قرارداد طراحی گرافیک و نکات قانونی و محتوایی آن!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/27
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی گرافیک

قرارداد طراحی گرافیک یک قرارداد برای همکاری میان طراح گرافیک و شخصی است که به گرافیست سفارش انجام پروژه خاصی را می‌دهد. در واقع قرارداد حاضر، توافقات مکتوب طرفین است که مطابق با قانون ناظر به این قرارداد، نوشته می‌شود. طراحان گرافیک، کارشناسان متخصص این حوزه هستند که با ادغام خلاقیت، تکنولوژی و هنر، طرح‌های گرافیکی خاصی را برای شما تهیه می‌کنند. امروزه استفاده از طراحی‌های گرافیکی کاربرد بسیار زیادی دارند. هنر گرافیک حوزه گسترده‌ای است و ممکن است که هر کدام از ما با توجه به حیطه شغلی خودمان، در مواقعی به طراحی‌های گرافیکی نیاز داشته باشیم.

برای همکاری با یک گرافیست حرفه‌ای، ابتدا باید مذاکرات اولیه با او را انجام دهید و بعد از کسب موافقت‌های اولیه، حتما تمام شروط، تعهدات و همچنین مسئولیت‌های طرفین را در متن قرارداد بنویسید. همکاری با گرافیست‌ها حتما به تنظیم یک قرارداد نیاز دارد. این مساله هم از جانب مشتریان و هم از جانب گرافیست‌ها اهمیت زیادی خواهد داشت. زیرا تا به حال به دلیل عدم وجود یک توافق مکتوب، اختلافات و مشکلات زیادی میان طرفین ایجاد شده است. به همین دلیل در این مقاله به صورت اختصاصی درباره نمونه قرارداد طراحی گرافیکی توضیح می‌دهیم.

چرا باید نمونه قرارداد طراحی گرافیک تنظیم کنیم؟

پروژه‌های طراحی گرافیکی و همکاری با این طراحان اغلب به واسطه قراردادهای پیمانی انجام می‌شود. در موارد زیادی مشاهده شده است که اشخاص به توافقات کلامی اکتفا می‌کنند و به دلیل وجود قراردادهای شفاهی، قرارداد مکتوبی را امضا نمی‌کنند و دقیقا به همین دلیل روابط آن‌ها دچار اختلافات و مشکلات زیادی خواهد شد.

طراحی گرافیکی عملی بسیار خلاقانه است. تا جایی که گاهی سنجش کیفیت نهایی پروژه با اختلافات زیادی مواجه خواهد شد. به همین دلیل بسیار تاکید می‌شود که حتما پیش از شروع همکاری با گرافیست، به تفصیل درباره موضوع پروژه و توقعاتی که از گرافیست و طراحی گرافیکی دارید توضیح دهید. بنابراین، شما نیاز خواهید داشت که در یک قرارداد مکتوب و در پیوست‌های مرتبط با آن، حتما حدود و ویژگی‌های طراحی گرافیکی را مشخص کنید. به این صورت، میان طراح گرافیک و سفارش دهنده طرح‌های گرافیکی، یک قرارداد امضا می‌شود که در واقع یک سند مکتوب قانونی است.

این سند قانونی به شما کمک می‌کند که شروط و مسئولیت‌های مشخصی برای قراردادتان در نظر بگیرید و توافقات میان طرفین را در متن قرارداد به صورت مکتوب بنویسید. در دست داشتن این سند قانونی، مدرکی است که در زمان بروز اختلاف یا مشکل نیز می‌توانید آن‌ را به دادگاه یا مراجع حل اختلاف دیگر ارائه دهید. به همین دلیل تاکید می‌شود که حتما با همدیگر، نمونه فرم قرارداد طراحی گرافیک را امضا کنید.

ماهیت قانونی نمونه قرارداد طراحی گرافیک

نمونه قرارداد طراح گرافیک از نگاه قانون یک نوع از قرارداد پیمانکاری است. زیرا در این قرارداد، یک طرف متعهد می‌شود که پروژه مشخصی را در مدت معین، مطابق با نظر کارفرما انجام دهد. البته به این جهت که در اکثر مواقع، پروژه توسط یک گرافیست انجام می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم که از قرارداد پیمانکاری تک نفره استفاده کنید. این شیوه از توافق با استناد به ماده 10 قانون مدنی صحیح و معتبر خواهد بود. ماده 10 این قانون توضیح می‌دهد که قرارداد خصوصی میان اشخاص تا زمانی که مغایر با قانون نباشد، صحیح و معتبر است.

این قرارداد در دیگر جنبه‌های قانونی نیز، از قانون مدنی پیروی می‌کند. اگرچه جزء قراردادهای نامعین محسوب می‌شود و به صراحت تعریفی برای آن بیان نشده است اما به طور کلی این نوع از قرارداد تابع قانون مدنی خواهد بود. در این قرارداد توافق میان طرفین عهدی و رضایی است. یعنی گرافیست و مشتری با رضایت متقابل، عهد و پیمانی را برای انجام موضوع این قرارداد تنظیم می‌کنند. بنابراین، رضایت و خواست دو طرف اهمیت زیادی دارد.

قرارداد طراح گرافیست

لازم بودن قرارداد طراحی گرافیک

نکته بعدی در خصوص نمونه قرارداد طراح گرافیست این است که قرارداد حاضر، در واقع یک قرارداد لازم محسوب می‌شود. لازم بودن قرارداد از ویژگی‌هایی است که برای اشخاصی که تمایل دارند متن قرارداد طراح گرافیک را تنظیم و امضا کنند، بسیار مهم است. زیرا شرایطی را ایجاد می‌کند که طرفین نسبت به تعهدات خود مسئولیت بیشتری داشته باشند.

زیرا طرفین دیگر امکان فسخ قرارداد را ندارند و نمی‌توانند متن قرارداد طراحی گرافیک را فسخ کنند. گرافیست و مشتری او ملزم هستند که تا پایان مدت قرارداد برای انجام موضوع توافق با یکدیگر همکاری کنند و نمی‌توانند اعلام کنند که از انجام قرارداد پشیمان شده‌اند. البته در مواردی که شرطی در قرارداد نوشته شده باشد یا اینکه قانون امکان فسخ را فراهم کند، طرفین می‌توانند از حق فسخ نیز بهره ببرند.

مشخصات فنی در متن قرارداد طراحی گرافیک

شما نیاز دارید که حتما مشخصات فنی و مشخصات ابتدایی طراحی مورد نظرتان را به اطلاع گرافیست برسانید. گرافیست شما باید کاملا آگاه باشد که طرح گرافیکی را برای چه منظوری طراحی می‌کند و شما چه توقعاتی از پروژه طراحی گرافیکی دارید. آگاهی از این موارد به گرافیست و به شما کمک می‌کند که ارتباط موثرتری با یکدیگر داشته باشید و همچنین گرافیست این امکان را دارد که با توجه به نیاز و خواسته شما، پیشنهادات سازنده‌ای را مطرح کند.

برای شما مفید است که برای نمونه قرارداد طراحی گرافیک حتما فایل پیوستی تهیه کنید و در آن فایل پیوست به صورت کامل و با جزئیات درباره پروژه طراحی گرافیکی توضیح دهید. در ادامه، نیاز است که فایل پیوست را به نمونه قرارداد طراحی گرافیکی ضمیمه کنید. این اقدام برای شما بسیار کارآمد خواهد بود زیرا با مطالعه پیوست، گرافیست به خوبی از حدود پروژه و شروط شما آگاه خواهد بود. بنابراین، در زمان تحویل نهایی پروژه نیز شما می‌توانید با استناد به متن قرارداد ، کیفیت کار گرافیست را نیز بررسی کنید.

محتوای قرارداد

متن نمونه قرارداد طراحی گرافیک حاوی اطلاعاتی مهم و کاربردی است که رابطه میان گرافیست و مجری او را مشخص می‌کند. محتوای این قرارداد باید به شیوه‌ای باشد که تمام حدود و شروط توافق میان طرفین را ذکر کند. برای مثال، ابتدا لازم است که مشخصات و اطلاعات هویتی گرافیست و مشتری او در متن قرارداد نوشته شود. بعد از اطلاعات و مشخصات طرفین، نوبت به بخش توضیحات درباره موضوع نمونه فرم قرارداد طراحی گرافیک می‌رسد. در این بخش باید توضیحات مفصل و دقیقی درباره موضوع این توافق و شیوه انجام کار ارائه شود.

بازه زمانی قرارداد، مبلغ و میزان حق الزحمه به همراه شروط و تعهدات طرفین از جمله اطلاعات دیگری است که باید در متن قرارداد طراحی گرافیک درباره آن توضیح دهید.

معرفی گرافیست و مشتری او در نمونه قرارداد طراح گرافیک

اولین اطلاعاتی که باید در متن قرارداد طراح گرافیک نوشته ‌شوند، اطلاعات و مشخصاتی هستند که طرفین این قرارداد را معرفی می‌کنند. لازم است که طراح گرافیست و همچنین مشتری او با جزئیات در متن قرارداد معرفی شوند. معرفی این اشخاص با استفاده از اطلاعات و مشخصات مندرج در کارت شناسایی آن‌ها انجام می‌شود. علاوه بر این، لازم است آدرس دقیق محل اقامت گرافیست و کارفرما را نیز در متن این قرارداد بنویسید.

مبلغ حق الزحمه گرافیست را معین کنیم!

تعیین مبلغ قرارداد طراحی گرافیک از موارد مهمی است که حتما باید درباره آن در متن قرارداد توضیح دهید. با توجه به نوع پروژه، حجم و میزان آن، فعالیتی که برای آن انجام می‌شود و موارد دیگر، مبلغ حق الزحمه گرافیست نیز متغیر خواهد بود. اگرچه اشخاصی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، در تلاش هستند که تعرفه مشخصی را برای انجام طراحی گرافیکی در نظر بگیرند. معیار و ملاک اصلی تعیین حق الزحمه به عواملی مانند مهارت و تجربه گرافیست مرتبط است. به همین دلیل ممکن است که میزان حق الزحمه گرافیست‌ها با یکدیگر تفاوت زیادی داشته باشد.

با توجه به مواردی که بیان شد، لازم است که حتما پیش از امضای قرارداد ، در خصوص مبلغ حق الزحمه با گرافیست توافق کنید. همچنین لازم است که مبلغ مورد نظر را در متن قرارداد ثبت کنید تا مشخص باشد که چه مبلغی برای این قرارداد در نظر گرفته شده است. در ادامه، براساس چیزی که در عرف رایج است، شما می‌توانید شیوه پرداخت مبلغ حق الزحمه را نیز مشخص کنید. شیوه پرداخت مبلغ حق الزحمه نیز با توجه به توافق اشخاص ممکن است متفاوت باشد. بنابراین، معیار و ملاک اصلی برای تعیین شیوه پرداخت نیز، توافق طرفین خواهد بود.

بازه زمانی نمونه قرارداد طراحی گرافیک

تعیین بازه زمانی انجام پروژه طراحی گرافیکی اهمیت زیادی دارد زیرا مدت همکاری میان طرفین را مشخص می‌کند. گرافیست ملزم است که به محض شروع مدت قرارداد، برای انجام موضوع آن اقدام کند. اگر گرافیست شروع کار را به تعویق اندازد یا اینکه بعد از گذشت مدتی انجام موضوع پروژه را آغاز نکرده باشد، طرف دیگر می‌تواند از او شاکی باشد. از طرف دیگر، گرافیست ملزم خواهد بود که حتما در تاریخی که برای اتمام قرارداد در نظر گرفته شده است، پروژه را به اتمام برساند و به مشتری تحویل دهد.

شما می‌توانید برای انجام این پروژه، جریمه دیرکرد معین کنید تا در ازای هر روز دیرکرد در تحویل پروژه، از گرافیست خسارت یا جریمه بگیرید. همچنین می‌توانید مبلغ جریمه هر روز دیرکرد را نیز در متن قرارداد مشخص کنید.

پیشنهاد ما به شما

برای تنظیم قرارداد با یک گرافیست، حتما از نکات حقوقی قرارداد خود آگاه باشید. همچنین پیش از امضای قرارداد، بندها و تبصره‌های قرارداد را به دقت مطالعه کنید. آگاهی از ابعاد حقوقی قرارداد به شما این امکان را می‌دهد که قرارداد خود را با آسودگی خاطر بیشتری تنظیم کنید. در این خصوص به شما پیشنهاد می‌کنم که پیش از هر اقدامی، حتما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و سوالاتتان را بپرسید. در ادامه، می‌توانید تنظیم قرارداد مورد نظرتان را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

قرارداد استخدام گرافیست

از این نمونه قرارداد می‌توانید برای استخدام گرافیست استفاده کنید.

نمونه قرارداد استخدام گرافیست
دانلود نمونه قرارداد استخدام گرافیست

قرارداد پیمانکاری تک نفره

برای اجرای موضوع پروژه‌ای که در نظر دارید و همکاری با یک شخص حقیقی، قرارداد پیمان انفرادی، کاربردی و مفید است. برای تهیه آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات