قرارداد فروش شیشه و چند نکته مهم درباره قرارداد خرید شیشه که باید بدانید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/30
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش شیشه

قرارداد فروش شیشه یکی از انواع قرارداد فروش کالا است. این قرارداد، توافقی است که برای انجام معامله شیشه میان مالک و خریدار تنظیم می‌شود. در واقع در این قرارداد، یک طرف فروشنده شیشه است و طرف دیگر، خریدار خواهد بود و براساس توافقی که میان آن‌ها انجام می‌شود، تعداد مشخصی شیشه در ازای دریافت مبلغ معین، به خریدار تحویل داده خواهد شد. به این صورت، معامله شیشه انجام می‌شود.

قرارداد خرید شیشه یک قرارداد خصوصی میان اشخاص است. البته این امکان وجود دارد که طرفین قرارداد ، شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشند. شیشه از اقلامی است که استفاده زیادی در صنایع مختلف دارد و به همین دلیل بازار خرید و فروش آن بسیار فعال است. این کالا نیز مانند سایر کالاها مطابق با قواعد و ضوابط عقد بیع، معامله می‌شود. در ادامه این مطلب به صورت اختصاصی در خصوص این عقد و قرارداد فروش شیشه توضیحات بیشتری را بیان خواهیم داد.

قرارداد فروش شیشه را بیشتر بشناسیم!

قرارداد فروش شیشه یکی از انواع قراردادهایی است که مطابق با قرارداد بیع تنظیم می‌شود. بیع از عقود معین در قانون مدنی است که این قانون قواعد مشخصی را برای آن مطرح می‌کند. ماده 338 قانون مدنی به بیع اختصاص دارد. در این ماده اینطور توضیح می‌دهند که بیع در واقع تملیک عین به عوض معلوم است. منظور از این تعریف این است که مال مورد معامله (شیشه) در ازای عوض معلوم (مبلغ مشخص) به خریدار تملیک می‌شود. یعنی در مالکیت او قرار می‌گیرد.

این قرارداد میان بایع شیشه (فروشنده شیشه) و مشتری تنظیم می‌شود. ماده 339 قانون مدنی در خصوص این قرارداد اینطور توضیح می‌دهد که اگر فروشنده و مشتری در خصوص قیمت، نوع و میزان شیشه توافق کنند، این معامله به واسطه ایجاب و قبول برقرار خواهد شد. البته این امکان نیز وجود دارد که معامله به واسطه داد و ستد نیز میان طرفین انجام شود. در مجموع انجام معامله به این صورت، صحیح و معتبر خواهد بود و ایرادی برای آن نیست. البته لازم است که در انجام قرارداد فروش شیشه به نکات مهم دیگری که در قانون مدنی آمده است نیز توجه داشته باشیم.

چند نکته مهم درباره قرارداد خرید شیشه

  1. ماده 340 قانون مدنی توضیح می‌دهد که در معامله شیشه و همچنین در معامله سایر کالاها، ایجاب و قبول باید به صورت کاملا صریح بیان شود. یعنی اینکه نباید در انجام اینگونه معامله‌ها از عباراتی استفاده کنند که دارای ابهام باشد و به صورت قطعی، توافق طرفین در خصوص معامله شیشه را مشخص نکند.
  2. ماده 341 قانون مدنی بیان می‌کند که شما می‌توانید معامله بیع شیشه را به صورت مطلق یا مشروط انجام دهید. یعنی اینکه فروشنده و خریدار شیشه می‌توانند درباره مسائلی مانند پرداخت مبلغ قرارداد یا زمان و شرایط تحویل شیشه‌ها مهلت تعیین کنند. یعنی اینکه لازم نیست که حتما در همان لحظه امضای قرارداد، تمام این مطالبات تسویه شود و این امکان برای طرفین وجود دارد که با تعیین مهلت، این معامله را انجام دهند.
  3. ماده 342 قانون مدنی به این مساله تاکید می‌کند که حتما باید مقدار، جنس و وصف شیشه‌ها معلوم باشد. یعنی اینکه باید تعداد و میزان شیشه‌ها را حتما در متن قرارداد مشخص کنید و به طور دقیق بنویسید. حتی در ماده 342 قانون مدنی به این مساله اشاره می‌کند که اگر شیشه یا هر کالای دیگری را هنوز به طور قطع اندازه گیری نکرده‌اید؛ اگر معامله آن‌ها به شرط مقدار انجام ‌شود، قرارداد باز هم صحیح خواهد بود. بنابراین، لازم است که حتما درباره تعداد شیشه‌ها یا مقدار آن‌ها توافق کنید و در متن قرارداد درباره آن بنویسید.

سه رکن اصلی قرارداد فروش شیشه

برای آنکه بتوانید معامله شیشه را انجام دهید، نیاز دارید که حتما سه رکن اصلی این معامله را در اختیار داشته باشید. سه رکن اصلی قرارداد خرید شیشه به عنوان یکی از انواع قرارداد خرید کالا ، عبارتند از مبیع ، ثمن و متعاملین که در ادامه این مطلب توضیحات مختصری را درباره هر کدام از این ارکان بیان خواهیم کرد.

متعاملین در قرارداد خرید شیشه

منظور از متعاملین در قرارداد خرید شیشه ، فروشنده و خریدار شیشه هستند که با ایجاب و قبول آن‌ها و با توافقاتی که انجام می‌دهند، قرارداد فروش شیشه برقرار خواهد شد. متعاملین باید اهلیت داشته باشند. یعنی اینکه باید از صلاحیت قانونی برای انجام این قرارداد برخوردار باشند و همچنین باید به اموال خود نیز دسترسی و حق تصرف داشته باشند. در ادامه، لازم است که خریدار و فروشنده در متن قرارداد فروش شیشه به طور دقیق معرفی شوند. برای معرفی آن‌ها نیز لازم است که مشخصات و اطلاعات هویتی آن‌ها در متن قرارداد نوشته شود. متعاملین می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند و برای این مساله محدودیتی برای تنظیم قرارداد وجود ندارد.

مبیع در قرارداد فروش شیشه

مبیع همان کالا یا مالی است که قرار است به واسطه انجام معامله بیع به شخص دیگری تملیک شود. در قرارداد فروش شیشه ، مبیع، شیشه خواهد بود. لازم است که به صورت صریح و معین بیان کنیم که چه مقدار یا چه تعداد شیشه و در چه ابعادی به فروش می‌رسد. خریدار باید به صورت کامل و دقیق اوصاف و ویژگی‌های شیشه را بیان کند و بهتر است که این اوصاف به طور دقیق در متن قرارداد نوشته شود. یک نکته بسیار مهم در این خصوص این است که نباید در وصف مقدار و اوصاف شیشه‌ها ابهامی وجود داشته باشد.

ثمن شیشه در معامله آن

ثمن قرارداد یا مبلغ قرارداد، عوض یا بهایی است که در ازای معامله شیشه به فروشنده آن پرداخت می‌شود. برای این منظور ابتدا لازم است که به طور دقیق مبلغ مشخصی برای هر تعداد شیشه معین شود تا براساس آن مقدار پایه، مبلغ سایر شیشه‌ها نیز محاسبه شوند. شما می‌تواند به صورت جزئی قیمت هر واحد شیشه را در متن قرارداد بنویسید و همچنین لازم است که قیمت کلی قرارداد را نیز معین کنید. به طور معمول تعیین مبلغ قرارداد به واسطه توافق طرفین و مطابق با مبلغی که عرف بازار است، معین می‌شود.

علاوه بر تعیین مبلغ، شما می‌توانید در متن قرارداد فروش شیشه معین کنید که مبلغ قرارداد را به چه شیوه‌ای به فروشنده پرداخت خواهید کرد. برای مثال ممکن است که پرداخت مبلغ قرارداد به صورت اقساطی یا مرحله‌ای باشد. ممکن است اینطور توافق شود که مبلغ قرارداد را به صورت چک بپردازید یا اینکه توافق به این صورت باشد که به محض انجام معامله، مبلغ قرارداد نیز تسویه شود.

امکان فسخ قرارداد فروش شیشه و شرط لازم بودن قرارداد!

قرارداد خرید شیشه یک قرارداد لازم است. به این معنی که فروشنده و خریدار شیشه ملزم هستند که تا پایان مدت قرارداد در آن باقی بمانند و به تمام تعهدات و مسئولیت‌های خود عمل کنند. هیچ کدام از طرفین حق فسخ قرارداد را ندارند. مگر در مواردی که در قانون بیان شده باشد یا اینکه فروشنده یا خریدار با توافق یکدیگر شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر گرفته باشند. صرفا در چنین شرایطی فسخ قرارداد امکان پذیر خواهد. در غیر این صورت، طرفین نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند یا اینکه اعلام کنند که از انجام این معامله پشیمان شده‌اند.

ارائه خدمات نصب شیشه

ممکن است مغازه یا نمایشگاهی که از آن، تعداد مشخصی شیشه خریداری می‌کنید، همزمان با فروش شیشه، خدمات نصب آن را نیز ارائه دهند. اگر چنین شرایطی وجود داشته باشد، می‌توانید در متن قراردادتان به این موضوع اشاره کنید. اگر لازم است که برای دریافت این خدمات، هزینه‌ای مجزا پرداخت شود، درباره میزان آن در متن قراردادتان بنویسید. شما باید در متن قراردادی که امضا می‌کنید، به صورت شفاف توضیح دهید که چه مبلغی برای ارائه خدمات نصب شیشه تعیین شده است و این مبلغ به چه صورتی پرداخت می‌شود.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که یک معامله خرید و فروش شیشه را انجام دهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از اقدام برای امضای قرارداد، حتما از خدمات مشاور حقوقی تلفنی بهره ببرید و همچنین می‌توانید تنظیم قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. این اقدام به شما کمک می‌کند که قراردادی را در اختیار داشته باشید که به صورت اختصاصی برای شما تنظیم شده است.

قرارداد فروش اقساطی کالا

این نمونه قرارداد به شما کمک می‌کند که یک کالا را به صورت اقساطی معامله کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

نسخه word و pdf این نمونه قرارداد را با زدن روی تصویر زیر دریافت کنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات