قرارداد طراحی هتل در چه فرمتی نوشته می‌شود؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/27
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی هتل

امروزه هتل‌ها با ارائه خدمات متنوع در زمینه‌های مختلف، از جمله جاذبه‌های مهم گردشگری محسوب می‌شوند. در حال حاضر هتل‌ها به مراکز مهمی تبدیل شده‌اند که علاوه بر کاربرد سنتی آن‌‌ها؛ یعنی امکان اقامت کوتاه مدت و استراحت، خدمات دیگری را نیز ارائه می‌دهند. هتل‌ها همچنین برای حوزه‌های مختلف دیگری مانند فعالیت در زمینه ارائه و سرو غذا، وجود رستوران‌ها و فروشگاه‌های متنوع، بخش‌های تفریحی، استفاده از هتل به عنوان سالن‌های کنفرانس، جلسات کاری و تجاری و موارد مهم دیگر نیز مهیا شده‌اند و آماده به کار هستند. به همین دلیل است که طراحی هتل‌ها و استفاده از قرارداد طراحی هتل بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

قرارداد طراحی هتل ، به شما این امکان را می‌دهد که با یک طراح متخصص در زمینه طراحی هتل همکاری کنید. به این صورت که از طراح بخواهید مطابق با کاربردی که از هتل در ذهن دارید و همچنین با در نظر گرفتن جدیدترین متدهای روز دنیا، پروژه طراحی هتل شما را به عهده بگیرد. معیارهای زیادی در طراحی هتل دخیل هستند که در طرح نهایی تاثیرگذار خواهند بود. به همین دلیل باید حتما معیارهای مورد نظر خود را به صراحت به اطلاع طراح برسانید.

برای مثال

ممکن است که شما از طراح هتل بخواهید طرحی که برای هتل ارائه می‌دهد، مطابق با یک المان یا موضوع خاص باشد. مثلا امکان دارد بخواهید طراحی هتل شما به شیوه‌ای مدرن انجام شود یا اینکه یک هتل کلاسیک مدنظر شما باشد تا با ویژگی خاصی که دارد، گردشگران را به خود جذب کند.

توضیح درباره انجام تمام این موارد، از جمله اطلاعاتی است که می‌توانید در بخش موضوع قرارداد به آن‌ها اشاره کنید. در نهایت، برای انجام طراحی هتل، نیاز خواهید داشت که همکاری خود با طراح را، به واسطه یک قرارداد، به صورت مکتوب ثبت کنید. قرارداد طراحی هتل قرارداد مناسب شما است که در ادامه این مطلب درباره آن، توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد.

قرارداد طراحی هتل را چگونه بنویسیم؟!

برای تنظیم و نوشتن متن یک قرارداد، ابتدا لازم است که به خوبی از این مساله آگاه باشیم که قرارداد ما باید مطابق با چه فرمتی نوشته شود و همچنین نیاز است که از چه قوانینی پیروی کند. در خصوص قرارداد طراحی هتل ، باید توضیح دهیم که این توافق به صورت یک قرارداد پیمانکاری تنظیم می‌شود که به واسطه آن قرارداد، مسئولیت طراحی هتل به یک طراح متخصص سپرده خواهد شد. بدون شک، شخصی که طراحی هتل را به عهده می‌گیرد، باید از دانش، تجربه و مهارت کافی برای انجام طراحی هتل برخوردار باشد و اصول فنی و علمی مربوط به حوزه فعالیت خود را رعایت کند.

همچنین لازم است که طراح هتل، طرح خود را از نظر ایمنی و رعایت دقیق مشخصات علمی و فنی تضمین کند. به غیر از این موارد، از آنجایی که این توافق همکاری، به صورت یک قرارداد خصوصی میان اشخاص تنظیم می‌شود، لازم است که برای تنظیم این قرارداد، از قانون مدنی پیروی کنیم. به این ترتیب، شرایط عمومی صحت قرارداد باید مورد توجه قرار بگیرد. علاوه براین، اگر با یک طراح مستقل همکاری می‌کنید، برای شما مناسب خواهد بود که با طراح هتل، قرارداد پیمانکاری تک نفره امضا کنید.

لازم بودن قرارداد طراحی هتل

قرارداد طراحی هتل یک عقد لازم است. یعنی طراح و شخصی که انجام این پروژه را سفارش داده است، ملزم هستند که برای انجام موضوع این توافق با یکدیگر همکاری کنند و نمی‌توانند از انجام موضوع قرارداد پشیمان شوند یا اینکه اعلام کنند که قرارداد را فسخ خواهند کرد. بنابراین، لازم است که موضوع توافق میان آن‌ها تحت هر شرایطی انجام شود و در این توافق، طرفین اجازه فسخ قرارداد طراحی هتل را ندارند. البته لازم به ذکر است که قانون مدنی، در موارد خاصی، بیان می‌کند که می‌توانید قرارداد را فسخ کنید. بنابراین، فسخ قرارداد در حدود مواردی که در قانون مدنی بیان شده است، ایرادی ندارد.

علاوه براین، برای طراح هتل و شخصی که می‌خواهد پروژه طراحی هتل خود را به یک طراح با تجربه بسپارد؛ این امکان وجود دارد که بتوانند شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند. یعنی شرط بگذارند که اگر رفتار یا عمل مشخصی از طرف هر کدام از طرفین انجام شود، طرف دیگر می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

محتوای متن قرارداد طراحی هتل

محتوای متن قرارداد شما، جزئیات رابطه کاری میان شما و طراح هتل را مشخص می‌شود. به همین دلیل است که باید در نوشتن آن دقت و توجه زیادی داشته باشید. محتوای قرارداد شما باید به طور کامل حاوی تمام تعهدات و مسئولیت‌های طرفین باشد و بتواند به خوبی روابط میان آن‌ها را پوشش دهد. برای مثال، محتوای قرارداد طراحی هتل ، حاوی اطلاعاتی از کارفرما و طراح هتل است و همچنین به طور دقیق در خصوص مواردی مانند موضوع قرارداد، بازه زمانی انجام طراحی، مبلغ حق الزحمه طراح، تعهدات و مسئولیت‌های طرفین، ضمانت اجرا و حسن انجام کار، دستورالعمل‌ها و مشخصات فنی پروژه، نقشه‌ها، مدارک و موارد مهم دیگر اطلاعاتی را توضیح می‌دهد.

در ادامه به صورت مختصر به بخش‌های مهم این قرارداد اشاره می‌کنیم:

اطلاعات طرفین و موضوع قرارداد

اولین اطلاعاتی که در متن قرارداد طراحی هتل نوشته می‌شود، اطلاعات و مشخصات هویتی کارفرما و طراح پروژه طراحی هتل است. بدون شک لازم است که طرفین قرارداد ، در ابتدای متن قرارداد به دقت معرفی شوند تا مشخص شود که چه اشخاصی باید مسئولیت این توافق را به عهده بگیرند.

بعد از نوشتن درباره اطلاعات و مشخصات طرفین ، نوبت به ارائه توضیحاتی دقیق درباره موضوع قرارداد است. باید در این بخش به صورت دقیق توضیح دهید که موضوع این قرارداد چیست و طراح باید به چه شیوه‌ای، هتل مورد نظر شما را طراحی کند. علاوه براین، اگر برای اجرای این طراحی شرط خاصی دارید یا معیارهای خاصی مد نظر شما است، می‌توانید در بخش موضوع قرارداد به آن اشاره کنید.

مدت انجام قرارداد طراحی هتل

برای قرارداد خود بازه زمانی تعیین کنید. یعنی مشخص کنید که به صورت دقیق این همکاری از چه زمانی تا چه زمانی انجام خواهد شد. با تعیین بازه زمانی قرارداد، پیمانکار ملزم خواهد بود که در تاریخی که برای شروع قرارداد در نظر گرفته شده است، فعالیت خود را در خصوص انجام طراحی هتل آغاز کند. همچنین طراح ملزم می‌شود که طرح هتل را دقیقا در زمانی که برای اتمام قرارداد معین شده است، به کارفرما تحویل دهد.

تعیین مبلغ قرارداد و شیوه پرداخت آن

برای آنکه بتوانید پروژه طراحی هتل را به طراح متخصصی بسپارید، نیاز دارید که برای انجام این کار، حق الزحمه‌ای را در نظر بگیرید. میزان حق الزحمه طراح هتل، با توافق و نظر طرفین معین می‌شود. یعنی ابتدا لازم است که طرفین در خصوص مبلغ این قرارداد با یکدیگر توافق کنند و مبلغ مورد نظر را در متن قرارداد به صورت مکتوب بنویسند. بعد از آنکه مبلغ قرارداد معین شد، نوبت به توافق در خصوص شیوه پرداخت مبلغ حق الزحمه می‌شود. در این بخش، می‌توانید مطابق با توافقاتی که داشتید، در متن قرارداد توضیح دهید که شیوه پرداخت مبلغ حق الزحمه به چه صورتی خواهد بود.

توجه به قوانین مربوطه در طراحی هتل

کارفرما می‌تواند در متن قراردادی که با طراح هتل امضا می‌کند، به این شرط اشاره کند که طراح برای اجرای موضوع این پروژه و طراحی هتلی مطابق با سلیقه و نظر کارفرما، باید به قوانین مربوط به این حوزه نیز توجه داشته باشد. از مهمترین قوانینی که می‌توانند در نتیجه نهایی طرح هتل تاثیر داشته باشند، قوانین معماری، قوانین مربوط به ساخت و ساز، قوانین ساماندهی و تاسیس هتل، قوانین و مقررات مربوط به بهداشت و ایمنی ساختمان‌ها و قوانین مرتبط دیگر هستند که طراح باید تا حدودی به آن‌‎ها آگاه باشد و طراحی هتل را مطابق این قوانین انجام دهد.

پیشنهاد ما

برای شروع هر همکاری، نیاز به تنظیم قرارداد است اما نکته مهم در تنظیم قرارداد ، این است که آیا از حقوقی که در این قرارداد داریم، مطلع هستیم؟ علاوه براین، لازم است به این مساله توجه کنیم که چه شروطی در قرارداد ما نوشته می‌شود و چه مسئولیت‌ها و تعهداتی را به عهده ما گذاشته‌اند. برای آگاهی از این موارد، به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از هر اقدامی، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. علاوه براین، برای اطمینان بیشتر می‌‌توانید تنظیم قرارداد خود را نیز به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات