به خوبی بشناسد و بتواند بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد. با رشد تکنولوژی‌ و ظهور اپلیکیشن‌های مختلف در فضای اینترنت، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفت. بسیاری از کسب‌ و کارهای نوپا و حتی قدیمی، از این شرایط استفاده کردند و با تنظیم نمونه قرارداد تبلیغاتی ، محصول و خدمات خودشان را در ابعاد گسترده‌ای تبلیغ کردند. نتایج حاصل از تبلیغات نشان دهنده بازده بسیار مثبت آن بوده است. به موجب همین مساله، تقاضای نمونه قرارداد پیمانکاری تبلیغات به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

نمونه قرارداد تبلیغات در فضای مجازی

نمونه قرارداد تبلیغات اینترنتی یا قرارداد تبلیغات در فضای مجازی ، قراردادی است که میان صاحبان کالا و خدمات با صفحه‌های معتبر اینترنتی تنظیم می‌شود. منظور از صفحه‌های مختلف اینترنتی، اکانت‌های پر بازدیدی هستند که در بستر اپلیکیشن‌های کاربردی فعالیت می‌کنند. علاوه بر آن، سایت‌های فعال در گوگل از قدیمی‌ترین پایگاه‌های اینترنتی هستند که انجام تبلیغات را به صورت مجازی آغاز کرده‌اند.

از جمله معتبرترین و پر استفاده‌ترین پایگاه‌های اینترنتی یا صفحه‌های مجازی در ایران که حجم بسیار گسترده‌ای از تبلیغات را به خود اختصاص داده است عبارتند از : اینستاگرام، وب سایت و البته تلگرام که با محدودیت‌های بیشتری در دسترس مخاطبان است. بنابراین می‌توانیم اغلب نمونه قراردادهای درخواستی برای انجام تبلیغات فضای مجازی را به دو دسته پر درخواست نمونه قرارداد تبلیغات در اینستاگرام و نمونه قرارداد تبلیغات در سایت دسته بندی کنیم. البته که به خوبی می‌دانید این تقسیم بندی تنها درباره درصد بالای درخواست‌ها در ایران است و به طور کلی نمونه قرارداد تبلیغات اینترنتی در جهان، در ابعاد گسترده و معمولا برای شبکه‌های اجتماعی تنظیم می‌شود.

چرا این قرارداد یک قرارداد مهم است؟

فضای اینترنت و به طور کلی فضای مجازی، جهانی به گستره دنیای امروز است. کاربرهای مختلف از سراسر جهان به راحتی در کنار هم جمع شده‌اند و به راحتی یک کلیک با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. در گذشته تبلیغات به شکل سنتی، به مکان و اشخاص حاضر در محیط جغرافیایی خاص محدود بود اما فضای اینترنت می‌تواند نامحدود و به شدت تاثیرگذار باشد. امروزه اشخاص در سنین مختلف به راحتی به اینترنت متصل می‌شوند و برای رسیدن به علاقه‌مندی‌های خود، صفحات مختلف را پیگیری می‌کنند.

اگر کالا یا خدماتی دارید، فضای اینترنت می‌تواند پَرِش جدی شما در کسب و کارتان باشد. استراتژی تبلیغاتی در بستر وب، کسب و کار شما را معرفی می‌کند. شما می‌توانید مشتریان و مخاطبان خود را جذب کنید، به آن‌ها خدمات ارائه کنید یا کالا و محصولاتتان را بفروشید. از آن‌ها بازخورد بگیرید و از انتقادات و پیشنهاداتشان استفاده کنید. محصول و خدمات شما نه تنها در سطح یک شهر و استان، بلکه در سطح کشوری و حتی جهانی قابل ارائه خواهد بود. شاید چند دهه پیش چنین چیزی شبیه به رویا به نظر می‌رسید اما امروزه به راحتی در اختیار ما است. احتمالا تا به اینجا به خوبی پذیرفته باشید که چرا نمونه قرارداد تبلیغات در سایت یا نمونه قرارداد تبلیغات در اینستاگرام متقاضیان بسیاری دارد. اهمیت قرارداد تبلیغاتی به حدی است که می‌توانیم چندین مقاله به آن اختصاص دهیم.

نمونه قرارداد پیمانکاری تبلیغات از نگاه قانونی چگونه است؟!

قرارداد تبلیغات اینستاگرام ، سایت و سایر شبکه‌های اجتماعی با توجه به شرایط کاری به صورت قراردادهای پیمانکاری تنظیم می‌شود. از جهت پیمانکاری بودن، این قراردادها براساس قانون مدنی نوشته می‌شوند و با استناد به ماده 10 قانون مدنی معتبر هستند. ماده 10 قانون مدنی، تنظیم انواع قراردادها را به شرط رعایت قانون و عرف مجاز می‌داند. علاوه بر این، از جمله قوانینی که درباره بایدها و نباید‌ها و حدود رفتار در فضای مجازی صحبت کرده‌اند عبارتند از: قانون جرایم رایانه‌ای ، قانون مطبوعات، قانون مجازات اسلامی، قانون انتخابات ریاست جمهوری، قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز دارند.

براساس قوانینی که ذکر شد، سازندگان تبلیغات، سفارش دهندگان و حتی بلاگرها و مدیران سایت‌ها و صفحاتی که به صورت شخصی اقدام به تبلیغات می‌کنند، باید به موارد اشاره شده دقت کرده و مطابق با آن عمل کنند. فعالیت کاربران اینترنت در ایران با نظارت پلیس فتا همراه است و در صورت مشاهده هر گونه جرم رایانه‌ای، علیه کاربر اقدام خواهد شد. بنابراین تبلیغات کالاهایی که از نظر قانون و عرف رایج کشور اشکال دارد، امکان پذیر نیست. برای مثال تبلیغ سایت‌های شرط بندی یا مشروبات الکی و مواد مخدر، هم برای تبلیغ کننده و هم برای سفارش دهنده تبلیغ جرم محسوب می‌شود.

بازه زمانی پخش تبلیغ در نمونه قرارداد تبلیغات در اینستاگرام و وبسایت

از تاثیرگذارترین موارد برای بازده مثبت تبلیغات، زمان پخش آن‌ها است. حتی در مواردی، زمان پخش تبلیغ باعث بیشتر شدن مبلغ دریافتی جهت تبلیغ می‌شود. اهمیت زمان پخش به اندازه‌ای است که لازم است در متن نمونه قرارداد تبلیغات در سایت و اینستاگرام آورده شود. با اشاره به بازه زمانی تبلیغ، مدیران صفحات مجازی موظف هستند که در بازه زمانی تعیین شده تبلیغ را نمایش دهند. علاوه بر این می‌توانید تبلیغات را به صورت دوره‌ای یا در زمان‌های مشخص سفارش دهید. به این صورت که روزهای خاص یا ساعات خاصی به تبلیغات شما اخصاص داده شود و این تبلیغات به صورت مستمر برای مدت مشخص پخش شود. از ویژگی‌های مثبت قرارداد پیمانکاری این است محدودیتی برای شما ندارد و به شما اجازه توافق به اشکال مختلف را می‌دهد.

مبلغ قرارداد

صفحات و وبسایت‌های مختلف با توجه به بازدید و بازخوردی که دارند، قیمت‌های متفاوتی برای انجام تبلیغات اخذ می‌کنند. گاهی تبلیغات به صوت تبادل دو وب سایت یا دو صفحه مجازی است. در این زمان تبلیغ در برابر تبلیغ انجام می‌شود. در موارد دیگر بازدید بیشتر موجب درخواست مبلغ بیشتر برای تبلیغ است. اگر مسئولیت ساخت، طراحی یا اجرای تبلیغ نیز به عهده مدیر سایت یا صفحه باشد، مبلغ قرارداد بیشتر خواهد بود و باید هزینه ساخت تبلیغ نیز محاسبه شود. اگر قرار باشد که تبلیغ برای یک بار پخش شود، معمولا لازم است که پیش از زمان پخش و در زمان نوشتن قرارداد ، شخص متقاضی هزینه تبلیغ را بپردازد. اما اگر تبلیغ در تعداد بیشتر و برای زمان بیشتری در نظر باشد، طرفین می‌توانند اقساطی برای پرداخت تعیین کنند یا درباره شرایط پرداخت هزینه تبلیغ توافق کنند.

فورس ماژور در نمونه قرارداد تبلیغات در فضای مجازی

گاهی حوادثی پیش می‌آید که خارج از توان و کنترل صاحب صفحه یا مدیر وبسایت هستند. حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان و … یا ممکن است ناگهان اشکالات فنی پیش بیاید که امکان دسترسی به سایت ممکن نباشد. از دیگر موارد فورس ماژور، رویدادهای ملی، ورزشی یا مذهبی هستند که ممکن است به ناگهانی رخ بدهد و به موجب آن نشود طیف خاصی از تبلیغات را پخش کرد. در این مواقع، شخص کارفرما حق اعتراض ندارد و نمی‌تواند قرارداد را فسخ کند زیرا که شرایط پیش آمده از عمد نبوده و در کنترل پیمانکار نیست. پیمانکار موظف می‌شود که بعد از رفع مشکلی که ایجاد شده است، تبلیغ را انجام خواهد شد. اگر براساس قرارداد تبلیغ در یک بازه زمانی طولانی و برای چند مرتبه بوده است و مدتی از آن براساس حوادث غیر کنترل مغدوش شده باشد، باید در آینده و در زمان مناسب مجدد پخش شود.

فسخ نمونه قرارداد تبلیغات اینترنتی

نمونه قرارداد حاضر و به طور کلی قراردادهای پیمانکاری از جمله عقود لازم هستند. لازم بودن نمونه قرارداد تبلیغات اینترنتی به این معنی است که طرفین موظف هستند که در متن قرارداد باقی بمانند و نمی‌توانند یک جانبه یا یک طرفه آن را فسخ کنند. تنها در صورتی امکان فسخ قرارداد برای طرفین یا یکی از آن‌ها وجود دارد، که در متن قرارداد شرایطی برای فسخ تعیین کنند. کارفرما و پیمانکار می‌توانند با توافق یک دیگر شروطی را برای فسخ قرارداد تعیین کنند. به طور معمول عدم وفای به عهد یکی از عمومی‌ترین شرایطی است که برای فسخ قرارداد در نظر گرفته می‌شود. در ادامه بنا به شرایط طرفین، شروط تعیین می‌شود. در مواقعی که همزمان با قرارداد پخش تبلیغات در فضای مجازی ، مسئولیت طراحی و اجرای آن هم به مدیر صفحه سپرده می‌شود، می‌توانند شرایطی را برای انجام صحیح آن و آماده شدن تبلیغ در زمان مشخص تعیین کنند.

تعیین داور یا دادگاه در نمونه قرارداد تبلیغاتی

برای قرارداد خود داور انتخاب کنید. داور باید با توافق هر دو طرف انتخاب شود. در صورت بروز مشکل یا تخلف، می‌توانید به جای مراجعه به دادگاه و طی کردن پروسه طولانی شکایت، از داور بخواهید که بین شما رای دهد. انتخاب داور باعث می‌شود که برای رسیدن به حقوقتان در قرارداد، زمان و هزینه کمتری صرف کنید.

البته اگر در قرارداد به مرجع حل اختلاف اشاره نشود، شما برای حل اختلاف خود به شورای حل اختلاف یا دادگاه مراجعه خواهید کرد.

پیشنهاد ما در مورد این قرارداد

شما می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد ثبت کنید. ما پس از بررسی درخواست با شما تماس می‌گیریم و اطلاعات تکمیلی را به اطلاع شما می‌رسانیم. رکلا مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است.

علاوه براین، با حضور در رکلا می‌توانید از سرویس مشاوره حقوقی تلفنی نیز بهره ببرید. برای استفاده از این سرویس، کافی است درخواستتان را در صفحه مربوط به آن ثبت کنید.

قرارداد تبلیغات اینترنتی

با زدن بر روی تصویر زیر، این قرارداد را دریافت کنید.

نمونه قرارداد تبلیغات اینترنتی
دانلود نمونه قرارداد تبلیغات اینترنتی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات