قرارداد فروش عسل به چه صورتی تنظیم می‌شود؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/28
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش عسل

عسل یکی از اقلام خوراکی و یک کالای بسیار محبوب و پر خاصیت است که تقریبا در سبد غذایی اکثر کشورها وجود دارد. عسل، هم به تنهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم جز مواد اولیه برای ساخت سایر اقلام خوراکی خواهد بود. به همین دلیل است که این کالا، محبوبیت و استفاده زیادی دارد. عسل توسط زنبورداران و در شرایط متفاوتی تولید می‌شود که گاهی این شرایط، موجب تغییر در غلظت و خالص بودن عسل خواهد شد. به همین دلیل است که ارزش عسل‌هایی که تولید می‌شوند، با توجه به طعم و مزه آن‌ها متفاوت خواهد بود. اشخاصی که در زمینه خرید و فروش عسل فعالیت می‌کنند، در تشخیص نوع عسل اطلاعات کاملی دارند. قرارداد فروش عسل ، قراردادی است که به منظور معامله عسل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرارداد خرید عسل توسط تولید کنندگان، واسطه گران یا خریداران، تهیه و امضا می‌شود. مانعی برای خرید و فروش عسل از اشخاص مختلف وجود ندارد و ممکن است که طرفین قرارداد شما اشخاص مختلفی باشند اما به طور معمول، این قرارداد و خرید عسل میان تولید کنندگان و فروشندگان جزء امضا می‌شود. به این صورت که تولید کننده عسل، عسل‌های تولید شده خود را به صورت عمده و با استفاده از نمونه قرارداد فروش عسل ، به خریداران می‌فروشد. در ادامه درباره قرارداد خرید عسل ، توضیحات بیشتری را مطرح خواهیم کرد. این قرارداد یکی از انواع قرارداد خرید کالا یا قرارداد فروش کالا است.

نمونه قرارداد فروش عسل چگونه قراردادی است؟

نمونه قرارداد فروش عسل ، در واقع یک تعهد نامه میان خریدار و فروشنده عسل است که به واسطه آن، متعهد می‌شوند میزان مشخصی از عسل را با یکدیگر معامله کنند. زنبورداران در این قرارداد، فروشنده هستند و اشخاصی که تمایل دارند عسل‌ها را خریداری کنند، خریدار نامیده خواهند شد. طرفین به واسطه این قرارداد، اینطور توافق می‌کنند که میزان مشخصی عسل، در زمان معین به خریدار تحویل داده شود. علاوه براین، مبلغ قرارداد و ارزش عسل‌ها را نیز در متن قرارداد معین خواهند کرد.

نمونه قرارداد فروش عسل ، در واقع یک قرارداد بیع است. عقد بیع در قانون تعریف شده است و از این جهت، یک قرارداد معین است. براساس تعریف قانون مدنی ، بیع قراردادی است که در آن، یک شخص مال خود را در ازای دریافت مبلغی به شخص دیگر واگذار می‌کند. علاوه بر این تعریف، در قانون مدنی، قواعدی در خصوص شیوه صحیح انجام این قرارداد مطرح شده است که در زمان تنظیم قرارداد، باید به آن‌ها توجه شود. قرارداد حاضر، با رعایت این قواعد و سایر ارکان عقد بیع، معتبر و صحیح خواهد بود.

ارکان اصلی نمونه قرارداد فروش عسل

به منظور انجام معامله خرید و فروش عسل، لازم است که ارکان اصلی این قرارداد حضور داشته باشند. در ادامه این مطلب درباره این ارکان توضیح خواهیم داد. در ادامه با ما همراه باشید.

خریدار و فروشنده

خریدار و فروشنده یا متعاملین در عقد بیع، اشخاصی هستند که تمایل دارند با استفاده از این قرارداد، مقدار مشخصی عسل را با یکدیگر معامله کنند. در این قرارداد، یک طرف مالک عسل است و دیگری شخصی است که تمایل دارد مقدار مشخصی عسل را خریداری کند. شرط اصلی برای انجام این معامله میان طرفین، ایجاب و قبول است. یعنی اینکه خریدار باید تقاضای خود را مبنی بر خرید عسل بیان کند و در مقابل، فروشنده موافقت خود را برای فروش عسل‌ها اعلام خواهد کرد و به این صورت، معامله خرید و فروش عسل انجام می‌شود. در این قرارداد، هر دو طرف باید اهلیت داشته باشند. فروشنده نیز باید نسبت به عسل‌های مورد نظر مالکیت داشته باشد.

مبیع یا مال مورد معامله

در قرارداد فروش عسل ، عسل مبیع محسوب می‌شود. یعنی مالی است که در این قرارداد، میان خریدار و فروشنده معامله خواهد شد. در زمان انجام معامله، عسل باید حاضر باشد مگر در شرایطی که قرارداد به صورت سلف انجام شود. یعنی اینکه قرارداد به صورت پیش خرید باشد و تولید کننده عسل، متعهد شود که در تاریخی که مشخص می‌شود، مقدار معینی عسل را به خریدار تحویل دهد. لازم است که در متن قرارداد، به صورت صریح و روشن، مقدار عسل را تعیین کنند. زیرا به منظور اعتبار قرارداد ، موضوع باید معین و واضح باشد. اگر در بخش موضوع قرارداد، صرفا نوشته شود مقداری عسل فروخته خواهد شد، این قرارداد صحیح نیست زیرا دارای ابهام است. بنابراین، لازم است که مقدار دقیق عسل را به صورت دقیق مشخص کنید و در متن قرارداد بنویسید.

ثَمَن قرارداد (مبلغ قرارداد)

نمونه قرارداد فروش عسل یک عقد معوض است. به این معنی که برای انجام این قرارداد، لازم است که عوض آن پرداخت شود. عوض به معنی وجهی است که در مقابل عسل پرداخت خواهد شد. این مبلغ باید دارای ارزشی معادل با عسل باشد. در تعریف قانون مدنی از عقد بیع نیز توضیح داده می‌شود که معامله در ازای دریافت مبلغ مشخصی است.

همانطور که اشاره کردیم، مبلغی که برای عسل‌ها در نظر گرفته شده است، باید با ارزش واقعی عسل‌ها برابری کند. اگر شما مقداری عسل را به قیمت بیشتر یا حتی با قیمت کمتر از ارزش آن، معامله کرده‌اید، این حق برای شما وجود دارد که بتوانید از اختیارات قانونی استفاده کنید و این قرارداد را فسخ کنید. البته این حق مشروط به آن است که حق فسخ قرارداد از طرفین یا یکی از آن‌ها سلب نشده باشد. ثمن قرارداد باید حتما معین باشد. یکی از ارکان اصلی انجام این معامله، مبلغی است که به عنوان ثمن، معین خواهد شد. ممکن است طرفین در خصوص مبلغ قرارداد به توافق نرسند و معامله را انجام ندهند. به همین دلیل است که تاکید می‌شود طرفین در ابتدا با یکدیگر مذاکره کنند و نتیجه توافقات را در متن قرارداد و به صورت مکتوب بنویسند.

علاوه بر مشخص شدن میزان دقیق ثمن قرارداد یا همان مبلغی که بابت بهای عسل پرداخت می‌شود، چگونگی پرداخت بها معامله نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. منظور از چگونگی پرداخت مبلغ ثمن قرارداد این است که طرفین مشخص کنند که آیا بهای عسل یکباره و به صورت نقدی پرداخت می‌شود یا اینکه توافق به این صورت است که بهای قرارداد در اقساط مشخص به فروشنده پرداخت شود. توضیح درباره این مساله می‌تواند به طرفین قرارداد کمک کند که با احتمال بروز مشکلات کمتری معامله خود را به سرانجام برسانند. این مساله را در نظر داشته باشید که اگر برای دریافت مبلغ این قرارداد چک دریافت می‌کنید، لازم است مشخصات کامل چک و تاریخ دقیق وصول آن را در متن قرارداد بنویسید.

ضمانت در قرارداد خرید عسل (تضمین قرارداد)

معمولا خریداران از فروشندگان درخواست می‌کنند که عسل مورد معامله را ضمانت کنند. یعنی اینکه فروشنده تضمین کند که عسل مورد معامله به همان میزانی که درباره آن تبلیغ شده است، کیفیت داشته باشد. علاوه براین، خریدار می‌تواند تعیین کند که اگر عسل دارای کیفیتی که اعلام شده است نباشد، خریدار حق دارد که عسل‌های خریداری شده را مرجوع کند. این نوع ضمانت به طور معمول برای مدت کوتاهی ارائه می‌شود و باعث خواهد شد که خریدار با آسودگی بیشتری عسل مورد نیاز خود را خریداری کند.

البته قرارداد خرید عسل ، یک قرارداد لازم است. یعنی اینکه طرفین ملزم هستند که به معامله مورد نظر توجه داشته باشند و برای انجام آن معامله، با یکدیگر همکاری کنند. هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند، مگر اینکه برای نمونه قرارداد فروش عسل ، شروط فسخ قرارداد در نظر گرفته شده باشد یا اینکه براساس قانون مدنی، در شرایط خاصی امکان فسخ قرارداد وجود داشته باشد.

پیشنهاد ما

قرارداد فروش عسل را بشناسید و از ابعاد قانونی آن مطلع باشید. برای این کار، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. علاوه براین، می‎‌توانید تنظیم قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. قرارداد باید مطابق با خواست شما و شرایطی که برای معامله دارید، تهیه و تنظیم شود.

قرارداد فروش اقساطی کالا

این قرارداد، معامله اقساطی کالاهای مورد نظر شما را ممکن می‌کند.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

با استفاده از این نمونه قرارداد، برای فروش کالا به صورت نقدی اقدام کنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات