نمونه قرارداد طراحی فضای سبز ؛ قراردادی برای طراحی و اجرای فضای سبز!

-
بروزرسانی:1402/07/06
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی فضای سبز

با توجه به ماشینی شدن جوامع انسانی، افزایش فعالیت‌های صنعتی، افزایش تعداد کارخانه‌های بزرگ و وجود آلاینده‌های زیاد، محیط زیست بسیار آلوده شده است و این موضوع، سلامتی جسمی افراد و حتی سایر موجودات دیگر مانند پرندگان و حیوانات را تهدید می‌کند. یکی از بهترین راه حل‌ها برای رفع این مشکل مهم، وجود فضای سبز در سطح شهر است. استفاده از این روش، تا حدودی آلودگی هوا را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، بسیاری از اشخاص نیاز دارند تا با تنظیم نمونه قرارداد طراحی فضای سبز و ایجاد مناظر و چشم انداز‌های زیبا، میزان آلودگی را در محیط زیست کاهش دهند و از طرف دیگر، شهر منظره زیبا‌تر و جلوه بیشتری داشته باشد. علاوه براین، فضای سبز شهری با تولید میزان اکسیژن بیشتر، نقش مهمی در سلامتی افراد به ویژه افراد سالمند یا افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی دارد.

برای تنظیم نمونه قرارداد طراحی و اجرای فضای سبز ، دانش و اطلاعات کافی، تخصص و تجربه لازم است. به همین دلیل، لازم است که شهرداری‌ها با اشخاصی که مهارت و توانایی لازم برای طراحی فضای سبز را دارند، همکاری کند. شهرداری می‌تواند با این اشخاص، قرارداد تنظیم کند و طراحی فضای سبز را به عهده آن‌ها بگذارد.

نمونه قرارداد طراحی فضای سبز چگونه قراردادی است؟

نمونه قرارداد طراحی فضای سبز ، توافقی میان اشخاص جهت طراحی فضای سبز در مکان مشخص و در مدت معین است. به موجب این قرارداد، یکی از طرفین تعهد می‌دهد که در مکانی مشخص، فضای سبز متناسب با آن را در طول مدت معین، طراحی و اجرا کند و در مقابل این کار، مبلغی معین به او پرداخت می‌شود .به طرف اول این قرارداد کارفرما و به طرف مقابل، مجری می‌گویند. این قرارداد یکی از انواع قرارداد‌ پیمانکاری و تابع ماده 10 و 219 قانون مدنی است.

نمونه قرارداد طراحی فضای سبز ، یک قرارداد لازم محسوب می‌شود، یعنی باید طرفین تابع موارد ذکر شده در قرارداد باشند و حق فسخ توافق را ندارند. مگر اینکه شرط فسخ را در متن قرارداد پیش بینی کنند یا قرارداد به یکی از علت‌های معین در قانون، قابل فسخ باشد. این قرارداد یک توافق عهدی و مُعَوَض است. زیرا به موجب آن، مجری در مقابل کارفرما تعهد می‌کند که کار طراحی فضای سبز را در طول مدت قرارداد و به درستی انجام دهد و کارفرما نیز می‌پذیرد که مبلغ معین یا عِوَض مشخصی را به مجری بپردازد، در نتیجه این قرارداد یک توافق عهدی و در عین حال مَعُوَض خواهد بود.

شرایط قانونی لازم جهت تنظیم نمونه قرارداد طراحی فضای سبز

برای تنظیم این قرارداد، باید یک سری شرایط قانونی را در نظر بگیرید تا قانون، نمونه قرارداد طراحی و اجرای فضای سبز را معتبر بداند و در موارد لازم، مجری یا کارفرما بتوانند با استناد به این قرارداد، طرف مقابل را اجبار کنند که به تعهدات قراردادی خود عمل کند. بعضی از این شرایط را با استناد به ماده 190 قانون مدنی بیان می‌کنیم.

  1. موضوع این قرارداد، باید مشخص و معین باشد یعنی باید کیفیت انجام کار، روش انجام کار و محل انجام آن را در قرارداد تعیین کنید و هیچ ابهامی در این خصوص وجود نداشته باشد.
  2. باید کارفرما و موجر با قصد و رضایت خودشان این قرارداد را بنویسند و هچ اجباری برای طرفین در تنظیم این توافق وجود نداشته باشد.
  3. باید طرفین این قرارداد، اهلیت (صلاحیت مورد نظر قانون برای تنظیم قرارداد) داشته باشند. یعنی، دیوانه، صغیر یا سفیه محسوب نشوند. منظور از سفیه، شخصی است که توانایی لازم برای اداره امور مالی خود را ندارد و متوجه سود و زیان خود در تنظیم قرارداد نیست.
  4.  باید هدف از تنظیم این قرارداد نیز مشروع و مورد قبول قانون باشد، یعنی طرفین قصد نداشته باشند که با تنظیم این قرارداد، فعالیت‌های غیر قانونی انجام دهند.

این شرایط، شرایط عمومی مرتبط با این قرارداد هستند. اما، شرایط خصوصی این قرارداد و روابط متقابل مجری و کارفرما با یکدیگر و همین طور مسئولیت آن‌ها در مقابل کارگران در زمینه مسائل مرتبط به بیمه، حقوق و مزایا، با توافق متقابل و با استناد به قانون تامین اجتماعی به ویژه مواد 28 و 38 این قانون، تعیین می‌شود.

بررسی تعهدات طرفین

در این بخش از مقاله، تعهدات کارفرما و مجری را در این قرارداد را بررسی می‌کنیم تا در صورتی که پرسشی در خصوص این تعهدات در ذهن شما وجود دارد، پاسخ آن را بدانید.

مجری در نمونه قرارداد طراحی و اجرای فضای سبز چه تعهداتی دارد؟

این قرارداد یک توافق خصوصی میان طرفین است و طرفین قرارداد در تعیین تعهدات آن، آزادی کامل دارند اما برای راهنمایی شما و مشخص شدن بیشتر این موضوع به نمونه‌هایی از تعهدات مجری اشاره می‌کنیم.

  1. مجری موظف است مرتب از محل کار، بازدید کند تا در جریان کیفیت انجام کار باشد و روش انجام کار را ببیند و ایرادات را بر طرف کند و اگر مواد و مصالحی برای انجام کار لازم است، آن را تهیه کند.
  2. مجری موظف است از تمام الگوها و عملیات مرتبط با طراحی فضای سبز اطلاعات لازم و کافی را جمع آوری کند تا این کار را با کمترین هزینه و در حداقل زمان ممکن و با کیفیت مطلوب انجام دهد.
  3. همچنین موظف است که طبق مدت معین در قرارداد، کار را به پایان برساند و به کار فرما تحویل دهد و در مقابل از کارفرما دستمزد دریافت کند.

کارفرما چه تعهداتی دارد؟

کارفرما در این قرارداد متعهد می‌شود که مکان مورد نیاز برای طراحی  فضای سبز را در طول مدت قرارداد، در اختیار مجری بگذارد. به علاوه، تمام مصالح و وسایل لازم را در آغاز این فعالیت عمرانی در اختیار مجری قرار دهد. در صورت تقاضای مجری و رضایت کارفرما، تهیه و تامین وسایل مصرفی و تجهیزات مورد نیاز نیز به عهده کارفرما است. به علاوه، در زمان پایان کار، کارفرما موظف است تمام هزینه‌ها و مخارج را طبق قرارداد به مجری بپردازد.

تعیین مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد طراحی فضای سبز

در بخش مربوط به تعیین مرجع حل اختلاف قرارداد، توضیح داده می‌شود که اگر به هر دلیلی میان کارفرما و مجری، اختلاف یا مشکلی بوجود بیاید و آن‌ها نتوانند در این خصوص با هم سازش کنند و اختلاف را خاتمه بدهند، باید به چه مرجعی برای حل اختلاف مراجعه کنند. شما می‌توانید در نمونه قرارداد طراحی و اجرای فضای سبز ، حل و فصل این اختلافات را در صلاحیت موسسه‌های داوری یا مراجع قضایی مانند شورای حل اختلاف قرار دهید. اگر در متن قرارداد شرط مراجعه به داوری ذکر نشده باشد، زمان بروز هر اختلاف یا مشکل، طرفین باید برای تعیین تکلیف در موضوع اختلافی که ایجاد شده است، به دادگاه مراجعه کنند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا به عنوان مرجع تخصصی تنظیم قرارداد ، در کنار شما است تا بتوانید مناسب‌ترین قرارداد را تهیه کنید و بدون نگرانی از مشکلات حقوقی، از آن بهره ببرید. مشاوره حقوقی تلفنی ، از دیگر خدمات تیم رکلا است که به شما این امکان را می‌دهد که در سریع‌ترین زمان، به سوالات خود پاسخ دهید.

قرارداد پیمانکاری تک نفره

بسیاری از پروژه‌های طراحی به واسطه امضای قراردادهای پیمانی تک نفره، به یک شخص حقیقی سپرده می‌شوند. اگر تمایل دارید یک فرم آماده و خام از قرارداد پیمانکاری تک نفره را دریافت و مطالعه کنید، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
مریم ده بزرگی
مریم ده بزرگی فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به تالیف مباحث این رشته است. با توجه به علاقه‌ای که به مسائل مرتبط با قراردادها داشته و با توجه به اینکه، بخشی از مطالعات ایشان بر این محور متمرکز است، مریم بخشی از محتواهای مرتبط با مسائل حقوقی را در رکلا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات