قرارداد اجاره گریدر و اجاره نامه گریدر به همراه نکات اساسی و قانونی قرارداد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/24
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره گریدر

مهندسان و صاحبان پروژه‌های راه سازی و شهرسازی، به خوبی می‌دانند که بهترین ماشین برای پخش کردن مواد خاکی و پخش کردن مواد آسفالت، گریدر است. بدون شک برای انجام اموری مانند مخلوط کردن خاک، پهن کردن مصالح روی زمین و روی شانه‌های راه، انجام شیب‌ بندی‌ها با دقت بسیار زیاد، برف روبی‌ها، کندن و ایجاد کانال‌ها، جوی‌ها و انجام بغل بری‌، بهترین و کاربردی‌ترین ماشین سنگینی که بتوانند از آن استفاده کنند، گریدر خواهد بود. قرارداد اجاره گریدر ، توافقی است که به واسطه امضای آن، اجاره گریدر به صورت قانونی و در یک سند معتبر، ثبت می‌شود.

گریدرها انواع مختلفی دارند و از ماشین‌هایی محسوب می‌شوند که در سرعت بخشیدن به روند اجرایی پروژه‌های راه سازی و شهر سازی، تاثیر بسیار مثبتی داشته‌اند. نمونه قرارداد اجاره گریدر ، یک قرارداد کاربردی است که برای در اختیار گرفتن و اجاره گریدر استفاده می‌شود. این قرارداد به منظور تهیه تجهیزات و برای پروژه‌های راه سازی، محوطه سازی، خیابان کشی و جاده معدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که به طور کلی، این ماشین را ماشین تسطیح جاده می‌نامند. اگر تمایل دارید که یک گریدر در اختیار داشته باشید و از آن برای انجام پروژه‌های خود استفاده کنید، لازم است که این ماشین را اجاره کنید.

نمونه قرارداد اجاره گریدر چگونه قراردادی است؟

اجاره نامه گریدر ، در واقع یک قرارداد اجاره است. در این قرارداد، گریدر، مالی است که توسط موجر به مستاجر اجاره داده می‌شود. براساس این قرارداد و با توافق موجر و مستاجر، گریدر در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد و مستاجر می‌تواند در طول مدتی که گریدر را در اختیار دارد، از منافع آن استفاده کند. منظور از منافع گریدر این است که مستاجر می‌تواند در راستای انجام پروژه مورد نظر خود، از این ماشین استفاده کند.

متن نمونه قرارداد اجاره گریدر ، حاوی اطلاعاتی است که روابط و توافقات میان موجر و مستاجر را مشخص می‌کند. در این قرارداد، موجر شخصی است که مالکیت گریدر را در اختیار دارد. بنابراین، ممکن است که موجر شخص حقیقی یا شرکتی باشد که به صورت اختصاصی انواع ماشین‌های سنگین یا گریدر را اجاره می‌دهد. در مقابل، مستاجر نیز شخصی است که تمایل دارد گریدر را برای مدت مشخص اجاره کند.

قرارداد اجاره گریدر از منظر قانون

اجاره یکی از عقود معین در قانون مدنی است. یعنی اینکه قانون مدنی به صراحت و به صورت مستقیم درباره اجاره صحبت کرده است و این شیوه از توافق را توضیح می‌دهد. علاوه براین، اجاره نامه گریدر براساس قانون مدنی، یک قرارداد لازم است. قانون مدنی در ماده 466 ، درباره عقد اجاره صحبت می‌کند و توضیح می‌دهد که به واسطه این قرارداد، مستاجر مالک منافع عین مستاجره می‌شود. مستاجر شخصی است که گریدر را اجاره کرده است و گریدر عین مستاجره خواهد بود. بنابراین، به موجب اجاره نامه گریدر ، این ماشین برای مدت معین در اختیار صاحب پروژه قرار می‌گیرد و صاحب پروژه می‌تواند با توجه به عرف و شیوه صحیح استفاده از گریدر، از این ماشین بهره ببرد.

علاوه بر ماده 466، ماده‌ها و قواعد دیگری نیز درباره قرارداد اجاره در قانون مدنی بیان شده است. برای تنظیم قرارداد و استفاده از آن، لازم است که به این قواعد توجه داشته باشیم و کاملا مطابق با قانون، محتوای قرارداد را بنویسیم. پیش‌تر توضیح دادیم که قرارداد اجاره گریدر ، یک قرارداد لازم است. لازم بودن قرارداد به این معنی است که طرفین نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند یا اینکه اعلام کنند که از انجام این قرارداد پشیمان شده‌اند. زمانی که قرارداد اجاره گریدر امضا می‌شود، به این معنی است که طرفین قرارداد متعهد هستند که در زمینه موضوع قرارداد با یکدیگر همکاری کنند. البته این امکان وجود دارد که موجر و مستاجر، شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند. اگر شما شروطی را برای فسخ قرارداد تعیین کنید، در صورت بروز آن شروط، می‌توانید برای فسخ قرارداد اجاره گریدر ، اقدام کنید.

نحوه تنظیم نمونه قرارداد اجاره گریدر

برای تنظیم اجاره نامه گریدر ، لازم است که درباره شیوه صحیح تنظیم قرارداد، اطلاعات دقیقی داشته باشید. یک اجاره نامه ، حاوی اطلاعات و مشخصات موجر و مستاجر، موضوع قرارداد، بازه زمانی اجاره، مبلغ اجاره بها، شروط و تعهدات طرفین و شروط فسخ قرارداد است. در ابتدای قرارداد، موجر و مستاجر با اطلاعات و مشخصات هویتی، آدرس دقیق منزل و شماره تماس معرفی می‌شوند. در ادامه، لازم است که موضوع قرارداد به صراحت و روشنی توضیح داده شود. شما می‌توانید مشخصات دقیق گریدر را در موضوع قرارداد بنویسید و همچنین مشخص کنید که گریدر در چه پروژه‌ای استفاده خواهد شد.

اهمیت تعیین تاریخ

تعیین تاریخ نمونه قرارداد اجاره گریدر ، به اندازه‌ای دارای اهمیت است که قانون مدنی در ماده 468 به صراحت بیان می‌کند که اگر قرارداد شما دارای تاریخ نباشد، اجاره نامه شما باطل است و اعتبار ندارد. بنابراین، بسیار مهم است که تاریخ قرارداد را به دقت معین کنید و بازه زمانی مورد نظر را به صورت مکتوب در متن قرارداد بنویسید.

موجر ملزم است که گریدر را در زمان معین در اختیار مستاجر قرار دهد و مستاجر نیز ملزم خواهد بود که در تاریخ اتمام قرارداد، گریدر را به موجر تحویل دهد. باید به این مساله نیز توجه شود که گریدر باید به همان صورتی که اخذ شده است، تحویل داده شود. اگر در متن قرارداد، تاریخ شروع اجاره معین نشده باشد، براساس ماده 469، تاریخ تنظیم و امضای قرارداد را، ابتدای قرارداد در نظر می‌گیریم.

شما می‌توانید برای دیرکرد در تحویل گریدر، خسارت تعیین کنید. به این صورت که به ازای هر روز دیرکرد در تحویل گریدر، شخص خاطی جریمه پرداخت کند.

مبلغ اجاره گریدر

اجاره بها یا مبلغ اجاره گریدر، مبلغی است که برای در اختیار گرفتن این ماشین تعیین می‎شود. بدون شک، برای در اختیار گرفتن گریدر و استفاده از آن، لازم است که مبلغی به عنوان اجاره بها به مالک گریدر پرداخت شود. مبلغ اجاره بها، با توافق طرفین تعیین می‌شود. یعنی اینکه ابتدا موجر و مستاجر با یکدیگر مذاکره می‌کنند و مبلغی که توافق کرده‌اند را به عنوان اجاره بها در نظر می‌گیرند. لازم است که این مبلغ را در متن قرارداد به صورت مکتوب بنویسید.

علاوه بر تعیین مبلغ اجاره بها، موجر و مستاجر می‌توانند درباره شیوه پرداخت اجاره بهای گریدر نیز با یکدیگر توافق کنند. ممکن است طرفین توافق کنند که مبلغ اجاره، در ابتدای قرارداد یا انتهای قرارداد پرداخت شود یا اینکه برای استفاده ماهانه یا روزانه از گریدر، مبالغی را در نظر بگیرند. نکته دارای اهمیت در این خصوص این است که شما می‌توانید برای تاخیر در پرداخت اجاره بها جریمه تعیین کنید.

قرارداد اجاره گریدر با اپراتور یا راننده

مساله مهمی که برای اجاره و استفاده کردن از ماشین آلات سنگین مانند گریدر پیش می‌آید این است که استفاده از این ماشین آلات مستلزم حضور رانندگان دارای گواهینامه ویژه رانندگی (اپراتور) خواهد بود. به همین دلیل، بسیاری از کارفرمایان تمایل دارند که قرارداد اجاره با راننده امضا کنند. یعنی همزمان با پرداخت اجاره بها گریدر، راننده آن را نیز در اختیار بگیرند. در این خصوص باید به صراحت بگوییم که چنین قراردادی می‌تواند اشکال قانونی داشته باشد مگر اینکه کارفرما، حقوق و مزایای راننده را به عنوان یک نیروی کار انسانی محاسبه کند و به او بپردازد یا اینکه صرفا گریدر را اجاره کند و برای استفاده از آن، از میان پرسنل خود اپراتور یا راننده داشته باشد.

پیشنهاد ما

خدمات تنظیم قرارداد، خدماتی است که از طرف تیم حقوقی رکلا برای مخاطبان خود ارائه می‌شود. همچنین امکان برقراری تماس با مشاور حقوقی نیز فراهم است. شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و همچنین تنظیم قرارداد مورد نظرتان را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و این قرارداد را دریافت کنید.

نمونه قرارداد اجاره گریدر
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات