نمونه قرارداد مشارکت در ساخت پمپ بنزین را کامل و درست بشناسیم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/01
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پمپ بنزین

قرارداد پمپ بنزین یکی از انواع قرارداد مشارکت است و یک قرارداد پر هزینه محسوب می‌شود که به سرمایه زیادی نیازمند است. سرمایه گذاری و ساخت پمپ بنزین یکی از گزینه‌هایی است که توجه بسیاری از سرمایه داران را جلب کرده است. می‌دانیم که کشور ما دارای منابع نفتی است و رشد جمعیت و افزایش خودروهای شخصی و مسافربری و صنعت حمل و نقل نیاز به بنزین و مصرف سوخت را افزایش داده است. همین دلایل کافی است که سرمایه داران علاقه مند باشند که سرمایه خود را در این بخش هزینه کنند. زیرا به خوبی می‌دانند نتیجه خوبی خواهد داشت و درآمد خوبی را نصیب آن‌ها خواهد کرد. اما نکته مهم در ساخت پمپ بنزین، همین مسئله سرمایه اولیه است.

سرمایه مورد نظر برای پمپ بنزین به اندازه‌ای است که در بسیاری از مواقع، یک شخص به تنهایی از پس آن بر نخواهد آمد. از طرفی جایگاه این سرمایه گذاری بسیار وسوسه کننده است. بنابراین یکی از مطمئن‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها برای رسیدگی به این مساله، شراکت و قرارداد سرمایه گذاری است. نمونه قرارداد مشارکت در ساخت پمپ بنزین ، قراردادی است که نیاز به سرمایه گذار برای شروع ساخت پمپ بنزین را حل می‌کند. البته مشارکت در این سرمایه گذاری، علاقه‌مندان و مشتاقان بسیاری نیز دارد.

چرا نمونه قرارداد پمپ بنزین شراکتی استفاده می‌کنیم؟

زمانی که صحبت از قرارداد شراکت پمپ بنزین می‌شود، چیزی که به نظر می‌آید تامین سرمایه است. درست است که تامین سرمایه بسیار مهم است اما ساخت پمپ بنزین دارای ابعاد مختلفی است که چه در حین ساخت و چه در زمان شروع به کار و مدیریت، واقعا نیاز به شریک و همراه دارد. مراحل مختلف ساخت پمپ بنزین مانند تهیه و آماده ساختن زمین کاربردی و مناسب برای این فعالیت، دریافت مجوزها و پروانه‌های لازم از ادارات و سازمان‌های مربوطه، ساخت سکوهای بنزین و تجهیز کردن این سکوها‌، تهیه نقشه معماری جایگاه سوخت و بررسی استاندارد پمپ بنزین، صحبت با مراجع مرتبط برای اخذ مجوز ساخت و… به اندازه‌ای هزینه بر و زمانبر است که موجب می‌شود سرمایه گذاران علاقه‌مند باشند پروژه ساخت پمپ بنزین را به صورت شراکتی انجام دهند.

شرایط اخذ مجوز برای نمونه قرارداد پمپ بنزین

به طور کلی دو دسته شرایط برای احداث و ساخت و ساز پمپ بنزین وجود دارد و که باید به آن‌ها عمل شود. این شرایط به موارد فردی یا عمومی و شرایط تخصصی تقسیم می‌شود. در ادامه به مواردی از این شرایط اشاره می‌کنیم.

شرایط فردی یا عمومی

اشخاص متقاضی ساخت و احداث پمپ بنزین باید تابعیت ایران را داشته باشند و به دین اسلام یا یکی از ادیان رسمی کشور معتقد باشند. همچنین داشتن کارت پایان خدمت، سوء پیشینه و گواهی عدم اعتیاد از موارد دیگر شرایط فردی است. در شرایط برابر، خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران در اولویت هستند. اگر قرار باشد که مجوز احداث به صورت شراکتی تنظیم شود، هر دو یا چند شریک باید این ویژگی‌ها را داشته باشند.

شرایط اختصاصی

از شروط اصلی احداث پمپ بنزین، آماده بودن و داشتن زمین با سند رسمی است. برای کاربری زمین باید مجوزهای معتبری از ثبت اسناد، شهرداری، سازمان مسکن و شهرسازی، منابع طبیعی، سازمان اوقاف یا هر سازمان درگیر دیگری اخذ شود. متقاضیان احداث پمپ بنزین باید مبلغی را به عنوان ضمانت حسن انجام کار پرداخت کنند و همچنین تعهد محضری بدهند که اعتراضی نسبت به کمبود درآمد احتمالی نخواهند داشت. بعد از استعلام شهرداری برای پمپ بنزین در داخل شهر و استعلام راه و ترابری برای جایگاه بنزین در خارج شهر، متقاضیان اخذ مجوز می‌توانند درخواست خود را به شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ارائه کنند.

قرارداد شراکت پمپ بنزین

نمونه قرارداد پمپ بنزین چیست؟

نمونه قرارداد پمپ بنزین ، سند قانونی و معتبری است که میان شریک یا شرکای احداث و ساخت پمپ بنزین تنظیم و اجرا می‌شود. قرارداد مشارکت پمپ بنزین حاوی اطلاعات دقیقی از شرکا، میزان سرمایه یا آورده‌ آن‌ها، نحوه شراکت و مسئولیت و تعهدات هر شریک، مدت زمان شراکت، نحوه تقسیم درآمد و به طور کلی چگونگی انجام این قرارداد است. نمونه قرارداد پمپ بنزین متن مکتوبی است که به عنوان سند در اختیار شرکا قرار می‌گیرد. این سند قانونی در صورت بروز خطا یا مشکل به مرجع معتبر حل اختلاف ارائه می‌شود و طرفین قرارداد با استناد به آن می‌توانند حقوق خود را مطالبه کنند.

نمونه قرارداد پمپ بنزین از نگاه قانون

نمونه قرارداد پمپ بنزین یا نمونه قرارداد مشارکت در ساخت پمپ بنزین ، نوعی قرارداد شراکت و زیر مجموعه‌ای از قراردادهای خصوصی است. عقد شرکت یا مشارکت از عقود قانون مدنی است که در متن قانون به طور صریح درباره آن توضیح داده شده است. قانون مدنی در تعریف مشارکت می‌گوید:

«شرکت یا مشارکت، ترکیب سهم نقدی یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به صورت مشاع، با هدف انتفاع مطابق با قرارداد است.»

براساس این تعریف قانون مدنی، شراکت مدنی به معنی روی هم ریختن سرمایه است. شریک‌ها در این قرارداد سرمایه نقدی یا غیر نقدی خود مانند حق مجوز یا مهارت ساخت و مدیریت را روی هم می‌ریزند و متعهد می‌شوند که در سود و زیان با هم شریک باشند. همچنین می‌پذیرند که به صورت شراکتی مسئولیت پمپ بنزین را به عهده داشته باشند و قبول می‌کنند که هر کدام نسبت به این واحد صنفی، تعهدات و وظایفی را انجام دهند.

ماده ده قانون مدنی نیز از ماده‌هایی است که می‌توانیم برای صحت نوشتن قرارداد به آن اشاره کنیم. ماده 10 قانون مدنی حکم به آزادی قراردادها می‌دهد و اعلام می‌کند که قراردادهایی که مطابق قانون و شرع نوشته و تنظیم می‌شود ایرادی ندارند و صحیح است.

جایز یا لازم بودن نمونه قرارداد پمپ بنزین

براساس قانون مدنی، نمونه قرارداد پمپ بنزین یک عقد لازم است. به این معنی که شریک‌ها موظف هستند که تا زمان مشخص شده، در قرارداد باقی بمانند و برای انجام موضوع قرارداد مشارکت پمپ بنزین تلاش کنند. طرفین نمی‌توانند بدون دلیل موجه، ناگهانی و یک جانبه قرارداد را فسخ کنند یا از انجام تعهدات کناره گیری کنند. لازم بودن به معنی الزام است. الزام به انجام تعهدات و مسئولیت‌هایی که به دلیل این شراکت به عهده طرفین قرار می‌گیرد.

آورده و سرمایه طرفین در نمونه قرارداد پمپ بنزین

از مهمترین بخش‌های نمونه قرارداد مشارکت پمپ بنزین ، مسئله آورده و سرمایه هر شریک است. در این بخش از قرارداد باید به طور دقیق مشخص شود که هر شریک چه میزان آورده‌ای داشته و چه چیزی را با خود به قرارداد شراکت آورده است. سرمایه طرفین می‌تواند نقدی یا سرمایه غیر مالی مانند حق امتیاز و مجوز باشد. حتی ممکن است که یک مالک زمین با ارائه زمین خود، بخواهد مجوز احداث شراکتی پمپ بنزین درخواست کند.

تعیین سهم هر شریک در نمونه قرارداد پمپ بنزین

بعد از آنکه لیست آورده هر شریک معرفی شد، آورده‌ها و سرمایه مالی یا غیر مالی هر کدام از طرفین قرارداد، با توجه به نرخ روز و توافق میان شرکا، ارزش گذاری می‌شوند. مطابق با ارزشی که برای سرمایه و آورده‌ هر شریک در نظر گرفته شده است، سهم او از شراکت نیز معین خواهد شد. منظور از سهم الشرکه ، درصد مشخصی از شراکت است که به هر شریک تعلق می‌گیرد. هر شریک با توجه به میزان سهمی که دارد و به نسبت درصدی که از شراکت برای او در نظر گرفته شده است، در سود و زیان قرارداد شریک خواهد بود.

پیشنهاد ما

با حضور در رکلا، شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد، روی همین عبارت بزنید و اطلاعات درخواست شده را وارد کنید. علاوه براین، برای استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز می‌توانید با زدن روی لینک مربوط به آن، درخواستتان را ثبت کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات